Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

В ІТ з будь-якою освітою: чому сьогодні навички важливіші за диплом

09.09.22 Пошук роботи Увійти в ІТ 9 хв читання

Чи обов’язково мати відповідну освіту, аби знайти роботу в IT? Сніжана Шевченко, спеціалістка з глобальної мобільності у SoftServe, впевнена, що необов’язково. У цій статті Сніжана розповідає, чому, на її думку, навички сьогодні важать більше ніж диплом, та які професії в IT доступні людині з будь-якою освітою.

thumbnail DSC 0473
Сніжана Шевченко


Доволі часто люди, які хочуть перейти в IT, вагаються, чи варто це робити. Певною мірою ця обережність зумовлена страхом невідомості, адже IT-галузь — це окрема планета зі своїми правилами, звичаями й навіть законами тяжіння. Проте найчастіше причиною сум’яття є неспівставність здобутої освіти й цікавої вакансії, що викликає, до прикладу, такі думки: «Як я можу подаватись на вакансію бізнес-аналітика, якщо я філолог?», «Який з мене проджект-менеджер, якщо я фінансист?» або «Який ще QA-інженер? Я ж гуманітарій!».  

Я зіткнулася з такими сумнівами 4 роки тому, коли змінювала юриспруденцію на ІТ. У цьому матеріалі хочу поділитися власним досвідом світчингу та проаналізувати, що сьогодні важливіше для роботи в IT: диплом чи навички.   


З юриспруденції в ІТ: мій особистий досвід 


За фахом я юристка. Деякий час пропрацювала в галузі, навіть написала дисертацію, але зрештою зрозуміла, що таке строге корпоративне середовище — не для мене. Тому вирішила змінити життя й звільнилась «в нікуди». 

Згодом знайома поділилася вакансією Immigration Compliance Specialist в ІТ-компанії. Попри відсутність досвіду в IT чи міграційних справах я таки подала резюме й отримала роботу. Це була моя перша позиція в IT, на якій я займалась виготовленням віз і робочих документів у різні країни. Зараз я працюю в HR-департаменті як Global Mobility Lead: допомагаю бізнесу з релокацією працівників.  

Мій бекграунд не раз ставав мені в пригоді. Освіта й робота в юриспруденції допомагає орієнтуватись у договорах, директивах ЄС і законах різних держав. Досвід в аспірантурі — опрацьовувати тонни сторінок тексту дрібним шрифтом з виносками без втрати концентрації. А зацікавленість темою прав людини — бути емпатичною, незважаючи ні на що (ну майже). 


Навички vs диплом: що важливе в IT?


У дитинстві всіх запитують: «Ким ти хочеш стати, коли виростеш?». У відповідь діти називають професію, і батьки відразу ж починають планувати: щоб стати вчителем, потрібен диплом педагогічного університету, хірургом — медичного тощо. Унаслідок фіксації на отриманні диплома формується апріорна тотожність: диплом = професія. 

Але робота в IT не дорівнює ні поняттю диплома, ні поняттю професії в традиційному його розумінні. Ця галузь радше потребує питання: «Які навички, вміння й компетенції ти хочеш мати, коли виростеш?».  

Мені здається не випадковим, що й славетний український філософ Григорій Сковорода писав саме про сродну працю, а не про сродну професію. Він розумів, що важливо не ототожнювати зміст та форму. І, як на мене, IT-галузь — це найяскравіший приклад пріоритету навичок, умінь і компетенцій (змісту роботи) над дипломом (формою роботи, тобто професією). 

Чому? Давайте міркувати.  

По-перше, сьогодні прив’язуватись до професії, зазначеної в дипломі, означає зробити собі ведмежу послугу. Адже суть професій з плином часу змінюється, адаптуючись до світу та вимог ринку. Наприклад, робота ейчара 20 років тому й сьогодні сильно відрізняється: зараз ця роль більш диверсифікована, з’явились нові напрями, як-от корпоративна соціальна відповідальність. Багато старих професій на кшталт телефоністів зникають, натомість виникають нові — розробники програмного забезпечення, QA-інженери тощо. 

По-друге, за логікою «професія = диплом», бізнес-аналітик мав навчатись на факультеті бізнес-аналізу, а його може взагалі не бути. У зв’язку зі стрімким розвитком IT-галузі виникла потреба в певних позиціях («професіях»), проте класична освіта в кращому випадку реагує на цей запит повільно, а в гіршому — взагалі його ігнорує. Якщо вас цікавить вакансія, але диплом їй не відповідає, подумайте, чи існує взагалі диплом для цієї професії (наприклад, для моєї посади HR Global Mobility). Тут стане в пригоді радше не традиційний диплом, а платформи й заклади неформальної освіти, які оперативніше реагують на актуальні запити ринку. 

По-третє, в цій галузі є професії, для яких важливішими є не hard skills (професійні знання й вміння, які підтверджується, зокрема, дипломом), а soft skills (особистісні компетенції та навички, які ми здобуваємо, зокрема, в процесі навчання й роботи). Сьогодні найзатребуванішими soft skills, за версією HiHello blog, є адаптивність, комунікація, критичне мислення, цифрова грамотність, тайм-менеджмент та інші. І позицій, де на перший план виходять ці компетенції та емоційний інтелект, — в ІТ багато, що робить взаємозв’язок між дипломом і роботою в цій галузі доволі примарним. Який диплом має бути в рекрутера, проєктного менеджера, бізнес-аналітика, ейчара? Мені здається — будь-який.  

Вчетверте, підхід «Які навички, вміння і компетенції ти хочеш мати, коли виростеш?» дозволяє тримати фокус не лише на отриманні диплома (що, безумовно, є важливим для деяких професій). Він також надає додаткову перспективу й дозволяє зрозуміти, якою людиною та професіоналом ви хочете бути, що для вас важливо. Якщо точно знати, що та як вам подобається робити, легше знайти ту саму сродну працю, про яку писав Сковорода.  

То що в підсумку?

Раніше будь-яка професія дійсно була насамперед сукупністю відповідної освіти й релевантного досвіду. Звідси й фіксація наших батьків на важливості диплома й необхідності працювати за професією. Ця тяглість історичної пам’яті нині потребує переосмислення. Сьогодні професія чи краще сказати — робота, є сукупністю знань, навичок і компетенцій. І, як ми вже з’ясували, не дорівнює диплому.  


10 професій в IT для людини з будь-яким дипломом


Я виділила ключові компетенції для IT-професій, які підійдуть людям із будь-якою освітою. Можливо, і ви в цьому списку знайдете для себе сродну працю.
   

1. Проджект-менеджер 

Це фахівець, який планує та організовує роботу над проєктом з урахуванням бюджету й дедлайнів. Менеджери проєктів відповідають за керівництво командами, визначення й пріоритизацію цілей, комунікацію із зацікавленими сторонами та доведення проєкту до його завершення. 

Ця професія підійде тим, хто вміє (або хоче навчитися) рятувати проєкти й реанімувати безнадійні ситуації; хто здатний звести нанівець будь-які конфлікти; хто любить людей; хто розуміє, як бути дипломатичним; хто знає, що робити, аби дебет і кредит сходились копійка в копійку. 

Ключові компетенції:

  • навичка ведення переговорів і вирішення конфліктів;
  • вміння будувати стосунки й мотивувати; 
  • орієнтація на процес і на результат; 
  • клієнтоорієнтованість; 
  • планування та бюджетування; 
  • управління персоналом.  


2. Бізнес-аналітик

Це фахівець, який займається обробкою, інтерпретацією та документуванням бізнес-процесів, продуктів і послуг за допомогою аналізу даних. Така робота пасуватиме тим, хто добре вміє слухати й комунікувати, читати між рядків та розуміти несказане.

Ключові компетенції: 

  • абстрактне мислення й увага до деталей; 
  • навички комунікації та ведення переговорів; 
  • усна та письмова англійська, навички презентації; 
  • висока гнучкість, вміння працювати в команді; 
  • самоорганізація і тайм-менеджмент;
  • здатність швидко навчатися, щоб розуміти різні сфери бізнесу.  


3. Фінансовий партнер

Це фахівець, який моніторить дані бізнесу в режимі реального часу, відстежує його фінансові показники та надає фінансовий аналіз і прогнози, щоб допомогти компанії зі стратегією чи прийняттям рішень. Підійде тим, хто любив у школі математику (особливо задачі з зірочкою); хто знає, як передбачити непередбачуване й прорахувати непрораховане, а потім пояснити це будь-кому зрозумілою мовою.

Ключові компетенції: 

  • сильні аналітичні здібності й увага до деталей; 
  • клієнтоорієнтованість; 
  • особиста ефективність, здатність працювати автономно, мультизадачність; 
  • вміння працювати в середовищі, яке швидко змінюється, та реагувати на ситуаційні запити. 


4. Рекрутер

Це фахівець, відповідальний за пошук потенційних співробітників для компанії. Ним може стати кожен, хто вміє (або хоче навчитися) діставати з-під землі або навіть з іншої галактики потрібних людей та залучати їх до своєї організації.

Ключові компетенції: 

  • навички комунікації; 
  • впевненість, довіра до інших, порядність; 
  • здатність до постійного вдосконалення; 
  • вміння будувати партнерські стосунки й співпрацювати з іншими для досягнення спільних цілей; 
  • адаптація до мінливих вимог сьогодення й різних ситуацій. 


5. Спеціаліст із глобальної мобільності

Це фахівець, який відповідає за процес релокації працівника в іноземну країну: від вибору країни релокації до фактичного найму й переїзду. Ним може стати той, хто хоче досліджувати різні країни й континенти, читати про трудові й податкові нюанси найму, трішки рахувати в Excel та активно спілкуватися англійською. 

Ключові компетенції: 

  • критичне й аналітичне мислення; 
  • планування й керування невизначеністю; 
  • навички комунікації; 
  • вміння балансувати між зацікавленими сторонами; 
  • здатність мислити й діяти глобально; 
  • бажано — досвід в консалтингу й розуміння change-менеджменту. 


6. HR Business Partner

Це фахівець, який разом із топменеджерами й лінійними керівниками працює над розвитком потенціалу окремих працівників і цілих команд, займається плануванням та управлінням талантами. Ця робота пасуватиме тим, хто вміє моніторити температуру по палаті певної команди; відстежувати тенденції динаміки групи людей; передбачати, хто планує звільнитись; бачити, хто — діамант, який треба відшліфувати, а кого варто просто відпустити. 

Ключові компетенції:

  • навички комунікації; 
  • консалтинг, етична практика; 
  • глобальна та культурна обізнаність; 
  • управління відносинами. 


7. Маркетолог

Це фахівець, який займається аналітикою ринку та проєктує стратегію просування товарів і послуг. Маркетологом може стати той, хто знається на трендах, розуміє, що потрібно людям та вміє їх зацікавити. 

Ключові компетенції: 

  • критичне мислення; 
  • управління проєктами; 
  • навички письмової, усної комунікації та презентації; 
  • вміння писати й редагувати контент з увагою до деталей; 
  • інклюзивність та осмислення різноманітності; 
  • вміння створювати позиціювання та меседжі для досягнення маркетингових цілей.


8. Копірайтер

Це фахівець, який займається написанням текстів, що використовуються здебільшого в маркетингових і рекламних матеріалах. Ця професія підходить тим, хто вміє писати так, аби достукатись до кінцевого споживача послуги/товару, заінтригувати й змусити почитати про цю послугу/товар більше (це як мінімум). 

Ключові компетенції: 

  • навички письмової й усної комунікації; 
  • увага до деталей; 
  • навички роботи з цифровими платформами (наприклад соцмережами); 
  • глобальне, аналітичне, позитивне, проактивне, командоцентричне мислення; 
  • здатність працювати в середовищі, що швидко змінюється, та дотримуватись дедлайнів; 
  • цікавість до різних культур та усвідомлення різноманітності.


9. SEO Specialist

Це фахівець, який займається внутрішньою та зовнішньою оптимізацією сайту для підвищення його позиції в списку сторінок, знайдених пошуковими системами за конкретними запитами. Це професія для тих, хто вміє та любить копатися в алгоритмах інтернету, цікавиться маркетингом і рекламою. 

Ключові компетенції:  

  • глибоке розуміння алгоритмів пошукових систем і методів ранжування; 
  • базові знання HTML та CSS; 
  • навички роботи з інструментами SEO/аналітики (Google Analytics, Google Search Console, Google AdWords Keyword Tool, Ahrefs, SE Ranking тощо); 
  • здатність аналізувати великі обсяги даних.


10. Learning Specialist

Це фахівець, який допомагає створити навчальне середовище (програми, курси, тренінги) в межах компанії для розвитку її працівників. Ця професія підійде тим, хто любить вчитися та знає, як робити це ефективно. 

Ключові компетенції:

  • системне мислення; 
  • ініціативність, проактивність, гнучкість;
  • навички розв’язання проблем та управління змінами; 
  • організаційний розвиток; 
  • навички комунікації та презентації; 
  • клієнтоорієнтованість.

Якщо ви дійсно хочете спробувати себе в IT, але вас зупиняє лише відсутність профільного диплома, сподіваюсь, що дана стаття мотивує вас більше не зволікати. Не бійтеся й пробуйте! Адже, як писав Іван Багряний: «Сміливі  завжди мають щастя». 

Шукаєте роботу в ІТ?

Маємо багато пропозицій роботи для спеціалістів різного рівня від українських та закордонних компаній, зокрема і в ІТ-сфері.

Вакансії

Читайте також

Вхід в IT для тих, хто не хоче кодувати: позиції, лайфхаки та корисні ресурси для світчерів

Резюме для роботи в IT-компанії: 11 типових помилок кандидатів

IT-маркетинг VS маркетинг в інших сферах: порівнюють світчери

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.