Ви отримали довгоочікуваний офер, радість наповнила вас, але швидко змінилася тремтливим хвилюванням або навіть страхом невідомості. Як усе складеться в новій компанії? Чи зможете ви максимально реалізувати себе й бути корисним на новому місці? HR-експертка й кар’єрна консультантка Юлія Єфіменко радить, як пройти випробний термін і виправдати очікування роботодавця.
Часто, отримавши довгоочікуване запрошення на роботу, співробітники не приділяють належної уваги першим місяцям у компанії або ж, навпаки, надто нервують і переживають за свої результати. І те й інше — крайнощі, яких варто уникати.
Правильний процес адаптації на новому місці так само важливий, як і пошук роботи.
Якщо ви розумієте, чого чекати і як себе вести під час випробного терміну, ви можете його контролювати, а отже — впливати на результат.
Випробний термін — це період, коли новий співробітник вивчає внутрішні процеси в компанії (правила роботи, команду й колектив, цінності компанії тощо) та адаптується до роботи на новій посаді. Компанія, в свою чергу, більш детально знайомиться зі співробітником, розуміє, чи відповідають його компетенції посаді та чи здатний він допомогти бізнесу вирішувати завдання й досягати поставлених цілей. Зазвичай випробний термін становить 3 місяці для фахівців і 6 місяців — для співробітників рівня C-level (топ-менеджери).
10 порад, як пройти випробний термін
1. Визначте свою мету
Вирішіть особисто для себе, чого ви чекаєте від адаптації. Наприклад, якщо ви міняєте сферу, випробний термін — це можливість зрозуміти, чи «вашу» справу ви обрали. 2-3 місяців глибокої роботи й спостережень для цього достатньо. Або, можливо, за час адаптації ви хочете зрозуміти, наскільки ця компанія зможе допомогти вам у розвитку ваших компетенцій і навичок.
2. Вивчіть програму адаптації в компанії
Onboarding процес у кожній компанії різний, тому важливо заздалегідь розібратися й зрозуміти, що та як буде відбуватися — які етапи, терміни тощо. Якщо ж у компанії ці процеси не прописані, поспілкуйтеся з керівником або менеджером з персоналу — нехай вам на словах розкажуть, що та як може / буде відбуватися.
3. Контролюйте хвилювання
Для багатьох випробний термін — процес стресовий, зокрема й для керівників. Не соромтеся того, що ви нервуєте, але не дозволяйте емоціям брати гору. Не будьте в постійному страху — це видно + це буде впливати на вашу уважність і продуктивність. До того ж команді може бути не комфортно працювати з людиною, яка вічно боїться й нервує.
Як можна знизити рівень стресу? Наприклад, розбивайте великі завдання на маленькі підзадачі й кроки. А якщо ви любите себе критикувати й знецінювати свої результати — в кінці кожного робочого дня відмічайте 3 завдання, які вам вдалося закрити. Або випишіть свої досягнення з минулих місць роботи, нехай вони завжди будуть у вас перед очима (іншими словами, спирайтеся на свої компетенції).
4. Просіть регулярний фідбек про свою роботу
Так ви будете відразу розуміти, які зони вам варто підтягнути. Але не сприймайте фідбек як критику — це ваша дорожня карта поліпшення своїх навичок.
5. Не соромтеся давати зворотний зв’язок роботодавцю
Якщо вас щось бентежить або ви не розумієте якийсь процес — говоріть про це. У роботодавця вже замилений погляд, а ви, як людина зі сторони, можете стати ковтком свіжого повітря, який допоможе по-новому поглянути на якісь процеси. Але для початку проведіть аудит і поспостерігайте. Якщо впевнені, що зміни допоможуть бізнесу — тоді сміливо їх озвучте. Тільки пам’ятайте, що фідбек повинен бути конструктивний. А ще не забувайте, що поламати легко, а ось відновити — в рази складніше.
6. Налагодіть стосунки в колективі
На цьому етапі дуже важливо бути проактивним. Добре, якщо у вас є наставник або buddy, який підкаже й розповість, як усе влаштовано в компанії та команді. Якщо такої людини немає, обов’язково знайдіть одного-двох людей, з якими зможете вийти на обід або випити чашку кави вранці. Це допоможе і стрес зменшити, і почати потихеньку вивчати компанію. Тут вам у поміч правила нетворкінгу 🙂
У моїй практиці перший тиждень новенькі працюють і спілкуються більш відокремлено, але потім усе більше розслабляються і починають спілкуватися з усіма. Якщо компанія велика — для початку запам’ятайте людей, з якими вам потрібно контактувати по роботі, а потім за допомогою нетворкінгу й майбутніх корпоративів зможете познайомитися і з іншими. Знаходьте точки дотику: до кого ви можете звернутися за допомогою, а чим і самі можете бути корисні іншим.
7. Взаємодійте з безпосереднім керівником
Ваш керівник — важлива фігура і для вашої адаптації, і для подальшого розвитку в компанії. Тому відразу встановіть із ним контакт. Уточніть, як буде проходити ваше спілкування, які у нього очікування від вас під час випробного терміну тощо. Про фідбек писала вище — звертайтеся до цього інструменту обов’язково.
8. Дайте собі час
Не поспішайте видавати величезний результат роботи через 2 тижні. По-перше, не факт, що в цьому взагалі є необхідність. По-друге, з таким темпом ви вигорите, і потім набагато складніше буде відновлюватися і вам, і компанії (для роботодавців зараз фізичне і психічне здоров’я співробітників входить в п’ятірку найважливіших аспектів роботи).
9. Адекватно оцініть свого роботодавця
Повторюся, що адаптація — це двосторонній процес. Компанія дивиться на вас у роботі: наскільки рівень компетенцій, заявлений на співбесіді, відповідає реаліям; як ви вписуєтесь у команду; чи поділяєте цінності й принципи компанії. Але при цьому і ви дивитеся на компанію: наскільки робота, умови й колектив відповідають вашим очікуванням; чи готові ви й далі працювати в цій компанії. Зазвичай 1-2 місяців достатньо, щоб прийняти зважене рішення.
10. Обов’язково зафіксуйте всі цілі й завдання на час випробного терміну
Це допоможе оцінити вашу роботу, динаміку адаптації та статус по завданням і вам, і роботодавцю. Чим структурніше все буде описано, тим прозорішим буде процес для обох сторін. Якщо в компанії передбачена постановка й планування задач за допомогою конкретних інструментів (Тrello, Jira, Asana), фіксуйте свої завдання там. Якщо такого немає, опишіть в текстовому файлі свої завдання (як ви їх зрозуміли) і відправте листом керівнику (якщо будуть коректування, їх можна обговорити й зафіксувати відразу в пошті).
Що робити, якщо ваш випробний термін проходить віддалено?
Будьте вдвічі активніші. В офісі є можливість з усіма спілкуватися особисто, тому людина швидше звикає до колективу. Під час віддаленої роботи цей момент зводиться до мінімуму — тому я рекомендую проявляти активність в загальних чатах, більше листуватися з колегами, обов’язково брати участь у ранкових зідзвонах на каву (якщо такі бувають), часто розмовляти з ейчаром, своїм ментором або buddy.
Приділіть знайомству з компанією більше часу. Перегляньте всю інформацію, яку знайдете: сайт, welcome-тренінг, опис цінностей, книжку новачка тощо.
Вивчіть політику і правила віддаленої роботи в компанії. Ви повинні чітко розуміти, коли й де проходять зідзвони й мітинги, з якого по який час ви і ваша команда працюєте, хто і де вам ставить завдання, як і де ви звітуєте про їх виконання.
Якщо процес адаптації двосторонній — тобто кожна сторона однаково розуміє й приймає, що конкретно буде проходити протягом цього часу, — випробний термін пройде комфортно для всіх, а співробітник і компанія в результаті точно визначать, чи готові співпрацювати в довгостроковій перспективі.
Щоб пройти випробний термін, необхідно знайти роботу. Знаємо, де шукати класні вакансії →
ВакансіїЧитайте також
Маски, гнучкість, два коти: як компанії облаштовують роботу в офісах після карантину
Як стати лідером у колективі? Радить бізнес-тренер Олександр Сударкін
Рекрутинг здорової людини: як рекрутерам та кандидатам налагодити стосунки
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Де безкоштовно отримати психологічну допомогу під час війни: список ресурсів
Схожі статті, які можуть сподобатись
Що буде з ринком праці та які професії матимуть попит у майбутньому? Прогнози рекрутерів
Як написати мотиваційний лист на роботу чи навчання: правила та зразки