Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як скласти портфоліо? Поради фотографам, копірайтерам, дизайнерам та SMM-никам

08.01.20 Пошук роботи 11 хв читання

Для творчих професій освіта та роки досвіду означають набагато менше, ніж конкретні приклади. Щоб показати, на що ви здатні, разом із резюме варто надсилати і зразки своїх робіт. Як скласти портфоліо, ми розпитали фотографа, редакторку, дизайнера та SMM-ницю. 

Портфоліо потрібне як новачкам у професії, так і досвідченим фахівцям; як офісним працівникам, так і фрілансерам — адже це чудова можливість показати ваші найкращі роботи, досягнення та потенціал.


Як скласти портфоліо: загальні поради 

  • Робіть акцент на найкращі роботи. Важливо показати замовнику не кількість, а якість ваших робіт, тому додавайте до портфоліо тільки найкращі й показові приклади.
  • Зробіть портфоліо зручним. Оформіть роботи так, щоб будь-хто міг швидко в них розібратися і переглянути потрібне. Не змушуйте замовника або роботодавця розплутувати вашу логіку сортування або чекати на завантаження великих файлів. 
  • Об’єднуйте роботи за темами. Це допоможе краще орієнтуватись у портфоліо і вам, і замовнику. До прикладу, якщо клієнти цікавляться весільною фотосесією, а ваше портфоліо виглядає як «простирадло» з різних фотографій, їм буде незручно вишукувати приклади саме весільних робіт. 
  • Додайте розділ «Контакти». Обов’язково розмістіть свій email та посилання на сторінку у Facebook, LinkedIn чи Behance. 
  • Додайте розділ «Про себе». Цей розділ можна додати, проте не варто перевантажувати його інформацією. Достатньо вказати кілька своїх досягнень або нагород і написати трохи про те, що ви любите робити і чому.
  • Не забувайте регулярно доповнювати портфоліо. Як тільки ви зробили щось вагоме та якісне — додавайте цю роботу.
  • Обирайте мінімалістичний дизайн. Байдуже, це портфоліо-сайт чи звичайний гугл-док — у будь-якому разі основну увагу мають привертати ваші роботи, а не кольори чи шрифти оформлення.

Також буде непогано додати власне фото у гарній якості — простий портрет при хорошому освітленні. 


Як скласти портфоліо фотографу 


Розібратись у кількості необхідних знімків, структурі і платформах нам допоміг Олег Синьков, фотограф Одеського міжнародного кінофестивалю (2017–2019), Фестивалю ідей (2018, 2019), iForum (2019), Радіо More.fm (2017).

Oleg Synkov
Олег Синьков

Скільки фото потрібно 

Немає чіткого цифри, скільки фотографій потрібно для гарного портфоліо. Фотограф сам вирішує, які роботи будуть його презентувати. На мою думку, важлива не кількість фото, а підхід до їх відбору. Якщо оберете правильно, то може бути достатньо і 10 фотографій.

Моя головна порада — якщо ви складаєте своє перше портфоліо, обов’язково відбирайте тільки найкращі кадри, навіть якщо їх у вас небагато. 

Уявімо, що у вас є 50 фотографій з останньої зйомки. Спочатку виберіть із них 25 фото, а потім зробіть повторну вибірку і лишіть з цих 25 тільки 10 найкращих світлин. Саме з таких кадрів і повинно складатись ваше портфоліо. Це досить непросто робити, якщо ви до цього не відбирали фото. Але постійна практика згодом дасть свої результати. Поставьте за мету розбирати всі свої зйомки. 


Як впорядкувати роботи

Я пропоную обрати 2-3 основні напрямки вашої роботи і складати портфоліо відповідно до них. Припустимо, ви фотографуєте лавсторі, портрети і ще займаєтесь предметною зйомкою. Зробіть три відповідні папки, де розмістіть відібрані фотографії. Для початку буде достатньо 15 фото у кожному напрямку, щоб клієнт зрозумів, чи хоче з вами співпрацювати. З накопиченням більшої кількості зйомок ви можете змінити структуру портфоліо і у кожному напрямку завести окремі папки — на кожний проєкт або замовника. 


Чи потрібні підписи

Я намагаюся не використовувати багато підписів під фото. Лише зазначаю повну дату або просто рік, коли була проведена зйомка, а також місто, компанію / клієнта, для кого робив зйомку. Якщо це унікальний проєкт або особлива локація для зйомки, можна розказати про це у кількох реченнях. 


Які інструменти використовувати

Для свого портфоліо я користуюсь декількома ресурсами. 

Google Drive. Використовую, бо мені зручно працювати з продуктами від Google. Я маю окрему папку, в якій зібрані деякі мої зйомки, а також використовую Google Drive для зберігання й обміну фотографіями з клієнтами. Якщо у вас є поштова скринька на Gmail, ви вже маєте 15 Гб безкоштовного сховища, щоб розмістити своє портфоліо.

rscMsno9Ux8tgOIuOtXutIYnONXa72d5wOl 6N Xs2k1qGl
Так виглядає структура мого портфоліо на Google Drive

Adobe Portfolio. Дуже зручний інструмент для створення сайту-портфоліо. Але цей сервіс працює за підпискою, яка коштує 10$ на місяць. Втім, за ці гроші ви також отримаєте місячну підписку на інші ліцензійні продукти Adobe — Photoshop і Lightroom. 

Phototo. Це український сайт, де можна опублікувати своє портфоліо, вартість послуг і контакти для зв’язку. На сайті публікуються фотографи зі всієї України — як початківці, так і професіонали. Для звичайного розміщення невеличкого портфоліо вам не потрібно оформлювати підписку, досить лише реєстрації.

Behance. Це теж доволі зручний і безкоштовний сайт для публікації ваших робіт. Від вас потрібна лише реєстрація. 

Flickr. При реєстрації цей сервіс надає можливість безкоштовно розмістити понад 1000 ваших фотографій, компонувати їх в альбоми і ділитись конкретними альбомами з клієнтами.

Я також часто використовую свій робочий профіль в Instagram як ще один варіант для комунікації з клієнтами. Кожен пост дозволяє публікувати до 10 фото, тому я роблю окрему вибірку для інстаграму і публікую деякі цікаві зйомки. Обов’язково використовую хештеги і короткий опис під кожною зйомкою.  

Остання порада: регулярно оновлюйте ваше портфоліо і не бійтесь видаляти ті зйомки, які, на вашу думку, вже втратили свою актуальність, або просто міняйте їх на більш вдалі.


Як скласти портфоліо копірайтеру / журналісту / автору


Зазвичай більшість райтерів не мають портфоліо, а просто надсилають потенційним замовникам лінки на свої матеріали. Чи нормально це, розмірковувала Тетяна Капустинська, шеф-редакторка журналу Platfor.ma.

Tetyana Kapustynska
Тетяна Капустинська

Я вже досить довго працюю в журналістиці, ще довше — займаюся копірайтингом, але попри це не маю й ніколи не мала портфоліо. Це не круто — я відчуваю необхідність виправити ситуацію, тому не виключено, що саме після цієї статті сяду за робочий стіл, розімну пальці та почну згадувати все, над чим я колись працювала. І хоч досі моїм портфоліо були рекомендації та сарафанне радіо, деякі уявлення та переконання щодо цього я маю.


По-перше, пояснюйте лінки

Замовник навряд чи буде переходити за одним лише посиланням і читати простирадла тексту, намагаючись зрозуміти, що воно таке взагалі та навіщо робилося. Це жодним чином не характеризує вас як хорошого автора — тільки вказує на лінь і несерйозне відношення до пропозиції. Мовляв, самі розберуться. 

Якщо ви маєте справу з комерційним замовленням або, наприклад, хочете зайняти посаду копірайтера у технічному відділі, вам треба довести, що у цій темі ви як цар на троні. 

До посилання на матеріал додайте хоча б абзац про те, яку проблему за допомогою нього ви вирішили, які методи для цього використовували та яких висновків дійшли. Так читач буде знати, що на нього очікує та чи варто йому більш детально роздивитися вашу роботу.


По-друге, виділяйте головне

Уявімо, що у вашому портфоліо купа різноманітних матеріалів на теми від VR до найактуальніших у цьому сезоні відтінків губної помади. З одного боку, це характеризує вас як різностороннього автора, якому під силу розібратися у будь-якій темі, але з іншого — видання про інновації чхати хотіло на відтінок «фуксія», а ось тема віртуальної реальності може й вистрілити. 

Тому слід не мішати все в одній каструлі тільки для того, щоб показати свою продуктивність. Ви зекономите час і собі, і людям, які переглядають ваше портфоліо, якщо приберете все зайве — тим паче що за надлишком статей можна не помітити чогось дійсно особливого. 


По-третє, зазначайте свою експертизу

Важливо — і для вас, і для іншої сторони — чесно написати, у яких темах ви розбираєтесь, які вважаєте вагомими, про що вам вдається влучно писати, а що, навпаки, — ваша слабка сторона. Збрешете у портфоліо, що знаєтесь на фінансах, а потім не зможете пояснити, що таке біткоін — і все пропало. Самі ж будете рукавом витирати сльози під час роботи над текстом і пити заспокійливе, а втрачені нерви не купиш за жодні гроші світу. Навіть за біткоіни. 


По-четверте, покажіть, яка ви людина 

Якщо редакція, компанія, проєкт або просто приватний замовник шукають копірайтера на постійну роботу, то насамперед їм важлива сама людина (а раптом ні, то нащо воно вам тоді треба?) Тому намагайтеся не писати про себе сухою бюрократичною мовою — уявіть, що через портфоліо ви говорите до живої людини, а не до Siri. У випадку фріланс-замовлень це може бути не таким важливим чинником — там головне продемонструвати свої професійні здібності. 


Щодо вигляду портфоліо

Тут справа смаку, але я вважаю, що текст сприймається краще, коли він візуально чимось розбавлений. Навіть три сторінки суцільних літер несвідомо викликають бажання відволіктися на щось більш яскраве, цікаве та перспективно розважальне. Тому оформити портфоліо у тому ж Word або Google Docs — це, як на мене, самогубство. А от в елементарній презентації можна задіяти уяву та не лише ненудно сконструювати портфоліо, а й структурувати його.  

Адже копірайтерам, журналістам і всім, хто працює з текстом, складніше у цьому плані — ти ж не підеш лупити свою статтю про синдром Альцгеймера, наприклад, на якийсь Behance. От і викручуйся.


Як скласти портфоліо дизайнеру


Чи обов’язково робити портфоліо саме на Behance і чи потрібні у ньому примітки, розповідає Олександр Гусаков, дизайн-директор The Goort Design Bureau, куратор у Projector та автор Telegram-каналу про дизайн

Oleksandr Gusakov
Олександр Гусаков

У дизайнерському середовищі побутують дві кардинально різні думки. Перша —  хорошому дизайнерові портфоліо не потрібне. Друга — без портфоліо дизайнер не дизайнер, бо «Що ти будеш потенційним клієнтам показувати?».

Працювати без портфоліо дійсно можна і навіть досить успішно. Але в якийсь момент його відсутність зупинить ваш ріст.

На початку кар’єри дизайнера у мене не було портфоліо, а всі клієнти приходили за рекомендаціями. От тільки вони розраховували на такий же цінник, як заплатили їхні знайомі, хоча для них я міг робити айдентику рік тому, а тепер вона коштує в два рази дорожче. Чим більше я зростав як професіонал у якості та в ціні, тим більшою ставала потреба у портфоліо, тому я активно взявся за цю задачу.

Цікаво, скільки заробляють дизайнери?

Ми провели спеціальне зарплатне дослідження.

Читати


Скільки проєктів включати до портфоліо

Я переглядаю портфоліо дизайнерів як арт-директор при прийомі на роботу і як куратор при відборі на курс. І для розуміння рівня дизайнера мені достатньо трьох проєктів. Звичайно, чим більше ви оформили, тим краще. Але три проєкти — це мінімум. Намагайтеся оформити п’ять найкращих.


Що оформлювати, а що не варто? 

Чіткої відповіді немає, але постарайтеся щоб проєкти відповідали наступним критеріям.

  1. У пріоритеті повинні бути реалізовані проєкти. Коли клієнт або роботодавець бачить реалізований проєкт, він розуміє, що ви вже пройшли через пекло виробництва і зможете це повторити.
  2. Показуйте проєкти, які подобаються особисто вам. Пам’ятайте: які проєкти — такі й клієнти. Якщо для вас важливо працювати у конкретному стилі, покажіть якомога більше подібних проєктів. І навпаки — якщо вам не подобається якийсь стиль, але є відповідний проєкт, краще не додавайте його у портфоліо.
  3. Мінімум три проєкти мають бути за вашою спеціалізацією. Наприклад, айдентика, дизайн логотипів або дизайн презентацій. І ще два нехай будуть за додатковими напрямками. Наприклад, якщо ви, як і я, спеціалізуєтесь на айдентиці, то додатковим напрямком для вас може бути дизайн постерів або ілюстрації — щось, що посилить ваш основний напрямок. Так буде зрозуміло, що у вас є різні навички і що ви можете зробити щось більше за логотип. Але ваша основна спеціалізація завжди повинна переважати.


Як оформити проєкт у портфоліо

Намагайтеся оформити проєкт таким чином, щоб там були не тільки картинки, але й користь для клієнта. Для цього розкажіть історію проєкту — від загального до конкретного, від завдання до результату. 

  • Опишіть загальні відомості про клієнта або проєкт: місто, сферу діяльності компанії і найважливіше — якою була ваша задача.
  • Потім опишіть концепцію проєкту: розкажіть про ідею і опишіть метафору, наприклад, айдентики.
  • Далі — рішення. Це найбільший блок, де ви розповідаєте, що зробили і чому.
  • В останньому блоці зробіть акцент на фішках в проєкті та розкажіть, для чого це було зроблено.


Де робити портфоліо

Де зібрати портфоліо, залежить від того, як ви хочете його використовувати. Це може бути особистий сайт або Behance, ви можете завантажити картинки в Instagram або Pinterest. Подумайте, що зручно вашим клієнтам і де вийде красивіше продемонструвати свої роботи. Якщо важливо показати, як працює код або важка анімація — не обійтися без власного сайту. Якщо проєкти прості та вміщуються в 10 картинок — буде досить Instagram. Краще, щоб портфоліо було всюди, де можна. Але тільки не в RAR-архіві.

Остання порада: вирішіть, для кого ви робите портфоліо. Якщо для клієнтів, то покажіть результат і складність завдання, а також розкажіть, як ви героїчно його виконували.

Якщо ви хочете просто похвалитися перед колегами, то забудьте про функцію та історії — робіть максимально красиво. І нехай вас похвалять і поставлять лайк.


Як скласти портфоліо SMM-нику


SMM-ники звикли надавати лінки на свої проєкти і вказувати період, коли вони їх вели. Чи потрібно спеціалістам щось більше, розповідає Катерина Махаєва, співзасновниця SMM-студії 8tag (Євробачення 2017, Multiplex, Lavina Mall, Atlas Weekend).

Kateryna Mahayeva
Катерина Махаєва

Портфоліо для SMM-ника, як мені здається, не дуже типова штука. Найперше значення тут мають не конкретні проєкти, над якими людина працювала, а її досвід і знання у певній сфері або декількох (у залежності від вимог вакансії) — у копірайтингу, дизайні, фото- та відеозйомці, налаштуваннях реклами, а також чи знайома людина з трендами і алгоритмами роботи соціальних мереж, чи вміє спілкуватися з аудиторією, розробляти стратегії, працювати в команді.

Стандарти та вимоги у різних агенціях та інхаус-командах можуть сильно відрізнятися.  За досвідом роботи над проєктом можуть ховатися як універсальні обов’язки — від дизайну до реклами, так і відповідальність лише за відповіді на коментарі і розміщення публікацій, тоді як стратегію і контент створювали зовсім інші члени команди.

Тому це той випадок, коли важливіше один раз побачити результат, ніж прочитати назви 10 проєктів. З цієї причини ми майже ніколи не переходимо до співбесіди, не розглянувши тестове завдання кандидата.


Не бійтеся тестових завдань

Найперша порада, яку я можу дати — не боятися тестових. Навіть найкрутіший спеціаліст з тієї чи іншої причини може не відповідати конкретній вакансії, і тестове — найкращий спосіб перевірити це для обох сторін. Під час роботи над тестовим завданням кандидат може зрозуміти, наприклад, що на нього чекають не зовсім ті обов’язки, які він собі уявляв, і не марнувати свій час надалі.

Тестове завдання: навіщо воно потрібне компанії та кандидату

Читати


Як описати свій досвід

Якщо ми говоримо про перший лист, коли тестове ще не запропонували — я б порадила додати до CV реальні приклади своїх робіт, що ілюструють виконання вами саме тих типів задач, що вказані у вакансії. Це можуть бути скріншоти конкретних публікацій, опис і результати налаштованих вами рекламних кампаній зі скріншотами супутніх матеріалів тощо. Так ви дасте змогу команді проєкту швидко оцінити результат і, можливо, позбавити вас додаткових етапів перевірки.

Також важливим є навчання — позначки про відвідування курсів і майстер-класів. Це характеризує кандидата як цілеспрямованого і зацікавленого у розвитку саме в цій сфері співробітника. 

Кваліфікацію, необхідну для роботи в SMM, часто помилково занижують, тому у сфері багато початківців та людей без досвіду, що «шукають себе».

Але, якщо тільки мова не йде про одну подію чи сезонний проєкт, роботодавець, ймовірно, зацікавлений у довготривалій співпраці. 

А ще у такій динамічній сфері, як SMM, дуже важливо тримати руку на пульсі трендів, апгрейдів і подій. Тому як зазначення навчальних заходів, так і мотиваційний текст зі згадкою ваших улюблених ресурсів для моніторингу подій у сфері можуть зіграти вам на користь.


Що стосується оформлення 

Це не найважливіше, але точно впливає на враження. Помилки у мотиваційному листі для копірайтера чи погано зверстана презентація для дизайнера — це маячки, на які роботодавець, ймовірно, зверне увагу. Компактне та акуратне оформлення — те, що у будь-якому випадку буде вас характеризувати як професіонала, тож краще будьте уважні та приділіть час деталям та перевірці.

Сподіваємось, ви скористайтесь цими порадами і зробите якісне портфоліо, яке принесе вам багато гарних замовників і нових проєктів.

Підготували портфоліо?

Наступний крок — податися на круту вакансію, яких у нас хоч греблю гати.

Вакансії

Читайте також

Як правильно написати резюме: покрокова інструкція

Як написати супровідний лист?

Що говорити на співбесіді: відповіді на типові запитання

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
1
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.