Олександра Фідкевич понад сім років керувала операційною та стратегічною діяльністю проєкту «Євген Клопотенко». Цей бізнес почався з плану, накиданого від руки на серветці під час обіду в ресторані, і виріс до масштабного медійного проєкту. Аби надихнути українців на підприємницьку діяльність, Олександра написала книгу «Як начинити гадюку салом», у якій поділилась їхньою з Євгеном історією успіху. Підготували конспект книги з переліком основних інгредієнтів успішного бізнесу.
Тандем творчої та операційної особистостей
Бізнес-партнерство — це поєднання найкращих якостей кількох людей заради отримання класного спільного результату.
Ідеально, коли над розвитком бізнесу працюють люди, які мають різні сильні сторони та можуть доповнювати й підсилювати одне одного. У тандемі Олександри та Євгена вона відповідала за структурність і функціональність проєкту, а він — за креатив та ідейність. Завдання операційного партнера — створити місце, де зможе розквітнути творчість, в той час як творчий партнер має слідувати правилам структури, щоб не порушити важливих операційних процесів.
Творчість без системності — це всього лише хобі.
Операційні люди часто залишаються в тіні своїх творчих партнерів, тому, погоджуючись на такий формат співпраці, треба чітко розуміти рівень своїх амбіцій і чесно відповісти собі на питання, чи не захочеться вам згодом публічності. Так само і творчі особистості повинні усвідомлювати, що на їхній публічності триматиметься бренд і відмовитись від неї, коли набридне, не вийде. Бо це рішення вплине на життя усіх спеціалістів, залучених у проєкт.
Аби не накопичувати невдоволеність від того, що всі лаври дістаються «обличчю бренду», Олександра радить операційникам визнавати свої здобутки особисто. Вам не треба, щоб інші помічали вашу роботу, головне — самому усвідомлювали власні цінність та внесок в успіх проєкту.
Творчим людям своєю чергою не слід боятися співпраці з операційниками. Коли у креативника лише зароджується ідея власної справи, йому може здаватись, що він все може робити сам. Бо хіба це важко, окрім творчої діяльності, трохи поспілкуватися з клієнтами, скласти бюджет, замовити матеріали й виконати ще мільйон дрібних завдань? Але це дуже хибна думка, бо операційна діяльність з часом перетягуватиме на себе все більше часу й ресурсів, і у вас просто не залишиться енергії на творчість. Тож основна ідея бізнесу зникне сама по собі, вам не буде що пропонувати клієнтам. Саме тому важливо навчитись делегувати операційні завдання структурним людям.
Інгредієнти успішної бізнес-моделі
Ключовий вид діяльності
Починати власний проєкт варто з чіткого визначення вашої основної діяльності. Дайте собі відповідь на питання: «Що ви пропонуєте аудиторії та партнерам?». Не бійтеся взяти занадто вузьке визначення, адже на нього з часом легко можна буде накласти нові формати. Однак, поки ви не матимете чіткого бачення власного продукту, ви не зможете зрушити з місця.
Наприклад, ключовий вид діяльності проєкту «Євген Клопотенко» — створення унікальної кулінарної інформації та її розміщення на різних інформаційних платформах. А якщо висловитися простіше, основна одиниця проєкту — рецепт. Здавалося б, це доволі обмежена діяльність. Але вона реалізується у багатьох різних форматах: від сайту з рецептами й кулінарних посібників — до ютуб-каналу та мерчу.
Цільові аудиторії
Визначивши, що ви хочете робити, непогано було б окреслити, для кого ви це робитимете. Цільова аудиторія дуже залежить від продукту, проте головна порада від Олександри — не звужувати власну аудиторію до умовного портрета 35-річного айтівця чи 40-річної домогосподарки, адже цим самим ви зменшите власні охоплення й можливості.
Загалом усі шукають якийсь дуже вузький портрет, щоби «бити» саме в нього й отримувати найвищий коефіцієнт конверсії взаємодії у продаж. На мою думку, цей підхід — не що інше, як стріляння у власну ногу з подальшим пошуком винних у такій прикрій несподіванці (звісно, не себе).
Тому після довгих роздумів для проєкту «Євген Клопотенко» в ролі цільової аудиторії почали розглядати взагалі всіх людей. Адже їдять усі. Однак аудиторії все одно сегментують на три типи:
- споживачі кулінарного контенту;
- учасники кулінарного контенту (сюди входять корпорації, які можуть виступати спонсорами проєкту);
- організації, яким потрібні зміни у внутрішньому харчуванні або продукті (міжнародні фонди, заклади харчування тощо).
Ціннісні пропозиції
Наступне запитання, на яке повинні мати відповідь власники бізнесу: «Які болі ваш продукт допомагає вирішити споживачам?». На цьому етапі ви маєте прописати, для чого ви робите те, що робите (крім власного прибутку).
До ціннісних пропозицій проєкту «Євген Клопотенко» можна зарахувати:
- інформаційну корисність для споживачів — продукт розповідає про різні страви й навчає аудиторію готувати їх;
- можливість продемонструвати власний бренд — медійні продукти проєкту є майданчиком для реклами різних виробників;
- контент, підлаштований під потреби аудиторії — рецепти завжди відповідають сезонності (салат з редиски публікують навесні, а гарбузовий суп — восени). Крім цього команда збирає фідбек від споживачів та намагається відповідати їхнім очікуванням.
Канали комунікації
Яким чином ви будете спілкуватись зі своїми клієнтами? Так склалося, що основні продукти проєкту «Євген Клопотенко» і є їхніми каналами комунікації, зокрема це сайт, ютуб-канал, книжки, онлайн-магазин мерчу, онлайн- та офлайн-виступи Євгена та його соцмережі.
Вам не обов’язково мати це все, однак чим більше каналів ви залучите, тим більшу аудиторію зможете охопити. Але якщо ви комунікуватимете на різних майданчиках однаково, то ризикуєте не отримати бажаного результату.
Ключові ресурси
Ключові ресурси — це те, завдяки чому ваш бізнес буде функціонувати, закривати потреби споживачів та приносити прибуток. Олександра виділяє три категорії ресурсів власного проєкту:
- людські ресурси — звісно, це команда, яка працює над тим, щоб бізнес функціонував чітко і злагоджено;
- інтелектуальні ресурси — ця категорія може здатись трохи дивною, бо вона перекликається з продуктом, але Олександра переконана, що розглядаючи власний продукт не як щось кінцеве, що ви зробили й відклали вбік, а як ресурс, ви можете щоразу збільшувати його потенціал. Наприклад, надрукована книга — це продукт, але це також і сировина для іноземного видання та аудіо чи електронного формату;
- матеріально-технічна база — це ваші приміщення (орендовані чи придбані), різноманітна техніка й обладнання.
Джерела доходів
Тут так само, як і при виборі аудиторій, важливо помічати усі наявні можливості монетизації вашого продукту. Основні джерела прибутку будуть очевидними й помітними зі старту проєкту, але не полінуйтесь копнути глибше й з’ясувати, чи справді ви використовуєте весь свій потенціал на повну.
Доходи від проєкту «Євген Клопотенко» можна поділити на такі джерела:
- реклама — це основний спосіб заробітку, який приносить 63% усіх доходів;
- продаж Євгенового часу — це зйомки Євгена в різних шоу, фільмах, передачах, проведення майстер-класів чи лекцій, живі зустрічі, виступи тощо;
- продаж активів знань — це книжки, онлайн-курси, розробка рецептів за запитом, тобто різні формати кулінарного контенту;
- ліцензування або продаж імені й іміджу — це розміщення лого проєкту, імені та/або обличчя Євгена на будь-якій рекламній продукції.
Структура видатків
Бізнес — це не лише про заробляння грошей, а й про витрати. Головне, аби прибуток перевищував видатки. Аби спланувати бажані доходи, вам потрібно точно знати, скільки коштів і на що ви витрачаєте.
Витрати бізнесу діляться на три категорії:
- основні — ті, що не залежать від доходів: заробітна плата команди, оренда офісу, оплата обладнання й програмного забезпечення, податки тощо;
- змінні — ті, що виникають під час основної діяльності: витрати на створення контенту (фотосесії, відеозйомки, монтаж, продукти), реклама, інвестиції в продукцію;
- накладні витрати — ті, які не можна прямо зарахувати до основного виду діяльності: наприклад, поштові й транспортні витрати.
Інвентар далекоглядного підприємця
Є речі, які не можна виміряти жодними кількісними показниками. Ніхто не може сказати, скільки прибутку вам принесе наявність місії чи цінностей бізнесу. Але вони точно допоможуть вам краще зрозуміти сутність вашого дітища, спростять взаємодію всередині команди та підсилять зовнішні прояви бренду.
Місія
Місія — це чітко визначена причина існування вашого бізнесу, яку поділяє вся команда. Це те, навколо чого зможуть об’єднатися ваші послідовники й однодумці.
Застереження: не намагайтесь вигадати собі місію, а потім підганяти під неї власну діяльність. Так вона виглядатиме штучною і реалії ведення бізнесу можуть розбитися об завищені нереалістичні мрії.
Місія повинна органічно, природно вийти з ключових видів діяльності, як жовток витікає з розрізаного яйця-пашот.
Чи можна обійтись без місії? Так. Але вона об’єднує всі зусилля команди й допомагає досягати результатів швидше і якісніше.
Цінності
Навряд чи комусь треба пояснювати, що таке цінності. Кожна свідома людина має свою сформовану систему цінностей. І свідомі бізнеси теж. Вони потрібні для того, щоб за ними зчитувати «своїх» людей та будувати згуртовану команду. Крім цього, цінності стають орієнтирами при прийнятті рішень та допомагають тримати фокус на дійсно важливих речах і відмовлятись від пропозицій та ідей, які не рухають ваш проєкт у правильний бік.
Якщо у вас уже є кістяк команди, але ви не маєте прописаних ціннісних постулатів, найкраще буде залучити всіх співробітників до розробки кодексу цінностей, а не спустити їх згори. На проєкті «Євген Клопотенко» так і зробили — протягом дня команда аналізувала своє відчуття бізнесу та разом сформулювала 8 основних цінностей бізнесу.
Стратегічне планування
Якщо місія та цінності — це щось абстрактне, то стратегічні цілі — це цілком вимірювані показники. Для них можна встановити дедлайн та розрахувати KPI кожного працівника. Кожен напрям має свої цілі та розуміє, які дії допоможуть їх досягти. Стратегічне планування дає змогу тримати фокус на справді важливих для вас речах.
Стратегія — це прекрасний інструмент сили для того, щоб сказати «ні» там, де дуже хочеться сказати «так».
Більше про інструменти та методи реалізації успішного проєкту, а також про те, як «подавати» та «смакувати» власний бізнес, читайте в книзі Олександри Фідкевич «Як начинити гадюку салом».
Поки не готові запускати власний проєкт і шукаєте роботу?
Тоді авторизуйтесь в особистому кабінеті Happy Monday, вкажіть свої кар’єрні вподобання, і наш розумний алгоритм підбере для вас найкращі варіанти.
СпробуватиЧитайте також
Звільнити чи втримати? Що робити зі втратою мотивації у працівників
Весняна добірка книжок: 25 нон-фікшн новинок українських видавництв
Як працювати разом і не побити горщики: 3 історії про бізнес та кохання
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Схожі статті, які можуть сподобатись
Що таке піраміда Франкліна та як її використовувати у роботі та житті
Що таке матриця Ейзенхауера та як її використовувати у роботі та житті
Що таке #ЩедрийВівторок і як долучитися до нього самостійно, командою чи компанією