Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

8 питань про релокейт, які допоможуть зрозуміти, чи готові ви до переїзду

06.08.20 Кар'єра Релокейт 8 хв читання

Як зрозуміти, що переїзд в іншу країну — це дійсно вдале рішення? Як дізнатися, чи готові ви до нього? Life, Career & Startup коуч + експертка з релокейту Алла Адам ділиться тим, що потрібно знати, щоб релокація стала для вас стратегічним вибором, а не квитком у невідомість, придбаним нашвидкуруч.

— Слухай, я не можу вже тут сидіти. Економіка на нулі, жодних перспектив для розвитку бізнесу, багато компаній взагалі закрилися. Треба змінити оточення. Хочу нову роботу, нову картинку перед очима… Потрібен релокейт. Точно.

– Цікаво. Скажи, а якщо прямо зараз на своєму ринку змінити оточення, знайти нову роботу або відкрити свою справу, створити нову картинку перед очима — може, й не потрібен релокейт?

– Не знаю … Може, й не потрібен.

Це уривок із недавнього діалогу з другом.

Дуже часто ми хочемо вирішити все швидко, з одного маху й не озираючись. І так само часто забуваємо поставити собі найважливіше запитання: «Навіщо?». Або, як каже один мій добрий знайомий — «Щоби що?».

Я пропоную відповісти на 8 запитань про релокейт, які допоможуть зрозуміти, чи готові ви до переїзду і чи потрібен він вам взагалі.


1. Що таке релокейт?


Для початку давайте розберемося, що таке релокейт (релокація). Що стоїть за простим визначенням релокейту як переїзду для роботи й життя в іншу країну (найчастіше, хоча можливий релокейт і в інше місто)?

По-перше, це зміни — географії, культури, оточення, звичок, видів діяльності, логістики.

По-друге, це відкритість — до всього нового, неминучих змін, profits & losses, революційних ідей, уроків, людей.

По-третє, це досвід — прийняття змін, створення нового, збереження того, що вже є.

Ви готові до цього? 🙂 Якщо так, рухаємося далі.


2. Без яких якостей не обійтися релокейтеру?


Давайте-но подивимося на якості — як особистісні, так і професійні, — без яких успішним релокейтером вам не стати.

Допитливість, вона ж — positive curiosity. Тому що бути позитивно-допитливою Варварою краще, ніж боязкою Клунею. Можливо, ваш ніс і постраждає в нерівному бою з яким-небудь венчурним капіталістом, але ваш досвід точно виграє.

Гнучкість, вона ж — ultimate flexibility. Гнучкість потрібна у всьому — від пошуку місця проживання, вибору школи для дітей і подачі CV на різні позиції до short talk із дивним чуваком у «Старбаксі», який цілком може виявитися Джеком Дорсі. І тим паче гнучкість важлива у прийнятті поглядів інших людей такими, які вони є.

Дисципліна, вона ж — radical discipline. Без неї, друзі, ніяк. Релокейт — це не просто крок за межі знайомої вам географії, це ще й життя в новій географії. Хаотично вибудоване життя веде до таких же хаотичних результатів. Сенс навіть не в грандіозних цілях, а у правильній системі, яка стоїть за цими цілями. А будь-яка система, як ми знаємо, полюбляє дисципліну.

Терпіння, воно ж — kind patience. Чому kind? Тому що терплячим важливо бути в першу чергу щодо до себе. Нема чого вимагати від себе мегарезультатів у перші дні на новому місці. Нема чого злитися й лаяти себе за те, що цих результатів немає. Будьте до себе добріші.

Якщо всі чотири або мінімум три з чотирьох якостей релокейтера у вас у кошику є, тоді наша наступна зупинка — робота.

Читайте також

Українська дизайнерка — про переїзд і роботу у США

Читати


3. Коли починати шукати роботу?


Відповідь дуже проста — зараз. Ні, навіть ось так — вчора. Іншими словами, чим раніше, тим краще. Так, у вас поки немає робочої візи, конкретного будинку-квартири, школи для дітей тощо. Але якщо ви налаштовані серйозно, у вас точно є розуміння:

  • в яке саме місто ви поїдете;
  • в якій області можете й хочете застосувати свої навички;
  • що ви точно НЕ хочете робити;
  • на який період вам вистачить ресурсів — як фінансових, так і всіх інших.

Якщо ваша релокація сімейна, тоді сміливо починайте розподіляти обов’язки ВЖЕ — хто займається пошуком роботи, хто дітьми й домашнім побутом, хто вчить іноземну мову.


4. Що потрібно знати і вміти?


Потрібно знати те, що ви вже знаєте + вміти дізнаватися те, що поки не знаєте. Давайте розбиратися.

Що ви вже знаєте — це ваші hard і soft skills + все, що ви вже дізналися про нове місце, і все, що вам розповіли друзі, знайомі, юристи, фейсбучні критики й розумники.

Що ви поки не знаєте — чи спокійний район, який ви вибрали, чи протікає дах у будинку, де ви збираєтеся жити, чи сподобається вашим дітям нова школа, як поставляться до них однокласники, як швидко ви зможете включитися в нову роботу тощо.

Насправді тут нескінченність невідомих, і перетворити їх у відомі вам допоможуть все ті ж гнучкість і терпіння.


5. Чого очікувати від роботодавців при релокейті?


Нічого. Так, ви все правильно прочитали — ні-чо-го. Чому? Бо тоді ви будете на рівних. Адже вони від вас нічого не очікують.

На позицію, яка вам цікава, цілком можуть взяти когось іншого. Тому запитання, на яке вам буде корисно відповісти прямо зараз, — у чому ваша УТП (унікальна торгова пропозиція). У маркетингу УТП — це стратегія інформування споживача про те, чому ваш продукт краще за інші в його категорії. Так ось, зараз продукт — це ви. Як пояснити, чому ви краще? Щойно сформулюєте своє УТП, сміливо додавайте його у шапку вашого LinkedIn-профілю, а також відразу ж говоріть про нього потенційним роботодавцям.


6. До чого варто бути готовим?


Двома словами — до всього. До того, що вам не сподобається місце, яке ви вибрали. До того, що ви не знайдете роботу в перший же місяць. До того, що у вас щось вкрадуть. До того, що ваших дітей будуть жорстко буліти в школі. До того, що ваше знання мови (наприклад, англійської) НЕ fluent, як ви гордо пишете в резюме, а таки intermediate, про що свідчать довгі паузи, без яких вам складно дати нормальну відповідь співрозмовнику. До того, що у вас неодмінно з’явиться алергія. До того, що ваші нові друзі-колеги матимуть свою усталену рутину, а ви (особливо в перший час) будете божеволіти від суцільних несподіванок. До того, що на роботі вас вважатимуть outlier, але не в сенсі «крутий чувак, кращий за всіх нас», а в сенсі «чорний лебідь, ренегат, чим він взагалі кращий за нас». Далі можете продовжити самі.

Читайте також

Як потрапити на роботу до Booking.com і переїхати у Амстердам

Читати

Але (і це велике АЛЕ) пам’ятаєте, як на початку статті на питання, чи готові ви, ви відповіли: «Так», тому що вам було цікаво — а що ж там на новому місці? Чудово. Stick to it. І не відлипайте. Саме ваша допитливість допоможе вам вистояти. Як сказав Віктор Франкл: «У людини можна відібрати все, крім одного: останньої волі людини —  обирати власне ставлення до будь-яких обставин, обирати власний шлях».

Головне, про що насамперед потрібно пам’ятати — що все навколо вас буде 100% новим. Швидше за все, не буде рідних, до яких ви звикли приїжджати на недільний обід, друзів, з якими можна поговорити в будь-який час, бабусь, які так зручно можуть посидіти з вашими дітьми, улюблених місць, з якими пов’язані приємні спогади. Ось так відразу головою об лід — все навколо 100% нове (якщо, звісно, ваш шлях не лежить у Бруклін, куди вже давно перебралася вся ваша рідня і де російсько-українсько-польський ідиш з івритом чути частіше, ніж у вашому рідному місті).

Що вам точно допоможе, так це прийняття усього таким, яке воно є; терпіння —  щоб змінити те, що ви можете змінити, дисципліна — щоб залишити-відпустити те, що змінити ви не в силах, і гнучкість — щоб лавірувати між усіма берегами.


7. З чого складається підготовка до релокейту?


1) Збори

Починайте збирати важливі папірці, консультуватися з юристами, продавати все непотрібне, оновлювати кредитки, писати довіреності, закривати старі й відкривати нові рахунки, обнуляти депозити, говорити з рідними, збирати валізи. Щойно ви почнете, у вас вже просто не буде іншого вибору, окрім як уперед — до нового життя й нових берегів.


2) Робота

Про неї вже говорили, але повторю — починайте пошуки або відкривайте щось своє прямо зараз. Так ви швидше зіткнетеся з усіма перешкодами і з великою вірогідністю знайдете правильні рішення ще до того, як заскочите в літак.

Читайте також

Як це — працювати у Tesla? Український інженер про роботу у США та Ілона Маска

Читати


3) План В

А краще відразу В, С і D. Тому що складати всі яйця в одну корзину — наперед програшний варіант. Якщо План А не спрацьовує, що тоді? Чим раніше ви визначитесь з альтернативами, тим краще.


4) Заповіт

Тому що думати про майбутнє прямо зараз — це нормально. Нормально і важливо думати про те, що, кому і в якому розмірі ви хочете залишити. Будь-який релокейт, як ми вже з вами з’ясували, — це зміни. А зміни можуть бути різними.


5) Терапія. Коучинг. Менторство

Якщо вам важливо вивернути себе навиворіт і виплеснути емоції — це до терапевта. Якщо ваша мета — знайти відповіді на важливі питання, визначити потенційні перешкоди, розробити план дій — це до коуча. Якщо ви знаєте, що вам будуть корисні поради конкретної людини з конкретним досвідом — це до ментора. Усі три варіанти відразу, до речі, теж можна.

Читайте також

Як знайти ментора? Покрокова інструкція від Анни Мазур

Читати


8. Тож їхати чи не їхати?


Ось ми й дісталися до головного питання — навіщо взагалі вам релокейт? Чого більше — за чи проти?

У релокейту багато переваг. Але є й недоліки.

Якщо все йде за планом А (він же — ваш ідеальний план), тоді все чудово. Ви живете в прекрасному районі гарного міста, океан омиває ваш поріг, ваші діти щасливі та в міру вгодовані, ваш новий бос — чарівний, або ви взагалі заснували мегауспішний стартап і вас оточують натовпи голодних інвесторів, у вашій родині повна гармонія, і зовсім скоро ви полетите на Гаваї святкувати чергову річницю свого релокейту.

Якщо все йде за планом В, С або навіть за найскромнішим планом D — тут теж все норм. Бо ви молодець. Ви заздалегідь продумали кожен крок і залишили собі можливість для маневрів. Як то кажуть, лавірували, лавірували і вилавірували.

А от якщо жоден із планів не спрацював, починається смуга недоліків. Той же план А, тільки навпаки, і в підсумку ви летите не на Гаваї, а на батьківщину. І не святкувати, а, підібгавши хвоста, зачаїтися й обдумати, так би мовити, новий вихід у старий світ. І знаєте що? Навіть цей, на перший погляд, недолік ви можете перетворити на перевагу. Іншими словами, не бійтеся починати все спочатку. Наступного разу ви почнете не з нуля, а з дуже корисного досвіду.

Якщо ви дійшли до кінця статті і ваші очі все ще горять — переїжджайте. Сміливо, з задоволенням, з широко відкритими очима і таким же широко відкритим mind. Все буде добре. Я знаю. Я перевіряла. Рівно п’ять разів.

Якщо ж ваша віра у силу релокейту похитнулася, тоді розвивайтеся на своєму ринку —  такому знайомому, такому місцями нудному, але, зрештою, такому рідному ринку. Пам’ятайте, для когось саме ваш ринок є мрією. Як сказав мій, вже знайомий вам, друг: «Економіка на нулі, жодних перспектив для розвитку бізнесу, багато компаній взагалі закрилися. Але дівчата — які шалено красиві й розумні у нас дівчата, ніде таких немає! І Андріївський — адже ніде більше такого немає. І Софія. І ця булочна на Ярославовому валу, з якої вийти без пиріжка просто неможливо. І Дніпро, який не замінить жоден Гудзон. І взагалі, я тут подумав — все у нас буде добре».

Поки не готові до релокейту?

У нас є вакансії на такому рідному українському ринку 🙂

Вакансії



Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.