Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як знайти ментора? Покрокова інструкція від Анни Мазур

02.07.18 Кар'єра 7 хв читання

Наставництво (або менторство) — потужний інструмент для особистого розвитку. Головне — використовувати його усвідомлено. Разом із СЕО Happy Monday Анною Мазур розбираємося, як знайти ментора і попросити його працювати з вами. 

Анна Мазур про те, як знайти ментора
Анна Мазур


У статті «Навіщо потрібен ментор і як він може допомогти?» я розповіла, хто такий ментор і навіщо він потрібен. Якщо ви розібралися з цим питанням і все-таки вирішили, що вам потрібен наставник, час розпочинати його пошуки.

Ментор — джерело інформації і відповідей на запитання. Він — провідник у світ експертизи, якої у вас може не бути. Ментор дає відповіді й поради, допомагає розібратися у сфері. Хороше порівняння: коли ви подорожуєте до міста, в якому ніколи не були, ніхто краще за місцевого мешканця не розповість вам, куди піти і як провести час. Так само і з ментором. Він допомагає зорієнтуватися у новій професійній області, робить ваш розвиток більш ефективним і сфокусованим. 


Яким має бути ментор


Перш за все, це людина, з якою ви маєте хотіти працювати — вчитися у неї, переймати досвід і виконувати поради. Тому для початку пропишіть для себе критерії для ментора. 


Як зрозуміти, що та чи інша людина може бути вашим ментором? 

  • Вона викликає захоплення. Її робота є для вас прикладом. 
  • Експертиза. Поради цієї людини вже були вам корисні. Ви читали статті або дивилися відео, використовували її поради на практиці.  
  • Кар’єрна подібність. Ви плануєте у найближчій перспективі посісти схожу позицію. 
  • Досягнення. Ви прагнете досягти того ж, що вже вдалося ментору: виступити на такій самій конференції, отримати професійну сертифікацію тощо.


Враховуйте формат роботи з ментором 

  • Онлайн- або офлайн-спілкування. Якщо для вас важливо зустрічатися з наставником особисто, то враховуйте географічне обмеження і шукайте наставника тільки у вашому місті. Якщо вам цікава експертиза людини з іншого міста або країни, отже, ваш формат — онлайн-менторство. 
  • Рівень +1, +2. Не прагніть отримати в ролі ментора людину, яка посідає дуже далеку від вашої позицію. Якщо ви шукаєте першу роботу, попросіть про пораду спеціаліста, у якого за плечима 2-3 роки досвіду. Якщо хочете отримати перше підвищення, зверніться до успішного керівника невеликої команди. 

Обирайте людей, які ще добре пам’ятають, як досягли важливої для вас мети. Вони зможуть передати вам деталі та актуальні інструменти.

Ті ж, хто пройшов цей етап 5 і більше років тому, розвивалися у інших умовах (враховуйте швидкість розвитку технологій та змін у світі) і, скоріше за все, вже не пригадають усі деталі.


Не женіться за зірками

Скоріше за все, першими вам на думку спадуть якісь відомі особистості. Звісно, чудово мати зіркового наставника. Але поверніться до вашої мети. Якщо для вас важливо, щоб людина прониклася вашою ситуацією, приділила вам час, щиро зацікавилася вашим успіхом, то з зірковим наставником це буде непросто. У таких людей часовий ресурс вкрай обмежений, а подібних запитів десятки, якщо не більше. 

Отже, сформуйте перелік з 5-10 критеріїв, які допоможуть вам зрозуміти, який ментор вам потрібен, і де його можна буде знайти.


Приклад моїх особистих критеріїв, яким має бути ментор:  

  • з моєї професійної сфери; 
  • з великої міжнародної компанії, якщо я хочу дізнатися, як влаштована моя сфера у великих структурних компаніях; 
  • з Києва, щоб було особисте спілкування; 
  • на позиції керівника невеликого відділу (5-10 осіб); 
  • у якого є сертифікація з управління проєктами (IPMA).


Де знайти ментора?


Коли ви сформулюєте критерії, то, найімовірніше, зрозумієте, де «водяться» такі люди. 

  • Профільні заходи та конференції. На таких заходах експерти сфери діляться своїм досвідом, кейсами, досягненнями. Тут легко знайти тих, хто може надихнути та поділитися експертизою. Велика перевага таких заходів у тому, що ви одразу можете познайомитися з людиною і зав’язати контакт. 
  • Медіа. Оберіть ресурс, куди пишуть професіонали вашої галузі, і знайдіть автора, у якого вам є чому повчитися. 
  • Школи, курси, воркшопи. Подивіться, чи є у вашому місті освітні заходи на тему, що вас цікавлять. Дізнайтеся, хто їх проводить. Це можуть бути ваші потенційні ментори або ті, хто підкажуть, де їх шукати. 
  • Linkedin дає можливість знаходити людей за потрібними вам навичками, досвідом, цікавими компаніями. 
  • Професійні групи та спільноти. З’ясуйте, де збираються люди вашої професії, де вони обговорюють професійні питання. Behance (для дизайнерів), Data Science UA (для фахівців зі штучного інтелекту й Data Science), Employer branding community (для HR-ів та маркетологів, якими цікава тема бренду роботодавця), Маркетинг UA (для маркетологів) тощо.
  • Networking-вечірки. Вони теж бувають тематичні, наприклад для активних громадських діячів, людей зі сфери технологій та інноваційних індустрій, власників бізнесу тощо. 
  • Рекомендації лідерів думок. Підпишіться на тих, хто задає тренди у вашому напрямі. По-перше, вони вже можуть стати вашими віртуальними наставниками. По-друге, такі люди часто діляться цікавою інформацією, новинами та інструментами, які можуть просунути вас та дати корисні інсайти. 
  • Актуальне оточення. Не соромтеся запитувати та шукати. Ваші друзі, колеги, родичі можуть знати того, хто вам потрібен. Запитуйте і формуйте список потенційних кандидатів. 
  • Менторські платформи. Це спеціальні ресурси, де фахівці з різних сфер готові надавати менторську допомогу. Наприклад  Projector Mentorship Platform чи Ментори в тилу.

Досліджуйте ринок, відвідуйте заходи, знайомтеся з професійними спільнотами. Цілком ймовірно, що вже це допоможе знайти джерело потрібної експертизи, правильного оточення і відповідей на ваші запитання. 


Виходимо на зв’язок з майбутнім ментором


Ваш наступний список — кандидати у ментори. Добре, якщо він включатиме не менше 10 осіб. Вам можуть відмовити, ви можете не знайти потрібний контакт, тому краще мати, з кого обирати. 

Тепер найголовніше — встановити контакт з ментором. Ваша задача — зацікавити людину. Адже ви претендуєте на її час.  

Тут знову нагадаю, що далеко не всі знають, що таке менторство. Така пропозиція від незнайомої людини може налякати. Тому не варто одразу просити стати ментором для вас. Адже на першому побаченні в ЗАГС ніхто не йде. Менторські стосунки — теж стосунки. Їх потрібно будувати поступово. Попросіть спочатку про зустріч, поставте перші запитання. Якщо переконаєтеся, що бажаєте продовжити спілкування, попросіть про можливість час від часу звертатися до людини по допомогу і за порадами. 


Як зацікавити ментора?


Вам необхідно скласти лист чи повідомлення так, щоб на нього відповіли. Що має бути в запиті на таку консультацію, щоб на нього відповіли?

1. Потрапляння в досвід. Важливо, щоб сфера і область експерта і та, яку ви сформулювали у запиті, збігалися.  

Наприклад, якщо ви цікавитеся дизайном логотипів, то не варто писати вебдизайнеру чи дизайнеру інтер’єрів. Або оберіть інший контекст, у якому ви збігаєтеся: «Ми з вами були в одній студентській організації, мені дуже цікаво знати, як ви будували кар’єру далі. Як вам вдалося використовувати цей досвід у майбутньому?»

2. Відповідь на запитання «Чому пишуть саме мені?» Поясніть людині, як ви вийшли на неї, чому вирішили звернутися по допомогу саме до неї.  

Наприклад: «Прочитав вашу статтю на Happy Monday. Мене дуже надихнула ваша робота і те, як просто ви пояснили незрозумілі для мене речі. Я б дуже хотіла досягти такого ж рівня професіоналізму, як у вас…»

3. Конкретний запит (не абстрактний!) — чого ви хочете досягти?

Наприклад: «Мені важливо дізнатися, які саме вимоги до проєктних менеджерів у міжнародних компаніях» або «Хотів би дізнатися, як виглядає зсередини робота рекрутера в ІТ-компанії».

4. Попередній досвід. Що ви вже зробили у цій сфері? Чи робили ви щось самостійно (і чому не вдалося) або одразу вирішили шукати допомогу? 

Наприклад: «Я відвідала декілька заходів для інтернет-маркетологів, підписана на професійні видання, регулярно читаю блоги компаній-лідерів ринку. Але інформація дуже різна, іноді суперечить одна одній. Мені б дуже хотілося поспілкуватися з експертом зі сфери, щоб краще зрозуміти, як працює інтернет-маркетинг в Україні й з чого краще розпочати».

5. Дотримання ділового етикету: грамотний лист, ввічливе прохання, вдячність. 

Наприклад: «Я не займу у вас більше ніж 20-30 хвилин, але ця інформація дуже допоможе мені у моєму розвитку. Можливо, у вас буде можливість зідзвонитися у Skype, щоб не забирати багато вашого часу. Буду вдячна за відповідь».


План листа до ментора: що точно варто написати

  • Хто ви? 
  • Як і звідки дізналися про його/її експертизу? Про яку саме? 
  • Чому вона цінна і цікава для вас?
  • Яка у вас зараз поточна потреба? Конкретний запит? 
  • Прохання приділити 20-30 хвилин часу на зустріч офлайн або у скайпі.
  • Подякувати.
  • Якщо отримаєте відмову, попросити пораду і рекомендації, до кого ще звернутися. 

Не бійтеся нагадувати про себе, якщо перший лист чи повідомлення залишилося без відповіді. За статистикою, нагадування про лист без відповіді збільшує шанси на відповідь до 75%. Якщо і з другої спроби вам не відповідають, то не варто бути занадто наполегливим. Вам можуть відмовити або не відповісти. Просто намагайтеся далі і стукайте у двері. Ваш ментор обов’язково відповість вам, і це точно буде новий та цікавий досвід! 

Бажаю вам класних менторів і продуктивної співпраці!

Ментора можна шукати і на новій роботі!

У нас на сайті є сотні вакансій для спеціалістів різного профілю в Україні, за кордоном та віддалено.

Вакансії

Читайте також

Навіщо потрібен ментор і як він може допомогти?

Ймовірно, вам не потрібен наставник


Особистий досвід: три історії про роботу з менторами

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.