Навіщо потрібні акселератори для стартапів, якими вони бувають і якою загалом має бути екосистема стартап-індустрії, розповідає Іван Петренко, виконавчий директор CfE accelerator та керівний партнер Angel One Fund.
Українська стартап-спільнота сьогодні стикається з новими для себе викликами. Це, по-перше, великий відтік перспективних людей за кордон. По-друге — те, що й без того ризикова сфера (за даними Startup Genome, понад 90% стартапів зазнають невдачі) через фактор повномасштабного вторгнення стала ще менш привабливою. Нестабільна економічна ситуація в Україні, криза та всі супутні наслідки війни не додають ентузіазму займатися розвитком інноваційних ідей, що потребують вкладення ресурсів та не гарантують прибутковості.
Та попри труднощі люди продовжують розробляти власні ідеї і шукати можливості для їх реалізації. Українська стартап-індустрія продовжує розвиватися, з’являються цілі екосистеми для її розвитку. Зокрема, немалою популярністю користуються стартап-акселератори. Про це свідчить велика кількість заявок на акселераційні програми та широка аудиторія, що відвідує заходи на цю тему онлайн та офлайн. Чим корисна участь в акселераторах, особливо зараз?
Навіщо потрібні акселератори для стартапів
Частою причиною невдач стартапів є недостатня валідація проблеми та ідеї перед тим, як вкладати в реалізацію продукту значні кошти. Крім цього, команди рідко добре розуміють свого клієнта, не можуть оцінити актуальність проблеми та спрогнозувати перспективи прибутку. Допомогти підприємцям з такими викликами покликані стартап-акселератори.
Акселератори для стартапів — це програми, що допомагають стартапам розвиватися. Яка допомога це може бути: навчання, менторство, доступ до інвесторів тощо. Завдання акселераторів — надати стартаперам знання, інструменти й кваліфікованих менторів для опрацювання та дослідження ідеї та мінімізувати кількість помилок у реалізації стартапу. Якщо команда лише на старті розвитку, участь у подібних програмах — найбільш грамотний і безпечний спосіб зрозуміти, куди та як рухатися далі.
Подальша доля команд може складатися по-різному. Хтось під час програми робить pivot (змінює курс розвитку стартапу, якщо ідея себе не виправдала). Хтось, отримавши реалістичну картину індустрії, починає інший стартап чи взагалі вирішує, що стартапи — це не те, чим хочеться займатись. Основне, що забирають з собою учасники будь-яких акселераційних програм, — інструменти та досвід, який згодом вони застосовують чи то в нових спробах заснувати стартапи, чи то в побудові класичного бізнесу.
Які бувають акселераційні програми
Зазвичай стартап-акселератори пропонують командам інкубаційні, преакселераційні та власне акселераційні програми. Кожна з них має свої особливості, різну тривалість та підходить для команд на різних стадіях.
- Інкубаційні програми зазвичай передбачають перебування команд у конкретному місці, де їм пропонують робочий простір, інструменти та сервіси для роботи. В інкубатор можна прийти просто з ідеєю, навіть без MVP (мінімально життєздатного продукту).
- Преакселераційні програми можуть відбуватись як наживо, так і онлайн або в гібридному форматі. Вони існують для тих, хто вже має ідею та перші напрацювання з MVP, але ще не провалідував проблему на ринку, не вивчив клієнта та не протестував життєздатність свого проєкту.
- Акселераційні програми за специфікою проведення схожі на преакселераційні, але створюються для команд, що вже вийшли на ринок з мінімально життєздатним продуктом, залучили перших клієнтів, готові вдосконалюватися та масштабуватися.
Критерії відбору на акселераційні програми є чітко визначеними. Найперше, що вимагається від учасників, — щоб їхня ідея була саме стартапом, а не класичним бізнесом, тобто була інноваційною, мала на меті розв’язати конкретну проблему конкретного ринку і була здатною на швидке масштабування та зростання. Другим фактором є наявність команди та потрібної експертизи: не можна створювати інновацію у сфері без розуміння, як вона функціонує. Організатори під час відбору часто питають учасників про мотивацію, особисті цілі та готовність працювати над проєктом, валідувати його, тестувати та змінювати.
Про важливість навчання для стартапів свідчить, зокрема, кількість заявок на такі програми. Наприклад, цьогорічна преакселераційна програма від CfE accelerator виявилась як ніколи актуальною: було отримано понад 80 заявок із 8 країн світу. Навіть перебуваючи за межами країни, українці зацікавлені у якісному підході до розробки стартапів. Деякі учасники проходили кілька програм одночасно — за кордоном та в Україні — і поділились: рівнем навчання від українських акселераторів приємно вражені.
Втім, індустрія потребує екосистем, а не поодиноких програм
Загалом для розвитку індустрії потрібно створювати та розвивати цілісні екосистеми, в рамках яких можна пройти повний стартап-цикл: від сирої ідеї аж до залучення інвестицій. Такий формат є звичним на ринках Європи та США, тепер цей підхід повинен стати пріоритетним і для України.
Першим кроком має бути розвиток бізнес- та стартап-мислення у студентів, щоб сформувати в молоді підприємницьке мислення та потрібний для подальшого зростання досвід. У CfE accelerator такою сходинкою є програма, що дозволяє студентам університетів спробувати себе в ролі підприємців та навіть отримати кошти, щоб протестувати життєздатність своїх ідей.
Для тих, хто бажає навчитися досліджувати ринок, валідувати гіпотези, презентувати результати та отримувати гранти на подальший розвиток, існують інкубаційні та преакселераційні програми.
Стартапи, що вже мають бачення продукту, створили MVP та досягли певних результатів, якими б вони не були, можуть пройти більш зрілі акселераційні програми, щоб удосконалити продукт та в турборежимі протестувати його на ринку.
Завершальною ланкою в таких екосистемах мають бути інвестиційні фонди, які готові вкладатися в найбільш вдалі проєкти від українських засновників. На жаль, через економічні наслідки війни темпи венчурного інвестування в Україні знизились, але галузь починає відновлюватись. Наприклад, в екосистемі СfE з 2022 року запустився венчурний фонд Angel One Fund, який від вже інвестував у 3 стартапи з українськими фаундерами та планує ще 5 інвестицій до кінця 2023 року. Оскільки залучення інвестицій більш імовірне саме для команд, що добре розуміють ринок, споживача та мають перші результати, участь в акселераторах підвищує шанси на успіх.
Отже, навіть сьогодні для стартапів є всі інструменти та можливості, щоб пройти шлях вдосконалення, впевнено вийти на ринок та масштабуватись. Акселератори в Україні пропонують стартапам якісні навчальні програми та супровід на різних стадіях: від сирої ідеї до робочого продукту, що потребує масштабування. Головне для команд — відстежувати та використовувати подібні можливості.
Потрібна робота?
Маємо безліч вакансій у креативній індустрії, ІТ-компаніях, освіті тощо 👉
ВакансіїЧитайте також
Розквіт стартапів та скандинавські стандарти: все про роботу в Естонії
Реєстрація та закриття ФОП в умовах воєнного стану: покрокова інструкція
Які професії матимуть попит в Україні після нашої перемоги? Думки експертів
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Схожі статті, які можуть сподобатись
Робота в інтернеті: 50 найкращих способів заробітку онлайн
15 кар’єрних консультанток, на яких варто підписатися у соцмережах
Професія в об’єктиві: чим займається фотограф та як ним стати