Новости Поиск работы Истории Карьера Развитие Happy HR

Перевірка надійності та погодинна ставка: все про життя та роботу в США

04.07.22 Поиск работы 9 min reading

Аби допомогти українцям, які виїхали за кордон і шукають там роботу, ми в Happy Monday організували марафон вебінарів про працевлаштування в різних країнах. На одному з них HR-консультантка Леся Дзікунська розповіла про процес адаптації та пошуку роботи у США. Законспектували найважливіше.

Lesya Dzikunska
Леся Дзікунська


Перш ніж переїхати


США — дуже велика країна: вона складається з 50 штатів, кожен з яких нагадує окрему державу, що має власні закони, податки та механізми регулювання. Тому, якщо ви запланували переїхати до США, насамперед треба визначитися зі штатом.

Зазвичай українці переїжджають туди, де багато інших українців, адже на початку дуже необхідні контакти, допомога та підтримка інших людей. Серед штатів, де найбільше українців — Іллінойс (особливо Чикаго та всі навколишні міста), Нью-Йорк та Нью-Джерсі (особливо міста Нью-Йорк і Джерсі-Сіті) та Пенсильванія. В інших штатах теж є українці, просто менше. 

Кожен штат також має свої особливості ринку праці. Наприклад, у Нью-Йорку можна знайти роботу за будь-яким профілем, у Каліфорнії більше роботи для ІТ-фахівців, а Техас краще підійде спеціалістам нафтогазової промисловості.

Тож при виборі місця проживання раджу звернути увагу, на які професії є попит в тому чи іншому штаті, чи є серед них ваша та яка ситуація з проживанням інших українців. Також подумайте, де хочете жити — у великому місті чи в маленькому містечку. Зі свого досвіду та досвіду друзів рекомендую спочатку приїхати до великого міста, адаптуватися, знайти першу роботу, а тоді вже можна переїжджати в менше місто. Якщо ж одразу приїхати в маленьке містечко, буде складніше адаптуватись і знайти земляків. 


З чого почати облаштування життя в США

1. Оформити SIM-карту. Здебільшого для підключення мобільного зв’язку потрібно підписати контракт. З-поміж мобільних операторів рекомендую Mint Mobile чи Ultra Mobile: вони не вимагають для підключення місцеву прописку, інформацію про місце роботи та інші деталі, а тому найкраще підходять українцям, які нещодавно переїхали в США.

2. Отримати номер соціального страхування (SSN). Це унікальний ідентифікаційний номер, без якого ви не зможете отримувати соціальну допомогу та офіційно влаштуватись на роботу. SSN видається лише один раз: якщо ви вже отримували цей номер раніше (наприклад, коли були в США за програмою Work&Travel), він залишається тим самим. SSN буває двох видів:

  • безтерміновий (для громадян США та власників грін-карти, не має жодних обмежень); 
  • терміновий (для власників різних типів віз чи учасників спеціальних програм, діє лише в період дії візи / програми).

Під час повномасштабної війни багато українців приїхали до США у рамках програми Uniting for Ukraine. Аби мати можливість працювати, окрім номера SSN учасникам цієї програми потрібно отримати ще один документ — дозвіл на працевлаштування (Employment Authorization).

3. Знайти житло. Це доволі складний процес. Оскільки виселити людину не так просто (в деяких штатах це взагалі майже нереально), орендодавці намагаються підстрахуватися й заздалегідь максимально перевірити орендарів, щоб не мати з ними проблем у майбутньому. Здебільшого потенційних кандидатів на проживання оцінюють за наступними критеріями.

  • Фінансова можливість сплачувати оренду. Як доказ можна показати банківський рахунок, лист від роботодавця / зарплатну відомість з роботи чи декларацію про доходи. Для тих, хто нещодавно приїхав у США і поки не має доказів своєї платоспроможності, є ще один варіант — попросити друзів чи знайомих вас порекомендувати чи стати гарантом при підписанні договору оренди. 
  • Кредитна історія. Зрозуміло, що по приїзду в США у вас її немає. Тут теж можуть стати в пригоді рекомендації, завдяки яким орендодавець може піти вам назустріч.  
  • Background check. Це перевірка вашої надійності: чи притягували вас до кримінальної відповідальності, виселяли з попередніх місць проживання тощо.

Де можна шукати житло? Через друзів та знайомих, які вже живуть у США. У фейсбуці: в групах по штатах (на кшталт «Українці в Орландо») чи на вкладці Marketplace за запитом «Оренда житла в [назва міста]». На сайтах типу Craigslist (але будьте обережні: там багато шахраїв) чи Zillow (де потрібно заплатити 29$ за background check після реєстрації). 

Можна знайти варіанти як тривалої, так і помісячної оренди. Останній варіант обійдеться дорожче, але це зручніше для тих, хто щойно приїхав і поки не має чітких планів на майбутнє.

4. Відкрити банківський рахунок. Більшість банків у США вимагають для відкриття рахунку відразу два документи на підтвердження особи, наприклад паспорт + грін-карта / посвідчення водія. Виключення — Bank of America, де можна відкрити рахунок лише з паспортом (за умови, що ви підтвердите легальність свого перебування в США). Також знаю, що в Чикаго є українські банки та кредитні спілки, які без проблем відкривають рахунки українцям.

5. Отримати кредитну картку. Хороша кредитна історія — один із критеріїв надійності людини в США, тому мати кредитку важливо й потрібно. Для початку вам відкриють так звану Security credit card: ліміт на карті дорівнюватиме сумі, яку ви самі внесете в банк, наприклад 300$. Далі ви користуєтесь картою як звичайною кредиткою, головне — раз на місяць повертати витрачені кредитні кошти, щоб не було від’ємного балансу. Так банк переконається в тому, що ви надійна людина, і буде поступово збільшувати ліміт, дозволивши вам користуватися банківськими кредитними грошима. А з часом поверне ваші 300$, і таким чином ваша Security credit card перетвориться на звичайну кредитку. Якщо ви й надалі вчасно все сплачуватимете, ваш кредитний рейтинг буде рости.      

6. Замінити посвідчення водія. Перші три місяці ви можете їздити з українським посвідченням водія. Як поміняти його на американське, залежить від штату. Наприклад, у Нью-Джерсі для цього треба просто пройти тест із теорії. А от у Флориді необхідно скласти й теоретичний, і практичний іспити. Теоретичні тести можуть бути не лише англійською, а й іншими мовами, а практичні можуть проводитись як на майданчику, так і на справжніх дорогах. Перша спроба отримати посвідчення водія у США безплатна, а от за наступні потрібно платити (орієнтовно 10-15$, вартість залежить, знову ж таки, від штату).

Загалом зважайте, чи потрібна вам взагалі машина. Наприклад, у Нью-Йорку вистачить і громадського транспорту, а от у Флориді без автівки ніяк: тут автобуси ходять раз на годину, а то й рідше.


Що варто знати про роботу в США


Зарплати

Аби розумітися на тому, скільки в США отримують ті чи інші спеціалісти, раджу моніторити такі ресурси: Glassdoor (там також можна дізнатися більше про різні компанії та переглянути їхні профілі), Salary.com, Indeed.com. Під час пошуку обов’язково зазначайте не лише назву позиції, а й назву штату та міста, бо зарплати в США дуже відрізняються в різних штатах.

Майте на увазі, що у США немає поняття мінімальної місячної зарплати, натомість є мінімальна погодинна ставка. Вона щорічно змінюється та відрізняється у різних штатах. Ось кілька прикладів мінімальних погодинних ставок (актуальні дані потрібно шукати на офіційних сайтах штатів): 

  • штат Нью-Йорк — $13,20, місто Нью-Йорк — $15;
  • штат Каліфорнія —  $14 у роботодавців, що мають не більше 25 працівників, та $15 у роботодавців, що мають 26 і більше працівників;
  • штат Іллінойс — $12;
  • штат Пенсильванія — $7,25;
  • штат Флорида — $10.

На співбесіді зарплату називають або за годину роботи, або відразу за рік (з урахуванням податків). 


Де шукати роботу? 

Найефективніше у США працюють рекомендації. У багатьох компаніях є навіть спеціальні реферальні програми — коли друг чи знайомий рекомендує вас своєму роботодавцю на релевантну відкриту позицію та отримує бонус, якщо вас працевлаштовують. Корисне знайомство не дає вам 100% гарантії, але підвищує шанси, бо так ви отримаєте більше уваги з боку рекрутерів.

Серед корисних ресурсів для пошуку вакансій:

  • LinkedIn
  • Indeed
  • Monster.com;
  • DICE;  
  • Handshake (вакансії для фахівців початкового рівня). 
  • Craigslist (підробіток, низькокваліфікована чи робота без офіційного працевлаштування на кшталт няні);
  • VolunteerMatch (можливості для безоплатного волонтерства). 

Більше ресурсів, де можна шукати роботу в США та інших країнах — у статті →

Читати


Що перевіряють при працевлаштуванні?

Рекомендації. Зазвичай рекрутери просять 2-3 рекомендації з попередніх місць роботи. Для цього вони телефонують або пишуть листа людині, готовій надати рекомендацію, та ставлять їй кілька питань про те, яка ви людина, наскільки професійно давали раду своїм обов’язкам тощо.   

Background check. Як і під час оренди житла, це перевірка вашої надійності. Перевіряти можуть різне: чи притягувалися ви до кримінальної відповідальності, чи дійсно працювали в зазначених у резюме компаніях (для цього можуть зв’язатись із попереднім роботодавцем особисто або попросити у вас зарплатну відомість) тощо. 

Необхідні документи. Для працевлаштування ви маєте надати роботодавцю чітко визначений перелік документів, зокрема для форми I-9 для перевірки вашого статусу й права на роботу в США. Весь перелік зазвичай надсилають на пошту в перший день роботи. Документи для форми I-9 ви зобов’язані подати протягом трьох днів, інакше компанія не має права виплачувати вам зарплату. 


Типи трудових договорів

Найпоширеніших два — Employment Agreement W2 та Consulting Agreement 1099.

  • Employment Agreement W2 — це договір офіційного працевлаштування. Згідно з ним, не лише ви маєте певні зобов’язання перед роботодавцем, а й він перед вами —  наприклад, надавати відпустку чи інші бенефіти. Також, згідно з таким договором, роботодавець сам вираховує з вас необхідні податки та видає вам форму W2 із зазначенням вашого заробітку, відрахувань та сплачених податків, яку раз на рік потрібно подавати до податкової. 
  • Consulting Agreement 1099 —  це договір проєктної співпраці з роботодавцем у якості незалежного консультанта. У такому форматі ви менше залежите від роботодавця, але маєте самостійно сплачувати всі належні податки, а компанія в кінці року видає вам форму 1099, де зазначено тільки, скільки ви заробили. 

Другий варіант більше схожий на бізнес — на кшталт фізичної особи-підприємця в Україні. Але, як бачите, спеціальної реєстрації підприємницького статусу робота незалежним консультантом не потребує. Втім, якщо ви захочете наймати команду та запускати повноцінний бізнес, необхідно буде реєструвати бізнес-організацію. Її тип залежить від напряму роботи, фінансового обороту та кількості найманих працівників.

 
Регулювання трудових відносин

Для цього в США діють три види юридичних систем:

  • федеральна (на рівні країни); 
  • штатна (на рівні штату)
  • місцева (на рівні міста).

Регулювання на різних рівнях може відрізнятися. Наприклад, на федеральному рівні у США взагалі немає закону, що визначає, скільки днів відпустки роботодавець має надавати працівникам. Але такі вимоги можуть бути на рівні штату. Багато компаній, про які я чула, надають співробітникам мінімум 2 тижні відпустки. Часто її тривалість залежить від того, скільки ви працюєте в компанії. Загалом єдиного правила тут немає (як і в багатьох інших випадках). Усе залежить від штату, де ви працюєте, та самого роботодавця.  

Також звертайте увагу на пункт “Employment at will”, який часто зустрічається у трудових договорах у США. Згідно з ним, і ви, і роботодавець можете припинити співпрацю в будь-який момент без жодних пояснень. Тобто не потрібно нікого заздалегідь попереджати про звільнення, як в Україні. Хоча на практиці й компанії, і працівники все ж попереджають одне одного про такі рішення приблизно за 2 тижні, щоб закінчити співпрацю на хорошій ноті.   


Податки

У США ви маєте сплачувати з доходу наступні податки:

  • social security tax (на соціальне страхування) — 12,4%;
  • medicare tax (на медичне страхування) — 2,9%;
  • federal income tax (федеральний) — його розмір залежить від розміру доходу та сімейного статусу;
  • state tax (штатний) — різний у різних штатах (наприклад, у Техасі та Флориді дорівнює 0%);
  • local tax (місцевий) — різний у різних містах.

Якщо ви офіційно працевлаштовані за формою W2, то роботодавець сам вираховує потрібні податки з вашої зарплати, а також сплачує половину податків на соціальне та медичне страхування (тож з вас утримується 6,2% на social security tax та 1,45% на medicare tax).

Якщо ви працюєте як незалежний консультант за формою 1099, то маєте сплачувати всі податки самостійно, зокрема повний розмір податків на соціальне та медичне страхування.  

Тема податків насправді дуже непроста навіть для громадян США, через що багато з них мають особистих бухгалтерів. Якщо ви працюєте на одній офіційній роботі за формою W2, яку для вас готує роботодавець, то в принципі можете самостійно подавати податкову декларацію. Але якщо ви працюєте на кількох роботах чи незалежним консультантом, рекомендую таки звернутися за послугами бухгалтера, бо самому буде важкувато розібратись в усіх нюансах та відстежувати зміни. До того ж бухгалтер підкаже, як заощадити кошти й платити менше податків.

Потрібна робота?

Ми зібрали понад 700+ різних вакансій в Україні та за кордоном 👉

Вакансії

Читайте також про роботу в інших країнах

Польщі
Німеччині
Великобританії
Литві
Франції
Болгарії
Швеції
Швейцарії
Румунії

Newsletter that develops your career

Subscribe to Happy Monday's weekly newsletter, prepared by our editor-in-chief, with a selection of the most exciting content, news, and career opportunities.

Більше
More More for companies
Job seekers
For companies
Войти
Have idea!

Спасибо!

Теперь редакторы в курсе.