Згадайте останні рішення, які ви приймали стосовно своєї кар’єри. Чим ви керувалися — власними бажаннями чи впливом оточення? Ми так влаштовані: нам легше прийняти рішення, спершись на узагальнену думку інших, але в кар’єрі це точно не найкраща стратегія. Кар’єрна консультантка та коуч Євгенія Склярець розвінчує 20 стереотипів, які заважають нам будувати круту кар’єру.
Для початку поділюся інсайтом, який нещодавно прочитала на сторінках книги «П.Ш.» Дмитра Хара. Ви коли-небудь бачили, до якого маленького кілочка зазвичай прив’язують слонів? Як ви думаєте, чи насправді слон, який здатен підняти 250 кг ваги, а тягнути за собою — усі 500 кг, не може вирвати той кілочок і втекти? Може! Але натомість він нерухомо стоїть на місці. Бо його змалечку прив’язували і він звик вірити, що 3 метри свободи — це все, на що він спроможний. А раптом вирветься — отримає палицею по спині.
Не ображайтеся на порівняння, але ми часто поводимо себе, мов ті слони: всотуємо в себе стереотипи, що нас обмежують, і віримо, що інакше й бути не може. Може!
Я хочу показати, які 20 думок про кар’єру насправді є стереотипами, яких варто позбутися, аби нарешті витягти кілок, до якого ми прив’язуємо самих себе.
20 кар’єрних стереотипів, про які варто забути
№1. «Є лише кілька варіантів кар’єрного розвитку»
Сценаріїв розвитку вашої кар’єри насправді безліч. Коли я чую на консультації: «У моєму відділі всього п’ять посад, я не маю можливостей для розвитку», мені хочеться сказати: «Ви серйозно?! А які ваші сильні сторони? На яких посадах їх іще можна використати? А якщо вийти за рамки однієї компанії?». Безліч разів ми з клієнтами малювали по 15 і більше можливих кар’єрних треків — і всі вони були життєздатними й хорошими ідеями.
№2. «За 5 років я змінив / змінила 3 місця роботи — моє резюме відштовхне рекрутерів»
Дійсно, може трапитися й таке — адже й у рекрутерів є свої кілочки, за які вони міцно тримаються. Але не давайте цьому вплинути на ваші рішення! Чесно розкажіть у резюме, чому ви приймали такі рішення, чого навчилися протягом цих змін, що зрозуміли. Підіть на випередження й розкажіть свою унікальну історію у супровідному листі чи в розділі «Про себе». Ваш досвід вартий уваги і відгукнеться роботодавцеві, який «ваш» за цінностями. А інші вам і не потрібні.
№3. «Усього рік / пів року / три місяці на посаді замало для наступного кар’єрного кроку»
Якщо ви відчули, що потрапили не туди, якщо вам стало нудно й нецікаво, якщо люди, з якими ви взаємодієте, не розділяють ваші цінності — будь-якої з цих причин достатньо для зміни посади чи компанії через будь-який період часу.
№4. «Якщо я дам керівнику коригуючий фідбек, ставлення до мене зміниться не на краще»
Ви маєте право на особисті принципи та бачення, власні межі та право голосу. Це головне, що потрібно знати, щоб порушити цей стереотип. Аби позбутися його зовсім, навчіться простої формули зворотного зв’язку: «позитив — коригування — позитив». А якщо й після такого фідбеку ви отримали у відповідь шквал емоцій, подумайте, чи готові ви співпрацювати з такими людьми й надалі.
№5. «Якщо я буду висувати ідеї, в мене з’явиться ще більше роботи»
Частково це правда, погоджуся. Але яка ціна вашому мовчанню? І далі робити те, що робите, й нудьгувати від рутинних задач? Висуваючи ідеї, просіть час на їх втілення, запитуйте про додаткову винагороду. Ви побачите, як підвищиться ваша персональна цінність у компанії, повага колег, а ви наблизитесь до своєї реалізації.
№6. «Ті, хто працює довше, отримують більше»
Велика кількість стереотипів щодо заробітної платні виникає через те, що ми намагаємося пояснити собі, чому отримуємо менше, ніж інші.
Але з досвіду річ у тому, що ми отримуємо стільки, скільки забажаємо, а вишукувати докази світової несправедливості не має сенсу. Краще спитайте себе: «Що я можу зробити, щоб заробляти більше?» і дійте! А компанії вже давно зрозуміли, що найбільший досвід роботи не є аргументом для найвищої заробітної платні, і готові щедро платити за результат.
№7. «Люблять тих, хто посміхається та не вибрикує»
Звісно, комфортніше працювати з тим, хто завжди задоволений, хто принесе кави без вагань і взагалі буде робити, що забажаєш. Але мені імпонує глобальний підхід до лідерства: круто, коли в команді різні думки, свобода слова, кожен може вільно висловлюватися, а критика — це шлях до покращення. Багато керівників цього вже навчилися, тож шукайте такого лідера й обирайте компанію за цінностями.
№8. «Слово керівника — закон»
Так нас навчили думати, а ми й звикли. Але піддавати чужі погляди сумнівам можна й потрібно. Спитайте себе, що особисто ви думаєте з певного приводу, чи погоджуєтеся зі словами керівника. Якщо висловити власну думку вам заважають страхи і сумніви — знайдіть підтвердження своїм поглядам, заручіться підтримкою колег і дійте.
№9. «Після декрету важко знайти роботу»
Погоджуся — тут є свої особливості. Але все залежить від якості вашої стратегії пошуку.
Докладіть трохи більше енергії до оновлення резюме, профілю на LinkedIn, підготуйтеся до співбесід. Подумайте, які нові знання та навички ви отримали протягом декретної відпустки. Будьте готові згадати всі свої досягнення до декрету та чітко змалювати свої сильні професійні та лідерські сторони. І ключове — розкажіть про ваше бажання та прагнення повернутися до роботи, і ви нікого не залишите байдужим.
№10. «Я не можу говорити на публіку / перекваліфікуватися / змінити компанію тощо»
Як кажуть: «Хто не хоче — шукає причини, хто хоче — шукає можливості». Ви можете все. Інша справа — чи потрібно це вам? Чи маєте ви бажання подолати свої страхи й бар’єри та здійснити омріяне? Будьте чесні насамперед із собою. Ще раз: ви можете все. Але за цими словами має стояти план дій.
№11. «Не варто ділитися думкою щодо пільг у компанії, навчальних програм та культури. Нічого ж не зміниш»
А чи пробували ви щось змінювати? У стереотип, що все вже вирішено до вас, вірять 90% співробітників, які спочатку мовчать про недоліки системи, а потім звільняються у пошуках кращої роботи. Але це ваше життя, і ви маєте всі можливості вплинути на те, що відбувається навколо. Якби кожен співробітник чесно ділився зворотним зв’язком із роботодавцем та сприяв змінам, скільки щасливих компаній було б на ринку!
№12. «Ох ці хвальки, яких постійно чути й видно, ненавиджу їх»
Я теж так думала, поки не зрозуміла: доки ви самі не заговорите про себе, ніхто це за вас не зробить. Відзначайте свої сильні сторони, фіксуйте професійні звершення, говоріть про свої досягнення та успіхи — і ви завжди будете попереду тих, хто мовчить. А щоб не видаватися хвальком, говоріть про свої результати, а не про те, які ви класні. Це й так усі зрозуміють 🙂
№13. «Кожен кар’єрний крок має супроводжуватися ростом у зарплаті чи посаді»
Кожен кар’єрний крок має супроводжуватися поясненням, як він веде вас до вашої кар’єрної мети та який подальший розвиток передбачає. А вже потім йдуть питання грошей та посади.
№14. «Аби досягти успіхів у кар’єрі, потрібно попрощатися з особистим щастям»
Є гіпотеза, що людина може бути або успішною, або щасливою, але це не так. Насамперед визначте, що означає щастя особисто для вас. Подумайте, що має траплятися щодня у вашому житті, щоб підтримувати ваш баланс, енергію та радість, і зробіть ці речі постійними. А вже навколо них вибудовуйте свій успіх, поєднуйте, інтегруйте, пріоритизуйте та фокусуйтеся. Це реально!
№15. «Аби змінити сферу діяльності, потрібно почати все з нуля»
Не завжди. Згадайте, як ви влаштовувалися на роботу після університету: такий собі білий аркуш, пишіть на мені що завгодно. І порівняйте з собою сьогодні: у вас вже є досвід налагодження професійних стосунків, ви знаєте, як розв’язувати складні задачі, уникати помилок, знаходити необхідні ресурси, а ще — як навчитися нового. Це вже крутий старт і геть не з нуля. Ви будете здивовані, як швидко станете досвідченим професіоналом у новій справі, якщо додасте зусиль.
№16. «У мене ще все попереду»
Не буду говорити про те, що життя одне й коротке — цього й так забагато на просторах інтернету. Просто скажу, що з роками ми прив’язуємося до ще більшої кількості кілочків, які заважають нам рухатися вперед. Тому якщо вже вирішили — не чекайте слушного часу. Дійте тут і зараз.
№17. «Моєю кар’єрою має займатися керівник або HR»
У жодному разі! Поки ви в полоні цього стереотипу, хтось інший буде вирішувати, скільки вам заробляти, що робити, коли ходити у відпустку та де помовчати. Займайтеся своєю кар’єрою самостійно, просіть допомоги за потреби, залучайте менторів, коучів, керівника, HR до розв’язання конкретних питань, але не віддавайте власний розвиток до чужих рук.
№18. «Мені вже пізно змінювати сферу діяльності»
Можна я не буду про це багато писати? Сподіваюся, всі вже знають — краще спробувати, наробити купу помилок, отримати безліч перемог, ніж усе життя жалкувати, що так і не наважилися на зміни. Крапка.
№19. «Відмовитися від додаткової роботи = підірвати свою репутацію»
Завжди запитуйте себе, як додаткові задачі допоможуть вам досягати кар’єрних цілей. Якщо знайдете відповідь — можливо, дійсно варто погодитися й швидше дійти до своєї мети. Але якщо задачі ніяк не працюють на ваш план розвитку, поговоріть із керівником. Аргументована й чесна відмова краще, ніж стомлений та незадоволений працівник із симптомами вигорання.
№20. «Усі мають стати керівниками й заробляти мільйон»
Не всі. У кожного свій шлях, і я поважаю тих, хто глибоко занурився у власні бажання і зрозумів, що насправді для них важливо. Тих, хто відрікся від шаблонів і будує свій власний неповторний шлях. А ви вже визначилися, яка кар’єра — про вас?
Як позбуватися кар’єрних стереотипів?
Кар’єрних стереотипів насправді набагато більше двадцяти, адже в кожного свої кілочки. Але підхід до аналізу, правда це чи брехня, працює для всіх однаково.
- Розширюйте свої горизонти. Якщо є бодай крихта сумнівів у рішенні, яке ви приймаєте, — читайте, радьтеся, знаходьте тих, хто вже зіштовхувався з подібними питаннями, хто вчиняв інакше. Обов’язково знайдуться ті, хто допоможе вам знайти правду.
- Будьте певні: усі рішення, які ви приймаєте, — правильні. Сценарії розвитку подій різні, результати різні, будуть помилки, будуть перемоги та поразки. Але рішення, яке ви прийняли від душі, — правильне бодай тому, що воно ваше.
- Не зважайте на минуле. Не важливо, що два роки тому вам не вдалося мотивувати команду чи проєкт пішов шкереберть. Сьогодні ви інші, тож і відштовхуйтесь від того, що є зараз.
- Фокусуйтеся на майбутньому. Запитуйте себе частіше: «Що я хочу від майбутнього? Якщо я буду мислити стереотипами, що я отримаю? А якщо позбудуся їх, що виграю?».
Усі описані стереотипи — це реальні упередження з кар’єрного життя моїх клієнтів. Разом ми розвіяли всі міфи, позбулися стереотипів, і сьогодні вони вже будують свою кар’єру за межами трьох метрів уявної свободи.
Усе відкладаєте пошук роботи?
Знайдіть, нарешті, круту вакансію! У нас є з чого обрати 😉
ВакансіїЧитайте також
«У мене не вийде» та інші дурниці: 10 міфів про кар’єрні зміни
Викиньте це з голови! 6 типів негативних думок, що руйнують вашу кар’єру
Хочу, щоб мене хотіли: як підвищити власну цінність для компанії
Дякуємо!
Тепер редактори знають.