Як знайти першу роботу, розвивати кар’єру та не боятися запускати своє? Про свій шлях від 17-річного стажера до власника агенції зі списку «30 до 30» від Forbes Ukraine розповідає креативний директор і співзасновник агенції Taktika Роман Гурбанов.
Освіта: державна, додаткова та будь-яка інша
Я навчався на кафедрі реклами та звʼязків з громадськістю в Інституті журналістики. Найважливіше в університетській освіті, крім знань, — це нетворкінг. Ті, з ким ми раніше навчалися на одному курсі чи факультеті, зараз стають нашими клієнтами або партнерами. Тому одне з найважливіших завдань під час навчання — це знайомитись і налагоджувати дружні стосунки з максимальною кількістю людей.
Обмежуватися тільки університетською освітою — це відразу провальна історія. Викладають здебільшого теоретики, тому треба десь навчатися в практиків, що дадуть тобі ту саму інформацію, але яка пройшла краш-тест сучасними реаліями. Я порадив би якомога раніше йти працювати та комбінувати навчання з роботою. Це найефективніший шлях.
Мозок будь-якого професіонала на початку працює за принципом нейромережі: ти маєш закинути в себе якомога більше будь-якого контенту — поганого, хорошого, професійного та непрофесійного.
Спершу можеш не запарюватись над фільтрацією і просто завантажити собі максимальну кількість знань. Потім прийдеш на роботу, і тобі допоможуть розібратися та навчитися фільтрувати інформацію.
Самоосвіта теж має право на існування, але це питання самодисципліни. Як у тебе буде виходити, якщо ти не відчуваєш відповідальність перед викладачем? Люди платять за навчання, зокрема, щоб хтось перевіряв домашку та щоб було страшно перед кимось облажатись. Але якщо в людини все добре з посидючістю та концентрацією, то можна класно навчатися й самостійно.
Як знайти першу роботу
Найважливіше — це портфоліо. Якщо в тебе його нема, то придумай 5 фейкових реклам чи постерів і додай у своє резюме, щоб сказати: «Я розумію, що вам поки важко мене оцінити, тому я за вас розвʼязав цю проблему. Оцініть мої перші драфти, ідеї та фантазійні реклами». Це покаже вашу креативність. У диджитал-світі є багато способів подати себе більш творчо, ніж просто заявка в Google Docs.
Наступне важливе питання — людські якості. У креативі дуже важливо, наскільки ти загалом приємна й легка у спілкуванні людина. Це про емоції, про взаємодію між людьми на рівні ідей, творчості й обміну думками. У креативі ми всі — дорослі діти. Можна подорослішати в плані рівня відповідальності, але водночас залишити в собі якусь грайливість, здатність щось придумувати, розважатись і жартувати.
Крутість першої роботи вимірюється кількістю часу та фідбеку, який тобі готові надавати. Ти можеш одразу потрапити в класне місце, але там часто настільки багато роботи, що просто бракує часу займатися зростанням співробітників. Треба вибирати таке місце, де люди зможуть приділяти тобі вдосталь часу. Іноді краще, коли твоє перше місце роботи створює не найгучніші проєкти в місті. Але це той проєкт, де ти потрібен і тобі готові давати висловлювати свою думку та розвиватись. От це, я думаю, має бути перший критерій вибору.
Моя найперша співбесіда була в агенції, куди я дуже хотів потрапити. Це був один з лідерів ринку, де робили дуже нестандартні кампейни. На співбесіді було двоє власників агентства. Один із них пив віскі прямо під час розмови, а потім запитав: «Скільки тобі років?». Я відповів, що мені 17, і вони якось по-злому пожартували й додали: «Ми взагалі-то шукаємо 13-річних». Думаю, це найгірше, що можна зробити з юною людиною, — висміяти її думки чи прагнення. Навіть якщо вони ще наївні та максималістські.
Наступного дня я прийшов на співбесіду в інше агентство. Уся година розмови була про мене. Я, звичайно, теж ставив запитання, але з того боку була ініціатива дізнатися, хто я, чому мені цікаво з ними працювати, чим займаюся тощо. Ці люди справді намагались розгледіти таланти, а не шукали спостерігачів власної крутості. Мене це тоді дуже підкупило. Після співбесіди мене запросили на стажування, а потім взяли на роботу.
Якщо не пощастило потрапити в місце мрії, то ціллю першої роботи має бути перерости її якомога швидше. Варто відразу думати про наступний крок і набиратись досвіду. Сприймайте це як трамплін до своєї мрії.
Перша робота — це завжди дуже сентиментально. Ти боїшся звідти звільнитися, бо відчуваєш певне зобовʼязання перед цими людьми. Треба бути вдячним, зберігати гарні стосунки, завжди гарно відгукуватись, але не відчувати себе винним першій роботі. Вона багато тобі дала, але й ти їй теж. Адже саме першій роботі ти віддаєш найбільше зусиль, особливо якщо це сфера, в якій ти хочеш зростати.
Не втрачайте впевненості у собі
На першому курсі я потрапив на лекцію дуже серйозної дами, ім’я якої зараз вже не пригадаю. Вона виступала перед повним залом студентів, чий середній вік був десь 19 років: всі ще максимально наповнені юнацькими мріями та вірою в себе. І тут виходить доросла людина й каже: «Тут [у рекламній індустрії] вас ніхто не чекає! Вам доведеться вигризати своє місце зубами. Усі хочуть потрапити в рекламу, але роботи на всіх немає».
Лекція називалася «Три причини, чому вам треба стати бухгалтером, а не рекламістом». Максимальний пафос про те, що в індустрію важко потрапити й у більшості це не вийде. Мені здається, це взагалі найгірше, що можна сказати молодим людям.
Я дуже часто спостерігаю, що рівень талановитості людини прямо пропорційний синдрому самозванця. Найбільш талановиті люди мають найбільшого внутрішнього критика. Менш талановиті люди, навпаки, нічого не бояться, йдуть напролом і досягають того, що не можуть собі дозволити креативні й талановиті, бо їх зупиняють сумніви в собі.
На самому початку дуже важливо знайти таке оточення, яке буде тобі підказувати, що робити, щоб у тебе вийшло. А ще — не вірити серйозним жінкам у ділових костюмах, які кажуть, що ти нікому не потрібен.
Шукайте наставників
У тебе має бути вчитель, який буде дійсно захоплювати тебе в професійному плані та як особистість. Твій масштаб визначає масштаб особистості твоїх вчителів.
На моєму першому місці роботи, в Leo Burnett Ukraine, був креативний директор Віталік Ткач. Він умів менеджерити, класно презентувати та іноді трохи авторитарно, але впевнено захищати свою думку. Вчитель продовжується у своєму учні, тому буває, коли я щось роблю, то думаю: «О, це зараз Віталік в мені каже».
Далі я чотири роки працював у Banda й там познайомився з багатьма людьми, яких можу назвати вчителями, зокрема засновників Яріка Сердюка, Пашу Вржеща та Єгора Петрова. Вони креативники, які стали підприємцями. У Banda завжди був підприємницький дух: боротися за кожного клієнта, намагатися вигравати тендери, перевищувати очікування. Мені здається, це дуже сильно закладено на рівні самої культури компанії, у тому як вони будуть стосунки з командою, як коментують ідеї.
Набиратися досвіду важливо, але також важливо залишатися собою. Пам’ятати, що ви не губка, яка вбирає в себе інших людей. Особисто в мені багато і Роми Гурбанова.
Не бійтеся запускати своє
Ідея створення власного креативного агентства виникла, коли ми з Іллею Почкуном, моїм бізнес-партнером, працювали в Banda як креативна пара — копірайтер та артдиректор. Нам завжди було цікаво розбиратися в рекламі за межами своєї компетенції: залізти у стратегію, розібратися, що відрізняє поганого менеджера від хорошого, зрозуміти, чому в когось проєкти закінчуються швидко й успішно, а в інших розтягуються на пів року чи рік. Було цікаво подивитись, як це працює з погляду бізнесу.
Перш ніж прийти в Banda, Ілля працював у Fedoriv. Це допомогло нам поєднати дві філософії креативу й стратегії та навчило відрізняти хороші проєкти від поганих. Ця експертиза вилилась у бажання зробити щось своє.
Наразі нашій креативній агенції Taktika вже три роки. У нашому портфоліо співпраця з національними та глобальними брендами, такими як Ябко, Prom, MasterZoo, KLO, Multiplex та Viber. Минулого року ми створили кампанію «Гвардія Наступу» для МВС України та Grain for Ukraine на замовлення Офісу Президента України. Ми отримали кілька міжнародних нагород, серед яких Red Dot Design Award, Epica та Golden Drum. А у 2023 році ми з партнером увійшли до списку «30 до 30» від Forbes Ukraine.
Кампанія «Гвардія Наступу» для МВС України
У мене є декілька думок про відкриття власної справи. По-перше, треба розуміти, що це не єдиний шлях. Навколо мене багато людей, які працюють найманими співробітниками чи топменеджерами, при цьому живуть насичене життя й роблять великі помітні проєкти. Тому пораджу на старті запитувати себе «Чому?» та «Навіщо?», щоб краще зрозуміти свої мотиви. Якщо для вас це точно про підприємництво, тоді беріть і робіть.
По-друге, я порадив би пошукати партнера чи партнерів. На старті завжди дуже багато роботи, яку зручніше розділяти, а ще відповідальності й тягарів прийняття нових рішень. Це дуже цінно — не залишатися сам на сам із новим і, безумовно, складнішим світом підприємництва.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій на будь-який смак для фахівців різних професій 👉
ВакансіїЧитайте також
Виграють ті, хто співпрацює з ШІ: професії та освіта майбутнього в креативній сфері
Як залишатися креативним в умовах стресу: 5 небанальних порад
Креативний сектор під час війни: як фахівцям реагувати на виклики?
Дякуємо!
Тепер редактори знають.