Про те, як повномасштабна війна змушує компанії переосмислювати цінності, у своїй колонці розмірковує віцепрезидентка, Head of People SPD-Ukraine Анастасія Яворська.
Дослідження* компаній, які швидко зростають, виявило, що крім звичних драйверів росту та процвітання, таких як експансія на нові ринки, розширення кількості стейкхолдерів, є ще один важливий драйвер — сенси.
Ідея сенсів не нова для організацій. Багатьом лідерам та компаніям радять будувати та базувати свою діяльність на вищих цілях та цінностях. Зазвичай це втілюється в people-практиках, де цінності використовують як спосіб збільшити рівень залученості та лояльності співробітників або принести соціальну користь через ініціативи соціально-корпоративної відповідальності. Водночас згадане дослідження підтверджує, що компанії, які швидко зростають (мінімум на 30% впродовж останніх 5 років), зробили сенси основою не лише своїх people-практик, а й своєї бізнес-стратегії, вкладаючи бюджети та енергію своїх лідерів у їхнє просування.
Сьогодні лідерам української бізнес-спільноти вкрай необхідно створювати «сенси життя» у своїх організаціях. Контекст останніх місяців драматично змінив життя багатьох, залишивши без звичних опор та старих сенсів як в особистому житті, так і в професійному. Безумовно, у воєнній реальності сенси та цінності набувають більшої вагомості як для співробітників, так і для кандидатів при виборі місця роботи.
Довоєнні цінності та нові сенси
До війни серед цінностей в організаціях (на прикладі IT-індустрії) можна було зустріти: «інновації-технології (innovation)», «командна робота або колаборація (collaboration)», «орієнтація на клієнта (client first/client focus)» та «чесність-прозорість (integrity-transparency)».
З початком та протягом повномасштабної війни відбулося значне переосмислення цінностей як на індивідуальному, так і на колективному рівнях. Тепер людей більше хвилюють безпека, стабільність, підтримка країни у можливий для себе спосіб (ЗСУ, економічна активність, волонтерство) та активна проукраїнська позиція. “We are proud to be Ukrainians!” — це слоган, який багато організацій додали до всіх своїх внутрішніх та зовнішніх комунікацій. Деякі компанії оновили свої стратегії з корпоративно-соціальної відповідальності й додали окремий напрямок підтримки країни (наприклад, “Glory to Ukraine”, “Ukraine First”, “National Identity”).
Багато українських компаній IT-сектору і не тільки з початку війни зробили акцент на тому, щоб убезпечити своїх розробників та їхні сім’ї (релокації в межах та за межами України, зміна робочого графіку зі стандартного на більш гнучкий, з можливістю перейти в укриття тощо). Організації також активно підтримують психічний та емоційний добробут своїх колег, розвивають й координують благодійні проєкти та корпоративне волонтерство (наприклад, багато організацій, що мають представництва в інших країнах, активно долучали своїх співробітників до допомоги біженцям з України). Також великий акцент зробили на внутрішніх комунікаціях та спілкуванні з командами. Emergency teams багатьох організацій працювали 24/7 для координації та допомоги людям.
Чому в одній компанії цінності працюють, а в іншій ні?
Цінності в компанії працюють тільки тоді, коли вони є частиною бізнес-адженди (стратегії), що втілюється в щоденних кроках лідерської команди. Якщо організація оперує цінністю «інновація» і продукує інноваційні продукти, інвестує в інноваційні хаби та ком’юніті або в рамках робочого дня дає час для «креативної години», то така цінність буде відчуватися в організації, навіть якщо вона не описана формально. Якщо ж організація зберігає статус кво або її лідери не підтримують нові та креативні ідеї, то цінність «інновації» залишається лише формальністю, яка не сприймається як реальність.
Як підійти до оновлення сенсів в організації?
- Передивіться бізнес-стратегію та зробіть акцент на сенсах.
В непередбачуваному контексті війни вкрай важливо знати ціль та зміст своєї бізнес-адженди й донести її своїм співробітникам. Складний досвід, який пережив та переживає майже кожен українець, вбиває їхній особистий горизонт планування. Тому на організаціях зараз вкрай велика відповідальність за чітке і прозоре планування та комунікацію змістовної картинки майбутнього.
- Створіть можливості для лідерів.
Головними інфлюенсерами культури в організації є і будуть її лідери. Якщо ваша бізнес-стратегія підтримує культуру та сенси вашої організації, інвестуйте час та зусилля лідерів у її просування. Зараз людям важливо бачити енергію й опиратися на інших. Це можна реалізувати низкою коучингових сесій для лідерів або інтеграцією culture managers в роботу з лідерами. Лідерів також можна залучати в координацію або підтримку соціальних проєктів, таким чином вони стануть драйверами змін. Прислухайтесь до лідерів та формуйте нові сенси разом з ними.
- Наповнюйте сенсами щоденні завдання.
Щодня кожен бізнес виконує чимало операційних завдань, які підтримують або не підтримують стратегію та цінності організації. Вмонтовуйте «більшу ідею» (bigger picture) в кожну ініціативу та комунікацію. Такими ідеями можуть стати підтримка економіки, залучення міжнародних інвестицій, збільшення кількості клієнтів, матеріальне забезпечення військових на фронті, можливість волонтерити та допомагати тим, хто цього потребує.
- Оновлюйте сенси.
Це нормально — оновлювати сенси, коли змінюється реальність, відповідно, і потреби людей. Ще декілька років тому більшість компаній були зосереджені на ефективності роботи як одному з основних сенсів, проте пандемія змінила це. Відповідальні компанії почали більше зосереджуватись на турботі про колег та їхньому здоров’ї, як фізичному та ментальному, на переході на віддалений режим роботи, збереженні продуктивності та підтримці комунікацій. Це лише частина змін. Оновлювати сенси та адаптуватись до нових умов реальності — це те, завдяки чому компанії не лише зможуть зберегти своїх клієнтів та колег, а й продовжувати зростати та розвиватись.
*Harvard Business Review «Який сенс у вашій стратегії?», Томас Мoлнайт, Іві Бюш, Чарльз Дханарадж, 2020
Шукаєте роботу або співробітників?
У розділі «Вакансії» ми допомагаємо компаніям і кандидатам знайти одне одного!
ВакансіїЧитайте також
Кризовий менеджмент в умовах війни: як підтримати проєкт
Як під час війни зберегти психічне здоров’я: своє та команди
Співбесіда під час війни: як балансувати між інтересами компанії та співчуттям
Дякуємо!
Тепер редактори знають.