Як бути креативним і не вигоріти, коли психологічні ресурси все більше виснажуються на тлі війни, а класичні поради про відпочинок чи фізичну активність вже не діють? Нетривіальними порадами для відновлення креативного ресурсу ділиться Вадим Зюзюк, дизайнер інтер’єру та архітектор із 20-річним досвідом, засновник і директор студії дизайну й архітектури Znak Design.
1. Знайдіть те, що допоможе вивільняти негатив
У будь-якому клієнтоорієнтованому бізнесі на внутрішній клімат та самопочуття команди суттєво впливає комунікація з клієнтами, особливо якщо це довготривалі проєкти. Декілька років тому ми співпрацювали з замовником у сфері житлової забудови, який доволі агресивно висловлював зауваження в процесі роботи та загалом у спілкуванні часто створював психологічну напругу. У нас був контракт на кілька проєктів поспіль, тож за цей час накопичилося багато негативу, який заважав фокусуватися на робочих завданнях та блокував творчий потік.
Щоб позбутись цього негативу, я почав займатись японськими єдиноборствами, і це було найкращим рішенням та інвестицією у мою креативну продуктивність. Коли з’явилася можливість регулярно вивільняти внутрішню напругу в поєдинках, я почав краще керувати своїм психологічним станом і став більш стресостійким. А завдяки медитації, що є частиною практики, можна відволікатись від інформаційної гумки, яку постійно жуєш, і загалом підтримувати фізичне та ментальне здоров’я.
Навіть якщо в робочих процесах і комунікації з клієнтами все добре, негативні емоції зараз накопичуються через війну і заважають бути ефективним та генерувати креативні ідеї. Тому варто знаходити способи, що допоможуть відновити психологічну рівновагу, і в кожного вони будуть свої. Комусь треба пройти 10 тисяч кроків і глибоко подихати, комусь — виговоритись близьким чи психологу тощо.
2. Використовуйте трюки, що допоможуть відійти від шаблонного мислення
Якщо хочете мислити креативно, спробуйте робити звичні речі незвичним способом. Наприклад, під час чищення зубів тримати щітку не правою, а лівою рукою, якщо ви правша. При перших спробах це може здатися дивним, але це і є ключем до того, щоб прокачати креативність, адже в такий спосіб мозок сходить з колії свого звичного мислення і може видати щось цікаве.
Наприклад, коли я роблю начерки нового проєкту і відчуваю брак натхнення або процес заходить у глухий кут, я змінюю перспективу: починаю креслити чи занотовувати ідеї іншою рукою. Або озвучую процес, що також незвично для мене.
Важливо не очікувати, що в результаті такої практики у вас з’явиться готова ідея. Йдеться про розблокування натхнення за допомогою зміни фокуса уваги.
3. Прислухайтеся до команди, просіть її долучатись і критикувати
Ще одна річ, на яку я спираюсь, щоб не втрачати креативність — це командна робота. Коли довго працюєш над творчим проєктом, до нього з’являється сильна емоційна прив’язаність, якої складно позбутися навіть тим, хто має багаторічний досвід. Через це знижується критичний погляд на власну роботу і стає дуже важко щось змінювати.
Зазвичай у креативних командах є більш досвідчений фахівець, який критично оцінює продукт і дає зворотний зв’язок. Але я часом помічаю неготовність довіритись думці менш досвідчених співробітників. Моїм інсайтом стало те, що менший досвід не означає нездатність надати конструктивну критику чи цікаво розвинути ідею. Ієрархія, звісно, важлива, але її треба інколи відпускати. Я почав практикувати більшу взаємодію в команді, і це суттєво збільшило швидкість, ефективність та якість наших проєктів.
4. Практикуйте більше свободи, менше дисципліни
Також креативність у нашій команді стимулює проєктний формат роботи. Це було одним із моїх ключових рішень 2023 року, яке показало, що дати команді більше свободи зовсім не означає втратити контроль над проєктами та зруйнувати дисципліну.
До цього ми працювали за повним графіком, і мені як керівнику потрібно було контролювати багато формальних речей, що заважало і мені, і команді. Тепер кожен планує свій час самостійно — комусь ок працювати вночі чи на вихідних, — але при цьому всі дотримуються термінів виконання проєктів. Я відчуваю, що зараз людям потрібно більше власного простору та свободи дій, і варто давати їм цю можливість та більше довіряти. Новий формат кардинально змінив атмосферу, всім стало комфортніше, зменшилася втома від роботи, з’явився свіжий потік творчих ідей та більше мотивації їх реалізовувати.
Якщо ви не можете впливати на зміну формату роботи в команді, то навіть у таких обставинах можна впливати на власну свободу, адже часто в креативних процесах ми занадто сильно затискаємо себе самі. Найтиповіша ситуація — це самопримус: коли творчий процес не йде і замість того, щоб перемкнутись, ви намагаєтесь усе одно щось із себе витягнути, але в підсумку результат ще гірший, з’являється почуття провини за це, блокуючи креатив ще більше. Тож варто бути більш гнучким і давати своєму внутрішньому творцю паузи. І важливо розуміти, що перемикання не краде час у проєкту, адже в більш сприятливому стані ви зробите все значно швидше.
5. Спробуйте зазирнути за рами обмежень
Деякі замовники встановлюють такі обмеження для проєкту (фінансові, візуальні тощо), які сильно ускладнюють створення гарного, цікавого та функціонального продукту. Професіоналізм креативника, звісно, передбачає роботу з обмеженнями, але він також передбачає здатність створити нестандартний креативний проєкт, а для цього треба більше творчої свободи.
Якщо ви бачите, що можна без ризиків позбутися певних обмежень і що це допоможе стимулювати креативність та суттєво посилить проєкт, дозвольте собі створити його саме так і показати замовнику з рішенням та аргументацією, чому так краще. У більшості випадків це спрацьовує, адже ви бачите самі й допомагаєте клієнту побачити ці обмеження під іншим кутом, пропонуючи сміливе креативне рішення, яке нівелює всі «але». Втім, такий підхід можливий тільки тоді, коли є досвід і розуміння, на чому базуються ці «але» запиту замовника, які ви пропонуєте змінити.
Зараз ми й так живемо в постійній напрузі й тривозі, які сильно мінусують наш креативний ресурс. Тому, якщо ви можете не створювати додаткових факторів стресу ані для себе, ані для своєї команди, відновлюватись буде значно легше. Це вкрай просте рівняння: креативна людина + щось, що вивільняє негатив − додатковий тиск = ефективна креативна людина.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉
ВакансіїЧитайте також
Скільки коштує пінгвін: як креативникам визначати ціни на свої продукти та послуги
Як потрапити на роботу в креативну агенцію: поради для працевлаштування
7 безкоштовних онлайн-курсів для розвитку креативності
Дякуємо!
Тепер редактори знають.