Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як українська IT-індустрія адаптується до умов війни

01.04.22 Кар'єра Увійти в ІТ 6 хв читання

В останні роки IT-галузь розвивалась швидкими темпами. У 2021 році кількість спеціалістів у сфері зросла з 244 тис. до 285 тис. осіб, а обсяг експорту досяг $6,8 млрд. Але 24 лютого в Україну прийшла повномасштабна війна. Як відреагувала на безпрецедентну подію індустрія, як компанії адаптуються до нових реалій? Про це розмірковують експерти компанії CHI Software, спираючись на дані досліджень ринку.


Скільки спеціалістів повернулося до роботи?


Опитування українських ІТ-фахівців показало, що 84% з них повернулися до роботи фултайм, ще 7% поки працюють парт-тайм, 6% втратили роботу та наразі шукають нову.

Більшості компаній знадобився тиждень, щоб стабілізувати внутрішні процеси та допомогти членам команди з переселенням. Водночас деякі спеціалісти були готові майже негайно відновити свою діяльність, щоб відволіктися від тривожних новин.

Компаніям із заходу України, регіону, що найменше постраждав від дій загарбників, знадобилося лише день-два, щоб відновити роботу в новій реальності.


Де зараз знаходяться українські розробники


Через те, що більшість північних і східних регіонів разом із столицею України зараз є «гарячими точками», спеціалісти вже з перших днів почали виїжджати звідти. Загалом залишили свої міста та виїхали в безпечніші регіони або й інші країни 61% IT-фахівців, свідчить дослідження DOU.ua.

Кількість експертів, які виїхали за кордон (здебільшого до Польщі), відносно невелика і складає 14%, в той час як 45% переїхали в інші міста та села України (найбільше у Львівську область). На тенденції переміщення суттєво вплинув той факт, що близько 75% IT-спеціалістів — чоловіки, які не можуть виїжджати за кордон в умовах воєнного стану.  

У малих компаніях лише 5-7% працівників залишили Україну. У більших за розміром компаніях до початку війни за кордоном вже працювало 10-20% спеціалістів, і зараз цей показник буде зростати.

Деякі фахівці прийняли свідоме рішення залишитися в гарячих точках. Компанії підтримують з ними зв’язок, щоб допомогти у випадку критичної ситуації.


Релокація та організація роботи


Керівництво IT-компаній активно допомагає співробітникам з релокацією, а також з налагодженням ефективної віддаленої роботи. Зокрема, в такі способи:

Чати та гарячі лінії

В деяких компаніях для співробітників запустили гарячі лінії та чати допомоги, в яких HR-менеджери й рекрутери відповідають на запитання співробітників. Наприклад, в Luxoft такі засоби інформування почали працювати відразу — протягом перших годин після вторгнення. Вони цілодобово активні та доступні для всіх членів команди.

Притулки в офісних будівлях

Більшість компаній з офісами у західних регіонах або за кордоном пропонують тимчасові притулки для співробітників та їхніх сімей. Поки вони в безпеці в офісній будівлі, компанія допомагає знайти житло на довший термін.

Зокрема, CHI Software відкрила новий офіс у Львові і тепер він слугує повноцінним хостелом для людей та їхніх домашніх тварин. Два офіси GlobalLogic у Львові перетворилися на цілодобові координаційні центри, де співробітники можуть отримати все необхідне.

Трансфер по Україні та за кордон

Багато компаній оголосили про можливість переїзду ще до вторгнення росії. Завчасна підготовка допомогла підприємствам негайно розпочати релокацію й уникнути паніки серед працівників.

Компанії організовують автобусні трансфери в різні країни та регіони. Протягом перших двох тижнів війни Sigma Software допомогла переселитися 1140 співробітникам та їхнім сім’ям. Astound Commerce перевозить свою команду до Словаччини, Болгарії, Польщі та інших країн. Щоправда, на даний момент українські кордони можуть вільно перетинати переважно жінки та діти.

В SoftServe налаштували процес координації для кожної автобусної поїздки та створили список рекомендованих речей, які слід мати в автобусі. В Intellias створили групу реагування на надзвичайні ситуації, до складу якої входять менеджери різних рівнів, які можуть швидко реагувати на зміни та приймати відповідні рішення.

Управління робочим процесом

Для управління робочими процесами деякі компанії створили спеціальні документи та, де всі співробітники повідомляють про своє місцеперебування, поїздки та кількість часу, яку вони можуть приділити виконанню своїх обов’язків. Зокрема, компанія Dev.Pro створила для таких статусів чат-бота, де члени команди відзначають своє місцезнаходження та надсилають запити на необхідні товари та обладнання.

Продуктивність та підтримка

Продуктивність співробітників зараз тісно пов’язана із їхнім загальним емоційним стресом і травмою. Компанії пропонують навчальні програми та вебінари, щоб допомогти співробітникам впоратися з найпоширенішими психологічними проблемами. Так, компанія GlobalLogic запустила серію вебінарів в рамках проєкту Wellbeing Project, де психологи, лікарі та інші спеціалісти діляться корисними порадами. А в компанії Finmap усі охочі співробітники щовечора збираються в зумі, щоб підтримати одне одного, поділитися переживаннями та просто поспілкуватися на вільні теми.


Політика найму


Багато компаній заявили про те, що готові продовжувати поточні проєкти, а тому не зупиняють і процес підбору персоналу. Водночас на ринку IT є й інші стратегії. Ось найпоширеніші сценарії найму в індустрії під час війни:

  1. Призупинення найму. Деякі компанії припинили наймати нових співробітників, вважаючи військове вторгнення форс-мажорною обставиною.
  2. Поновлення рекрутингу на території України. Компанії, які продовжують наймати спеціалістів в Україні, неминуче стикаються з перепонами в робочому процесі. Наприклад, GlobalLogic найняла 60 співробітників протягом перших двох тижнів після російського вторгнення, але доставити технічне обладнання в деякі регіони важко. Таку ж проблему згадували представники SoftServe.
  3. Найм персоналу за кордоном. Деякі компанії почали пошуки спеціалістів за кордоном, зокрема, готові наймати тих фахівців, які втратили роботу після початку повномасштабної війни та виїзду з України. CHI Software шукає розробників у Польщі, Грузії, Чехії, Румунії, країнах Балтії та інших.
  4. Підтримка довоєнних процесів рекрутингу. Деякі фірми не змінювали свою політику найму та не зупиняли рекрутинг. Зараз вони зацікавлені в кандидатах як в Україні, так і за кордоном.
  5. Відкриття офісів за кордоном. Загальною тенденцією IT-бізнесів є розширення міжнародної присутності та відкриття нових офісів в Європі, Північній та Південній Америках та Азії. Кожен розробляє план «Б» для надзвичайних ситуацій у майбутньому.


Відповідь на військову агресію


Українські ІТ-компанії підтримують нашу країну як на передовій, так і в тилу. Завдяки налагодженій співпраці із закордонними клієнтами, ІТ-компанії активно діляться новинами про війну в Україні та інформують світ про реальну ситуацію в різних регіонах держави.

Більшість ІТ-бізнесів відмовляються від співпраці з російськими та білоруськими організаціями. Також ІТ-галузь активно підтримує спротив українського народу (як військових, так і волонтерів), надаючи фінансову та гуманітарну допомогу.

Деякі спеціалісти вступають до лав Збройних Сил України, й роботодавці компенсують їм винагороду у повному обсязі на строк служби. Ті, хто не має військового досвіду, вступають в ІТ-армію. Це спільнота українських IT-спеціалістів-волонтерів, яка утворилася після початку російського вторгнення в Україну і працює на нейтралізацію ворога в інформаційному та кіберпросторі.

В цілому IT-галузь в Україні вкотре продемонструвала стійкість на фоні глобальних загроз та волю працювати на перемогу та майбутнє нашого народу.

Через війну втратили роботу?

Ми запустили телеграм-бота Агент Happy Monday, який допомагає українцям шукати роботу з-поміж 1000+ вакансій на нашому сайті

До бота

Читайте також

Провина вцілілого: чому ми її відчуваємо та як з цим впоратися

Як шукати роботу під час війни: поради кар’єрної консультантки

Волонтери — в зоні ризику емоційного вигорання. Як цього уникнути?

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: