Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Чому відпустка — не панацея, і що робити, якщо вигорів навіть HR

06.09.21 Happy HR Партнерський матеріал 5 хв читання

Останнім часом багато говорять про вигорання. З масштабним виходом на дистанційку проблема тільки посилилася. Що робити в цій ситуації HR-ам, як «лікувати» вигорання у співробітників? І що робити, якщо вигорів сам HR? Своїми думками на цю тему діляться Хаі Во і Патрік Мітчелл з консалтингової компанії Durable Approach (Нідерланди), які у вересні стануть спікерами HR in IT Global Summit 2021 від Geekle — масштабної онлайн-події в HR.

Хаі Во — керуючий директор Durable Approach, має понад 15 років досвіду створення та управління віддаленими IT-командами.
Патрік Мітчелл — директор педагогіки Durable Approach, має досвід роботи в галузі філософії й соціології, викладав в університеті.


Вигадка чи реальність?


Хтось вважає, що вигорання — вигадана проблема, і будь-яку втому можна подолати за допомогою короткочасного відпочинку або сили волі. Але не варто знецінювати це сумне явище нового часу. Дослідження останніх років показують, що симптоми вигорання спостерігаються у 33% населення. Багато людей також знаходяться на стадії, що передує вигоранню — передвигоранні.

Вигорання — це загальний термін, який використовується для опису негативного впливу на людину, коли він стає таким значущим і прогресивним, що починає впливати на особисте і професійне життя.

Так, проблема стосується не тільки бізнесу і професійної сфери. Коли ви вигораєте, то не можете піклуватися про свою сім’ю, вам важко дається будь-яка комунікація (навіть найелементарніша). Ви перебуваєте в такому стані крайньої апатії, нібито вас взагалі не існує.

І справа не тільки в роботі. У вас немає енергії ні на що.

Людина вигорає не за день і не за тиждень. Це процес довготривалий, і саме по собі вигорання не проходить. Якщо ситуацію запустити, то відновлення може зайняти від 6 до 18 місяців. Тому куди ефективніше і дешевше буде зловити момент на стадії передвигорання або, як ми говоримо, в зеленій «легкій» стадії.


Симптоми і стадії вигорання


Для того щоб виявити вашу стадію вигорання, можна провести аналогію зі світлофором.

🔴 Червоне світло — це коли ви перегоріли. Тут вже необхідне клінічне втручання, допомога психологів та психотерапевтів, а відновлення займе ті самі 6-18 місяців. У цій ситуації ви повністю недієздатні — будь-яка комунікація стає для вас стресом. Тому далеко не завжди людина в цьому стані здатна розповісти про свою проблему навіть найближчим.

🟡 Жовте — це попередження і стадія, що передує вигоранню. Саме на цьому етапі більшість потрапляє в пастку. Ви відчуваєте депресію і тривожність, які наростають, часто випадаєте з життя на добу або кілька днів, з небажанням відкриваєте повідомлення в месенджерах, не відповідаєте на дзвінки. Побутові справи вимагають великих зусиль, навіть елементарні домашні обов’язки даються важко.

🟢 Зелене — безпечна зона, в якій вигорання вам поки не загрожує, але варто звертати увагу на дзвіночки у вигляді частої втоми, проблем зі сном, дратівливості. Саме вони є першими ознаками вигорання.


Як розпізнати вигорання у працівників і чому це важливо


Щоб розпізнати вигорання у співробітників, слід уважно за ними спостерігати. На «жовтій» стадії вони все ще працездатні, але стають все більш закритими, менш енергійними і активними, рідше висловлюють свою думку або проявляють скепсис щодо більшості ідей. Це відбувається поступово.

Людина змінюється, все рідше посміхається і жартує, закривається навіть на рівні мови тіла.

Як правило, співробітник, який починає вигорати, довше виконує робочі завдання, і йому доводиться працювати ще більше, щоб «нагнати» втрачений час. Це тільки посилює процес — втома накопичується, з’являються нові прострочені завдання. Якщо випадки вигорання співробітників перестають бути поодинокими, це впливає на загальну продуктивність та результативність, і, в кінцевому підсумку, на утримання людей в компанії.

Тому дуже важливо вчасно втрутитися.


Як допомогти співробітникові, який «горить»


«Візьми відпустку і одужуй. Повертайся, коли будеш готовий» — багато керівників саме в такий спосіб намагаються розв’язати проблему вигорання співробітників. Але це неефективно, тому що ви лікуєте симптоми, але не усуваєте їхнє джерело.

До таких же тимчасових рішень можна віднести й інші способи вплинути на ситуацію. Наприклад, матеріальні заохочення при досягненні поставлених KPI, просування по службі або похвалу. Вони можуть надихнути людину, підвищити її мотивацію, але не вирішать проблему вигорання в цілому.

Тому надійніше не «гасити пожежі», а запобігати їм. Це можливо, якщо ви будете відстежувати й аналізувати стан співробітників, а також коригувати рівень задоволеності команди.

Причин для вигорання може бути багато. Іноді вони можуть бути пов’язані з роботою (наприклад, вона занадто монотонна), але найчастіше — з невмінням або неможливістю дотримуватися work-life balance. Це особливо актуально зараз, коли багато людей працюють віддалено, і їм важко розмежовувати ці дві сфери.

Тому роботодавці повинні регулярно запитувати у працівників: «Чи добре ви почуваєтеся на робочому місці?» Це допоможе з’ясувати, що турбує людей в плані емоційного комфорту (наскільки вони справляються зі стресом і негативними емоціями) і фізичного стану (чи є у них, наприклад, можливість під час своєї роботи кожні 30 хвилин вставати зі стільця).

Це базові потреби людини, без яких неможливі мотивація і залученість. Коли ж «працюють» усі чотири фактори, роботодавець отримує такі важливі для компанії переваги, як продуктивність, результат, інновації та утримання.

На жаль, немає універсальної моделі, яка б працювала для всіх, адже у кожного — свої обставини. У когось проблеми в родині, у чийогось партнера астма, і він постійно в стресі, а хтось змушений поєднувати віддалену роботу, домашні справи і догляд за дітьми.

Це все дуже впливає на робочий процес і прийняття рішень. Головна умова — знайти індивідуальний набір чинників, які впливають на конкретного співробітника. Зазвичай в компанії цим займається HR.


Що робити, якщо вигорів HR

HR-менеджери вирішують не тільки власні проблеми, але й працюють із командою — її проблемами, конфліктами, ресурсами. Вони повинні бути трохи психологами, щоб розуміти, що з ким відбувається і як допомогти.

Але хто повинен допомагати HR-у, коли у нього трапляється вигорання?

З нашого особистого досвіду, це повинен бути хтось із топменеджменту або власник компанії — залежить від розміру бізнесу. У невеликому колективі керівник і сам відчуває «вайб» команди, розуміє, коли ситуація загострюється. Він несе відповідальність за те, щоб HR міг добре виконувати свою роботу.

Більші команди, як правило, організовують тренінги та навчання для HR-менеджерів. Наприклад, у великих компаніях у HR-а часто відбувається дегуманізація, коли він перестає сприймати учасників команди як людей, адже їм всім щось від нього потрібно. А ресурсів для зворотного зв’язку і підтримки позитивної атмосфери вже не вистачає. Так, це звичайний робочий процес, але цей фахівець отримує десятки або сотні повідомлень в день, вирішує конфлікти, забезпечує загальний комфорт, часто на шкоду своєму власному.

У підсумку це набридає, з’являється тільки одна думка: «Будь ласка, вистачить».

Дегуманізація — частина процесу вигорання, нарівні з виснаженням і апатією. А комплексне рішення для співробітників (в тому числі представників HR-відділу) може бути тільки одне — турбота про фізичний і психоемоційний комфорт. Завдання керівника (або HR-а) — забезпечити команду інструментами для цієї турботи. Ви задаєте ритм і дисципліну, даєте можливість людям дбати про свій стан і добробут і показуєте перспективи. А натомість отримуєте мотивований колектив, який захоплено вирішує завдання бізнесу.

Більше про вигорання Хаі Во і Патрік Мітчелл розкажуть на HR in IT Global Summit 2021 від Geekle — одній із найбільших онлайн-подій у світі HR. Вони опишуть, як розвивалася система боротьби з вигоранням (в Європі цей процес почався ще в 1960-х) та поділяться своїм досвідом впровадження офлайн і онлайн-інструментів для комплексного вирішення цієї проблеми.

Саміт пройде 22-23 вересня. Реєструйтеся на захід та прослухайте три теми безкоштовно. А також скористайтеся знижками: 10% на квиток на 1 день із промокодом HAPPYMONDAY10; 15% — на квиток на 2 дні з промокодом HAPPYMONDAY15.

Ознайомитися з програмою та зареєструватися можна >> (opens in a new tab)” rel=”noreferrer noopener” class=”rank-math-link”>за посиланням>>>


Читайте також

«Я всьо»: що робити з вигоранням, якщо просто відпочити — недостатньо

Як будувати кар’єру без перевтоми та вигорання?

Як я пройшла шлях від вигорання до роботи своєї мрії

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: