Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Хто такі джоб-джампери та що робити, якщо вас назвали цим словом

10.06.20 Пошук роботи 4 хв читання

Є люді, які роками тримаються за роботу, яка не подобається, аби лишень нічого не змінювати. Але все частіше з’являються і протилежні кейси — люди, котрих зміни не просто не лякають, а надихають. Такі фахівці легко погоджуються на зміну роботи. Та варто бути обережним: занадто швидкі кар’єрні стрибки можуть перевести вас до категорії джоб-джамперів. Разом з рекрутеркою IT-компанії Boosta Яною Швець розбираємося, що це за працівники та чи беруть «летунів» на роботу.


Хто такі джоб-джампери


Джоб-джамперами (від англ. job-jumpers — стрибуни по роботах) називають людей, котрі неодноразово змінювали місце роботи за короткий проміжок часу. Інші назви цієї категорії співробітників: джоб-хоппери (job-hoppers), джампери, хопери чи летуни.

Не існує критеріїв стосовно термінів чи кількості місць роботи, за якими пошукачу присвоюють подібний статус. Зазвичай так говорять про тих, хто змінює роботу декілька разів на рік.

Найчастіше джоб-джамперами виявляються представники покоління Z. І це — далеко не єдина «професійна» особливість нового покоління. Загальновідомо, що молоді люди є значно гнучкішими та динамічнішими. Вони більше подорожують, більше цінують себе і свій час, більше прагнуть саморозвитку та самореалізації.

Молодь легше розлучається зі старим та більш відкрита для нових пошуків. В кар’єрі це проявляється у вигляді скорочення терміну роботи на одному місці та готовності змінювати не лише компанії, але й професії. Так, згідно зі статистикою Bureau of Labor Statistics, в середньому люди у віці до 25 років на одному місці працюють менше року. Тоді як для 25-34-річних цей показник становить 2,8 років, 34-44 — 4,9 років, 45-54 — 7,6, а для людей у віці 55+ він перевищує 10 років.

Причин такого явища декілька:

  • Перша і найголовніша — психологічні зміни. Зі зростанням відсотку представників покоління Z у соціумі змінюються загальні тенденції поведінкових стандартів. У сучасному світі ніхто вже не поставиться до вас з осудом, якщо ви вирішили змінити роботу просто через те, що вона перестала вас надихати. Але ще десять років тому це вважалося легковажним та дивним.
  • Зміни підходів до виховання. У нашому нещодавньому минулому цінності формувалися радянською ідеологією. Покоління Х і У виховувалися саме за цими стандартами. З дитинства людям пояснювали, що головне — це стабільність і що існують певні норми поведінки, за якими часта зміна роботи належить до негативних характеристик. Але з послабленням цензури цінності почали змінюватися, і люди перестали боятися поводити себе так, як самі цього бажають.
  • Ну і, звісно, швидкий розвиток технологій та поява нових професій. За таких умов успіху досягають саме ті, хто не боїться експериментувати, пробувати щось нове, першим входить до нової галузі чи освоює нову професію. А це, у свою чергу, обумовлює необхідність стрімко змінювати ролі та знаходитися увесь час у процесі пошуку.


Чи так це погано — бути джоб-джампером


Існує думка, що рекрутери навіть не беруть до розгляду резюме кандидатів, які дуже часто змінюють роботу. Так, подібне ставлення на ринку праці дійсно існує. Але з власного досвіду хочу сказати, що якщо у компанії саме така принципова позиція, а ви на даному етапі не прагнете до стабільності — вам подібна компанія також не підійде.

У процесі пошуку роботи дуже важливо досягти тієї рівноваги, коли не лише співробітник задовольняє компанію, а і компанія співробітника. Скоріше за все, навіть якщо джоб-джамперу вдасться десь схитрувати й пробратися до компанії, яка орієнтована на довгостроковий найм, користі від таких відносин не отримає жодна зі сторін. Компанія втратить час та ресурси і буде вимушена знову відкривати вакансію, а співробітник не отримає ні досвіду, ні самореалізації, адже процеси в компанії налаштовані під довгу адаптацію та тривалі відносини. Тому з обох боків завжди потрібно прагнути до win-win.

Натомість існує багато компаній, що згодні (або навіть прагнуть) наймати джоб-джамперів. Адже є і сильні сторони у взаємодії з такими людьми:

  • Проєктна зайнятість. Дуже часто компанії шукають співробітників саме під конкретний проєкт. Наприклад, в Boosta ми шукали Event Manager-а на час підготовки до щорічного корпоративу. Ми одразу вказали в описі позиції, що вона передбачає проєктну зайнятість і контракт на три місяці. Таким чином, отримали відгуки від тих людей, які саме цього і прагнули. Вийшов заповітний win-win, і розійшлися ми з найкращими взаємними відгуками і враженнями від взаємодії.
  • Швидка адаптація. Частіше за все такі люди дуже швидко адаптуються до нових умов та навіть за короткий проміжок часу встигають приносити користь. За правильного підбору job-jumper — людина, котра почне показувати результат дуже швидко. Інколи саме це є головним критерієм.
  • Легкий контакт та знайомство з командою. Людям, котрі довго налагоджують контакт з колегами, зазвичай складно і некомфортно змінювати місця роботи. І навпаки — у тих, хто багато комунікує з новими людьми, зазвичай налагодження стосунків з новою командою проходить швидше та безболісніше.
  • «Хоперів» часто шукають стартапи. Якщо причини частої зміни роботи криються у прагненні саморозвитку, стартап — саме те місце, що може надати вам необхідні умови для росту і отримати від цього власну вигоду.


Як знайти роботу, якщо маєш резюме джоб-джампера


1. Бути чесним

Перше і найголовніше — бути чесним під час співбесіди. Ні в якому випадку не варто брехати про терміни співпраці з попередніми роботодавцями чи намагатися приховати причини переходів. Кваліфікований рекрутер швидко розпізнає нещирість та маніпулювання фактами. І якщо короткі епізоди роботи в резюме ще не означають, що офер вам не світить, то коли вас спіймають на брехні під час першої зустрічі, на продовження спілкування годі й розраховувати.


2. Взяти рекомендації від попередніх роботодавців

Думка про те, що співробітник починає приносити користь на робочому місці лише через рік роботи, а до цього він лише «адаптується», дуже застаріла. Особливо, якщо мова йде про динамічні галузі на кшталт ІТ.

Короткий проміжок роботи ще не означає, що ви були поганим співробітником. Попросіть у колишніх керівників рекомендаційні листи та додайте їх до вашого резюме. Повірте, позитивний відгук точно схилить ваги у вашу сторону незалежно від терміну роботи.


3. Обрати правильний формат резюме

Якщо ви маєте релевантний набір навичок, але велику кількість місць роботи та / чи короткі проміжки часу на кожному з них — оберіть функціональний тип резюме. Сформулюйте перелік важливих умінь та зазначте, де саме ви їх використовували та яких результатів досягли.

Можна також обрати змішаний тип й додати класичний блок з переліком попередніх робочих місць. Але у будь-якому випадку варто вказувати тільки ту інформацію, котра має відношення до позиції, яку ви розглядаєте. Це стосується і навичок, і попередніх роботодавців. Сміливо прибирайте все зайве — це лише відволікатиме увагу рекрутера та збільшить шанси на те, що дійсно важлива інформація залишиться непоміченою.


4. Показати свої переваги у мотиваційному листі

Приділіть достатньо уваги написанню мотиваційного листа. Визначте та опишіть у ньому свої сильні сторони, які дозволять вам краще за інших справлятися з роботою на цій позиції. Покажіть свої конкурентні переваги та досягнення. Розкажіть, чому ви хочете потрапити саме на це місце та що отримає компанія від співпраці з вами.

Майте на увазі, що якщо пошукач надсилає два окремих файли з резюме та мотиваційним листом, то зазвичай рекрутери спершу відкривають саме резюме. Отож, якщо ви розумієте, що мотиваційний лист підвищує вашу цінність як кандидата, додавайте його першою сторінкою до файлу з резюме.

Мотиваційний лист, як і резюме, не можуть бути однаковими для багатьох позицій. Обов’язково адаптуйте їх під кожну вакансію.

Наостанок — про неприємне. Варто зазначити, що серед джоб-джамперів, як і серед будь-якої іншої категорії співробітників, бувають просто токсичні люди. Усе перераховане вище стосується стрімкої зміни місць роботи з різних причин, але не з причини недостатнього розвитку софт скілів і емоційного інтелекту у самого співробітника. Це — напрями, за якими немає межі досконалості, й кожен з нас має прокачуватися на постійній основі.

Тому якщо ви розумієте, що змінили десяток місць роботи і з усіма розійшлися на мінорній ноті та залишилися у поганих відносинах — варто бути відвертим з собою та спробувати покопатися у собі глибше. Чим раніше виявите проблему та почнете з нею працювати, тим швидше вдасться знайти той самий win-win з роботодавцем та зробити свій кар’єрний шлях успішним.

Сама по собі поява job-jumpers не є негативним явищем. Це — лише одна з тенденцій розвитку сучасного ринку праці, під яку і роботодавці, і кандидати мають адаптуватися, щоб вийти з ситуації переможцями.

Шукаєте роботу, з якої б не хотілося швидко звільнитися?

У нас багато вакансій в дуже крутих українських та міжнародних компаніях!

Вакансії

Читайте також

10 помилок в резюме, які заважають вам потрапити на співбесіду

Шукали роботу на карантині: три історії з позитивним фіналом

Які навички варто розвивати, щоб бути успішними у майбутньому

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.