Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як стати лідером у колективі? Радить бізнес-тренер Олександр Сударкін

12.08.20 Кар'єра 7 хв читання

Хочете стати лідером в колективі? Або вам більше до вподоби роль керівника? У чому різниця і як натренувати в собі навички лідера, розбираємося разом з Олександром Сударкіним, директором програми МВА у бізнес-школі МІМ.

Будь-яка людина на управлінській позиції, особливо у перші роки роботи, намагається бути схожою на відомих лідерів: Махатму Ганді, Вінстона Черчілля, Королеву Єлизавету, Стіва Джобса — приклади для наслідування у кожного свої. Ми вибираємо їх з однією простою метою — щоб знаходити відповідь на питання: «А як би в цій ситуації вчинив він / вона?».

Що робить лідера таким надихаючим прикладом і рольовою моделлю? Історія вивчення лідерства налічує не один десяток століть. Тексти на санскриті, вчення стародавнього Китаю, сучасні книги з менеджменту — усі вони пропонують свої версії того, чим лідер відрізняється від звичайної людини. Адже не може бути так, щоб пересічний громадянин раптово почав керувати компанією, містом або цілою країною? Цьому має бути якесь пояснення, набір якостей, врешті-решт!

Давайте розбиратися, що робить лідера лідером і чи можна самому розвинути у собі ці якості.


Чим відрізняється лідер від керівника?


Керівником можна стати, піднімаючись кар’єрними сходами. Але чи робить це вас лідером? Один із дослідників феномену лідерства Ларрі Стаут сформулював ключову відмінність так: лідера визначають послідовники.

Лідер — це той, у кого є послідовники. Якщо люди за вами не йдуть, а лише підкоряються вам — ви керівник, управлінець, менеджер, але не лідер.

Це відмінна підказка для самого лідера і спосіб самоперевірки своєї лідерської ефективності. Але це не єдиний спосіб зрозуміти, чи лідер ви.

Перша й найбільш цитована у сучасній управлінській літературі стаття про відмінності між лідером і менеджером називалася Managers and Leaders: Are They Different? і була написана Абрахамом Залезніком для Harvard Business Review у 1977 році. Сьогодні вона переведена на безліч мов і обов’язкова для вивчення практично в усіх бізнес-школах.

На мою думку, зараз тези цієї статті дещо застаріли. Так, наприклад, менеджер вже не може «виконувати завдання спокійно і дещо відсторонено». Якщо людина на управлінській позиції не мотивує своїх підлеглих до якісного виконання завдань, не показує приклад виконання роботи від душі, а не з-під палиці, то йому й менеджером залишилося бути недовго. Втім, стаття все ще заслуговує на вашу увагу. Вона допомагає зрозуміти, до якої ролі ви більш схильні на сьогодні — створювати ідеї, завдання і сенси або виконувати вказівки інших.

Можливі дві ситуації, коли людина, яка не вважає себе лідером в звичайному розумінні цього слова, стає визнаним лідером в очах інших.

Перша — це неформальне лідерство. Щоб стати неформальним лідером, не потрібні посади, позиції або табличка на дверях. Достатньо лише добре розбиратися в тому, що ти робиш, і завоювати повагу й авторитет у колег. На це потрібен час, це шлях непростий, але саме це і є справжнє, автентичне лідерство.

Друга ситуація була відмінно описана в історії інвестиційної компанії Sandler O’Neil, яка у катастрофі 11 вересня втратила двох із трьох керуючих партнерів. Джеймс Данн, який залишився в живих, на момент аварії практично відійшов від справ, але був змушений очолити фірму на межі краху і дав собі обіцянку в пам’ять про двох своїх друзів зробити її знову успішною. Це лідерство, яке проявляється в кризу. Його неможливо зімітувати, не можна спрогнозувати, до нього не вийде підготуватися. Зате якщо ви досягнете успіху — вас вважатимуть лідером усе життя!


Важливі якості для сучасного лідера


В одному з досліджень спробували визначити, які особистісні якості потрібні лідеру. Цікавий момент: одні якості прямо суперечили іншим.

Лідер повинен бути розуміючим, вміти вислуховувати і заглиблюватись у питання своїх підлеглих. Та ж сама людина повинна бути іноді жорсткою і вимагати виконання завдань, незважаючи на труднощі.

Він повинен розбиратися в питаннях того, чим керує, і водночас — дистанціюватися і обмежуватися helicopter view, а не братися за всі дрібні завдання самостійно.

Мабуть, єдина якість, яку ми зазвичай виділяємо як беззастережно необхідну для лідера — це проактивність.

Лідер не може чекати, склавши руки, поки йому доручать завдання. Лідер повинен вміти самостійно створювати собі завдання, а зробити це можна тільки тоді, коли ти в буквальному сенсі не можеш спокійно всидіти на місці. І ось це «шило» вирізняє усіх без винятку людей, яких вважають лідерами.


Якими навичками повинен володіти лідер у колективі


Щоб непосидючість і проактивність на роботі приводили до конструктивних результатів, важливі не тільки особистісні, а й професійні навички.

Нещодавно у бізнес-школі МІМ ми обговорювали, які навички є необхідними для людини на топ-позиції. І практично беззастережно максимальну кількість голосів набрали гнучкі навички (вони ж soft skills — не пов’язані з конкретною предметною областю навички, які вважаються надпрофесійними). Я багато про це пишу в своєму телеграм-каналі.

Чи означає це, що лідер може не розбиратися в тому, чим він / вона керує? Звісно ні, ефективне лідерство не дорівнює тріумфу непрофесіоналізму. Однак лідер, який розбирається в технічних питаннях своєї справи, але не вміє донести суть ідеї, також не впорається зі своїм завданням.

Дві гнучких навички, на які лідеру варто звернути увагу в першу чергу:

  • вміння вибудовувати комунікацію: спілкуватися, вести переговори, робити презентації, відповідати на питання;     
  • концептуальне мислення: вміння створювати бачення мети, розуміти, які ресурси потрібні для досягнення результату, які обмеження варто враховувати на шляху до мети, чим нова ідея відрізняється від вже існуючих тощо.     

Ще одна навичка чудово розкрита в книзі Саймона Сінеко «Почни з “Чому?”». Вона криється у відповіді на, мабуть, найважливіше питання для лідерства: «Чому вашій команді варто з вами працювати?».

Це питання, яке я сам регулярно ставлю лідерам на коуч-зустрічах, і воно не таке просте, як здається. Лідер, як ми вже з’ясували, мотивує себе сам. Але команді часто не так легко вхопити ідею, яка не дає їхньому лідеру спати ночами і надихає на роботу вранці або навіть у вихідні. Так ось, якщо лідер вміє знайти точки дотику між своїм баченням та інтересами і цілями людей у своїй команді — тоді все інше стає досить простим.


А що, навпаки, заважає лідерові?


У процесі досягнення своїх цілей деяких лідерів починають характеризувати як токсичних. Що це означає? І де та межа, коли наполегливість і цілеспрямованість перестають приносити користь?

Дуже часто токсичними лідерами називають колишніх кризових менеджерів, коли криза минула. Якщо на кону життя компанії або колективу, то цінується рішучість, вміння знайти будь-які аргументи, щоб люди робили свою роботу, навичка дати «чарівний пендель», пригрозити або навіть залякати. Цей підхід добре знають військові лідери і люди, які працюють в умовах ризику для життя.

Коли ж кризова ситуація минула, у лідера часом залишається звичка застосовувати старі засоби для досягнення нових результатів. Але оскільки загрози або, кажучи словами Едгара Шейна, «тривожності виживання» більше немає, така поведінка вже не виправдана в очах співробітників, а лідер стикається з опором. І якщо він не змінює своїх звичок, то просто втрачає підтримку, а іноді і всю команду.

У фільмі «Темні часи» це добре показано на прикладі лідерства Вінстона Черчілля. Черчілль був лідером воєнного часу: норовливим, непослідовним, іноді непередбачуваним. Поки тривала Друга світова війна, недоліки його стилю лідерства перекривалися його рішучістю, готовністю терпіти негаразди і робити непростий вибір. Коли ризик минув, прем’єр-міністр практично відразу втратив підтримку тих, хто його мало не обожнював.

Стиль лідерства повинен відповідати тій ситуації, в якій ви перебуваєте зараз, а не тій, коли ви вперше досягли успіху як лідер.


Як стати лідером у колективі


Якщо ви плануєте розвиватися як лідер, то почати варто із вивчення своєї професійної області. Якщо ви айтішник і хочете побудувати кар’єру управлінця, вам все одно доведеться розбиратися в тому, як писати код, готувати тести або збирати вимоги у замовника. Але паралельно розвивайте й інші навички.


Емоційний інтелект

Уміння розбиратися в емоціях, які супроводжують комунікацію між людьми, неймовірно важливе навіть у цифровому світі. Пройдіть семінар по цій темі, попрацюйте з тренажером розпізнавання емоцій Екмана або «Міміка» 2.0, сходіть на заняття зі сценічного мовлення або на майстер-клас по роботі на сцені. Це безумовна база.

Без прокачаного емоційного інтелекту ваші можливості лідерства будуть вельми обмежені.


Уміння давати зворотний зв’язок

Це неможливо, якщо ви самі не розбираєтеся в тому, чим керуєте. А якщо розбираєтеся, але не вмієте давати якісний і конструктивний зворотний зв’язок — є ризик зруйнувати команду незаслуженою похвалою або беззмістовною критикою. Навчитися давати фідбек можна або з тренером, або самостійно, але під дуже жорстким самоконтролем.


Уміння навчати і бути наставником

Не завжди той, хто вміє добре працювати сам, може навчити цього інших. Лише деякі видатні спортсмени стали успішними тренерами. Вам допоможуть навички бізнес-тренера або ментора-наставника, якими можна оволодіти на спеціалізованих програмах.


Уміння мотивувати людей

Навіть якщо у вас дуже професійна, але демотивована команда, їм непросто буде виграти у сучасному, неймовірно конкурентному світі. Знаходьте слова для своїх людей, пам’ятайте, заради чого вони з вами і одне з одним, які у них цілі й «мотиваційні кнопки». Тоді ви будете не просто лідером, а лідером, яким пишаються.


Саморозвиток

Якщо ви читаєте цю статтю, ви вже це робите. Виберіть деякі з тих навичок, про які ви прочитали щойно, і визначтеся, як ви будете їх прокачувати. Наприклад, на програмі «Менеджмент і Лідерство» у бізнес-школі МІМ ми створюємо для кожного учасника план індивідуального розвитку, де фіксуються необхідні навички, методи і засоби для їхнього розвитку, а також критерії відстеження прогресу.

Почніть читати літературу і джерела, рекомендовані сучасними лідерами, які є для вас прикладом для наслідування. Наприклад, Білл Гейтс веде персональний блог Gates Notes.

При цьому пам’ятайте: ваш секрет — не робити те, що робить зараз лідер, на якого ви орієнтуєтеся. Знайдіть, що він або вона робили, коли тільки ставали на шлях лідерства. Використовуйте ці дії як підказку і створюйте свою власну модель лідерства!

Шукаєте менеджерські вакансії? 

Маємо що вам запропонувати!

До вакансій

Читайте також

Керівник на ремоуті: як бути ефективним лідером віддалених команд

Як розмовляти з керівником: поради з книги «Ask a manager»

Чем будет заниматься менеджер в будущем и какие навыки ему понадобятся?

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: