Скільки разів ви чули, що роботу неможливо знайти під час війни, без досвіду, влітку, в LinkedIn? Ці й інші міфи роками курсують на ринку праці й лякають пошукачів, хоча насправді все не так погано, як здається. Які стереотипи про пошук роботи не відповідають дійсності, розповідає кар’єрна коучиня й консультантка Юлія Ляховенко.
Пошук роботи супроводжують доволі багато упереджень і міфів. Цьому сприяє різноманіття досвідів пошукачів, поспішні висновки й передчасні узагальнення, а також наша вразливість у процесі пошуку. Одного разу обпікшись або повіривши, що негативний досвід (свій чи знайомих) — це загальна практика, стає все важче сприймати пошук роботи об’єктивно, а не через призму негативних фільтрів.
Я зібрала найрозповсюдженіші міфи й упередження щодо пошуку роботи зі своєї консультантської та HR-практики. Розберімося, що з ними не так.
1. Знайти роботу під час війни — нереально
За своє професійне життя я пережила не одну кризу. І фразу: «У такі часи нереально знайти роботу» я чую не перший раз на фоні багатьох світових і локальних криз. Вони трапляються з певною періодичністю: падіння економіки, пандемія, війна — і всі, безумовно, впливають на ринок праці.
Але під час будь-якої кризи замість втрачених можливостей завжди з’являються інші. Побачити їх можна, якщо: 1) врегулювати свій фізичний та психоемоційний стан; 2) відчути під ногами опору; 3) вміти аналізувати свій досвід і перезбирати його відповідно до актуальних потреб ринку. Ці навички допоможуть знаходити можливості в будь-якій кризі.
2. У певні сезони немає сенсу шукати роботу
Є міф, що під час новорічних свят і влітку роботу не варто й шукати. Тобто якщо до цього часу не знайшли — сидіть і чекайте на поновлення бізнес-сезону. Що тут скажеш: по-перше, через війну свята, на жаль, уже не тривають так довго, як раніше. А по-друге, з мого досвіду, досвідчені HR і рекрутери шукають своїх людей завжди.
У моїй практиці класні оффери траплялися саме в «несезон», можливо, ще й тому, що багато кандидатів відкладали в цей час пошуки на потім. Компанії, які не живуть стереотипами й шукають працівників, коли їм потрібно, саме в такий період і знаходять «своїх» людей, які так само мислять нешаблонно.
3. Неможливо знайти роботу без досвіду
Ніхто не народжується з певним досвідом, ми набуваємо його протягом життя. І фішка в тому, щоб вміти будь-який досвід аналізувати, осмислювати й описувати.
Якщо ви студент без досвіду чи кардинально змінюєте професію, важливо привабливо описати й презентувати будь-який більш-менш релевантний вакансії досвід, здобутий чи то в процесі навчання, чи під час волонтерства, чи в позаробочих проєктах тощо.
Окрім уміння описувати будь-який набутий досвід, важливо також вміти презентувати в контексті бажаної роботи свої transferable skills — навички, які не залежать від професії, але які цінують всі роботодавці: комунікабельність, гнучкість, здатність навчатися тощо.
4. Треба розсилати резюме на якомога більше вакансій
Розповсюджена, але помилкова, на мій погляд, стратегія. Вочевидь не всі розуміють, що тут не так, бо я часто зустрічаю кандидатів, які вірять, що це працює, хоча навіть не отримують від роботодавців жодного фідбеку. Насправді роботодавець сприймає таку нерозбірливість як нерозуміння себе, своєї кар’єрної стратегії, а отже, як потенційну відсутність мотивації плюс невміння оцінити себе та свій досвід і запропонувати їх для тієї посади, на якій вони матимуть найбільший попит.
Роботодавцю потрібен метч мотивації, цінностей і компетенцій кандидата з тим, що він — роботодавець — пропонує. Тож краще відгукнутися на меншу кількість вакансій, але уважно підійти до кожного відгуку: вивчити вимоги, цінності та культуру компанії та знайти ті точки перетину, які зроблять вас ближче з одним, але потенційним роботодавцем, ніж із десятьма випадковими.
5. Адаптувати резюме під кожну вакансію і компанію — необов’язково
Якщо ви не надто витрачали час на вивчення вимог вакансії та пошук відповідностей з вашим досвідом, професійний рекрутер одразу це побачить. Побачить, що ви не дуже переймалися правильними акцентами в резюме, не поцікавилися діяльністю і культурою компанії, не наголосили на вашій особливій професійній цінності, яка стане в пригоді саме цій компанії, на цій позиції тощо. Натомість просто написали те, що пишете всім роботодавцям на всі вакансії.
Усе це рекрутер побачить, і шансів на працевлаштування у вас значно поменшає. Тому прощаємося з міфом, ніби існують спеціально навчені рекрутери, які мають виловлювати з вашого загального резюме ключові для себе слова, і починаємо ставитися до кожного відгуку як до окремого кейсу / проєкту, де від нас самих залежить, як ми себе покажемо.
Потрібна допомога з резюме?
Ми створили вичерпний онлайн-гайд, як скласти професійне резюме, що наблизить вас до роботи мрії 👉
До гайду
6. Супровідні листи неважливі
Вірю, що раніше, в інших ринкових умовах, могло бути й так. Сьогодні ж, щоб виділитися на ринку праці, потрібно писати супровідні листи. І пам’ятати, що вони мають бути адаптовані під кожну вакансію, дуже конкретно відповідати на запитання: «Чому ця вакансія?», «Чому ця компанія?», «Чому я?» — і водночас бути лаконічними.
Писати узагальнений супровідний лист, який ви відправляєте в усі компанії підряд, змінюючи тільки назву вакансії, — недоречно. Тоді вже краще його взагалі не писати. Але потім не ображайтесь, що рекрутер «загубить» вас серед багатьох кандидатів.
7. Потрібно відповідати вимогам вакансії на 100%
Це міф, що роботу отримують лише ті, хто на 100% відповідає всім вимогам вакансії. Зрештою, це навряд чи можливо. Але не це головне. Річ у тому, що в роботодавця можуть бути різні ситуації та потреби, про які він не говорить у вакансії. Іноді ці потреби йому дуже навіть комфортно закрити вмотивованим новачком, а не суперпрофесіоналом з меншою мотивацією.
Тому важливішим за стовідсоткову відповідність є те, як і що ви розкажете про свою мотивацію, про бачення свого шляху в компанії, про те, як ви будете застосовувати свої навички на цій посаді, а також як перекриєте те, чого вам поки бракує.
8. LinkedIn в Україні не працює для пошуку роботи
Це дуже старий міф, і якщо ви все ще так думаєте, ви багато пропустили. Для більшості спеціальностей LinkedIn сьогодні — це потужний інструмент і пошуку роботи, і навчання, і побудови професійного нетворку.
Я часто чую, що це некомфортна, незрозуміла, занадто серйозна соціальна мережа в порівнянні з іншими. Але повірте: це враження зміниться, коли ви глибше познайомитесь із LinkedIn і знайдете свій стиль ведення профілю.
9. Хороша робота — лише для своїх
Ще один старий міф, який, на жаль, існує й досі. Тут я хотіла б сказати лише одне: вибір між тим, щоб взяти на роботу «свого», але некваліфікованого кандидата, і тим, щоб взяти компетентного працівника зовні, очевидний для нормального роботодавця, який переймається розвитком свого бізнесу.
10. Співбесіда — подія непередбачувана, не варто й готуватися
На мою думку, навіть до якісного експромту потрібно готуватися. Навіть якщо ви все про себе знаєте, ваша самопрезентація для різних компаній і позицій все одно має бути різна.
Відсутність підготовки може дорого коштувати навіть дуже професійному кандидату, замість якого можуть обрати того, хто менш кваліфікований, але вочевидь проявив більше зацікавленості, якісно підготувавшись.
11. Щоб знайти роботу, потрібно вміти себе «продавати»
Дуже часто чую про це від кандидатів. Цей міф — потужний стопер, який стримує багатьох людей від того, щоб вийти на ринок праці, змінити професію чи сферу діяльності.
Чи є процес самопрезентації під час пошуку роботи «продажем» себе? Я змістила б фокус уваги на інше: на пошук точок перетину з роботодавцем, пошук того спільного, що зробить майбутню співпрацю максимально взаємовигідною та приємною.
У процесі пошуку важливо фокусуватися не лише на собі. Не на тому, як себе «продати» роботодавцю попри все, а на тому, які ваші скіли й досвід будуть йому корисні. Знайдіть ці точки перетину й сфокусуйтеся на них. Тоді й сам пошук буде більш приємним і цікавим, ніж «купівля-продаж».
12. Емоційний стан неважливий для пошуку роботи
Саме тому, що цей процес — не найлегший емоційно й підіймає на поверхню багато внутрішніх страхів, починати його бажано (звісно, ситуація не завжди ідеальна) у збалансованому психологічному стані та без фізичного виснаження.
Адже пошук роботи — це своєрідний марафон, для якого знадобиться мобілізація всіх внутрішніх ресурсів. А якщо вони виснажені, ваші сили можуть швидко скінчитися, що точно не додасть вам впевненості, самооцінки та енергії, які є необхідними для ефективної самопрезентації та мотивації рухатися вперед навіть попри певну кількість відмов і інших розчарувань на шляху пошуку.
Готові надсилати своє резюме?
Обирайте одну з крутих вакансій у нас на сайті — і вперед 👉
ВакансіїЧитайте також
7 запитань про пошук роботи, які ви завжди хотіли поставити рекрутеру
Як знайти цивільну роботу, якщо є тільки військовий досвід?
11 модних слів, які ви можете зустріти під час пошуку роботи, та що вони означають
Дякуємо!
Тепер редактори знають.