Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Не в грошах щастя! Як зрозуміти, що мотивує в роботі саме вас?

21.08.18 Кар'єра 6 хв читання

Любити свою роботу потрібно вчитися. Розбираємося, в чому особисто ваша мотивація для роботи, і складаємо карту мотиваторів разом із HR-спеціалісткою та рекрутеркою в «Бізнес-Конструктор» Катериною Дзекуновою.


Подивіться навколо. У кожній компанії є співробітник, про якого можна сказати, що він любить свою роботу. У нього горять очі, він охоче береться за різні завдання, виявляє живу цікавість до корпоративного життя і просувається кар’єрними сходами.

Але знайдеться і колега, який буде повною протилежністю. Апатичний, працює від дзвінка до дзвінка, ні до чого не прагне, виконує тільки ті завдання, які прописані в посадовій інструкції. Працює не тому, що хоче, а тому що треба.

Чому ставлення до роботи у цих людей так відрізняється? У кожного з них різний рівень мотивації. Гарна новина полягає в тому, що мотивацією можна управляти!

Працювати в кайф, бути бадьорим, відчувати радість від самого процесу і його результатів набагато приємніше, ніж просто відсиджувати робочі години в офісі.


Що вирішують гроші?


Бажання жити красиво притаманне людям з незапам’ятних часів. Наявність грошей визначає якість життя людини, розширює її можливості. Не дивно, що грошова винагорода досі залишається дієвим стимулом.

Гроші дійсно грають важливу роль для співробітника, особливо при переході на нове місце роботи. Але самі по собі вони не здатні задовольнити всі внутрішні бажання і амбіції.


Ієрархія потреб


Щоб краще зрозуміти взаємозв’язок між мотивацією і потребами, розглянемо піраміду потреб, розроблену американським психологом Абрахамом Маслоу. Він розділяє всі потреби людини на 5 рівнів:

  1. Фізіологічні потреби. Ця група забезпечує виживання.
  2. Потреба в безпеці. Сюди можна віднести потреби в захисті, фізичному здоров’ї, стабільності.
  3. Потреба в приналежності до соціальної групи. Направлена на прагнення бути прийнятим в колективі, відчувати підтримку.
  4. Потреба у визнанні. Відображає бажання досягати успіху, отримувати схвалення збоку, володіти певним психологічним впливом.
  5. І, нарешті, потреба в самовираженні — бажання проявити себе, реалізувати свій потенціал.

У будь-який момент часу у нас переважає певна група потреб.

Мотивація буде залежати від того, наскільки ваша робота сприяє задоволенню потреб, актуальних саме зараз.

Фізіологічні потреби разом з потребою в безпеці є першорядними. Вони повинні бути задоволені найперше. Ключові мотиватори тут — заробітна плата, премії, соціальний пакет.

Поки наші первинні потреби не закриті, марно впливати на інші мотиви. Але як тільки ці потреби реалізуються, вони перестануть бути актуальними. Тоді на перший план виходять колектив, моральне заохочення, підвищення зони відповідальності …

Усвідомлення своїх актуальних потреб і бажань допоможе вам направити енергію в потрібне русло і наповнить роботу сенсом.


Чого ви чекаєте від роботи?


Не тільки потреби визначають підхід людини до роботи. Важливі сприйняття ситуації і очікування щодо неї. Для прикладу розглянемо теорію очікувань канадця Віктора Врума.

Вона є однією з базових у закордонному менеджменті. Мотивація в ній пояснюється наступними взаємозв’язками:

  • очікування, що витрачені зусилля дадуть певні результати;
  • очікування, що за отримані результати буде певна винагорода;
  • очікування, що передбачувана винагорода буде цінною та значущою.

Людина завжди буде вибирати ту стратегію дій, де, на її думку, можна отримати найбільшу цінність.

Наприклад, кандидат може прийняти оффер з меншим рівнем заробітної плати, але з перспективами кар’єрного росту. Для нього це цінніше.

Кожен взаємозв’язок моделі Врума важливий. Завищені й недосяжні плани, відстрочені в часі результати, непрозора система винагород — все це знижує мотивацію.


Навіщо потрібна карта мотиваторів


Ця карта показує провідні мотиватори людини на певний момент часу.

Велику цінність карта мотиваторів має для керівників. Вона допомагає краще взаємодіяти зі співробітниками, уникати помилок при наймі, створити систему винагороди в організації.

Але вона корисна абсолютно будь-якому фахівцю для розуміння власних пріоритетів. Крім того, якщо у нас є уявлення про те, що важливо для наших колег, ми можемо вплинути і на їхнє ставлення до роботи.

Щира підтримка і турбота один про одного — відмінна властивість видатних команд і ознака здорової корпоративної культури.

Для швидкої оцінки мотивації часом вистачає просто чесно відповісти на ряд питань.

  • Що для вас важливо в роботі?
  • Що вам цікаво у вашій роботі?
  • Які причини спонукають вас працювати ефективніше?
  • 3 плюси й 3 мінуси вашої поточної роботи?
  • Що може змусити вас звільнитися?
  • На які критерії ви орієнтуєтеся при виборі роботодавця?
  • Що може змусити вас звільнитися раптово в один день?
  • Якби ви були керівником, як би мотивували своїх підлеглих?

Спробуйте відповісти на ці питання особисто для себе. Ви помітите, що частина відповідей буде повторюватися. Виділіть і позначте для себе 3-4 фактора, які фігурують найчастіше. Це і є ваші провідні мотиватори на даний момент.

Тепер ви можете порівняти їх з тими можливостями, які вам дає ваш роботодавець. Значні розбіжності — це серйозний привід задуматися, чи на своєму ви місці.

Пам’ятайте — ваша внутрішня мотивація залежить від вас особисто.

Не соромтеся ініціювати зміни, будьте проактивні, вступайте в діалог з керівником. Розуміння своїх особистих мотиваторів допоможе вам реалізувати внутрішній потенціал і досягти амбітних цілей.

Читайте також

6 способів подолати стрес на роботі

Як будувати кар’єру без перевтоми і вигоряння?


Як підтримувати себе в ресурсному стані і чому це важливо?

Хочете дізнатися, що вас дійсно мотивує?

Найпростіший спосіб — пройти наш онлайн-тест з профорієнтації.

Пройти тест
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: