Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Як дизайнеру-початківцю отримати фідбек: 6 дієвих способів

21.07.22 Кар'єра 5 хв читання

Дизайнери не можуть працювати у вакуумі, бо створюють те, з чим будуть взаємодіяти інші. Тому для них важливий регулярний зворотний зв’язок: він допомагає покращувати свої навички, щоб згодом робити те, що хоче бачити замовник і що знайде відгук у цільової аудиторії. Де дизайнерам-початківцям шукати фідбек, розповідає Ігор Артюхов, Lead Designer в IT-команді NIX.

1658335648 artuhov

Ігор Артюхов


Спосіб №1. Показати роботу другу-дизайнеру


Отримати пораду досвідченого дизайнера можна і варто, коли ви сумніваєтесь у вибраній композиції, кольорах, відступах або вам просто цікава стороння думка. Фахівець швидко побачить проблему та допоможе її виправити.

Наприклад, новачки часто припускаються поширеної помилки — намагаються ускладнити дизайн непотрібними елементами. Скажімо, малюють на сайт кнопку незвичайної форми, з градієнтом, з обведенням, хоча можна зробити простий прямокутник із текстом. Але початківцю здається, ніби це виглядає як половина роботи, тому він додає максимум «дизайну». Насправді будь-який досвідчений дизайнер вам скаже: більшість сучасних сайтів мають кнопки у вигляді простого прямокутника з текстом.

Прохання про відгук від знайомого має і зворотний бік. Навіть чудовий дизайнер може зовсім не вміти давати фідбек. Тож будьте морально готові до абстрактної критики на кшталт «Це жах» або «Так не малюють». Буває й так, що через небажання образити вас друг, навпаки, може збрехати, що ваш дизайн класний, або видати щось поверхове на зразок «Для новачка це нормально». Тому дуже важливо правильно фільтрувати зворотний зв’язок. Попросіть не абстрактну оцінку «Добре» або «Погано», а конкретику: уточніть, що та як потрібно виправити, які ділянки дизайну можна покращити.


Спосіб №2. Порадитися з розробником


Ця порада особливо стосується фахівців, чий дизайн втілюється у верстці й розробці. Тут дуже важливо отримати технічний фідбек. Бо намалювати можна будь-що, а от реалізувати на практиці — далеко не все, і зрозуміти цю різницю новачку іноді буває важко.

Тут і стануть у пригоді поради розробника. Але обов’язково зважайте на його досвід. Є ті, хто абияк реалізує будь-який дизайн, але не факт, що він буде зрозумілим і зручним для кінцевого користувача. Такий розробник навряд чи дасть адекватну оцінку вашій роботі.

Я раджу звертатися до фахівців із досвідом участі в успішних комерційних проєктах. Вони вже бачили різні дизайни й точно знають, що в реальності дійсно спрацює, а що в жодному разі не можна віддавати на реалізацію.

Поширена ситуація, коли хочеш намалювати крутий дизайн, але тобі зв’язує руки розробник або клієнт. Перший каже, що твоя ідея технічно нереальна чи її можна втілити лише частково. Другий — що реалізація задуму перевищує поточний бюджет. Враховувати ці обмеження також важливо. Якщо дизайн не відповідає технічним вимогам або не вписується в бюджет, велика ймовірність, що його не затвердять, яким би унікальним він не був. Тому прислухайтесь до порад колег і намагайтесь наблизити свій дизайн до бажаного результату. 


Спосіб №3. Попрацювати на фрилансі


Робота з різними замовниками дозволить збагатити свій досвід та регулярно отримувати фідбек від клієнтів після закінчення співпраці. Але тут варто зважати на тип замовника, яких може бути декілька. 

  • Підприємці. Це можуть бути досвідчені бізнесмени, які вміють давати зрозумілий фідбек. А може бути, умовно, директор заводу, який захотів зробити сайт для свого підприємства. Він не те що відгук про роботу, він навіть вимоги до продукту може формулювати насилу. Якщо замовник поки що не уявляє собі бажаний результат, не варто відразу приходити до нього з готовим проєктом і просити фідбек. Спілкування з такими клієнтами потрібно вибудовувати поступово, щоразу показуючи проміжні результати. 
  • IT-фахівці. Це може бути розробник, який пише код у своєму стартапі, а ось для дизайну йому потрібен помічник. Тут вам буде і чітке технічне завдання, і хороший фідбек у підсумку щодо того, наскільки ваш дизайн можна втілити в життя.
  • Дизайнери, які шукають собі помічників. Якщо фахівець не встигає виконувати весь обсяг своєї роботи, він може делегувати дрібні завдання дизайнеру-початківцю. У такому разі вас можуть попросити «почистити» макет або намалювати сторінку сайту за зразком. 

Ще цікава й корисна річ на біржах фрилансу — конкурси. Припустимо, клієнту потрібен логотип для кав’ярні. Він не хоче витрачати час на пошуки дизайнера, а влаштовує на біржі конкурс. Охочі взяти участь надсилають свої приклади логотипів згідно з його ТЗ, і замовник сам визначає переможця. Чим такий формат корисний дизайнерам-початківцям? Регулярна участь у конкурсах, по-перше, допомагає набити руку. По-друге, дозволяє приблизно зрозуміти, який дизайн найчастіше обирають клієнти, що взагалі подобається людям. Якщо програєте, то розгорнутий фідбек, найімовірніше, не отримаєте. Але ніщо не заважає написати замовнику та дізнатися, чому він обрав інший дизайн, а не ваш.

І пам’ятайте: фриланс вимагає вміння спілкуватися з клієнтами. Тут варто дотримуватись технічних вимог до дизайну, намагатися зберегти індивідуальний стиль і при цьому йти на компроміси, щоб догодити замовнику.


Спосіб №4. Побути дизайнером-волонтером


Не впевнені у своїх навичках? Тоді не поспішайте братися за комерційні замовлення. Наприклад, запропонуйте свої послуги благодійному проєкту. Волонтерська робота нівелює відсутність досвіду. Навіть якщо ви зробите логотип або простенький сайт не ідеально, на вашій самооцінці це навряд чи сильно позначиться. Інша справа — коли ви берете за роботу гроші, а результат засмучує замовника.

З початком повномасштабної війни в Україні з’явилося багато волонтерських ініціатив. Такі проєкти часто шукають дизайнерів, і це ваш шанс зробити добру справу та заодно попрактикуватися й попросити замовників про зворотний зв’язок. Можу порадити Telegram-чати «Креативні Сили України» та «Навзаєм». Тут ви знайдете завдання різної складності: від оформлення презентацій до створення брендбуків і лендингів.


Спосіб №5. Показати свої роботи дизайнерській спільноті


Обов’язково вкажіть, що ви новачок і прийшли за відгуками інших дизайнерів. Багато хто завантажує свої роботи на Behance і Dribbble, але я б не назвав це дієвим способом. Ці сайти слугують радше як портфоліо, щоб замовник подивився приклади ваших робіт. Фідбеки від дизайнерів тут будуть короткими. Найімовірніше, вам напишуть «Great job» з проханням поставити лайк у відповідь.

Написання розгорнутого відгуку займає час. Наприклад, перевірка домашніх завдань моїх студентів на курсах у середньому займає 10 хвилин на одного, тобто мінімум 2 години на групу з 12 студентів. Не кожен дизайнер, якщо тільки він не викладач, готовий витрачати стільки часу, щоб ґрунтовно оцінювати чужі роботи. Хоча на форумах трапляються люди, готові ділитися своїми знаннями з новачками та допомагати їм покращувати роботи.

Майте на увазі, що в дизайні є багато холіварних тем і понять, які кожен трактує по-своєму. Ця суб’єктивність може позначатися на фідбеках про ваші роботи. Скажімо, якщо у вашому дизайні з’явилися дробові значення, обов’язково знайдеться той, хто напише, що вони не потрібні. Або ж ви використали для заголовка декоративний шрифт, і комусь він видається недоречним. У коментарі можуть прийти й токсичні люди, які взагалі писатимуть, що дизайн — це не ваше. 

Якщо ви легко сприймаєте критику та все-таки хочете почути сторонню думку, зверніться у Telegram-чат Kharkiv Design Community. Тут можна показати дизайнерам із різним досвідом свої напрацювання, а вони спробують поділитися власним баченням реалізації вашого завдання та дати практичні поради.


Спосіб №6. Записатися на курси та спілкуватися з ментором


На мій погляд, це один із найкращих способів регулярно отримувати якісний фідбек. На етапі навчання викладач, по суті, є вашим замовником. Такий собі «хороший клієнт», який не просто говорить, яким має бути дизайн, а й дає конкретні практичні поради.

Навчіться дослухатися до зауважень ментора. Він як ніхто інший знає, що цінують у сучасному дизайні, і готовий допомогти вам натренуватися й досягти високого рівня. Спілкуючись із викладачем, ви краще зрозумієте, на який дизайн зараз є попит. Можливо, в особистій практиці його методики та рекомендації вам не знадобляться, але просто візьміть їх до уваги. Хто знає, де й коли вони стануть у пригоді.

Недолік цього способу в тому, що будь-які курси колись закінчуються, а потреба у зворотному зв’язку лишається. Середня кількість занять не покриває весь необхідний обсяг знань, і деякий час дизайнер-початківець ще живе в пошуках «свого» стилю та продовжує становлення як фахівець. У цей період йому важливо отримувати регулярні відгуки від досвідченого колеги.

Досі я не зустрічав онлайн-платформи, куди українські дизайнери-початківці могли б завантажити свої роботи й отримати чесний та конструктивний фідбек. Це стало поштовхом для мене та моєї команди дати таку можливість усім, хто починає свій шлях у дизайні. Так з’явилася ініціатива NIX Design Review. Охочі отримати відгук залишають заявку через форму на сайті та прикріплюють до неї свій дизайн у форматі Figma. Ми безоплатно надамо технічний фідбек і пояснимо, як можна покращити роботу. І хоча ми в першу чергу UX/UI дизайнери, але початківцю можемо допомогти і з брендингом чи лого.

Будь-яка наша порада — це рекомендації винятково на основі особистого досвіду. Якщо загалом дизайн хороший, ми торкнемося функціональних моментів: наприклад, запитаємо, що станеться при натисканні на певну кнопку. Дизайнерів, чиї роботи нам сподобаються найбільше, запросимо на співбесіду.


Як правильно працювати з фідбеком?


На старті кар’єри будьте готові до негативних відгуків. Це не означає, що вашу роботу обов’язково розкритикують вщент, але негативний фідбек спочатку буде. Адже в кожного своє уявлення про хороший дизайн. Наприклад, у дизайні інтерфейсів є такий напрям, як бруталізм, що передбачає багато дещо безглуздих і незручних із точки зору користувача елементів. Один замовник скаже, що логотип у такому стилі некрасивий, що «навіть його донька намалювала б краще». Інший — зауважить, як це креативно і нестандартно. І обидва матимуть рацію.

Якщо ви отримали конструктивний фідбек, у вас буде чітке розуміння, що треба виправити. Наприклад, клієнт просить зробити кнопки маленькими, а логотип — великим. Тут усе очевидно. Якщо ж замовник заявляє, що йому не подобається весь дизайн, такого відгуку недостатньо. Поговоріть із ним і з’ясуйте, що саме не так. Звичайно, ви можете натрапити на того, хто не зрадіє постійним питанням і просто скаже: «Мені треба працювати, а ти роби своє». У такому разі спробуйте підібратися до клієнта через приклади. Покажіть йому кілька дизайнів, близьких до того, що він просить. Нехай і по крихтах, але так ви зможете скласти бодай якесь уявлення про те, що в розумінні клієнта «красиво», а що — ні. Ця інформація стане відправною точкою для правок у вашому дизайні.

Будь-який з перерахованих способів отримати зворотний зв’язок — це вже набагато краще, ніж зовсім нікому не показувати свою роботу. Бо фідбек — найцінніший досвід для дизайнера. Можна вивчити всю теорію та майстерно використовувати всі інструменти, але почуття смаку та «надивленість» вам не прищеплять жодні курси. Тільки постійна практика та фідбеки допоможуть зрозуміти, наскільки добре у вас виходить дизайн і куди ви можете рости.

Шукаєте роботу в дизайні?

Маємо чимало вакансій для таких спеціалістів в українських та закордонних компаніях 👉

Вакансії

Читайте також

Що робить і скільки заробляє графічний дизайнер

Як скласти портфоліо? Поради фотографам, копірайтерам, дизайнерам та SMM-никам

Що читати дизайнерам: 8 книг для професійного розвитку

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
1
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.