Позиція Department Manager (DM) поширена в ІТ, проте такого спеціаліста можна зустріти в усіх галузях і напрямах: від виробництва до маркетингу. При цьому в кожній компанії такі фахівці мають різні завдання, і навіть на етапі співбесіди вимоги до них різняться. У цій статті Віктор Каракаш, Department Manager у Levi9, розбирається, хто ж загалом такий Department Manager, за що відповідає та як ним стати.
Роль та обов’язки Department Manager
Згідно з класичним описом позиції, Department Manager контролює продуктивність і щоденну роботу свого підрозділу: від невеликої команди з декількох осіб до департаменту з сотні фахівців. Наприклад, у Levi9 Department Manager відповідає за спеціалістів одного напряму. Особисто я опікуюся групою з семи Java-програмістів. Усі вони мають різний досвід і проєкти; єдине, що їх об’єднує, — це стек технологій, які вони використовують. Я й сам працюю на Java, але це не вирішальний фактор для позиції DM, адже департаменти можуть формуватися не за технологіями, а за проєктними напрямами чи іншими критеріями.
Department Manager супроводжує членів свого підрозділу протягом усього часу їх роботи в компанії: від формування вимог до кандидата й участі в процесі найму до моменту, коли людина залишає компанію. При цьому безпосередньо в операційну роботу колег DM не залучений. Його роль — консультувати й допомагати в розвитку, обговорювати проблеми, що виникають у процесі, та радити, як їх розв’язати.
Як і будь-який менеджер, DM скеровує членів команди в потрібному напрямі. У цьому його робота схожа на менторство, але більш комплексне, для групи спеціалістів. Він допомагає кожному окремо й команді загалом: вказує на зони зростання, розробляє план розвитку і спрямовує своїх підопічних. Рівень його залученості в роботу колег залежить від досвіду та індивідуальних потреб. Наприклад, для джуніора це може бути повноцінна допомога з планом навчання, а у випадку більш досвідчених колег мова радше про те, щоб допомогти їм знайти мотивацію працювати над собою.
DM і тимлід: у чому різниця?
Позиція департмент-менеджера може здатися близькою до тимліда, але це не так. Department Manager зазвичай не прив’язаний до конкретних проєктів, не контактує з замовником, не оцінює завдання та не відповідає за розподіл ресурсів. Він є структурною одиницею компанії загалом і несе відповідальність за певну частину її спеціалістів. Тоді як тимлід є частиною команди на проєкті. Його обов’язки можуть різнитися залежно від компанії, але робота тимліда завжди передбачає проєктну розробку та часто змішані команди.
Портрет DM і його робочий день
Часто Department Manager — це не основна позиція, а додаткові обов’язки, які зазвичай бере на себе спеціаліст рівня Senior+. Водночас він продовжує виконувати проєктні завдання та розвиватися в певному технологічному стеку. Наприклад, я все ще займаюся технічною розробкою і паралельно виконую роль DM. Більша частина мого робочого дня присвячена завданням на клієнтських проєктах, над якими я продовжую працювати як розробник. Натомість прямі обов’язки DM (one-on-one зустрічі, поточна комунікація, співбесіди, статуси з іншими менеджерами й talent-командою) у мене займають приблизно 10% часу. При цьому вони часто розподілені нерівномірно: на одному тижні на них треба виділити умовно годину, а на іншому — три.
З огляду на обов’язки, DM має бути всесторонньо кваліфікованим експертом: вміти і програму створити, і проконтролювати, що функція написана правильно, і скласти план розвитку для колег. Без досвіду в професії досягти цього неможливо, тому на цю позицію переважно розглядають спеціалістів, які працювали в ІТ-галузі щонайменше 5 років. Це при тому, що загалом на ІТ-ринку, згідно з аналітикою DOU, близько 27% менеджерів мають від 3 до 5 років досвіду. Щодо компенсації: якщо Senior-розробник заробляє в середньому 4700$ (рівень винагороди залежить від складності мови програмування, проєкту, додаткових навичок та інших суміжних факторів), то через більший обсяг обов’язків Department Manager може претендувати на вищу компенсацію.
Труднощі роботи департмент-менеджера
Можливість ділитися досвідом і допомагати іншим дає відчуття важливості того, що робиш. Це легка й приємна частина, але є й інша сторона медалі — треба оцінювати колег і, відповідно, залишатися об’єктивним, допомагати команді правильно ставити цілі, брати участь у перегляді винагороди та бонусів.
Ще одна зі складностей роботи — оцінювати перформанс колег з інших проєктів. Тут у пригоді стають відгуки інших колег, менеджерів, клієнтів. Відгук DM — це тільки невелика частина, що базується на виконанні плану розвитку (Development Plan), питаннях, що турбують спеціаліста, та кейсах, які ми обговорюємо.
Давати аргументований фідбек так, аби фахівець прийняв твою думку, ви дійшли згоди та разом рухалися в одному напрямі, важко й не завжди виходить, але саме це відрізняє посереднього менеджера від сильного лідера.
Як стати Department Manager і розвиватись на позиції?
Свій шлях до департмент-менеджера я починав із проєктної розробки в Levi9. Згодом став координувати команду, а в якийсь момент захотів спробувати себе в менеджменті. Рухався до цілі покроково: спочатку спілкувався з менеджерами різних напрямів, відвідував тренінги й воркшопи з лідерства, завдяки яким отримав теоретичне розуміння роботи. А потім декілька місяців працював Deputy Department Manager, що дало можливість зіставити очікування з реальністю та зрозуміти, наскільки мені підходять обов’язки. Процес становлення менеджером відбувався плавно — лише з досвідом починаєш краще розуміти, як оптимально розподілити час між різними видами діяльності.
Аби стати Department Manager, потрібно бути сильним розробником, вміти керувати часом і ресурсами (як команди, так і своїми) та тримати у фокусі декілька процесів одночасно. Окрім очевидно необхідних технічних знань, які відрізняються залежно від сфери та профілю компанії, важливо також мати софт-скіли: бути комунікативним, вміти формулювати думку та вирішувати конфлікти. Це речі, що потрібні будь-якому технічному спеціалісту Senior-рівня, адже він має бути лідером і вести за собою команду.
Варіантів розвитку для департмент-менеджера вистачає. Можна ставати сильнішим як технічний експерт або як менеджер: опікуватися більшою командою чи спробувати себе в іншій технологічній площині. Або ж різко змінити вектор і перейти, наприклад, у нетехнічний менеджмент, стати delivery-менеджером. Головне — мати бажання вчитися нового та зростати як професіонал і особистість. Розвивати свої навички та ІТ-експертизу треба постійно. Саме тому я досі часто беру участь у технічних конференціях і проходжу курси, що відповідають технологіям і напрямам, з якими зараз працюю.
Короткі підсумки
Коротко описати сутність роботи департмент-менеджера можна так: «допомогти в пошуках». Звернутися можуть із чим завгодно, і до цього варто бути готовим. Наприклад, DM має володіти інформацією про процеси в компанії, знати, що робити в певному випадку чи до кого звернутися, щоб дізнатися.
У контексті професійного розвитку він має допомогти іншому спеціалісту зрозуміти, як краще розвиватися, створити разом з ним Personal Development Plan (PDP) і моніторити його виконання, а для цього — постійно стежити за прогресом і зростанням фахівця в команді. За потреби — допомагати йому змінювати проєкт, спонукати його проявити себе, виступити з доповіддю, долучитись до внутрішніх ініціатив у компанії, знайти однодумців для реалізації нової ідеї тощо. Часто початківці невпевнені у своїх силах, а досвідченіші хочуть швидше зростати, але не знають як. Підтримка з боку департмент-менеджера, чесний і якісний зворотний зв’язок, коучинг і менторство зазвичай можуть допомогти — і не лише в професійній площині, а й у пошуках себе.
Шукаєте роботу до душі?
Заповніть свої кар’єрні вподобання, і наша система метчингу підбере найбільш релевантні вакансії за вашим запитом.
До вакансійЧитайте також
На сторожі кібербезпеки: чим займається та скільки заробляє Security Specialist
Хто такий Back-end розробник і як ним стати? Короткий гайд професією
Хто такий девопс? Що робить і скільки заробляє DevOps Engineer
Дякуємо!
Тепер редактори знають.