Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як IT-бізнес підтримує співробітників під час війни: досвід Universe

10.05.22 Happy HR Увійти в ІТ PR 4 хв читання

Одне з основних завдань роботодавця в умовах війни — підтримка своїх співробітників. В ІТ-компанії Universe, яка входить до екосистеми бізнесів Genesis, зрозуміли, що сьогодні комунікацію з працівниками та турботу про них потрібно виводити на новий, «посилений», рівень. Як це зробити, чому не варто нав’язувати ініціативи та чим живе команда зараз, розповідає HR Business Partner компанії Катерина Гонтарук.

g1
Катерина Гонтарук

Українську ІТ-сферу останніх трьох років можна описати двома словами: стабільність і зростання. Але повномасштабна війна не могла не вплинути навіть на таку стабільну галузь: 6% фахівців втратили роботу, а експерти прогнозують часткове просідання ринку та зменшення середньорічних темпів росту.

Втім, український IT-сектор починає оговтуватися від удару, хоч і зазнає трансформацій та змін. Компанії відбудовують процеси, розривають будь-які контакти з рф та релокують фахівців. За даними опитування DOU, зараз 84% айтівців повноцінно працюють, хоча 61% залишили домівки та переїхали до більш безпечних регіонів. 

Ми в компанії Universe відновили найм вже з другого тижня війни й помітили, що змінюються також і чинники вибору роботодавця. Раніше джуніори шукали цікаві можливості для розвитку та керівника-ментора, а мідли й сеньйори — команди з сильною експертизою, небанальними проєктами й актуальним технологічним стеком. Сьогодні ж на перший план для кандидатів виходить ставлення компанії до війни: чи не має вона зв’язків із росією, позиція засновників, заходи для допомоги Україні. Люди хочуть розуміти, чим бізнес допомагає державі в боротьбі з агресором та як підтримує співробітників. Поділюся відповідним досвідом Universe. 


Шок, або Що ми робили в перші дні війни


Керівники компанії заздалегідь розробили план на випадок повномасштабного вторгнення росії, однак ми до останнього сподівалися, що він не знадобиться. Зранку 24 лютого СЕО Universe Ярослав Морозов організував спільний для всієї команди дзвінок та повідомив співробітникам про наші подальші дії.

Передусім ми переймалися безпекою людей. 95% команди перебувало в Києві, тож ми організували централізовану евакуацію з міста корпоративними автобусами. Ще частина співробітників виїхала самостійно, і за кілька днів майже всі були в безпеці. Декілька людей залишилися в Києві й області за власним бажанням. Ми також завчасно подбали про тимчасове житло для колег та їхніх рідних — забронювали місця в готелях на Заході України. Дівчатам, які хотіли виїхати до Польщі, допомогли з транспортом, орендою та облаштуванням квартири. 

27 лютого команда вже працювала у двох напрямах: волонтерство та критичне забезпечення роботи наших застосунків. Невелика команда займалася маркетингом, аналітикою та продуктом, аби компанія могла працювати без збитків. А решта фахівців активно волонтерили. 

Ми закрили доступ до наших додатків для користувачів із росії та білорусі. Натомість зробили наші флагманські застосунки Translate Guru та Scan Guru безкоштовними для українців, адже вони можуть бути корисні тим, хто вимушено залишив свої домівки й опинився в чужій країні. Онлайн-перекладач Translate Guru допомагає спілкуватися з місцевими, швидко перекладати вказівники в місті, інструкцію до ліків та інші написи. А за допомогою Scan Guru можна сканувати, редагувати, підписувати та ділитися будь-яким документом у форматі PDF або JPEG. 

Окрім того, ми передали один мільйон гривень фонду «Повернись живим» і ще один мільйон — фонду KOLO та іншим благодійним організаціям. Також подвоїли всі пожертви співробітників до Genesis For Ukraine — благодійного фонду для фінансування потреб співробітників, їхніх родичів і друзів, які долучилися до лав Збройних сил України й територіальної оборони.


Адаптація, або Як підтримати співробітників у воєнний час


У фокусі нашої програми підтримки — комунікація в команді, збереження психічного здоров’я та зміцнення відчуття безпеки — і фізичної, і моральної, і фінансової. Що ми радимо робити, аби повністю покрити всі напрями?


Проявляти емпатію

Сьогодні ми всі відчуваємо різні емоції, які напряму залежать від місця перебування, рівня стресу, стану близьких. Тому дуже важливо вислухати людину, зрозуміти її, поділитися переживаннями та допомогти, якщо необхідно.

Наші керівники та HR-менеджери відновили регулярні зустрічі з працівниками з другого тижня війни. Кожен дзвінок починається зі small talk, запитань про стан та справи людини, і лише після цього співрозмовники переходять до робочих питань. Також керівники організовують і неформальні зустрічі з командою, на яких спілкуються на цікаві та важливі теми. 

Аби допомогти співробітникам впоратися зі своїми переживаннями, нещодавно ми провели лекцію з психологинею, яка поділилася інструментами стабілізації свого стану. До того ж вона показала й власні емоції — хвилювання та тривогу — і наочно дала зрозуміти, що зараз переживають усі, це нормально. 


Дати відчуття стабільності

Звичні бізнес-процеси, зустрічі за стандартним графіком — це теж маркер безпеки. Така «рутина» підсилює відчуття стабільності та позитивно впливає на психологічний стан працівників. Те саме стосується і планування. Наприклад, ми в Universe ставимо бізнес-цілі на кожен квартал: на івенті для всіх департаментів СЕО та керівники напрямів підбивають підсумки попереднього періоду та окреслюють цілі нового. У березні ми не стали відмовлятися від звичної практики та провели цей івент онлайн. Це допомогло команді зосередитись і сформувати глобальну картинку нашої роботи. 

Жодних змін у зарплатах не було, як і скорочень, пов’язаних із воєнним станом. Ми довели до фінальної точки підвищення, узгоджені ще до початку повномасштабної війни. Люди отримають вчасно всі виплати і цього місяця, і наступного. Усі ці меседжі ми також доносимо до команди, щоб люди могли спокійно жити та планувати майбутнє.


Спілкуватися з командою

Регулярна та прозора комунікація сьогодні стала надважливою — як у командах, так і на рівні менеджменту. Щотижня наш CEO проводить зідзвон з усіма працівниками й ділиться загальним вектором руху бізнесу, апдейтами та викликами. Така практика допомагає згуртувати команду, підтримати одне одного та разом подумати над вирішенням проблем. 


Проводити час разом (навіть на відстані)

Команда Universe була дуже дружною і до війни. Та зараз новини від колег, жарти й меми підіймають «бойовий дух» як ніколи раніше. Тож ми активно налагоджуємо неформальне спілкування в команді.

Наприклад, знайшли новий функціонал, який дозволяє обмінюватися новинами у віртуальних кімнатах, аби хоч трохи компенсувати живе спілкування в офісі. Також ми відродили наш внутрішній TEDx — Universe Slides Night, де будь-хто з команди може виступити з лекцією на вільну тему. Незадовго до вторгнення ми слухали розповідь про емоційний інтелект та розбиралися, як працює бекенд, а нещодавно наш СЕО розповів, як проводити співбесіди та наймати людей у команду. 

При цьому дуже важливо не нав’язувати працівникам якісь активності. Натомість краще дослухатися до команди й обрати варіант неформальних заходів, який запропонують самі співробітники. Так, саме за запитом команди ми відновили рандом-каву (це коли бот обирає двох колег, і вони домовляються про онлайн-зустріч у зручний час) та ініціюємо в чаті неформальні обговорення різних тем. 


Відновлення, або Як працюємо сьогодні


Загалом у наших робочих процесах майже нічого не змінилося, адже завдяки пандемії ми вже мали тривалий досвід роботи на ремоуті. Були моменти, коли падала продуктивність. Але це природна реакція на стрес, тож на співробітників ніхто не тиснув. Деяким людям потрібно більше часу на відновлення, але рано чи пізно продуктивність повертається до норми. Ми також стежимо, щоб навантаження залишалося комфортним. 

Найм нових працівників майже не зупинявся, а через коливання ринку та великий попит серед кандидатів навіть значно пришвидшився. Наприклад, зараз у нас відкрито 7 вакансій, а за час війни до Universe приєдналися 8 новачків. Особливих труднощів з онбордингом не було, адже завдяки пандемії ця практика налагоджена в онлайні. У перший день новачок знайомиться з керівником, командою та бадді (колегою, який допоможе влитися у колектив), а також отримує спеціальний чек-лист із переліком того, що варто зробити в перші дні. HR-команда підтримує нового працівника впродовж усього онбордингу, зокрема завжди запитує, як у людини справи, чи потрібна допомога, чи в безпеці вона зараз. Якщо необхідно, компанія допомагає з релокейтом у безпечне місце.

Для комфортної роботи ми організували два хаби. Перший — на Заході України, де зараз знаходиться переважна частина команди. Спочатку команду поселили в готелях, але згодом вирішили розмістити більшість людей в одній локації, щоб колеги могли неформально спілкуватися. Багатьом некомфортно працювати з номера, тож ми облаштували на локації невеликий офіс. 

Для тих, хто виїхав, організували офіс у Варшаві — у просторі WeWork, куди можна прийти попрацювати й поспілкуватися одне з одним. Ми думаємо про відкриття інших локацій за кордоном, але довгостроковий пріоритет компанії — робота в Україні. Віримо, що скоро зможемо повернутися до Києва та зустрітись на каву на затишному Подолі.

Загалом підтримка команди під час війни базується на двох основних завданнях: дати людям відчуття безпеки та більше спілкуватися, щоб кожен відчував себе частиною команди. При цьому важливо не нав’язувати спільні активності, а слухати самих людей. Як показує досвід Universe, сформована культура в команді допомагає адаптуватися до непростих умов. Тому сьогодні ми фокусуємось на послідовному плані дій, звичних бізнес-процесах, прозорій комунікації та емпатії.

Читайте також

Резюме для роботи в IT-компанії: 11 типових помилок кандидатів

Робота під обстрілами: як харківські фахівці волонтерять під час війни

5 порад, як бізнесу спілкуватися з клієнтами з-за кордону під час війни

Розсилка для компаній-роботодавців від CEO Happy Monday

Розсилка з головними новинами ринку найму та бренду роботодавця, а також оглядом головних оновлень платформи для роботодавців.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
1
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.