У межах нашого соціального проєкту — «Робота для ветерана є» — ділимося досвідом компаній, які допомагають ветеранам повернутися до цивільного життя. Ці історії — корисні приклади й орієнтири для роботодавців, а також — нагадування самим ветеранам, що багато компаній цінують їхній досвід і готові допомогти їм з реінтеграцією.
Про проєкт «Робота для ветерана є»
Кількість наших захисників і захисниць, що брали чи беруть участь зараз у російсько-українській війні, сягає сотень тисяч. Частина з них уже має статус ветерана, частина отримає його згодом. Допоки війна не закінчиться, їхня кількість зростатиме, а отже, зростатиме й без того нагальна потреба в ефективних заходах із реінтеграції ветеранів у цивільне життя.
Згідно з результатами дослідження «Потреби ветеранів 2023», ветерани потребують підтримки в царині працевлаштування (34,1%), освіти й отримання нових знань (30,2%) та реінтеграції (11,3%). Проєкт «Робота для ветерана є!» створений саме для того, щоб підтримати з цим ветеранів, а також допомогти роботодавцям впровадити інклюзивні практики для найму й адаптації людей із військовим досвідом. Проєкт реалізується Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього») завдяки Програмі реінтеграції ветеранів IREX за підтримки Державного департаменту США.
Як підтримка ветеранів роботодавцями працює на практиці? Своїм досвідом поділилася українська ІТ-компанія SoftServe.
Підтримка й адаптація ветеранів у SoftServe
Українська ІТ-компанія SoftServe працює у сфері розробки програмного забезпечення та надання консультаційних послуг понад 30 років. Глобально в компанії налічується понад 11 тисяч людей. З початку повномасштабної війни приблизно 300 працівників SoftServe долучилися до лав ЗСУ. Частина з цих фахівців уже повернулися з військової служби та продовжують роботу в компанії.
Ветерани та ветеранки працюють на абсолютно різних посадах та в багатьох регіонах України: це бізнес-аналітики, девелопери, керівники напрямів зі Львова, Івано-Франківська, Чернівців, Харкова, Києва та інших міст.
Ветерани працювали у SoftServe і до повномасштабного вторгнення — тоді це були учасники АТО/ООС. І вже тоді компанія почала реалізовувати соціальні ініціативи з підтримки ветеранів. Так, ще у 2021 році «Львівська політехніка» за підтримки корпоративного благодійного фонду SoftServe «Відкриті Очі» відкрила перший в Україні інклюзивний простір на базі університету — центр «Ветеранська служба», де ветерани мають змогу соціалізуватися, інтегруватися в навчальний процес, а також отримати відповідну психологічну чи іншу допомогу.
Процес повернення ветеранів до роботи
Наша головна мета — допомогти демобілізованим колегам комфортно повернутися до роботи та підтримати їх на різних етапах.
На час служби за нашими фахівцями, які долучилися до лав ЗСУ, зберігаються заробітна плата та робоче місце. Навіть якщо проєкт, в якому працював спеціаліст, на момент його повернення закінчився або працівник хоче його змінити, наші Talent Success Leaders допомагають людині знайти іншу позицію в компанії. На час пошуку працівник перебуває в оплачуваному резерві, термін якого довший, ніж для звичайних працівників.
Час пошуку проєкту дуже варіюється: максимально він займав п’ять місяців. Упродовж цього періоду ми пропонуємо працівнику пройти необхідне навчання, підтягнути технічні навички, підвищити рівень іноземної мови, а також отримати іншу допомогу. В більшості випадків навчання покриває компанія, але працівник може пройти додаткові тренінги, що не стосуються переходу на проєкт, своїм коштом.
Команда підтримки ветеранів
Процес реінтеграції ветеранів в цивільне життя та зокрема в роботу — складний і багаторівневий, тож аби знайти комплексне та ефективне рішення, ми створили команду з фахівців різних напрямів і рівнів: HR-ів, ресурс-менеджерів, CSR-спеціалістів, колег з SoftServe University, Total Rewards команди та інших.
Робоча група розпочала працювати в лютому 2023 року, і перші два місяці зустрічалася раз на два тижні, а часом і щотижня, якщо була потреба. Зараз команда має напрацьовані механізми, у кожного є своя зона відповідальності, тож маємо спільну нараду раз на місяць. Зустрічі проводимо онлайн, враховуючи широку географію наших співробітників.
Координує роботу групи команда з корпоративної соціальної відповідальності. Під час зустрічей група сфокусована на вирішенні стратегічних та операційних питань, тож ветеранів ми не долучаємо, проте ми ведемо діалог з ними в інших форматах. Зокрема, проводимо фокус-групи та презентуємо проєкти внутрішніх ініціатив, аби отримати зворотний зв’язок та їхні рекомендації.
Освітні тренінги для команди
Наразі понад 60 наших колег, які безпосередньо працюватимуть з ветеранами, пройшли сертифікацію Veterans at Work від Міжнародного товариства з управління людськими ресурсами (SHRM). Це курс для HR-ів, менеджерів та будь-яких спеціалістів, які працюють з ветеранами, що пропонує найкращі практики з найму та роботи з ветеранами, їх реінтеграції та адаптації здобутих на війні навичок для роботи в компанії. Також ми опираємося на гайд «Практика», розроблений командою Veteran Hub за підтримки Програми реінтеграції ветеранів IREX, та консультуємося з громадськими організаціями, щоб якнайкраще зрозуміти потреби ветеранів та знайти дієві рішення.
Для менеджерів ми провели навчання на тему співпраці з ветеранами — про загальні поняття, виклики, з якими вони можуть зіштовхуватися в процесі роботи, а також цінність військового досвіду в цивільній роботі та як його можна інтерпретувати та використати на робочому місці. Навчання пройшли понад 160 менеджерів з 23 різних локацій, а задоволеність курсом була на рівні 82%.
Також мали офлайн-сесію з трансляцією наживо для всіх українських працівників з психологом-психотерапевтом Володимиром Станчишиним. Він розповідав про емоційну адаптацію ветеранів: яким буде процес повернення до «звичайного життя» після війни і як зробити його максимально м’яким, про необхідність бути особливо уважними до почуттів одне одного, поважати емоції військових та правильно розставляти кордони. Наприклад, що у розмові з ветеранами не варто розпитувати про війну, натомість важливо розповідати свої історії з професійного життя чи побуту, бо вони допомагають військовим швидше повернутися до власного цивільного досвіду. Загалом цю лекцію прослухали понад 700 колег.
Незабаром плануємо провести серію лекцій для наших менеджерів на тему, як комунікувати з людьми, що пережили чи переживають травму, як можна їх підтримати та допомогти.
Психологічна підтримка працівників
Турбуючись про ментальне здоров’я наших працівників, ми запустили лінію психологічної підтримки ще в січні 2022 року. Це було дуже своєчасне рішення, враховуючи, з якими викликами довелося зіткнутися українцям на початку повномасштабної війни. Цей сервіс доступний для всіх працівників, зокрема й ветеранів, а також членів їхніх сімей. Кожен співробітник може використати чотири сесії з психологом на місяць.
Підтримку забезпечує професійний сервіс психологів, з яким ми співпрацюємо. У них велика команда сертифікованих консультантів з різними спеціалізаціями (зокрема й по роботі з ветеранами) та досвідом. Наші працівники та члени їхніх сімей можуть звертатися до психологів з будь-якими питаннями, які їх турбують. Для цього через чатбот в Telegram вони можуть обрати психолога з релевантною спеціалізацією та записатися на сесію у зручний час. Нещодавно ми також додали можливість під час запису на консультацію вказати, що це запит від ветеранів або їхніх рідних — тоді він переадресовується до психолога з досвідом роботи з військовими.
Згідно з опитуванням, яке ми проводили серед демобілізованих колег, 95% з них користуються сервісом психологічної підтримки та вважають його корисним.
Що ще плануємо для ветеранів у майбутньому?
Зараз триває робота над розширеним пакетом бенефітів: оскільки маємо намір запропонувати максимально корисне рішення, наразі проводимо дослідження, збираємо дані серед колег, що вже повернулися з війни, і на основі цієї інформації будемо формувати пропозицію.
В ході опитування ми також зрозуміли, що наші колеги поки що не потребують створення окремої ветеранської спільноти, адже в компанії ще небагато демобілізованих працівників. Натомість частині опитаних хотілося б мати buddy (з англ. товариша) — колегу, що мав військовий досвід, уже адаптувався після повернення з війни й до якого можна звернутися за допомогою чи порадою. Наразі ми зібрали фідбек, який опрацьовує робоча група і незабаром представить фінальне рішення.
Також багато ветеранів й ветеранок висловлюють потребу надалі допомагати побратимам та ЗСУ. Ми в компанії створюємо такі можливості як через наш благодійний фонд «Відкриті очі» або програму Open Tech, де розробляємо цифрові рішення для спільнот, так і через інші проєкти для ЗСУ, інформацію про які з міркувань безпеки поки що розголошувати не можемо. Працюємо над тим, аби забезпечити ці потреби для наших ветеранів.
Розкажіть про ваш досвід!
Поділіться історією чи кейсами вашої компанії в нативному матеріалі на Happy Monday!
Деталі
Корисні ресурси для компаній
Happy Monday — платформа з розвитку кар’єру, де зустрічаються сучасні й інноваційні компанії та свідомі мотивовані кандидати. У нас ви можете розмістити вакансії, дружні до ветеранів та ветеранок, поділитися досвідом працевлаштування колишніх військових у форматі експертної статті, долучитися до добірки компаній, чия корпоративна культура вже відкрита для ексвійськових, щоб вони розглядали саме вас як потенційне місце для працевлаштування після завершення служби. Щодо будь-яких форматів взаємодії пишіть на пошту менеджерці проєкту «Робота для ветерана є!» Катерині: [email protected].
Програма реінтеграції ветеранів IREX. Працює в напрямі допомоги ветеранам ще з 2019 року з фокусом на соціально-психологічній підтримці та сприянню у працевлаштуванні ексзахисників. Радо співпрацює з компаніями, що мають відкриту до ветеранів корпоративну культуру, залучаючи їх до проєктів своїх грантерів щодо працевлаштування ветеранів і ветеранок та в інших форматах.
Veteran Hub — мережа підтримки для воїнів та їхніх близьких та стратегічний партнер проєкту «Робота для ветерана є!». Veteran Hub надає різні послуги для ветеранів та ветеранок, а також підтримує компанії, що планують їх працевлаштовувати. Зокрема допомагає роботодавцям підготуватися до повернення воїнів та супроводжує у впровадженні дружніх до ветеранів практик. Тут нададуть інформаційну підтримку вашій компанії для покращення HR-процесів, якісної та продуктивної співпраці з ветеранами та допоможуть зрозуміти унікальний досвід ветеранів. Якщо вас зацікавила співпраця чи ви маєте додаткові запитання щодо проєкту, пишіть на пошту керівниці проєкту HR Praktyka Ірині: [email protected].
Цю серію статей розроблено Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього») в межах проєкту «Робота для ветерана є!» завдяки Програмі реінтеграції ветеранів, яку реалізує IREX за підтримки Державного департаменту США. Вміст є виключною відповідальністю Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього») та IREX та не обов’язково відображає погляди Державного департаменту США.
Читайте також
Як дбати про співробітників у 2023-му: 15 HR-трендів і антитрендів
«Вони відповідають нашим цінностям»: «Укрзалізниця» про досвід співпраці з ветеранами
6 упереджень роботодавців, через які ветеранам важко знайти роботу