Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Тестове завдання: навіщо воно потрібне компанії та кандидату

26.05.20 Пошук роботи 5 хв читання

Часом кандидати ставляться до тестового завдання без ентузіазму і вбачають в ньому можливість для компанії отримати безоплатно виконану роботу. Разом з СЕО та засновницею Happy Monday Анною Мазур розбираємося, в яких випадках тестове завдання — нормальна практика, а в яких варто дещо уточнити, перш ніж братися за його виконання.


Що таке тестове завдання


Тестове завдання — це ще один спосіб знайомства компанії-роботодавця з навичками кандидата і перевірки його на відповідність вимогам вакансії. Як правило, тестове завдання компанії надсилають після ознайомлення з резюме і до того, як призначати співбесіду. У тестовому завданні кандидату необхідно впоратися із завданнями, максимально наближеними до тих, що чекають на нього на цьому місці роботи.

Найчастіше з необхідністю виконати тестове завдання стикаються такі фахівці:

  • копірайтери, журналісти, перекладачі, редактори — ті, хто працюють з текстом; 
  • дизайнери;
  • IT-фахівці; 
  • маркетологи, піарники. 


Для чого компанії пропонують виконати тестове завдання


Тестове — важливий і потрібний спосіб взаємного вибору один одного. Воно корисне і для компанії, і для кандидата.


Чим корисне тестове завдання для компанії:

У кожній компанії різні процеси, завдання та вимоги до результату. Описані в резюме минулі досягнення не завжди допомагають однозначно зрозуміти, чи впорається кандидат із завданнями на новому місці. Компанії важливо це перевірити і переконатися на конкретному прикладі в компетентності людини.


Плюси виконання тестового для кандидата:

Для кандидата виконання тестового завдання — теж цінна практика. Це можливість познайомитися із завданнями й підходом компанії, зрозуміти на конкретному прикладі, що його чекає на робочому місці, які критерії оцінки якості роботи у потенційного роботодавця.

Також це хороший спосіб напрацювати навички або портфоліо на початку кар’єри.


У яких випадках варто виконувати тестове завдання


Ключовим для кандидата має бути те, як організований процес найму, а не сам факт наявності тестового.

Якщо компанія комунікує з повагою і формує правильні очікування у кандидата в процесі працевлаштування — це цінний індикатор адекватності і в питанні тестового завдання.

Рекомендація для компаній: одразу вказувати в тексті оголошення, що вакансія передбачає виконання тестового завдання. Кандидат повинен бути готовий до такого розвитку подій.

Рекомендація для кандидатів: братися за тестове варто, якщо ви дійсно зацікавлені у цій можливості і вакансії. Це веде нас до іншої теми — усвідомленого вибору роботодавця. Адже якщо ви надіслали резюме до 200 різних компаній, і 30 з них повернулися до вас з проханням виконати тестове, то ви навряд чи впораєтеся. У найкращому випадку виконайте декілька. Важливо обирати саме тих роботодавців, які вам цікаві: вивчати компанії до подачі резюме, розуміти, підходять вони вам чи ні.

Якщо вам важливо уточнити ключові питання у роботодавця до того, як приступати до тестового, — це нормально і правильно. Головне — робити це ввічливо і з повагою. Не варто писати: «Перед тим, як я витрачу час на ваше тестове, розкажіть, скільки ви збираєтеся мені платити?». На жаль, такі листи від кандидатів теж приходять. З іншого боку, після такої комунікації тестове вже можна і не робити. Теж плюс 😉

Те саме питання можна поставити інакше, наприклад: «Дякую за можливість, з радістю виконаю завдання. Але буду дуже вдячна, якщо зможете зорієнтувати щодо рівня заробітної плати на цій вакансії. У мене є фінансові зобов’язання, нижче яких я не можу опуститися, і щоб не витрачати ваш час даремно на перевірку тестового, вважаю за краще відразу прояснити цей момент. Заздалегідь дякую».


«Мені відмовлять, а виконаним тестовим скористаються безкоштовно»

Поширене серед кандидатів побоювання — що роботодавець скористається результатами їх безоплатної роботи, але відмовить у працевлаштуванні.

Як цьому можна запобігти:

  1. По можливості надсилати роботодавцю тестове в форматі онлайн-документа або презентації, до якої ви зможете закрити доступ в разі негативної відповіді або тривалого мовчання від роботодавця.
  2. Уточнити і проговорити цей момент письмово. Але тут важлива подача. Замість дошкульного: «Сподіваюся, я не побачу результати своєї роботи на вашому сайті через якийсь час», напишіть: «Скажіть, будь ласка, чи можу я розраховувати на те, що результати моєї роботи будуть видалені з вашої бази в разі, якщо я не пройду фінальний відбір?».


На що варто звернути увагу


Ризик нарватися на недобросовісну компанію і тільки даремно витратити час буде завжди. На що варто звернути увагу, перш ніж братися за виконання тестового завдання:

  1. Як компанія комунікує, наскільки вона відкрита і ввічлива до кандидата. Якщо у вас виникають якісь сумніви ще до співбесіди, подумайте, чи хочете ви продовжувати це спілкування далі.
  2. Що являє собою саме завдання — чи є воно інструментом, який дозволяє перевірити знання та навички кандидата, чи це повноцінна робота, яка повинна бути оплачена. Хорошим тоном вважається, якщо виконання завдання забере у кандидата не більше 3-4 годин. Однак все залежить від рівня позиції, на яку ви подаєтеся. Наприклад, тестове завдання на управлінську позицію може вимагати і двотижневого глибокого аналізу, але такий етап, як правило, є одним із фінальних для 2-4 кандидатів на фінішній прямій.
  3. Повнота інформації та готовність компанії відповідати на запитання. Тестове завдання вимагає вкладення вашого часу. Якщо роботодавець просить вас про таку інвестицію в майбутні відносини, то і сам повинен бути готовий відповісти на запитання і приділити вам увагу.

Коли робити тестове точно не варто:

  1. Завдання дуже об’ємне, вимагає тривалої роботи і є закінченим продуктом: наприклад, створення стратегії виходу продукту на ринок або готовий лендінг для продукту.
  2. Компанія дає різні завдання різним кандидатам. Це ознака того, що порівнювати якість виконання завдань не будуть, а просто розподіляють між кандидатами певний обсяг роботи.
  3. Про компанію немає ніякої інформації, відгуків, сайту, комунікація непослідовна і сумбурна.

У будь-якому випадку тестове завдання — це інвестиція часу і це ризик. Роботодавець може вчинити неетично, а може і зовсім не відповісти. Приймайте рішення про виконання тестового, зважуючи два фактори:

  • цінність цієї можливості для вас; 
  • цінність часу і ресурсів, витрачених на завдання. 

Підсумовуючи: якщо ця можливість дійсно цікава для вас і ви хочете її отримати —  виконуйте тестове.

Якщо інтересу, драйву та емоцій від можливості немає, ввічливо відмовтеся і знайдіть ту, на яку навіть просто заради досвіду буде не шкода витратити час.


Висновки: як не нарватися на обман


Наостанок — декілька порад, як випадково не витратити свій час не непорядних роботодавців:

  1. Вивчайте компанії ще до подачі резюме, ну або, як мінімум, на етапі подачі. Робити тестове для компанії, про яку ви ніколи не чули, — не найкраща ідея.
  2. Збирайте рекомендації про компанії.
  3. Сміливо ставте уточнювальні запитання і встановлюйте важливі для вас кордони.
  4. Для початку вивчіть саме завдання, а потім приймайте рішення, хочете ви його виконувати чи ні.

Готові знайти вакансію, заради якої захочеться робити тестове?

Ви знаєте, де публікуються перевірені роботодавці!

Вакансії

Читайте також

12 міфів про пошук роботи: чому все краще, ніж здається

Даруємо щасливі понеділки: історії людей, що знайшли роботу завдяки Happy Monday

Як компанії шукають співробітників? 9 трендів сучасного рекрутингу

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.