Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як заробляти більше: покрокова стратегія від кар’єрної коучині

01.10.24 Розвиток 5 хв читання

Мене звати Марія Насєдкіна, я консультантка зі стратегічного управління та сертифікована нейрокоучиня. Один із найпопулярніших запитів, з яким до мене звертаються клієнти — це збільшення доходу. У цій статті я розберу, що заважає заробляти більше тим, хто працює в наймі, та як це виправити.


Що заважає нам багато заробляти


Почнімо з власних упереджень та установок. 

  • «Я не заслуговую на високий дохід». Ви можете думати, що інші люди виконують роботу краще за вас, тож мають право на більшу оплату, але це далеко не завжди обʼєктивно. Або — що у вас немає стільки потреб, як у людини, що має дитину / втратила дім / доглядає стареньких батьків тощо. Тут виникає питання власної самоцінності: що для вас означає бути гідними високих доходів. 
  • «Великі гроші можна заробити лише нечесним шляхом». Це упередження нав’язане нам культурою 90-х, коли багатими були лише бандити чи шахраї, а чесні люди ледве зводили кінці з кінцями. На щастя, світ навколо давно змінився, і заробляти багато можна й чесною працею. І ось тут якраз важливо знаходити та оточувати себе такими прикладами. 
  • «У моїй сфері / професії неможливо заробляти більше». Часто так виправдовуються люди, які люблять свою роботу, але не можуть побачити в ній перспективи для розвитку. Вони переконані, що вчителі / лікарі / дизайнери тощо не можуть заробляти багато, і думають, що для збільшення доходу треба покинути улюблену справу й перейти в умовне IT. Але це абсолютно не так. Звісно, є певні ринкові обмеження (теж доволі умовні), але ви завжди можете шукати шляхи збільшення заробітку, наприклад через перехід в експертну діяльність, переосмислення свого професійного досвіду, пошук нових джерел доходу (не обовʼязково в ІТ).
  • «Якщо я попрошу про підвищення зарплати, мене звільнять». Це не так упередження, як страх, що може бути повʼязаний із невпевненістю в собі, низькою самооцінкою, негативним власним досвідом чи досвідом інших. Звісно, щоб просити більшу винагороду, потрібно мати аргументи й бути готовими почути та прийняти заперечення. Тут виникає питання ціни та цінності: яку ціну за яку цінність ви готові заплатити? Якщо не попросите про підвищення, будете почуватися погано, виконувати свою роботу гірше чи взагалі звільнитесь… Чи буде від того краще вам або роботодавцю? Чи все таки наважитесь поговорити про гроші, але вам відмовлять. Тоді ви точно будете знати, що тут більше не заробите. І знову питання до вас: ось нові дані, що будете з ними робити? 
  • «Говорити про гроші — поганий тон». Це стосується як обговорення розміру винагороди під час спілкування з майбутнім роботодавцем, так і загалом невміння сформувати власний прайс. Гроші — це конвертер енергій, наразі найпростіший у світі. Спробуйте почати вести такі розмови бодай у ближньому колі людей, щоб щонайменше зрозуміти, що насправді ви думаєте про гроші. 


Як заробляти більше: покрокова інструкція


Звісно, універсальної інструкції не існує. Адже в кожного різні контексти, досвід та уявлення про те, скільки це — заробляти більше. 

Спробуємо розглянути питання підвищення доходу через такі аспекти: 

  • працюємо над самооцінкою та позбуваємося негативних упереджень щодо грошей; 
  • вчимося рахувати власні гроші та знати, скільки вам треба коштів і для чого; 
  • аналізуємо свій досвід, навчання, експертизу, комунікуємо зі світом про вартість своїх послуг;
  • постійно підвищуємо рівень своєї експертизи та професіоналізму, щоб відповідно зростати і в грошах; 
  • шукаємо додаткові джерела доходу чи нові формати заробітку.

Пропоную детально розібратися з цими аспектами. 


1. Як працювати над самоцінністю й самооцінкою

Самоцінність — це безумовна любов до себе, усвідомлення власної унікальності та значущості у світі, незалежно від зовнішніх обставин, ваших досягнень, статусу чи думки інших людей. Вона створює внутрішній стрижень, який допомагає зберігати стійкість під час життєвих викликів. А самооцінка — це вже про те, як ми себе оцінюємо відповідно до критеріїв, які визначаємо самі або нам нав’язують.

Обидва ці поняття, хай і суб’єктивні, впливають на те, яку суму за свої послуги ми просимо. Тут ми ще не говоримо про реальний досвід, експертизу, компетенції, а  тільки про емоційне сприйняття вартості своїх послуг. Тому насамперед варто розібратися з цими внутрішніми аспектами та прокачувати їх у собі 👇

  1. Періодично робіть переоблік своїх цінностей, цілей, бажань. Актуалізуйте, що для вас справді важливо, і відкидайте все несуттєве. 
  2. Поглиблюйте розуміння своєї унікальності, спираючись на те, що ви самі про себе знаєте, а не на те, що про вас кажуть інші.
  3. Знайте та спостерігайте за своїми талантами, навичками та вміннями, аналізуйте та досліджуйте, скільки вони можуть коштувати на ринку. 
  4. Час від часу проводьте аудит минулого: фіксуйте, скільки грошей та часу ви інвестували в навчання, скільки пропрацювали на тій чи іншій посаді, які навички розвинули за цей час тощо. 
  5. Це складно, але постарайтесь не порівнювати себе з іншими. У кожної людини свій шлях та свої унікальні обставини, тому будь-які порівняння не мають сенсу. Порівнюйте себе лише з собою в минулому.
  6. Будьте найкращим другом самому собі. Не змушуйте себе працювати чи навчатися понад ваші можливості. Перетворіть свого внутрішнього критика на порадника, який зможе підтримати в складний момент, а не тикатиме носом у помилки й поразки.
  7. Контролюйте своє оточення. Довкола можуть бути люди, які будуть вам опорою та підтримкою, або навпаки — люди, що критикуватимуть кожен ваш крок і переконуватимуть у невдачі. Зробіть правильний вибір.
  8. Збирайте зворотний зв’язок. Попросіть людей, чию думку ви поважаєте, розказати, що вам вдається найкраще, за що вас цінують і в чому вважають експертом.
  9. Навчіться помічати можливості для розвитку. Вони трапляються щодня — під час спілкування з колегами, безпосередньо в роботі, у взаємодії з клієнтами тощо. Фіксуйте ці можливості та не втрачайте дійсно важливі для себе.
  10. Якщо вам пропонують складний проєкт і ви розумієте, що вам бракує компетенцій, не поспішайте відмовлятися. Залучіть більш досвідченого експерта, з яким поділите гонорар або сплатите його супровід. Так замовник отримає якісний результат, а ви опануєте нові навички. 


2. Як ставити фінансові цілі

Запит «Я просто хочу заробляти більше й жити краще» — занадто розмитий. Часто люди навіть не знають відповіді на три фундаментальні запитання: який дохід у мене зараз, скільки конкретно мені треба грошей і для чого саме.

Почніть з аудиту своїх нинішніх доходів і витрат. Порахуйте, скільки ви заробляєте, скільки та на що витрачаєте. Зараз для цього є багато зручних застосунків, але можна просто фіксувати все в Excel-таблиці, як це роблю я. Оберіть зручний для вас спосіб, і перетворіть його на рутину, адже це база фінансової грамотності. Ми маємо знати скільки заробляємо на місяць та на рік, скільки витрачаємо, скільки хочемо заробляти та на що витрачати.

Далі складіть список своїх матеріальних бажань. Що конкретніше та чіткіше будуть прописані ваші бажання, то краще. Проведіть своє дослідження: скільки коштує подорож, про яку ви мрієте, яку саме сумку ви хочете купити, скільки вона коштує тощо. З часом, може, ви взагалі вирішите, що це бажання нераціональне й логічніше придбати щось інше, але спочатку ми маємо побачити свої бажання та зробити мінідослідження їхньої вартості.

Далі подумайте над тим, що з того всього, є найбільш пріоритетним для вас у цьому чи наступному році. Сформуйте до трьох ключових фінансових цілей з огляду на ваші матеріальні бажання. Фінансові цілі зазвичай мають чіткі терміни виконання, вони конкретні та вимірювані. 

Дуже раджу почати прокачувати свою фінансову грамотність та підписатися на канали, де легко й цікаво про це розказують, наприклад на YouTube-канал Любомира Остапіва «Сімейний бюджет». 


3. Як оцінити вартість своїх послуг

Якщо ми говоримо про експертну діяльність як про додаткове джерело заробітку, то тут ринок дуже строкатий. Наприклад, серед коучів є ті, хто бере набагато менше за мене, і є ті, хто просить в рази більше. І кожен має своїх клієнтів.

Формуйте ціну з огляду на декілька речей: 

  • ваш досвід та експертиза;
  • ваша освіта й сертифікації; 
  • якість пропонованого продукту — яку проблему вирішує, яку цінність для клієнта створює;
  • ваш особистий бренд і впізнаваність; 
  • відгуки клієнтів, якщо є. 

Почніть із невеликого гонорару, щоб набрати пул задоволених клієнтів, з чиїх відгуків до вас прийдуть нові замовники. Коли у вас стане багато роботи та сформується черга з клієнтів, можна переглянути ціну та підвищити її. Хтось відсіється, але заробіток від того не зменшиться, а навпаки виросте, якщо ви грамотно все прорахуєте.

Якщо ви переходите в нову сферу і не знаєте, яку зарплату просити в роботодавця, найкраще порадитися з HR-фахівцем, який працює в цій індустрії, знає середні зарплати в компаніях і зможе розказати, на яку винагороду ви можете претендувати зі своїми компетенціями та досвідом.

Головне — пам’ятати, що якщо ви щиро любите свою роботу і хочете приносити користь людям, це не означає, що можна брати за це копійки або взагалі працювати безплатно. 

 
4. Як говорити про гроші з замовниками та роботодавцями

Вміння невимушено говорити про гроші, зокрема називати свій гонорар, потребує психологічної роботи над собою. Можна навіть тренуватися перед дзеркалом, щоб не нервуватися, коли спілкуватиметеся з роботодавцем чи замовником.

Якщо ви обговорюєте питання фінансів у листуванні, іноді працює проста й по-дитячому наївна стратегія: напишіть повідомлення та закрийте ноут чи відкладіть телефон, щоб не накручувати себе, що вам відпишуть, і не мати спокуси скасувати повідомлення. Якщо ж це жива розмова, то назвіть суму і не намагайтеся пом’якшити сказане, дати людині можливість ухилитися від відповіді чи вмовити вас на меншу оплату.

Коли на співбесіді вас запитують, скільки б ви хотіли отримувати, кажіть реальну суму, якої потребуєте. Якщо роботодавець не може запропонувати бажану зарплату, але ви дуже хочете працювати саме з ним, можна домовитися, наприклад, про зменшення обсягу обов’язків чи гнучкий графік. Розмова про зарплату — це переговори, тому шукайте можливості відстояти свої інтереси. 

У розмові про підвищення зарплати з чинним роботодавцем варто вдаватися до аргументів. Покажіть, чим ви цінні для компанії, який внесок вже зробили в її розвиток та який ще можете зробити. Оперуйте фактами на кшталт «Я вела проєкт, який приніс компанії Х доларів, а зараз у мене в роботі ще масштабніший проєкт». Але щоб оперувати такими фактами, до розмови варто підготуватись. 


5. Де шукати додаткові джерела доходу

Це завжди дуже індивідуальна історія, яка залежить від вашого досвіду, навичок, інтересів та кар’єрних амбіцій. Але ось кілька найпопулярніших варіантів того, чим ви можете займатися паралельно з основною роботою:

  • коучинг, менторство та консультування молодих спеціалістів у вашій галузі;
  • організація івентів для фахового ком’юніті;
  • виступи на конференціях, модерація дискусій;
  • написання статей чи ведення блогу;
  • викладання на курсах чи навчальних програмах;
  • створення власних продуктів на кшталт гайдів, книжок, комп’ютерних програм чи мобільних застосунків.

Способів реалізувати свою професійну експертизу та отримати додаткове джерело доходу існує безліч, треба лише знайти той, який підійде саме вам.

Потрібна робота?

Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉

Вакансії

Читайте також

Бонус до зарплати: 7 простих способів збільшити свій дохід

10 правил, яких варто дотримуватися для фінансового успіху

6 книжок та інші ресурси, щоб прокачати фінансову грамотність

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: