На думку HR-експертки й кар’єрної консультантки Тетяни Пашкіної, деякі тренди сучасного ринку праці загрожують йому катаклізмами у віддаленому (і не дуже) майбутньому. Один із них — неготовність більшості дітей стати тими співробітниками, яких хочуть бачити роботодавці.
Люся дуже хотіла вийти заміж за розрахунком, але не змогла. Тому що Люся — гуманітарій. Це жарт, який у сучасних реаліях загрожує перетворитися на банальну констатацію факту.
Сьогодні виші випускають фахівців, які, м’яко кажучи, не дуже потрібні ринку й тому не можуть конвертувати свої знання в практичні навички й успішну кар’єру.
Не перший рік натовпи абітурієнтів захоплено штурмують університети, аби вступити на спеціальності гуманітарних і кологуманітарних напрямків. Не потрібно бути провидицею, аби передбачити лідерство менеджменту, філології та права в десятці найулюбленіших майбутніми студентами та їхніми батьками факультетів.
І хоча з усіх боків тільки й говорять про те, що юристи — найбільш конкурентна для пошукачів професія, це мало кого зупиняє в боротьбі за жаданий диплом. Як і неготовність роботодавців наймати 22-річних менеджерів на управлінські посади.
Тим часом на ринку ситуація наступна. Найактивнішими роботодавцями (за кількістю вакансій) є компанії сфери:
- торгівлі й продажу (де диплом, за великим рахунком, і не цінується);
- ІТ (де на технарів чекають більше, ніж на гуманітаріїв, хоча на безриб’ї, як то кажуть…);
- виробництва (де за технарями просто плачуть).
У підсумку маємо дефіцит кандидатів із технічними знаннями й навичками. І що ж ми робимо, щоб його подолати?
Роботодавці цей тренд поки ігнорують попри його очевидність. Бідкаються, що бажаних профі на ринку немає, і витрачають гроші на перекваліфікацію кандидатів, більш-менш придатних за софт скілами.
А ось держава намагається регулювати ринок, змінюючи держзамовлення на бюджетні місця у вишах: сьогодні шансів потрапити на бюджет більше на інженерних спеціальностях, ніж на горезвісному праві. Але цього явно недостатньо. Потрібно більше комплексних і дієвих рішень — від уроків захопливої фізики в дитсадках до підвищеної стипендії на відповідних спеціальностях, яку дотують зацікавлені роботодавці.
Бо, будемо відверті, ну скільки дітей сьогодні хочуть вивчати технічні предмети? Як показав цей рік — небагато (понад 30% випускників не набрали мінімальний бал на ЗНО-2021 з математики — прим. ред.). А у тих, хто все ж хотів би, немає особливих умов, радше навпаки. Їм доводиться нудьгувати в класі, вивчаючи програму в уповільненому для них ритмі. Та й не кожен учитель готовий приділяти час талановитим або просто зацікавленим учням. У підсумку ще до інституту багато з них втрачають свій інтерес і навчаються тільки заради диплома.
І якби справа була тільки в цьому!
Хочу поділитися кількома висновками, що їх дійшов мій знайомий учитель, який викладав у 1986-1994 рр., а недавно опинився на заміні в нинішній школі.
Що ж являють собою сучасні діти?
- Дуже швидко втомлюються і втрачають концентрацію.
- З народження засвоюють купу інформації, але вона здебільшого мало пов’язана з повсякденним життям.
- Гнітюче прагматичні й мало чим цікавляться, крім того, що стосується їхнього особистого споживання.
- Читають набагато менше, ніж попередні покоління.
- Мають мізерний багаж знань і при цьому — великі амбіції.
- Взагалі не розуміють, навіщо вчитися добре. Складається враження, що в свідомості багатьох дітей міцно вкорінився стереотип, що в житті все прийде до них та складеться саме собою.
Звісно, висновки однієї людини суб’єктивні. Але дискусія серед знайомих мені педагогів про причини провалу на ЗНО з математики підтверджує ці слова. Вчителі сходяться на тому, що сучасним дітям складно працювати з великими обсягами як літературного, так і умовно технічного (завдання, теореми тощо) тексту: прочитати, зрозуміти, переосмислити та знайти шляхи вирішення.
Гейміфікація та цифрові медіа не рятують, бо наш мозок влаштований так, що друковану інформацію сприймає серйозніше. Це підтверджують дослідження. Наприклад, одне з них показало, що учні та студенти набирають більше балів за тест на розуміння прочитаного, якщо читають у друкованому, а не цифровому форматі. А в Іспанії учні 4-6 класів, які читали тексти, демонстрували краще занурення в матеріал, ніж ті, хто дивився відео. Вчені підозрюють, що відео «читають» більш поверхнево, бо вважають його насамперед розвагою, а не навчанням.
І що ж ми можемо протиставити небажанню дітей читати і вчитися?
- Шикарні підручники? На жаль, підручники мого сина-школяра іноді заплутаніші й нудніші за підручники мого дитинства.
- Поєднання декількох каналів і методів навчання? Теж ні.
- Красиві дитячі книги за доступною ціною? На жаль, сьогодні гарна та якісна дитяча книга — швидше предмет розкоші, ніж інструмент навчання.
Виходить, ми не готові давати дітям корисну й цікаву для них інформацію — ні у форматі читання-навчання, ні просто з допомогою неформального залучення й зацікавлення.
А наслідки «припливуть» до роботодавців у найближчі 10-20 років.
Школи закінчать прагматичні й неуважні діти, які не вміють наполегливо вчитися, не налаштовані на успіх, не готові на подвиги, що їх зараз демонструють їхні батьки та старші брати-сестри. Можливо, свідомий вік піде комусь на користь. Можливо, хтось знайде своє покликання, і його не доведеться мотивувати і в хвіст і в гриву.
Проте потрібно розуміти: у нас буде не просто менше молоді. У нас буде менше технічно грамотної молоді. Молоді, яка розуміє і любить математику, фізику, хімію, біологію та інші «нудні» науки. Молоді, просто ерудованої у класичному розумінні цього слова. І важливо не просто розуміти, а й бути до цього готовими.
Нассім Талеб ввів поняття «чорний лебідь» — це важкопрогнозовані й рідкісні події, які мають значні наслідки. Те, що відбувається на ринку праці зараз, я б назвала «білим лебедем», оскільки це комплекс цілком прогнозованих подій, які матимуть значні наслідки.
Якщо ігнорувати поточний сценарій і не вкладатися в школу, є ризик, що у молодого покоління просто забракне знань, навичок і цінностей, аби «вписатися» у сучасний світ. І в підсумку роботодавці будуть отримувати не тільки слабких і не готових до навчання співробітників, але і їхніх дітей, упевнених, що успішне навчання — це зайва трата часу. Кому знадобляться такі співробітники — покаже час.
Дуже хотілося б помилитися. Але буду вірна цитаті Бісмарка: «Надійся на краще, готуйся до гіршого». Зрештою це краще, ніж проклята невизначеність, особливо в нашому нестабільному ковідному світі.
Потрібна робота?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
Ринок праці 2021: хто буде з роботою і кому піднімуть зарплату
Ким і як ми будемо працювати через 10 років? Прогноз Аліни Баженової
Як гуманітарію знайти роботу в IT? Історія і поради Оксани Куянцевої
Відчутно, що авторку статті свого часу "мотивували і в хвіст і в гриву" і вона такий підхід вважає правильним. Ось вам і недолік старших поколінь, які вбачають у всьому свою правоту (при тому, що стаття базується на відгуках кількох знайомих).
Іноді варто шукати проблему в собі і своєму сприйнятті світу, а не в інших.
До речі, коли Ви обирали професію, чому Ви не орієнтувались на потребу ринку в технічних спеціалістах?
Всі люди різні і, на щастя, в сучасному глобальному світі ми можемо обирати роботу, яка подобається.
Очень странная статья, если этот текст вообще можно назвать статьей. Какими исследованиями апеллирует автор? Откуда вообще такая информация? Сейчас дети, благодаря разным подходам в обучении, а не зубрежке учатся намного быстрее и качественнее. Да и сами дети не глупые, и не амебные, как это описывается в статье. Этот текст очень напоминает слова моей древней учительницы в школе, которая все твердила каждому классу: «вы - самый тупой класс, который у меня был».
На жаль, це мало тягне на аналітичну статтю. Суб'єктивна думка автора, що геть не розуміє сучасне покоління і апелює радянськими тезами по типу: от у наш час. Що зробити, щоб діти вчили технічні науки? Перестати займатись благодійністю й гнати в шию стару гвардію "поважних" вчительок, що не знають, як ноутбук ввімкнути. В той час, коли потрібно підлаштовуватись під сучасні реалії.