Як наважитися та змінити професію зі звичної на улюблену? Євгенія Черненко, дизайнерка в Skylum, вирішила світчнутися з маркетингу, де займала Senior-позицію, у дизайн і заново почати кар’єру з Junior-рівня. З якими викликами їй довелося стикнутися та що вона радить для світчингу в дизайн?
Мене завжди цікавили психологія, маркетинг і дизайн. Де б я не працювала, знання з цих трьох сфер постійно ставали мені в пригоді. Водночас я відчувала, що найбільше тяжію до самореалізації саме в дизайні. Мені знадобилося побудувати кар’єру в маркетингу, зіткнутися з вигоранням і пропрацювати власні страхи й упередження, щоб врешті-решт стати дизайнеркою. Чому варто боротися за пошук свого професійного призначення, як виважено й розсудливо світчнутися у дизайн та до яких викликів треба бути готовим — ділюся далі.
Про кар’єрні пошуки та реалізацію в маркетингу
Під час навчання на психологічному факультеті мене найбільше цікавила поведінка людей: що впливає на їхній вибір, як працюють когнітивні упередження тощо. Особливо зачепила тема психології маркетингу. Я хотіла розібратися в ній глибше, тож почала самостійно вивчати маркетинг: читала Філіпа Котлера й інші популярні книжки, відвідувала профільні курси.
Свою кар’єру я почала зі сфери роздрібної торгівлі: отримала посаду маркетологині та стала займатися веденням соціальних мереж, редизайном сайту, створенням рекламних повідомлень і рекламної продукції. Уже тоді мене також цікавив дизайн: хотілося створювати естетичну й красиву картинку для будь-яких рекламних проявів. Тому чимало часу я приділяла не лише освоєнню нових знань із маркетингу, а й самоосвіті у сфері дизайну. Наприклад, опанувала Photoshop та Illustrator.
Мій кар’єрний шлях завжди був насиченим і різноманітним. З певною періодичністю я змінювала місця роботи, пробувала себе на різних посадах і працювала у різноманітних галузях. Мала досвід роботи й SMM-ницею в ІТ-компанії, і маркетологинею у сфері архітектури та дизайну, і диджитал-маркетологинею в агенції. Одного дня я повернулася в IT — мені пощастило підсилити команду SoftServe — і вирішила затриматися тут надовго: спочатку на посаді маркетологині, а невдовзі — у ролі продакт-маркетологині. Після 9 років реалізації в маркетингу я мала досвід, успішні кейси, надивленість, авторитет і позицію рівня Senior.
Про бажання реалізовувати себе в дизайні
Однак весь цей час я не переставала займатися дизайном. Не лише виконувала певну частину дизайнерської роботи на кожній з посад, а й стежила за новими інструментами та трендами, прагнула вчитися нового й оточувати себе людьми, які люблять дизайн так само сильно, як і я.
Тричі в мене виникало бажання світчнутися. Але я до останнього не могла наважитися на кардинальні зміни. Спершу постала можливість вибрати між маркетингом та дизайном, і після роздумів я зупинилася на варіанті, який тоді мені здався розсудливим і перспективним, — маркетинг в ІТ.
Вдруге замислилася над зміною сфери, коли зіткнулася з професійним вигоранням. Втомила роль маркетологині, бо вона не дає впливати на сам продукт. Але я розв’язала цю проблему в більш-менш безпечний спосіб: вирішила працювати продакт-маркетологинею та безпосередньо впливати на створення продукту. Цього компромісу з собою вистачило на три роки.
Аргумент, який щоразу мене зупиняв, — зараз неслушний час для змін. Насправді ж ніколи не буде ідеального часу для трансформацій. За будь-яких умов і обставин знайдуться причини, які зупинятимуть. Це усвідомлення допомогло мені переглянути власні установки та з часом успішно світчнутися в дизайн.
Про прокачування hard скілів і роботу з власними упередженнями
Минулого року я записалася на річний курс із дизайну. Хотіла на практиці перевірити, чи дійсно кар’єра в дизайні мені підходить: чи виникає бажання виконувати домашні завдання, чи хочеться працювати з тими чи іншими видами робіт, чи цікаво занурюватися в дизайн глибше. Одного разу зловила себе на думці, що хочу зробити дизайн своєю основною професією. Бо зʼясувалося, що загалом дизайн-завдання приносять мені набагато більше задоволення, ніж маркетинг.
Утім, між «усвідомити покликання» та «зважитися на зміни» є велика різниця. Нівелювати її мені допомогла робота з психологом. Довелося попрацювати над кількома упередженнями, які морально заважали рухатися уперед. Наприклад, відсутність художньої освіти здавалася серйозною перепоною. Я вірила, що без неї не зможу стати успішною дизайнеркою. Після роботи над цим стереотипом я чітко для себе зрозуміла: успіх насамперед залежить від мотивації здобувати конкретні знання та навички, а не від диплома.
Ще одне упередження було пов’язане зі «втраченими» роками в маркетингу. Це такий собі оманливий ефект незворотних втрат — страх втратити вже вкладений час і зусилля у справу, яка не приносить очікуваного результату і стає тягарем, що зрештою призводить до ще більших втрат. Я так боялася втратити напрацьоване в маркетингу, що впродовж багатьох років не наважувалася на різкі зміни. Пропрацювання цієї ситуації теж дало свої результати. Я збагнула, що мій досвід у маркетингу — не ступор, а справжній актив, який може стати цінною перевагою в майбутній діяльності.
Про перехід і роботу в дизайні
Перше своє резюме з дизайнерським портфоліо я відправила IT-компанії Skylum. Там якраз була відкрита вакансія Marketing Designer, до того ж мені впродовж різних періодів кар’єри хотілося попрацювати саме з цією командою. Роботу я отримала, і вже понад 3 місяці працюю в новій для себе ролі: займаюся дизайном рекламних матеріалів, email-розсилок, лендингів і сторінок на сайті.
І хоча тепер я маю в рази більше роботи та навантаження, ніж це було на останніх маркетингових посадах, мій інтерес до дизайну лише зростає. Як на мене, це один з показників, що зміна кар’єри повністю виправдала очікування. Хочеться частіше ходити на дотичні до дизайну заходи, більше спілкуватися з дизайнерами, читати багато профільної літератури. Ще один важливий маркер, що я на своєму місці, — з’являється бажання розповідати про будь-які свої досягнення в цій сфері, навіть незначні. Починаєш пишатися новими здобутками й охоче ними ділитися, бо для тебе вони несуть неабияку цінність.
Про виклики світчингу
Світчерство також пов’язане з труднощами й викликами. У моєму випадку досвід та компетенції, які давали певний авторитет у маркетингу, тепер не мають сильної ваги — щоб отримати вплив на робочі процеси, потрібно знову утвердитися як професіонал.
Було складно адаптуватися до ролі початківиці, оскільки в мене залишилася звичка проактивно вирішувати ті чи інші ситуації. У цьому допомогло усвідомлення, що зараз я лише вчуся нового. Наразі моє завдання — пропускати крізь себе якомога більше інформації, поглинаючи корисні знання та практики. Бо моя глобальна мета — не отримати стрімке кар’єрне зростання для галочки, а насамперед стати класною спеціалісткою і розв’язувати проблеми за допомогою дизайну.
Крім того, потрібно було звикати до нових дизайн-процесів і до самої дизайнерської термінології. Добре, що у щоденній роботі швидко опановуєш цей інструментарій.
Перед тим, як залишити позицію Senior і піти на Junior, я підготувала фінансову подушку безпеки. Якщо зміна кар’єри передбачає перехід з вищої позиції на нижчу, варто обов’язково заздалегідь продумати фінансову стратегію. Її наявність була ще однією точкою опори й додатковим стимулом зважитися на зміни. Я вірю, що при сильному бажанні розвиватися в новій і насамперед цікавій для себе сфері можливе швидке зростання — і професійне, і грошове. Бо вже є розуміння, як вибудовувати свій кар’єрний шлях і в якому напрямі розвиватися, щоб заробітна плата зростала пропорційно новим навичкам і компетенціям.
Кілька порад, як успішно перейти в дизайн
- Зробіть акцент на маленьких кроках і не поспішайте з радикальними змінами. Спробуйте попрацювати у Figma, переглянувши кілька відео на YouTube. Пройдіть кілька курсів. Зробіть для бізнесів своїх друзів пару рекламних макетів. Якщо дизайн продовжує вас захоплювати, візьміть підробіток і попрацюйте на фрилансі. На кожному етапі перевіряйте, чи все ще вам цікаво, чи хочете дізнаватися більше. Поступово ви будете отримувати нові навички, знання, досвід. І зрештою відчуватимете достатній прогрес у власних силах та компетенціях, щоб шукати можливості для переходу в дизайн.
- Познайомтеся з дизайнерами та поспілкуйтеся про роботу в індустрії загалом. Цей нетворкінг може наштовхнути вас на неочевидні інсайти. Саме так я дізналася, що дизайнери-початківці мають інтенсивний робочий графік і треба бути готовою до великих обсягів роботи. І що не варто сприймати фідбек і критику своїх перших робіт у дусі «Ну все, я поганий дизайнер». Краще виважено обдумати зворотний зв’язок і взяти найкорисніше з нього для своєї подальшої роботи.
- Подумайте, як попередній професійний бекграунд може підсилити вас у новій професії. Ви не починаєте з нуля, у вас уже є цінний для ринку досвід. Залишається придумати, як поєднати його з новими професійними амбіціями на рівні УТП (унікальної торгової пропозиції), щоб виділятися з-поміж конкурентів.
Що почитати, послухати й подивитися про дизайн для розширення світогляду:
- документальний серіал “Abstract: The Art of Design” на Netflix, в якому досліджуються різні сфери дизайну — інтерфейс, архітектура, типографіка, ілюстрація тощо;
- книжка «Дизайн для реального світу. Екологія людства та соціальні зміни» Віктора Папанека, яка розкриває філософію дизайну та дає розуміння, як конкретні дизайн-рішення можуть позитивно впливати на життя людей;
- подкаст «Дизайн джем», який дозволяє зануритися в дизайн-сферу і дає розуміння, чим дизайнери живуть і що їх хвилює.
Шукаєте роботу в дизайні?
У нас саме триває дизайн-тиждень: інтенсивне знайомство з топовими компаніями, їхніми дизайн-процесами та актуальними вакансіями зі сфери.
ДеталіЧитайте також
Як дизайнеру-початківцю отримати фідбек: 6 дієвих способів
Що треба знати і вміти графічному дизайнеру. Гайд від Олександра Трегуба
PayCheck. Історія графічного дизайнера, що в 19 років став артдиректором, а зараз заробляє $4700
Дякуємо!
Тепер редактори знають.