fbpx

Булінг на роботі: як боротися, якщо ви жертва, свідок або керівник

Анна Соха Ср., 29.07.20 Кар'єра

Плітки, глузування, ігнор — все це різновиди булінгу, тобто цькування, яке створює в колективі нездорову атмосферу. Булінг на роботі впливає на співробітників і знижує їхню ефективність, а отже — заважає компанії рости й досягати своїх цілей. Разом із експертами ми підготували поради з профілактики та боротьби з цькуванням в офісі.


Що таке булінг


Булінг, або ж цькування — це агресивне переслідування одного з членів колективу іншою людиною або групою людей. Булінг трапляється в будь-якому колективі:

  • у школі,
  • на роботі,
  • у спортивній команді,
  • у групі з фітнесу,
  • навіть у родині.

Ми розглянемо булінг на роботі, коли один член команди або група переслідує свого колегу.


Як виявити булінг

Психотерапевт Анна Різниченко

Анна Різниченко називає такі відмінні риси булінгу.

  1. Нерівність

    Найчастіше агресію проявляє людина, яка за рангом вище, ніж її жертва. Це може бути як професійна відмінність — керівник і підлеглий, junior-фахівець і senior-фахівець, так і психофізична — сильний проти слабкого.
  2. Приниження гідності

    Для агресора ваші професійні якості не мають жодного значення, тому що булінг спрямований насамперед на приниження людської гідності. Ви можете бути прекрасним фахівцем і все одно піддатися цькуванню.
  3. Систематичність

    Між людьми час від часу трапляються конфлікти — посварилися, щось не поділили, розійшлися, а потім помирилися. Булінг же відрізняється систематичним і регулярним агресивним впливом на іншу людину.
  4. Формування коаліції

    Дуже часто агресор привертає на свій бік своєрідний почет — людей, які будуть підтримувати цькування або розпускати плітки проти жертви.


Як виникає булінг на роботі


Анна Різниченко виділяє 2 причини виникнення булінгу.


Особливості колективу

Іноді сама система всередині компанії сприяє булінгу. Це відбувається у колективах, де немає корпоративної культури, зате є напруга всередині спільноти. Обирається слабкий об’єкт, на якого ця напруга скидається, і починається цькування.

Часто буллінг виникає в компаніях, на чолі яких стоять психопатичні лідери, для яких агресія і насильство — це нормально. Вони можуть своїм же прикладом показувати модель неправильної поведінки: жартувати над співробітником, лаяти його при колегах. Можна навести аналогію з сім’єю — якщо батьки лаються матом, ображають слабких, не миють руки перед їжею, то діти будуть копіювати цю модель поведінки. Те ж саме в компаніях.


Особливості особистості самого агресора

У психології виділяють психопатичний тип особистості, це така людина-агресор по своїй натурі. Вона завжди намагатиметься бути зверху і показувати, хто в зграї головний. Іноді це людина, яка заздрить і чия заздрість спрямована на знищення іншої особистості. Якщо колектив здоровий, а HR і керівники стежать за обстановкою всередині, таку отруйну людину легко визначити, щоб провести відповідну розмову або звільнити.


Форми офісного булінгу

Бізнес-тренер і фасилітатор Людмила Мельник

Людмила Мельник виділяє два види офісного цькування: мобінг (цькування серед колег) і булінг (коли керівник цькує підлеглого).

Агресивне переслідування може набувати таких форм.

1. Ігнорування.

Колега або група колег:

  • не відповідають на привітання, запитання;
  • не запрошують на загальні заходи / посиденьки / обговорення;
  • замовкають при появі жертви;
  • мовчазно ігнорують думку або висловлювання;
  • перебивають;
  • негативно коментують в дусі «Що за нісенітниця», «Краще б мовчав».

2. Постійна неаргументована критика.

3. Вторгнення в особистий простір.

Агресор без згоди торкається до жертви, поплескує, обіймає, розпоряджається особистими речами або речами на робочому столі.

4. Глузування над фізичними особливостями, зовнішністю, одягом, діями.

5. Обговорення особистого життя, національної, гендерної, релігійної належності.

6. Приписування думок і висловлювань, які жертва насправді не розділяє.

7. Підвищення голосу.

8. Зменшення або ігнорування значущості знань, роботи й досягнень жертви.


Булінг на роботі: як протистояти, якщо ви жертва


Коли ви бачите агресію в свою сторону, Анна Різниченко радить не мовчати і відстоювати свої кордони: «У моменти, коли хтось проявляє до нас агресію, ми зазвичай завмираємо і затримуємо дихання. Агресор на рівні інстинктів миттєво це зчитує і відчуває свою перемогу. Йому цікаво, коли жертва реагує. Один із психологічних прийомів, за допомогою якого можна протистояти — це продовжувати дихати і дивитися людині прямо в очі».

Крім того, Анна радить звернутися за допомогою до керівника або ейчара. Якщо ж вони не можуть вплинути на ситуацію або ви відчуваєте, що весь колектив компанії агресивно налаштований, варто йти з роботи, тому що ваше здоров’я дорожче.

Потрібна нова робота?

У нас багато вакансій в українських та міжнародних компаніях, яким ми довіряємо.

Вакансії

Людмила Мельник підготувала цілий арсенал методів, які допоможуть протистояти цькуванню.

  1. Ігноруйте напад. Реакція у відповідь — сльози, образа, агресія — тільки заохочують. А не отримуючи очікуваного, нападники можуть припинити спроби. Немає сенсу в діях, які не приносять результатів.
  2. Викрийте нападників. Скажіть: «Продовжуйте далі. Мені смішно спостерігати ваші спроби. Те, що ви робите, називається мобінгом / булінгом. Я знаю, як це робиться і чого ви намагаєтесь досягти. Розповісти?»
  3. Скористайтеся технікою «Психологічне айкідо». Наприклад, відреагуйте на критику так: «Ви абсолютно праві! Більш того, я насправді набагато гірше, ніж ви тут про мене говорите. Взагалі не уявляю, як ви мене ще терпите. Ви — найтерплячіші з усіх колег, з якими мені доводилося працювати. Дякую вам за це!».
  4. Розкажіть про ситуацію керівнику. Якщо не спрацювали попередні прийоми, знайдіть інший колектив, де вас не будуть піддавати цькуванню.


Що робити, якщо ви — свідок мобінгу або булінгу


Люди в колективі не хочуть стати білими воронами, бояться осуду сильнішого колеги і піддаються його впливу. Тому насамперед важливо не потрапити під вплив агресора і не стати частиною його почту.

Навіть одна людина, яка встане на захист жертви, може кардинально змінити ситуацію — як мінімум позбавити агресора підтримки. Для цього Людмила Мельник радить використовувати такі фрази:

  • «Так, я твій друг. А розкажи мені, що у вас сталося з … Може, я допоможу вам налагодити стосунки».
  • «Так, я твій друг. Мені шкода, що у тебе погані стосунки з …. Але у мене з ним стосунки хороші. І я буду продовжувати з ним спілкуватися».
  • «Я спочатку розберуся, хто кого і за що “б’є”, а потім прийму рішення, що робити стосовно цього».
  • «Я вважаю такі дії неекологічними. Це мої цінності і моя позиція».

Також необхідно звернутися до керівника або ейчара і на конкретних фактах пояснити, що особисто ви бачили.


Як реагувати на булінг керівнику або ейчару


Керівництво компанії має підтримувати здорову атмосферу в колективі. Цю функцію можна делегувати HR-менеджерам або самостійно вирішувати питання у випадках цькування.

HR BP IT-компанії Boosta Ярина Одноріг

Ярина Одноріг впевнена, що психологічний клімат в команді безпосередньо впливає на досягнення цілей всієї компанії. Тому HR-менеджеру, як людині, яка знаходиться найближче до колективу, важливо оперативно реагувати на подібні ситуації.

Якщо ви дізналися про цькування одного зі співробітників, Ярина Одноріг рекомендує насамперед з’ясувати всі деталі та обставини, щоб спиратися тільки на достовірні факти. Варто провести з жертвою булінгу бесіду один на один, під час якої задати ряд питань:

  • що саме сталося;
  • за яких обставин;
  • коли;
  • хто при цьому був присутній;
  • чи траплялося таке раніше, а якщо так — наскільки часто.

«З огляду на делікатність теми, розмову потрібно вести дуже обережно: орієнтуватися на стан людини, транслювати їй почуття впевненості у конфіденційності і дати зрозуміти, що ситуація обов’язково буде вирішена», — радить Ярина.

Далі доцільно поспілкуватися й з іншими членами команди, оцінити атмосферу, яка панує в колективі. За допомогою непрямих питань перевірте, чи не помічав хтось іще проявів булінгу.

Володіючи повною картиною, потрібно повідомити про дану ситуацію менеджеру булера. І вже спільно з менеджером провести критичну бесіду, в ході якої пояснити суть проблеми — без звинувачень, просто констатуючи факт. Необхідно чітко показати, що така поведінка в компанії неприпустима, це повністю суперечить корпоративним цінностям, і якщо подібне буде повторюватися, наступним етапом стане звільнення. Ви повинні розуміти, що з людиною дійсно доведеться попрощатися, якщо позитивних змін не відбудеться. Критична бесіда — це останнє попередження.

«Ця схема повинна працювати і у випадку, якщо агресор — рядовий співробітник, і якщо він знаходиться на менеджерській позиції. Права людини є однаковими для всіх без винятку, і закривати очі на їх порушення не можна. Це ж стосується корпоративних правил і норм поведінки. Якщо агресорами є група людей, потрібно виявити їхнього неформального лідера і працювати саме з ним. Впливаючи на лідера, ви автоматично будете мати вплив і на інших учасників групи», — радить Ярина.


Як попередити булінг у колективі?

Щоб мінімізувати ймовірність цькування на робочому місці, керівники й HR-менеджери можуть використовувати ряд інструментів:

  • пропрацювати корпоративну політику та правила поведінки, засновані на спільних цінностях;
  • враховувати ці цінності при підборі персоналу;
  • транслювати цінності всередині компанії — на загальних зборах, тімбілдингах, корпоративах, у соцмережах.

Ярина Одноріг звертає увагу на важливість роботи над створенням теплих довірчих стосунків у колективі. Люди не повинні боятися розповісти про те, що їх щось турбує. НR-менеджерові, в свою чергу, необхідно проводити періодичні індивідуальні бесіди зі співробітниками, щоб мати можливість виявити булінг ще на моменті його зародження.

Доречним буде залучати менеджерів — наприклад, провести для керівників відділів тренінг про те, що таке булінг і як розпізнати агресора. Адже менеджмент повинен оцінювати не тільки hard skills співробітників, але й їхню поведінку в команді.

Читайте також

Як жінкам реагувати на непрофесійну поведінку під час співбесіди

Навіщо ми взяли у SEO-відділ співробітника за 60 і як це змінило компанію

Як розмовляти з колегами: поради з книги «Ask a manager»

Долучайтеся!

Створюємо спільноту фанів Понеділків.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: