Часом кандидати ставляться до тестового завдання без ентузіазму і вбачають в ньому можливість для компанії отримати безоплатно виконану роботу. Разом з СЕО та засновницею Happy Monday Анною Мазур розбираємося, в яких випадках тестове завдання — нормальна практика, а в яких варто дещо уточнити, перш ніж братися за його виконання.
Що таке тестове завдання
Тестове завдання — це ще один спосіб знайомства компанії-роботодавця з навичками кандидата і перевірки його на відповідність вимогам вакансії. Як правило, тестове завдання компанії надсилають після ознайомлення з резюме і до того, як призначати співбесіду. У тестовому завданні кандидату необхідно впоратися із завданнями, максимально наближеними до тих, що чекають на нього на цьому місці роботи.
Найчастіше з необхідністю виконати тестове завдання стикаються такі фахівці:
- копірайтери, журналісти, перекладачі, редактори — ті, хто працюють з текстом;
- дизайнери;
- IT-фахівці;
- маркетологи, піарники.
Для чого компанії пропонують виконати тестове завдання
Тестове — важливий і потрібний спосіб взаємного вибору один одного. Воно корисне і для компанії, і для кандидата.
Чим корисне тестове завдання для компанії:
У кожній компанії різні процеси, завдання та вимоги до результату. Описані в резюме минулі досягнення не завжди допомагають однозначно зрозуміти, чи впорається кандидат із завданнями на новому місці. Компанії важливо це перевірити і переконатися на конкретному прикладі в компетентності людини.
Плюси виконання тестового для кандидата:
Для кандидата виконання тестового завдання — теж цінна практика. Це можливість познайомитися із завданнями й підходом компанії, зрозуміти на конкретному прикладі, що його чекає на робочому місці, які критерії оцінки якості роботи у потенційного роботодавця.
Також це хороший спосіб напрацювати навички або портфоліо на початку кар’єри.
У яких випадках варто виконувати тестове завдання
Ключовим для кандидата має бути те, як організований процес найму, а не сам факт наявності тестового.
Якщо компанія комунікує з повагою і формує правильні очікування у кандидата в процесі працевлаштування — це цінний індикатор адекватності і в питанні тестового завдання.
Рекомендація для компаній: одразу вказувати в тексті оголошення, що вакансія передбачає виконання тестового завдання. Кандидат повинен бути готовий до такого розвитку подій.
Рекомендація для кандидатів: братися за тестове варто, якщо ви дійсно зацікавлені у цій можливості і вакансії. Це веде нас до іншої теми — усвідомленого вибору роботодавця. Адже якщо ви надіслали резюме до 200 різних компаній, і 30 з них повернулися до вас з проханням виконати тестове, то ви навряд чи впораєтеся. У найкращому випадку виконайте декілька. Важливо обирати саме тих роботодавців, які вам цікаві: вивчати компанії до подачі резюме, розуміти, підходять вони вам чи ні.
Якщо вам важливо уточнити ключові питання у роботодавця до того, як приступати до тестового, — це нормально і правильно. Головне — робити це ввічливо і з повагою. Не варто писати: «Перед тим, як я витрачу час на ваше тестове, розкажіть, скільки ви збираєтеся мені платити?». На жаль, такі листи від кандидатів теж приходять. З іншого боку, після такої комунікації тестове вже можна і не робити. Теж плюс 😉
Те саме питання можна поставити інакше, наприклад: «Дякую за можливість, з радістю виконаю завдання. Але буду дуже вдячна, якщо зможете зорієнтувати щодо рівня заробітної плати на цій вакансії. У мене є фінансові зобов’язання, нижче яких я не можу опуститися, і щоб не витрачати ваш час даремно на перевірку тестового, вважаю за краще відразу прояснити цей момент. Заздалегідь дякую».
«Мені відмовлять, а виконаним тестовим скористаються безкоштовно»
Поширене серед кандидатів побоювання — що роботодавець скористається результатами їх безоплатної роботи, але відмовить у працевлаштуванні.
Як цьому можна запобігти:
- По можливості надсилати роботодавцю тестове в форматі онлайн-документа або презентації, до якої ви зможете закрити доступ в разі негативної відповіді або тривалого мовчання від роботодавця.
- Уточнити і проговорити цей момент письмово. Але тут важлива подача. Замість дошкульного: «Сподіваюся, я не побачу результати своєї роботи на вашому сайті через якийсь час», напишіть: «Скажіть, будь ласка, чи можу я розраховувати на те, що результати моєї роботи будуть видалені з вашої бази в разі, якщо я не пройду фінальний відбір?».
На що варто звернути увагу
Ризик нарватися на недобросовісну компанію і тільки даремно витратити час буде завжди. На що варто звернути увагу, перш ніж братися за виконання тестового завдання:
- Як компанія комунікує, наскільки вона відкрита і ввічлива до кандидата. Якщо у вас виникають якісь сумніви ще до співбесіди, подумайте, чи хочете ви продовжувати це спілкування далі.
- Що являє собою саме завдання — чи є воно інструментом, який дозволяє перевірити знання та навички кандидата, чи це повноцінна робота, яка повинна бути оплачена. Хорошим тоном вважається, якщо виконання завдання забере у кандидата не більше 3-4 годин. Однак все залежить від рівня позиції, на яку ви подаєтеся. Наприклад, тестове завдання на управлінську позицію може вимагати і двотижневого глибокого аналізу, але такий етап, як правило, є одним із фінальних для 2-4 кандидатів на фінішній прямій.
- Повнота інформації та готовність компанії відповідати на запитання. Тестове завдання вимагає вкладення вашого часу. Якщо роботодавець просить вас про таку інвестицію в майбутні відносини, то і сам повинен бути готовий відповісти на запитання і приділити вам увагу.
Коли робити тестове точно не варто:
- Завдання дуже об’ємне, вимагає тривалої роботи і є закінченим продуктом: наприклад, створення стратегії виходу продукту на ринок або готовий лендінг для продукту.
- Компанія дає різні завдання різним кандидатам. Це ознака того, що порівнювати якість виконання завдань не будуть, а просто розподіляють між кандидатами певний обсяг роботи.
- Про компанію немає ніякої інформації, відгуків, сайту, комунікація непослідовна і сумбурна.
У будь-якому випадку тестове завдання — це інвестиція часу і це ризик. Роботодавець може вчинити неетично, а може і зовсім не відповісти. Приймайте рішення про виконання тестового, зважуючи два фактори:
- цінність цієї можливості для вас;
- цінність часу і ресурсів, витрачених на завдання.
Підсумовуючи: якщо ця можливість дійсно цікава для вас і ви хочете її отримати — виконуйте тестове.
Якщо інтересу, драйву та емоцій від можливості немає, ввічливо відмовтеся і знайдіть ту, на яку навіть просто заради досвіду буде не шкода витратити час.
Висновки: як не нарватися на обман
Наостанок — декілька порад, як випадково не витратити свій час не непорядних роботодавців:
- Вивчайте компанії ще до подачі резюме, ну або, як мінімум, на етапі подачі. Робити тестове для компанії, про яку ви ніколи не чули, — не найкраща ідея.
- Збирайте рекомендації про компанії.
- Сміливо ставте уточнювальні запитання і встановлюйте важливі для вас кордони.
- Для початку вивчіть саме завдання, а потім приймайте рішення, хочете ви його виконувати чи ні.
Готові знайти вакансію, заради якої захочеться робити тестове?
Ви знаєте, де публікуються перевірені роботодавці!
ВакансіїЧитайте також
12 міфів про пошук роботи: чому все краще, ніж здається
Даруємо щасливі понеділки: історії людей, що знайшли роботу завдяки Happy Monday
Як компанії шукають співробітників? 9 трендів сучасного рекрутингу
Дякуємо!
Тепер редактори знають.