Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як дбати про співробітників у 2023-му: 15 HR-трендів і антитрендів

16.01.23 Happy HR 6 хв читання

Через війну українські бізнеси зіткнулись з викликами, які практично не мають аналогів у світі. Головним трендом 2022 року в українському HR-сегменті стала турбота про співробітників в умовах повномасштабної війни. Та це не означає, що міжнародні HR-тренди нас більше не стосуються. Навпаки, в Україні в умовах кризи вони можуть почати реалізовуватися швидше, ніж деінде.

Таку думку на вебінарі від AcademyOcean висловив міжнародний спеціаліст у сфері управління персоналом та засновник Інституту HR-Trend Том Хаак й поділився баченням світових HR-трендів 2023 року. Підготували самарі вебінару.


Класичні HR-тренди — незмінні роками


Тренди не змінюються дуже швидко. Деякі тенденції розвиваються роками, зокрема наступні 5 HR-трендів залишаються актуальними вже протягом багатьох років і будуть мати вплив і у 2023-му.


1. Персоналізація

Це про здатність HR-ів враховувати особисті потреби, можливості та бажання людей на робочому місці. Раніше вважали, що потрібні єдині правила для всіх, але сьогодні це змінилося. Багато компаній вже говорять про потреби окремих груп та особистостей. І це добре. 

Але впровадити персоналізацію у сфері HR не так вже й просто. Є різні підходи, й часом вони не дуже ефективні. Наприклад, експерти з поколінь люблять говорити про особливості міленіалів чи зумерів. Вони кажуть: «Люди з покоління Z хочуть подорожувати, працювати по 32 години на тиждень і не хочуть мати постійної роботи». Це дурня. Якщо ви знаєте тільки чиюсь дату народження, ви не можете передбачити потреби, бажання та поведінку цієї людини. Тому не використовуйте астрологію, використовуйте дані. Найкраще займатися персоналізацією на індивідуальному рівні.


2. Швидкість

Це також супер довгостроковий тренд. Якщо ви подивитесь на практики управління персоналом у багатьох компаніях, то побачите, що вони все ще відносно повільні. Наприклад, найм нового співробітника часто займає кілька тижнів, а то й більше. Спочатку HR має описати вакансію, потім опублікувати її, відібрати резюме, провести співбесіди тощо. Але деякі рутинні процеси з цього списку можна виконувати набагато швидше. Можна не складати довгі посадові інструкції, а використати сучасні технології, щоб визначити, які навички важливі для виконання конкретної роботи. Далі не публікувати вакансію, а шукати конкретну людину з потрібними навичками, наприклад, за допомогою чат-боту. Пошук швидших та ефективніших шляхів вирішення проблем — ось в чому полягає суть тренду.


3. Технології автоматизації та збільшення продуктивності

Більшість технологій у сфері HR сьогодні, як і раніше, значною мірою орієнтовані на автоматизацію процесів, тобто на те, щоб якомога більше обов’язків людини передати машині. А технології збільшення продуктивності націлені на поєднання зусиль людини й машини, що допомагає виконувати роботу швидше й краще. Але ключове питання у тому, чи справді технології спрощують життя працівникам, чи лише допомагають компанії досягати кращих результатів. Бо основною має бути перша ціль.


4. Значущість роботи

Все більше людей хочуть працювати в компаніях, які є соціально відповідальними. Люди хочуть не тільки мати вплив на досягнення компанії, але й разом з нею змінювати ситуацію в суспільстві, у своїй країні чи навіть у світі на краще. 


5. Позитивний досвід співробітника

Люди очікують, що компанії створюватимуть для них позитивний досвід на кожному етапі життєвого циклу працівника — від відбору до звільнення. Забезпечення позитивного досвіду пов’язано з персоналізацією. Не можна екстраполювати один досвід на всіх і чекати, що він буде корисний кожному. Потрібно дізнатися про бажання і потреби кожного співробітника і потім подумати над тим, як створити для них позитивний досвід, що відповідатиме їхнім потребам.


Антитренди

  • Antiwork-рух. Його представники пропонують знизити важливість роботи у житті людини. Робота — це лише одна зі сфер життя, яка не має виходити на перший план.
  • QQ або Quiet quitting (від англ. «тихе звільнення») — передбачає виконання виключно своїх робочих обов’язків у рамках робочого часу без докладання додаткових зусиль, виявлення ентузіазму чи ініціативності.

Що думають про тренд «тихе звільнення» українські експерти

Читати


HR-тренди 2023 року


1. Підтримка людей у відповідь на кризи

У часи нестабільності й криз, які здорожчують вартість життя, люди очікують від роботодавців відповідних рішень щодо оплати праці та бонусів. Організації можуть запропонувати працівникам ваучери на їжу й транспорт, пакунки з необхідними речами, безкоштовні обіди в офісі тощо. Також можна видавати заробітну плату щотижня, а не щомісяця, щоб зменшити вплив інфляції. 


2. Повернення до профспілок

Протягом останніх кількох років профспілкові організації втрачали свій вплив та занепадали. Але зараз вони знову набирають сили й популярності. Час від часу в тій чи іншій країні вибухають страйки працівників різних сфер й змушують роботодавців змінювати свої підходи до організації робочих процесів та ставлення до підлеглих. 

Сьогодні в профспілки об’єднуються не лише працівники заводів, транспортної сфери чи державного сектору, а й співробітники таких передових технологічних компаній, як Amazon та Google. Профспілка є голосом працівників, і HR-спеціалісти повинні зробити так, щоб керівництво почуло цей голос. В наш час співробітники хочуть об’єднуватись не лише задля контролю дотримання власних прав і свобод, а й щоб впливати на етичні рішення компанії. Організаціям своєю чергою важливо сприймати профспілки не як опозицію, з якою варто боротись, а як партнерів, разом з якими можна впроваджувати зміни, корисні для обох сторін.


3. Працівники інтелектуальних сфер — не центр всесвіту

Зараз забагато уваги приділяється проблемам людей, які заробляють на життя розумовою працею. Точаться суперечки щодо роботи з дому чи офісу. Але понад 50% робітників у світі не мають такого вибору, бо вони працюють у магазинах, на заводах, складах, фермах, у лікарнях тощо. Потрібно зміщувати акценти, звертати увагу на проблеми й потреби цих груп працівників. 


4. Пошук розв’язання проблеми продуктивності

Компанії вкладають багато інвестицій у технології, навчання та підвищення кваліфікації працівників, впровадження методик на кшталт Agile. Але, на жаль, все це не веде до підвищення продуктивності співробітників. Все одно постійно трапляються випадки перевтоми й вигорання на роботі.

Тому HR-фахівці повинні розібратись, чого саме не вистачає працівникам, аби бути продуктивними, і дати їм це. Потрібно зібрати дані, щоб зрозуміти конкретні потреби, мотиви, переваги та можливості людей, а також подбати про їхній добробут та психічне здоров’я. Загалом все це можна описати терміном employee experience (з англ. досвід співробітника), який треба зробити якомога позитивнішим. В це поняття входить хороша оплата праці, заохочення за гарні результати, забезпечення інструментами й технікою, необхідними для якісного виконання роботи тощо. 


5. Використання віртуальної реальності

HR-спеціалістам варто навчитися застосовувати віртуальну реальність на різних етапах взаємодії з працівниками, зокрема на співбесідах, зустрічах, під час адаптації та навчання новачків. Багато хто вже освоїв Zoom або MS Teams, і ці технології створюють ефект живої присутності на нарадах та дозволяють ефективно комунікувати з колегами. Але технології на цьому не зупиняться, і треба бути готовими до переходу у справжній метавсесвіт.


6. Перетворення найму в пошук талантів

HR-фахівці мають бути націлені на те, щоб не просто найняти робочу силу, а знайти людину, яка закриє конкретну потребу на проєкті й водночас відповідатиме критеріям ідеального співробітника конкретної компанії. Для цього HR-ам потрібно розвивати навички аналізу даних, сторітелінгу й управління інформацією. Також стираються межі між зовнішнім та внутрішнім наймом: якщо людина має потрібні навички й вмотивована працювати на цій позиції, не важливо, звідки вона прийде. 


7. Зростання впливу методології Agile на HR-процеси

Все більше компаній впроваджують у своїй роботі Agile-менеджмент (методи планування та керування проєктами й процесами, які дозволяють забезпечувати високу адаптивність бізнесу), і це чудово, але починати треба з HR-відділу. Саме HR-спеціалісти повинні першими оптимізувати власні процеси, зокрема навчання й перекваліфікацію співробітників за допомогою Agile-практик. HR-фахівці відіграють важливу роль у перетворенні компаній з класичних і традиційних на більш гнучкі та сучасні, і саме вони мають закладати підвалини змін.


8. Зняття табу зі слів на літеру «М» 

Йдеться про менструацію та менопаузу. У багатьох колективах жінки становлять 50% співробітників і більше, і ця частка постійно зростає. Настав час перестати табуювати розмови на ці теми. HR-працівники повинні проводити інформаційні кампанії з підвищення обізнаності щодо цих питань і запобігати сексистським жартам. Також можна впроваджувати короткострокову відпустку для жінок, які погано почуваються у цей період, та забезпечувати працівниць необхідними гігієнічними засобами на робочому місці. 


9. Вихід на нульовий рівень викидів CO2

Усі люди та компанії повинні усвідомлювати власну відповідальність за екологічний стан планети та намагатись завдавати їй якомога менше шкоди. Тому завдання для HR-відділу — не просто зменшити використання паперу в офісі й розтрубити всім, що ваша компанія — еко-френдлі, а креативно підійти до розв’язання екологічних проблем. HR-ам треба заволодіти серцями й умами співробітників, аби залучити їх до співпраці, а також переконатись, що це все не для показухи, а ви справді турбуєтесь про Землю.


Про вплив війни на HR-тренди в Україні


Часом глобальні кризи, замість того, щоб зупинити або уповільнити розвиток тієї чи іншої сфери життя, сприяють прискоренню її розвитку. Через повномасштабну війну українські бізнеси змушені бути більш винахідливими у своїх підходах, зокрема й в HR-сегменті. Адже потрібно використовувати ресурси на повну, щоб продовжувати працювати, підтримувати співробітників і боротися з ворогом. Тому не виключено, що завдяки війні міжнародні HR-тренди швидше й легше приживуться в Україні, ніж в інших країнах.

Шукаєте роботу або співробітників?

У розділі «Вакансії» ми допомагаємо компаніям і кандидатам знайти одне одного!

Вакансії

Читайте також

Кадровик нашого часу: хто такий HR і як ним стати

Хто такі джоб-джампери та що робити, якщо вас назвали цим словом

15 професій майбутнього та якими їх бачить штучний інтелект

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: