Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Культурний інтелект (CQ): як покращити взаємодію в мультикультурних командах

16.07.24 Розвиток 5 хв читання

Як краще зрозуміти колег різних культур та налагодити з ними ефективну комунікацію? Суттєву роль у цьому відіграє культурний інтелект (CQ). Що це таке та як його розвинути, розповідає HR People Partner з досвідом роботи в мультикультурних командах Катерина Кошенко

Катерина Кошенко, HR People Partner
Катерина Кошенко

Так сталося, що мене притягують організації, де можна познайомитися з людьми з різних куточків світу. Я працюю в міжнародних компаніях уже 6 років, також маю досвід адаптації та навчання за кордоном. Мій інтерес до багатокультурності є прямим наслідком моєї життєвої та кар’єрної стежок.

У процесі написання магістерської роботи я активно досліджувала питання мультикультурних команд та їхньої взаємодії. І хочу поділитися інсайтами, які зроблять цю взаємодію ефективнішою. 


Чому культурне різноманіття — це круто


Культурне різноманіття — це частина ширшої політики різноманіття й інклюзивності (diversity & inclusion), яку сьогодні впроваджують багато компаній, адже вона розвиває бренд роботодавця, притягує нових співробітників і клієнтів, а також напряму впливає на ефективність бізнесу.  

  • Компанії з високим рівнем етнічної та культурної різноманітності у керівництві на 36% частіше показують прибутковість вище середньої, як порівняти з компаніями з найнижчим рівнем етнічної та культурної різноманітності​ (McKinsey & Company)​​.
  • Різноманітні команди на 87% частіше приймають кращі рішення та на 70% частіше виходять на нові ринки завдяки різноманіттю перспектив і досвіду, що призводять до інноваційних ідей (Korn Ferry | Organizational Consulting).
  • Різноманітні управлінські команди корелюють із покращеними фінансовими показниками та дохідністю акцій під час економічних спадів​ (Catalyst).
  • Інклюзивні робочі місця призводять до вищої залученості та утримання співробітників​ (Catalyst).


Три складники ефективної міжкультурної взаємодії в команді


Я проводила дослідження у форматі інтерв’ю з лідерами багатокультурних команд і HR-менеджерами глобальних компаній. Ось що виявилося головним для ефективного управління такими командами.


1. Високий рівень культурного інтелекту (CQ)

Культурний інтелект, або культурний коефіцієнт (CQ) означає здатність людини ефективно функціонувати в умовах культурного розмаїття. Рівень вашого CQ визначає, наскільки ви відкриті до інших культур, з цікавістю ставитеся до інакшості, приймаєте та поважаєте погляди, відмінні від ваших. 

У контексті культурного інтелекту мої співрозмовники більше розповідали про особисті ситуації, в яких вони стикаються з культурними відмінностями, ніж про робочі кейси. Спочатку я не могла зрозуміти чому, а потім дійшла висновку, що відкритість в особистому житті впливає на поведінку на роботі. Щойно ми виходимо за межі бізнес-комунікації, ми кажемо welcome культурним відмінностям.


2. Чітко визначена D&I стратегія  

Стратегія не може бути лише на папері, вона має бути інтегрована в усі процеси компанії: найм, навчання, управління та щоденні операції, її має прокомунікувати та підтримувати топменеджмент. Ось кілька рекомендацій для компаній, що виходять на міжнародний ринок і стоять на початку своєї інклюзивної діяльності ↓

Впроваджуйте політики. Антидискримінаційну, політику рівних можливостей, інклюзивного найму тощо.

Розвивайте інклюзивність. Навчайте людей, бути кроскультурними лідерами, організовуйте культурні обміни, тренінги та курси. Заохочуйте використання англійської мови як основної для міжнародного спілкування. З досвіду знаю, що цей крок дається неймовірно важко, але саме так ви зможете не лише найняти нових іноземних колег, але й залучити їх у життя компанії. 

Будьте гнучкі. Те, що працює в одній країні, може не підійти для іншої. Показуйте, що ви свої для місцевих. Адаптуйте мотиваційні програми до місцевих особливостей. Висвітлюйте команду в соціальних мережах та на конференціях, дайте зелене світло локальним співробітникам говорити про вашу компанію. Підтримуйте реферальні програми за кордоном, беріть участь у місцевих тусовках, якщо маєте офіс —  запрошуйте локальні спільноти для організації івентів та перетворюйте ваших співробітників на амбасадорів бренду.

Якщо у вас немає ресурсів на аналіз локальних ринків, найкращим рішенням буде аутсорсинг компетентним спеціалістам. Наприклад, рекрутери, які працюють на локальному ринку, можуть зорієнтувати щодо рівня зарплат місцевих спеціалістів, бенефітів, розповісти, що мотивує людей у цій країні. Юристи допоможуть обрати найвигідніший спосіб оформлення компанії та договорів зі співробітниками. Бухгалтери підкажуть щодо податків тощо. Такий підхід зекономить ваш час на помилкові рішення.


3. Вимірювання ефективності 

Щоб зрозуміти ефективність, потрібно її вимірювати: «Без даних ви просто ще одна людина з думкою» (Джон Дорр “Measure What Matters”). Для цього варто:

  • запровадити метрики вимірювання ефективності;
  • запитувати зворотний зв’язок у співробітників, які розкажуть, що добре, чого бракує, а що просто неефективне;
  • аналізувати діяльність робочої групи, відповідальної за D&I. Для малих організацій немає потреби наймати окрему людину, відповідальну за D&I —  досить залучити різних зацікавлених людей і надати їм підтримку з боку компанії.


Як підвищити CQ? 


Культурний інтелект, або CQ складається з чотирьох основних компонентів:

  • когнітивний — знання про різні культури, їхні цінності, норми та практики;
  • мотиваційний — інтерес і бажання взаємодіяти з іншими культурами;
  • біхевіоральний — здатність адаптувати свою поведінку до культурних відмінностей;
  • метакогнітивний — вміння аналізувати та коригувати свої культурні переконання та поведінку під час міжкультурної взаємодії.

Ось декілька моїх рекомендацій, як підвищити CQ ↓

Уникайте стереотипізації та ловіть на гарячому свої упередження. Культура складається з великої кількості різних компонентів і не повинна зводитися до стереотипів. Важливо усвідомлювати, що наші власні упередження можуть впливати на рішення щодо найму або підвищення фахівці інших культур, а усвідомлення своїх упереджень дозволяє приймати більш свідомі та справедливі рішення. Якщо ви HR або маєте вплив на розвиток D&I напряму у вашій компанії, запропонуйте придбати або створити власний курс із неусвідомлених упереджень. Учасники рекрутингового процесу та лідери повинні пройти таке навчання перед початком роботи — це допоможе їм розпізнавати та уникати власних упереджень.

Пізнавайте нові культури. Відкритість до нових культур допомагає комфортніше почуватися в культурно різноманітному середовищі. Це відкриває нові перспективи та підсилює ваші знання про світ, робить вас більш чутливим і уважними до інших культурних контекстів.

Читайте. Додайте на свою книжкову полицю книжки про різні культури — це допоможе розширити ваші горизонти. Вивчайте історію, традиції та звичаї інших народів, так ви отримаєте глибше розуміння їхньої перспективи.

Що почитати на тему культурних відмінностей?

📚 “Cultures and Organizations: Software of the Mind”, автори Герт Хофстеде, Герт Ян Хофстеде, Майкл Мінков.
📚 “The Culture Map: Breaking Through the Invisible Boundaries of Global Business”, авторка Ерін Меєр.
📚 “When Cultures Collide: Leading Across Cultures”, автор Річард Д. Льюїс.

Також читайте локальні книги про історію, традиції, філософію та підходи до життя.  Наприклад, ви краще зрозумієте японську культуру після прочитання книг про кайдзен, ікіґай, методику прибирання Марі Кондо та історію самураїв. Читаючи різну літературу, ви глибше зрозумієте культурні й ментальні особливості, зможете побачити взаємозв’язки та створити цілісне розуміння культури.

Шукаєте роботу?

Маємо багато вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉

Вакансії

Читайте також

Незручні моменти в розмовах з іноземними колегами: через війну, релігію, мову тощо

На зв’язку: як етично спілкуватися з колегами в онлайні

Між мною та командою — мінус 9 годин. Чого мене навчив досвід такої роботи?

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: