Хочете, щоб робота приносила не тільки гроші, але і користь? Абревіатури ООН, ОБСЄ або ЮНІСЕФ знаходять відгук у вашому серці? На конференції ProForum Анастасія Нуржинська розповіла нам, як потрапити на роботу в одну з таких організацій. А ми ділимося лайфхаками з вами.
Анастасія Нуржинська — експертка з комунікацій в проекті ЄС для розвитку громадянського суспільства в Україні, працювала в 10 міжнародних організаціях у 14 країнах світу.
Про ринок
За словами Анастасії, в 2017 році в Україні, завдяки фінансуванню міжнародних донорів, реалізувалося 547 проєктів. Їх загальний бюджет склав 927 млн доларів. Це означає, що некомерційна сфера зараз дуже активна.
Крім того, ринок постійно збільшується і потребує нових людей. Особливо в Україні.
Чим більше реформ або невирішених проблем, тим більшим стає попит на співробітників міжнародних організацій.
Наприклад, офіс UNICEF в нашій країні збільшився в кілька разів за останні пару років.
Найчастіше некомерційні організації шукають фахівців з комунікацій. Адже майже кожному проєкту потрібно «спілкуватися» з суспільством, державою або партнерами.
Але трапляються й інші вакансії. Шукають проєктних менеджерів, фахівців із закупівель, експертів різних сфер — охорони здоров’я, екології тощо. І самі проєкти дуже різноманітні. Від подолання гуманітарної кризи під час війни до допомоги малому, середньому бізнесу або науці.
Як влаштуватися на роботу в міжнародну організацію?
Пошук роботи в некомерційній сфері виглядає зовсім не так, як в бізнесі. Тут багато своїх правил і формальностей, яких слід дотримуватися. Що радить Анастасія?
1. Підтягнути англійську
Це основна мова міжнародних та донорських організацій. Є деякі винятки: франко- і німецькомовні проєкти. Але англійська переважає.
Необхідний рівень залежить від функцій. Наприклад, комунікаційний менеджер повинен володіти мовою ідеально — краще, ніж більшість англійців. Але є і посади, для яких підійде середній рівень. Головне — бути готовим постійно покращувати її. Адже навіть спілкування і листування з колегами вимагають знання англійської.
2. Знайти досвід
На більшість посад шукають фахівців з 3-5-річним досвідом в проєктах цієї ж сфери. Виходить, що потрапити в міжнародну організацію без нього майже неможливо. Але як тоді бути?
Є кілька обхідних шляхів:
- отримати досвід в державній установі, медіа або соціально-спрямованому бізнесі;
- почати зі стажування або волонтерства (яке після можна перетворити в роботу);
- підвищити свою експертність в «проблемній» темі (за допомогою роботи в міністерстві охорони здоров’я, екології тощо).
У будь-якому випадку не варто опускати руки. Адже організаціям все частіше потрібні нові співробітники.
3. Витратити більше часу на резюме
У цій сфері воно сильно відрізняється від того, що ми надсилаємо в комерційні фірми. У кожної компанії своя форма і свої методи відсіювання. Наприклад, в ООН перша перевірка завжди проводиться автоматично за ключовими словами або досвідом. Тому що до них приходять тисячі заявок з майже 200 країн світу.
Дуже багато хороших експертів не проходять через невдале резюме. Існують навіть консалтинги, які допомагають створювати більш сильні CV для міжнародних організацій. Тому що резюме в цьому випадку — половина успіху.
Як же його скласти?
- Головна порада — не намагатися заповнити все за один раз. Дайте собі хоча б тиждень і витрачайте дві години в день на розділ. Інакше швидко втомитеся, і резюме вийде абияке.
- Після заповнення попросіть когось подивитися вашу заявку. Найкраще — працівника тієї організації, в яку ви хочете потрапити. Можливо, колишнього HR. Також можна звернутися до репетитора з англійської, начальника, колеги.
4. Отримати профільну освіту
Вища освіта — обов’язкова умова. Але це ще не все. В більшості випадків вона повинна стосуватися теми, з якою вам належить працювати. Тобто якщо ви магістр права, буде складно зайняти посаду в сфері комунікацій. Навіть з великим досвідом.
Таку вимогу не можна обійти. Тому, якщо ви твердо вирішили увійти в сферу, подбайте про отримання профільної вищої освіти: подумайте про магістерську ступінь за кордоном або онлайн-навчання.
5. Добути рекомендації
Для більшості організацій рекомендації — важливий пункт при відборі. Потрібно мінімум 3, іноді і 5 рекомендацій.
У кого їх брати? Найкращі варіанти — начальник, колега, підлеглий, колишній університетський професор. У деяких випадках важливо показати різноманітність в національностях, посадах і сферах. Причому ці люди повинні бути готові заповнити форму або відповісти на дзвінок, коли до них звернуться. Тому що рекомендації зазвичай ретельно перевіряють.
Особливості роботи
1. Зарплата. У більшості проєктів вона вища за ринкову по Україні, якщо говорити про хороші посади в міжнародних організаціях. Але на стартових вакансіях найчастіше низькі зарплати. Тому, щоб потрапити в сектор, якийсь час потрібно інвестувати.
2. Відрядження. Вони будуть. Але приготуйтеся до того, що вас відправлять не в туристичні місця, а в гарячі точки. Звичайно, це не обов’язкова умова. Ви можете вибрати більш спокійну траєкторію або тему.
3. Конкуренція. Працюючи в міжнародній організації, ви постійно конкуруєте з усім світом. З випускниками кращих університетів і безліччю професіоналів, які хочуть працювати в секторі.
4. Горизонтальна кар’єра. Швидше за все, у вас не вийде стати генеральним секретарем ООН. Або главою UNICEF в Україні. Ви будете рухатися горизонтально. Наприклад, станете комунікаційним фахівцем в одному проекті, потім — в іншому. Можливо, начальником відділу. З іншого боку, ви попрацюєте з безліччю різних тем, цікавих завдань.
5. Стабільність / нестабільність. Кажуть, що з штату міжнародної організації ніколи не звільняють. Крім того, тут оплачують стипендію для навчання в університеті вашим дітям і через 10 років починають нараховувати пенсію. Але є і підводний камінь — проєкт може закритися. Як тільки проблема, над якою ви працюєте, вирішується, офіс розпускають.
Але не все так однозначно. Досвід в міжнародній організації допоможе легко знайти іншу роботу.
6. Некомерційна спрямованість. Тут ваше головне завдання — не гроші, а користь людству. Працюючи в міжнародній організації, ви можете рятувати світ, не будучи при цьому лікарем або екологом.
Де шукати вакансії?
Зазвичай всі вакансії з’являються на офіційних сайтах організацій:
Також загальний список публікують на сайті «Громадського простору».
Як зробити перший крок?
Шлях до омріяної посади може стати довгим і складним. Тому почніть з маленьких кроків:
- роздрукуйте вакансію;
- відзначте всі вимоги, яким ви відповідаєте;
- навпроти інших напишіть, що потрібно зробити, щоб прибрати пробіли в знаннях або навичках, і скільки часу для цього потрібно.
Так у вас з’явиться чіткий план дій на найближчий час.
Читайте також
Gap year: три історії людей, які не побоялися «втратити» рік
Чим корисна для кар’єри участь в громадських організаціях?
Як це — працювати з колегами з усього світу? Історії українців в міжнародних командах
Теж хочете змінювати світ на краще?
У нас багато вакансій в громадських і міжнародних організаціях, топових компаніях, IT-сфері, креативних індустріях.
Вакансії