Допомагати іншим красиво і практично одягатися, проводити багато часу на шопінгу і стежити за модними трендами — звучить як робота мрії, особливо для дівчат. Але чи тільки в цьому суть і цінність професії стиліста? Про це у статті розповідає стилістка-іміджмейкерка Олена Проценко.
Про шлях до професії
У світі моди я вже 11 років, із них 5 працювала в міжнародній компанії Inditex (корпорація, яка володіє мережами магазинів Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius) на керівній посаді. Було дуже цікаво, але якоїсь миті зрозуміла, що вивчила вже всі процеси, шляхів для розвитку не бачила і більше не хотіла працювати на когось. Вирішила піти й спробувати себе в особистому імідж-консалтингу. Пройшла навчання в київській філії Британської школи стилю Colour Me Beautiful, стала особистим стилістом-іміджмейкером і займаюся цим уже понад 6 років.
Хто такий стиліст-іміджмейкер
Стиліст-іміджмейкер — спеціаліст, який вирішує завдання та проблеми людей за допомогою одягу. Тобто допомагає одягнутися не тільки красиво, а й доречно, з урахуванням способу життя, пори року, актуальних тенденцій, віку, статусу.
Грамотний стиліст вибудовує свою роботу так, щоб для клієнта співпраця з ним була вигідною інвестицією. Як це проявляється? Коли іміджмейкер підбирає речі, які будуть актуальні роками, приносять візуальне задоволення, дарують відчуття комфорту та виготовлені з якісних довговічних матеріалів.
Звертаються до стилістів не лише медійні особи, зірки шоубізнесу, політики, бізнесмени, а й прості люди. Таких серед моїх клієнтів — 80%. З них близько 80% — дівчата та жінки віком від 18 до 60 років та 20% — чоловіки 25-40 років.
Щоб краще зрозуміти специфіку роботи стиліста, опишу один зі своїх робочих днів. Починається він із поїздки додому до клієнта на розбір гардероба. У середньому це триває 2-3 години. Далі їду з таким самим завданням до наступного клієнта або на шопінг-супровід, який триває від 1 до 8 годин (припустимо, цього уявного дня на покупки пішло 3-4 години). Після цього проводжу консультацію або записую огляд модних новинок для сторіз в одному з магазинів, з якими співпрацюю. Додому зазвичай повертаюся приблизно о 8-9 вечора і сідаю ще годину-дві відповідати на запити та запитання у різних соцмережах, які надійшли за день.
Важливі hard і soft skills у професії стиліста
Стилісту-іміджмейкеру необхідно розбиратися, як мінімум, у таких речах:
- які існують типажі людей за кольоротипом, фігурою, обличчям, типом тілесної конституції, пропорціями тіла;
- які є стилі та як їх можна міксувати;
- які існують дрес-коди.
Також важливо знати основи етикету, історію моди, візажу, психології, моделінгу, фотографії. Ще непогано б вміти вести та просувати сторінку в інстаграм, оскільки це гарний інструмент для розвитку особистого бренду та залучення клієнтів.
А ось як виглядають soft skills хорошого стиліста:
- любов до людей;
- бажання дарувати свій час та енергію іншим;
- вміння зануритися у життя клієнта, щоб максимально якісно йому допомогти;
- емпатійність.
Окремо зазначу: щоб залишатися затребуваним фахівцем, важливо постійно розвиватися. Я проходжу курси на різних онлайн-платформах та офлайн, відвідую майстер-класи зі стилістики та суміжних видів діяльності, на зразок етикету, історії моди, візажу. Наприклад, кілька років тому я вирішила покращити знання з психології, щоб консультувати клієнтів на більш глибинному рівні. І ось уже понад три роки я вивчаю гештальт-терапію у Міжрегіональному інституті гештальт-терапії та мистецтва MIGIS. Паралельно із цим вивчила основи сексології.
Плюси та мінуси професії стиліста
У професії стиліста я бачу такі плюси:
➕ Ви завжди у русі. Це стосується як фізичної активності, так і розвитку у професійному плані. Світ моди змінюється досить швидко, тому тут неможливо не вивчати нове та стояти на місці.
➕ У вас багато знайомств, і часто вони дуже корисні.
➕ Немає професійного вигорання, оскільки кожен день не схожий на попередній. Завжди нові завдання, проєкти.
➕ Можна працювати онлайн та самостійно вибудовувати свій графік.
Але й без мінусів нікуди. Якщо ви плануєте стати стилістом, будьте готові до наступного:
➖Майже неможливо заробляти пасивно. Хіба що запустити й продавати онлайн-курси. Але загалом, якщо ти не працюєш (хворієш, у відпустці чи просто взяв паузу у діяльності), то не заробляєш.
➖ Буває складно кудись поїхати. Але цей мінус стосується лише тих стилістів, котрі, як і я, працюють більше офлайн, ніж онлайн.
➖ Це енергетично дуже затратна діяльність. Працюючи з великою кількістю клієнтів, іноді відчуваєш моральне виснаження, після якого треба довго відновлюватися. Особливо після майстер-класів, коли віддаєш багато енергії десяткам людей, а натомість майже нічого не отримуєш. Зараз я вже вмію працювати так, щоб і якісно, і не виснажуючи себе, але цього треба вчитися.
➖Є сезонність. У липні-серпні та січні-лютому зазвичай низька активність серед клієнтів.
Де може працювати стиліст
Професія стиліста чудова тим, що тут можна працювати у різних форматах. Наприклад, бути фахівцем-фрилансером та мати кілька напрямів діяльності. Я належу саме до таких стилістів та маю такі способи заробітку:
- індивідуальне консультування клієнтів;
- шопінг-супровід;
- викладання у приватних школах (наприклад, я викладаю стилістику у приватній дитячій школі Main people, школі Level Up School);
- навчання професії стиліста (на моєму рахунку вже сім учениць);
- мерчандайзинг (грамотна викладка товару) у магазинах одягу;
- вузькопрофільне та разове навчання персоналу (наприклад, я можу навчити співробітників магазину робити гарні огляди товарів та презентації колекцій бренду для сторінок у соцмережах);
- проведення майстер-класів (на моєму рахунку їх понад 100);
- консультування дизайнерів брендів та участь у розробці майбутніх колекцій (моя цінність, як стиліста, тут у тому, що я є посередником між виробником і покупцем і знаю, на що є попит, чого на ринку не вистачає).
Також іноді я працюю моделлю на зйомках одягу, ведучою презентацій нових колекцій у магазинах та торгових центрах.
Окрім такого різноманітного фрилансу, можна бути стилістом у певній ніші. Наприклад, працювати виключно на телебаченні, тижнях моди чи в глянцевих журналах, співпрацювати зі світовими чи місцевими брендами (допомагати у розробці колекцій, їх презентації, просуванні, організації фешн-показів).
Чи важливе портфоліо для стиліста
Виходячи з мого досвіду, стиліст може працювати без спеціального портфоліо. У мене його немає і не було ніколи з однієї простої причини — мені важливо зберігати конфіденційність клієнтів, не показуючи їхні особисті дані, обличчя на фото.
Натомість я активно розвиваю експертну інстаграм-сторінку. Транслюю різні аспекти діяльності, що дозволяє читачам наочно оцінити мій смак, підхід до роботи, професіоналізм, щоб у результаті прийняти рішення: співпрацювати зі мною як з іміджмейкером чи ні. Працює прекрасно.
Скільки заробляє стиліст
Середня вартість години роботи стиліста в Україні — 50 доларів. Досвідчені фахівці можуть ставити цінник вище, як і новачки вимагати менше. Максимальний гонорар, про який чула кілька років тому, — це 3500 євро за один зібраний образ нареченої (не година роботи, а саме образ) від українського стиліста. Але це виняток із правил, у середньому ціни набагато нижчі.
У кожного стиліста свій набір факторів, ґрунтуючись на яких він оцінює вартість своєї роботи. У мене вони такі:
- формат роботи (онлайн, в рідному місті чи виїзд за кордон);
- види послуг;
- додаткові знання, вміння, які формують стиліста як унікального фахівця (наприклад, знання психології), як себе розвиває людина у модній індустрії та суміжних сферах, як часто підвищує кваліфікацію, де вона це робить.
Взагалі вартість роботи залежить ще й від того, як стиліст сам себе оцінює як фахівця, наскільки цінує свою кваліфікацію.
Як стати стилістом
Якщо ви хочете стати стилістом, то просто любити моду, стиль, шопінг, мати досвід роботи у роздрібній торгівлі одягом та аксесуарами недостатньо. Важливо навчатися на тематичних професійних курсах, у школах. Навчання дає розуміння, на що покладатися у роботі з клієнтами, чим керуватися, приймаючи ті чи інші рішення, щоб не бути надто суб’єктивним.
Також стилісту важливо розвиватись не лише у сфері моди та стилю, але й цікавитись суміжними індустріями: візаж, фотографія, психологія тощо. Варто дивитися модні покази, переглядати медіа про моду, щоб тримати руку на пульсі. Дуже корисним буде подорожувати, ходити на виставки, культурні та естетичні заходи — це і надихає, і дає можливість розвивати надивленість, бо зазвичай такі заходи відвідують люди в красивих образах.
Шукаєте творчу роботу?
У нас на сайті багато вакансій для креативників і не тільки 👉
ВакансіїЧитайте також
«Навколо професії існує пафосний флер»: художники — про свою роботу та заробітки
Як одягатися на співбесіду? Радять не стилісти, а вчені
Як приготувати бізнес на творчості: рецепт від ексдиректорки проєктів Євгена Клопотенка
Дякуємо!
Тепер редактори знають.