fbpx

Закони бою для кар’єри: 5 порад лідерам від «морських котиків»

Катерина Жученя Пт., 21.08.20 Розвиток

Чим робота — не поле бою, подумали колишні «морські котики» Джоко Віллінк та Лейф Бебін і на основі свого військового досвіду написали книжку про те, як успішно керувати командою та долати стресові ситуації. А ми її прочитали та виписали кілька порад, як бути лідером, з яким і в бій, і в бізнес.  

«Абсолютна відповідальність: уроки лідерства від ”морських котиків”»
— Джоко Віллінк та Лейф Бебін

На думку авторів книги, усіх видатних лідерів об’єднує спільна риса — вони завжди беруть на себе відповідальність. Навіть не так — вони беруть на себе АБСОЛЮТНУ відповідальність. І не лише за обов’язки, які безпосередньо виконують, але й взагалі за все, що впливає на результат. 

А ще вони ставлять у пріоритет інтереси команди, а не власне его, нікого не звинувачують, не шукають виправдань і не скаржаться на труднощі. Замість цього —  шукають варіанти їх вирішення, по максимуму залучаючи для цього свої ресурси. 

Такий портрет справжнього лідера, здатного вести за собою інших, автори книги Джоко Віллінк та Лейф Бебін сформували за час своєї військової кар’єри. Сьогодні вони навчають принципів військового лідерства бізнесменів і керівників. 

Ось що вони радять їм для прокачки лідерських навичок.


1. Розставляйте пріоритети


На полі бою (як і в бізнесі) перед лідером постають безліч проблем. І навіть найдосвідченіші можуть помилитися, якщо намагатимуться впоратися з усіма одночасно. «Морські котики» радять не піддаватись паніці, зосередитись, визначити найпріоритетніше завдання і виконати його спільними зусиллями. Потім — визначити й виконати наступне і так далі.

«Неабияк важливо, а надто для вищого керівництва організацій, “забиратися з лінії вогню”, відступати й тримати перед очима стратегічну картину. З цієї перспективи значно легше визначити найбільш вагоме завдання і повністю зосередитися на його виконанні».


2. Прагніть досконалості


Справжній лідер постійно незадоволений і прагне кращого. Він не приймає погано виконаних завдань, бо інакше низька результативність чи взагалі її відсутність стане новим стандартом. Наслідки недопрацювань не обов’язково мають бути суворими, але вони мають бути, доки завдання не буде виконане якнайкраще. Власним прикладом, мотивацією і, зрештою, дисципліною лідер прищеплює команді абсолютну відповідальність і прагнення до найвищих результатів.

«Будь-яка команда, незалежно від сфери діяльності, як і загони «морських котиків», постійно прагне вдосконалюватися, розвиває нові можливості та встановлює дедалі вищі стандарти. Усе починається з окремої людини й поширюється на кожного учасника команди, аж доки не стає культурою, новим стандартом». 


3. Заохочуйте підлеглих


Лідер бере на себе абсолютну відповідальність, але водночас він не є джерелом абсолютних знань. Іноді інший член команди може виявитись досвідченішим і запропонувати ефективніше рішення. І якщо хтось робить крок уперед і бере на себе відповідальність, то справжнього лідера це не лякає. Хороший лідер не повинен боятися, що його хтось «затьмарить», навпаки — він повинен заохочувати таку ініціативність, відкидаючи власне его заради досягнення кращого результату. 

«Лідер повинен вести за собою, але також і бути готовим слідувати за кимось іншим, якщо цього потребує ситуація».


4. Вірте у вищу місію і доносьте її до інших


Щоб переконати та надихнути інших слідувати за ним і виконувати місію компанії, лідер мусить по-справжньому в неї вірити. Інакше він не зможе докладати максимум своїх зусиль і просто опустить руки вже після перших труднощів.  

«Навіть якщо інші вагаються і ставлять під сумнів серйозність ризику, запитуючи: “А воно того варте?” — лідер має вірити у вищу мету». 

Але просто вірити недостатньо, потрібно ще вміти поділитися своєю вірою з іншими. Одне із завдань лідера — знаходити час, щоб пояснювати підлеглим місію й цілі компанії, необхідність тих чи інших рішень, роль кожного учасника команди і їхній вплив на загальний результат. Проводьте загальні стратегічні сесії, відповідайте на питання, пояснюйте на прикладах, бо без розуміння «навіщо» жодні мотиваційні промови не спрацюють.  


5. Беріть на себе абсолютну відповідальність

«У будь-якій команді й організації вся відповідальність за успіх та невдачу лежить на лідері». 

Помилка співробітника — це помилка лідера, який не створив належних умов, аби завдання було виконане правильно (або лідера, який найняв некомпетентного працівника 🤷). Невдача на ринку — це помилка лідера, який її не передбачив. 

Людина, яка боїться визнавати власні помилки, а натомість звинувачує в усьому ринок, клієнтів чи працівників, не може вимагати від інших результату. Але коли лідер бере на себе абсолютну відповідальність за труднощі та їх подолання, такий спосіб мислення передається й іншим, продуктивність зростає і навіть нерезультативні команди перетворюються на високоефективні.  

Як стати лідером у колективі?

Радить бізнес-тренер Олександр Сударкін

Читати

Більше порад для лідерів шукайте у книзі «Абсолютна відповідальність: уроки лідерства від ”морських котиків”» видавництва «#книголав». Джоко Віллінк та Лейф Бебін розкривають важливі принципи лідерства на прикладах зі свого військового досвіду і показують, як кожен принцип застосовується у роботі. Нам книга сподобалась, прочитайте й ви.


Наші конспекти книг

Як робити вибір без помилок: 11 порад із книги «Життя за алгоритмами»

«Емоції на роботі»: книга про те, як полюбити понеділки

Книга-поштовх для жінок: 100 надихаючих історій про успіх і віру в себе

Долучайтеся!

Створюємо спільноту фанів Понеділків.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: