Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

7 порад для привабливої самопрезентації на співбесіді

24.01.24 Пошук роботи 6 хв читання

Вдала самопрезентація допоможе вам виділитися з-поміж інших, справити вигідне перше враження та «продати» себе як ідеального кандидата, що принесе максимум користі бізнесу. Софія Олексюк, Lead Recruiter у продуктовій IT-компанії Futurra Group, радить, як розказати про себе у форматі структурованої короткої самопрезентації з правильними сенсами.

Софія Олексюк Recruitment Team Lead в IT-компанії Futurra Group
Софія Олексюк

Якщо ваше резюме зацікавило роботодавця, наступний етап — інтерв’ю з представником компанії. Але навіть прокачані хард скіли й солідний досвід не є гарантією вдалого знайомства. Оцінка кандидата починається вже з прохання коротко розказати про себе. Ваша самопрезентація відіграє ключову роль і задає тон усій співбесіді. Як зробити її лаконічною та привабливою, щоб виділитися з-поміж інших і «продати» свою цінність компанії? Чого слід уникати, щоб не зіпсувати перше враження? 

У цьому матеріалі я дам низку рекомендацій, що стануть у пригоді як студентам, що шукають першу роботу, так і більш досвідченим спеціалістам. Окрім очевидних (не лити воду, говорити по суті та впевнено, уникати слів-паразитів), наведу ще сім порад, що допоможуть структурувати вашу самопрезентацію та закласти в неї правильні сенси.


1. Як підготуватися до інтервʼю


Зробіть домашню роботу: ознайомтеся з продуктами/проєктами компанії перед співбесідою (над чим працює, яка бізнес-модель у компанії тощо), її культурою та цінностями (що цінує у співробітниках, які меседжі закладає у зовнішню комунікацію), умовами роботи (офісний чи віддалений формат), командними активностями, волонтерством тощо. Кандидати, що бодай базово досліджують компанію, з більшою ймовірністю пройдуть співбесіду та залишать про себе приємне враження.

Де шукати інформацію про компанію?

Заходьте на нашу сторінку з розширеними профілями роботодавців 👉

Профілі

Ознайомтеся зі статтями в медіа та публікаціями в соцмережах — оскільки більшість компаній приділяє велику увагу просуванню власного бренду, це ваш ключовий інструмент для першого знайомства з потенційним роботодавцем. Звертайте увагу на теми статей компанії (або про компанію): наприклад, з колонки про успішні кейси зростання можна отримати інформацію, які навички й досвід цінуються в компанії. 

Дослідивши компанію, випишіть ваші сильні сторони та цікаві кейси з досвіду, які можуть бути релевантними для цього роботодавця. Ось декілька питань-маркерів:

сильні сторони для інтервʼю


2. З чого почати самопрезентацію


Раджу з вищої освіти. Розкажіть, на кого навчалися (або навчаєтесь), за яким принципом обрали майбутню професію — був це свідомий вибір чи за порадою близьких. Якщо свідомий, розкажіть, чим вас привабила ця спеціальність, які були від неї очікування. Чи вели ви активне студентське життя? Чи брали участь у волонтерстві або студентських проєктах? Що вирізняло вас з-поміж інших і якими були ваші досягнення? 

Наприклад: «Найлегше мені давалися предмети, пов’язані з цифрами й аналітикою. На лабораторні роботи я витрачав (-ла) не більш ніж годину, тоді як одногрупники витрачали декілька днів і неодноразово зверталися до мене по допомогу. Тож я задумався (-лась) про розвиток кар’єри в цьому напрямі та почав (-ла) шукати на ярмарках вакансій першу роботу, де можна застосувати ці навички».

Якщо ви рано почали працювати, але не за спеціальністю, розкажіть і про це. Роботодавці дуже цінують проактивних студентів. Поділіться, як поєднували роботу й навчання, чого вас навчив цей досвід, як прийняли рішення про подальші кар’єрні зміни. Уникайте формулювань на кшталт «Я не знав (-ла), чого хочу, тому просто вибрав (-ла) дешевшу спеціальність», «Мені університет нічого не дав», «У нас відстійна вища освіта» тощо. Чи варто казати, яке враження вони справляють?


3. Чи розповідати про всі місця роботи


Не раджу розповідати всю свою робочу біографію. Якщо між першим та останнім досвідом було багато місць роботи, не дуже релевантних для даної позиції, краще об’єднати їх у 2-3 речення та перейти відразу до більш релевантних ролей.

Приклад структури блоку про місця роботи: 

місця роботи

Якщо ви розповідаєте про роботу у великих та відомих компаніях на кшталт Nestle, KPMG, PWC, Deloitte, старайтеся фокусуватися на ваших особистих досягненнях та внесках. Розкажіть про виклики, складні завдання, з якими стикнулися, як ви з ними впоралися та який результат отримали, чи підвищували вас і чому. 


4. Що розповісти про себе, якщо ви студент без досвіду


У такому разі сконцентруйтеся на своїх освітніх досягненнях, навичках та особистісних якостях, які можуть бути корисними для роботодавця.

  1. Підкресліть свої академічні досягнення (високі бали, участь у проєктах чи студентських організаціях тощо). 
  2. Зазначте вміння та навички, які отримали під час навчання (аналітичні, комунікаційні скіли, робота в команді тощо).
  3. Розкажіть, як ви навчаєтеся поза університетом: про курси/лекції/семінари, що пройшли, чого навчились і що корисного винесли для подальшого професійного шляху. 
  4. Поділіться своїми планами щодо розвитку в конкретній галузі та покажіть, як ця позиція чи компанія вписується у ваші кар’єрні цілі.
  5. Розкажіть про свої додаткові активності чи side-проєкти, які ви взяли на себе під час навчання (волонтерство, репетиторство, групові чи самостійні дослідження, фриланс тощо). Поясніть, як цей досвід може стати в пригоді на новому робочому місці.
  6. Зазначте ваші інтереси та очікування від обраної сфери. Наприклад: «Хочу почати кар’єру в рекрутингу, оскільки навчаюсь на факультеті психології. Маю сильні комунікативні навички, легко встановлюю контакт із незнайомими людьми, швидко навчаюсь та адаптуюсь. Підписаний (-а) на низку рекрутерів з провідних ІТ-компаній, розумію, що професія складна та стресова, але не боюсь викликів і точно до них готовий (-а)».  


5. Як коментувати причини змін місць роботи?


Чітко пояснюйте причини, чому ви йшли з компаній, навіть якщо досвід був негативним. Коментуйте, які висновки зробили, що винесли зі співпраці.

Важливо: уникайте негативних коментарів про попередніх роботодавців або колег. Зберігайте професіоналізм і не виходьте за рамки NDA чи інших договорів. Не зазначайте особисті розбіжності чи конфлікти як причину зміни роботи, замість цього підкресліть свою потребу в нових викликах для професійного зростання. 

Якось я спілкувалася з кандидатом, який за 3 роки змінив 10 компаній і кожен перехід аргументував по-різному: то проєкт збитковий, то менеджмент поганий, то завдання не чітко поставлені — завжди та всюди щось було не так, і винуватий був хтось інший, але не він. У моєму розумінні це свідчить про негнучкість, пасивність і невміння критично оцінити свій перфоманс, а це дуже явні red flags для роботодавця. 

Ще я доволі часто чую від кандидатів, що причиною звільнення стають однотипні завдання, рутина чи те, що не вдалося зійтися характером з тимлідом. Але у 80% таких випадків кандидати не комунікують про ці проблеми з ейчарами чи вищим керівництвом, не займають проактивну позицію і не пропонують змінити свої завдання чи переглянути формат взаємодії в команді, а просто змінюють місце роботи. Цей підхід — прояв незрілості, адже головним драйвером вашої карʼєри маєте бути ви самі, а не ваш менеджер чи ще хтось у компанії. 

Якщо ви пішли з попереднього місця роботи через зовнішні обставини чи несподівані зміни особистого характеру, говоріть про це прямо, щоб роботодавець міг оцінити ситуацію справедливо, а не на основі здогадок.

У разі кар’єрної перерви теж раджу бути відвертими й не приховувати справжніх причин її необхідності. Якщо причиною для паузи стало вигорання чи сильна втома, намагайтеся чесно сформулювати, чому так трапилось і які висновки ви зробили. Зазначте, що перерва була необхідним етапом, після якого ви знайшли відповіді на запитання, які довго вас турбували, і зараз готові з новими силами й чітким вектором повернутися до роботи. Будьте відкритими та позитивними, наголошуйте на бажанні розвиватися й бути корисними новому роботодавцю.


6. Як вдало розповісти про свої навички

Розповідаючи про досвід у попередніх компаніях, підкреслюйте навички й уміння, згадані в описі вакансії. Використовуйте конкретні приклади з досвіду, які підтверджують ваші компетенції. Наприклад: «Серед вимог вакансії є досвід з Vue 3 та Nuxt3. Я працюю з цими технологіями вже два роки й хочу набути ще більше досвіду, щоб працювати з архітектурно складнішими проєктами». 

Розкажіть, як ваші ідеї та пропозиції (що стосувалися зазначеного досвіду) рухали бізнес-процеси попередніх компаній. У самопрезентації намагайтеся використовувати цифрові показники: людина, яка здатна «оцифрувати» свої досягнення, викликає довіру.


7. Як завершити самопрезентацію


Завершіть розповідь своєю мотивацією: 

  • поясніть, чому ви зараз у пошуку роботи; 
  • розкажіть, чим вас зацікавила саме ця вакансія;
  • зазначте, як ваші навички й досвід відповідають вимогам;
  • додайте, як співпраця може вплинути на ваше професійне зростання.


І наостанок


Працюйте над помилками: аналізуйте, які запитання захопили вас зненацька й змусили сумніватися, та пропрацьовуйте їх, щоб наступного разу відповідати впевненіше. 

Памʼятайте: самопрезентація — це мʼяз, який можна натренувати. Дотримуйтесь порад, наведених у цій статті, та почніть вдосконалювати розповідь про себе вже зараз, щоб наступна співбесіда подарувала вам омріяний оффер. Бажаю успіхів!

Готові надсилати своє резюме?

Обирайте одну з крутих вакансій у нас на сайті — і вперед 👉

Вакансії

Читайте також

Що таке відеоінтерв’ю та як до нього підготуватися? Поради досвідчених рекрутерів

Як «причарувати» роботодавця за допомогою резюме та співбесіди: 23 поради

10 прикладів нестандартних запитань на співбесіді та що вони приховують

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: