Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

CEO Merge Павло Целуйко про команду, продуктивність та помилки

28.11.22 Історії Кар'єра PR 5 хв читання

Як це — створити свій перший сайт у 15 років та заснувати власний бізнес у 17? Яким керівником треба бути, щоб команда постійно розвивалась і розширювала свій потенціал? Яких звичок варто дотримуватись, аби бути продуктивним? Про свій шлях у бізнесі, щоденні ритуали та правила ефективної роботи розповідає Павло Целуйко, засновник і CEO агенції Merge та онлайн-школи Merge Academy.


Про мотивацію до розвитку та віру в себе


У шкільні роки я не любив сидіти на місці, постійно вигадував собі якісь заняття. Певний час вів свій ютуб-канал, на монетизації якого заробив цілих 300 доларів (неймовірна сума для підлітка в Україні у 2015 році). Цей капітал я вирішив вкласти у свій перший стартап — сервіс продажу подарункових боксів. Ідея полягала в тому, що замовник не знав, що буде у боксі — це мав бути сюрприз. 

Саме для просування цього бізнесу я й створив свій перший сайт у 15 років. Стартап виявився невдалим — я продав лише два подарунки, проте цей сайт став першим у моєму портфоліо, і завдяки йому я зрозумів, що хочу займатись дизайном. На початку у мене була мотивація базового рівня — заробити гроші, щоб купити те, чого я не мав (айфон, наприклад). Батьки не могли собі дозволити такі дорогі покупки, тож я спробував заробити на нього сам.

Мене виховували з установкою, що в житті можна досягти всього, чого забажаєш, але для цього треба мати амбіції та самовіддано працювати. 

Ця історія допомогла мені знайти справу, яка мене драйвила і в якій я хотів розвиватися. Тож у 16 років я влаштувався на позицію джуніор UX/UI-дизайнера в healthcare стартап, і працював там після уроків у школі. У компанії в мене був дуже крутий дизайн лід, який мене менторив і багато чого навчив. Закінчивши школу, я вступив до КПІ, але після першої ж пари зрозумів, що академічна освіта — це не моє. Я хотів перебувати в більш амбітному оточенні, вчитися на практиці, а не просиджувати 5 років, опановуючи теорію. Тому в той же день забрав документи й вирішив брати фриланс-замовлення з UX-дизайну. З часом мені захотілось зібрати власну команду, щоб разом працювати із великими західними стартапами.


Про пошук «своїх» людей та перші труднощі в бізнесі


В перші роки команда Merge була невелика, я збирав разом людей, які мали схоже бачення і бажання розвиватися. Найголовнішим критерієм відбору для мене був і залишається вогник в очах. Людина повинна горіти своєю справою, тоді все вдається якнайкраще. Показово, що багато нинішніх спеціалістів Merge зі мною з самого початку. Перша співробітниця, Ліза Гилюк, зараз наш Head of Design, а перший розробник, Саша Ратушний, займає посаду СТО (Chief Technology Officer).

Я дуже радий, що знайшов свою нішу в підприємництві й маю змогу допомагати талановитим людям реалізувати свій потенціал. 

Згодом вже з’явилось бачення розвитку агенції Merge. Я впевнений, що набагато легше починати власний бізнес, маючи за спиною досвід роботи в наймі. Я ж був новачком в усьому, тому припускався багатьох помилок. Однак, я щасливий, що знайшов улюблену справу у юному віці. Вважаю, що на початку важливо не мати страху. Я не боюсь пробувати щось нове і розумію, що всі мої ідеї — це гіпотези, які треба перевіряти, і не завжди вони будуть вдалими.

Перша криза Merge відбулася у січні-лютому 2019 року. Тоді ми вперше відчули, що таке «мертвий» сезон. На щастя, я встиг підготувати фінансову подушку, з якої міг платити зарплату команді. А вільний час ми витратили на покращення нашого портфоліо. Завдяки цьому, коли ринок активізувався, ми вже мали кращу експертизу і могли брати більшу плату за свої послуги. Однак цей досвід показав, що потрібно інвестувати у пошук клієнтів максимум часу і будувати довгострокові відносини з ними.


Про ведення бізнесу під час повномасштабної війни


Після 24 лютого наша команда виросла з 30 до 50 людей. Ми мали змогу наймати нових співробітників, адже працюємо на закордонні ринки й, попри все, маємо стабільний дохід. Також ми відкрили Merge Academy, щоб навчати українців IT-професій, аби вони могли працювати в одній з найперспективніших сфер. Мене драйвить те, що ми можемо підтримати наших співвітчизників у такі складні часи і дати їм інструменти, необхідні для кар’єрного росту.

Війна вплинула на нас трошки з іншого боку, ніж на більшість українських компаній. У зв‘язку із санкціями проти росії, Європу накрила енергетична криза, яка своєю чергою спричинила інфляцію і падіння акцій на американському та європейському ринках. Через це зменшилась кількість закордонних клієнтів, які можуть дозволити собі наші послуги. Тому ми поки що вийшли на своєрідне плато і не можемо масштабуватися. 


Про управління командою


Як CEO я більше сфокусований на продажах і комунікації з клієнтами, операційна робота в мене займає близько 30% часу. Але я регулярно раз на місяць спілкуюсь з усією командою, розповідаю новини компанії, відповідаю на питання, вислуховую ідеї та пропозиції.

З ростом компанії й збільшенням колективу я усвідомив, наскільки важливо не бути блокером і делегувати прийняття рішень іншим членам команди. Зараз усі процеси побудовані так, щоб команда не уповільнювалась і не втрачала ефективності, чекаючи на погодження від мене. 

Я завжди даю своїм співробітникам свободу в прийнятті рішень і можливість вчитися на власних помилках, коли це дозволяють терміни та бюджет. Також я дуже систематичний і дисциплінований, тому очікую цього від працівників. Даючи фідбек, я завжди чітко проговорюю, які результати хотів би отримати. Крім цього, стараюсь помічати навіть маленькі перемоги кожного члена команди й фіксувати їхній професійний ріст.

Я мрію зробити Merge ідеальним місцем для роботи. Для мене дуже важливо, щоб люди кайфували від того, що вони роблять. 

Я легко прощаюсь лише з тими людьми, в яких не бачу потенціалу й прагнення розвитку. Ми в Merge ніколи не звільняли нікого через кризи чи відсутність проєктів. У таких випадках завжди знаходимо внутрішню задачу, спрямовуємо сили та час співробітника на навчання й саморозвиток. Але сенсу тримати людину, яка виконує роботу абияк, я не бачу.


Про ефективне планування


Мій основний інструмент планування — це Google-календар. Там я фіксую усі робочі й особисті завдання. Мені подобається, що до кожної події я можу підготувати нотатки одразу в календарі, це дуже зручно. Я привчив себе вносити завдання в план, як тільки воно з’являється. Завдяки цьому я подолав прокрастинацію, тому що в мене завжди є конкретний час на виконання того чи іншого завдання. 

Щонеділі я маю консультацію з коучем, разом з яким визначаю фокус на тиждень, виокремлюю найважливіші завдання. Коли я розумію, які результати принесе виконання кожного таску, я точно його не ігноруватиму.

Ще один важливий момент: усвідомлення, що розпланувати все ідеально — неможливо. Час від часу ставатимуться форс-мажори, до яких слід ставитись по-філософськи: не падати духом і не зациклюватись, а одразу вибудовувати новий план дій.


Про корисні звички, які сприяють продуктивності

  • Фокус на результат. Я натренував себе бути продуктивним, незалежно від настрою, погоди, зовнішніх чинників чи особистих переживань. Коли я ставлю собі якусь ціль, навіть короткострокову, я пишу детальний план, фіксую дедлайн, одразу обмірковую ризики й перешкоди, які можуть виникнути. Люди часто нехтують декомпозицією цілей, а це важливий етап на шляху до успішного виконання завдання.
  • Мультизадачність. Я можу тримати в голові різні справи і за потреби швидко перемикатися між ними. Однак, мінус мультизадачності в тому, що мозок дуже швидко втомлюється. Тому важливо проводити час на свіжому повітрі, відпочивати від гаджетів і, якщо працюєш головою, давати достатньо активності й фізичного навантаження для тіла. 
  • Спорт. День я люблю починати зі спорту, бо після фізичних навантажень інтелектуальна праця вже не здається такою складною. Протягом дня я час від часу роблю розтяжку спини за допомогою масажного валика. 
  • Робота стоячи. 4-5 годин на день я обов‘язково працюю стоячи за спеціальним столом. Така робота підвищує фокус: ви менше відволікаєтесь і працюєте енергійніше. 
  • Веганство. Я веган і вважаю, що мій раціон є запорукою високої працездатності. А у світоглядному плані веганство — це той стрижень, який тримає мене в дисципліні, усвідомленості та своєрідному аскетизмі.
  • Здоровий сон. Аби бути продуктивним, потрібно якісно відпочивати. Це очевидна істина.
  • Інформаційна гігієна. Три роки тому я відписався від усіх, кого фоловив у фейсбуці, і жодного разу про це не пошкодував. У моєму житті стало набагато менше непотрібної інформації. Страх втрачених можливостей часто штовхає на бездумне споживання інформації, але з ним можна боротися. На сьогодні я повністю подолав залежність від соцмереж і читання новин. Звісно, під час війни в країні уникати новин неможливо, але в мене є обмежений список перевірених джерел, які я читаю.
  • Йога та медитації. Свого часу медитації допомогли мені побороти вигорання, заглибитися в себе і зрозуміти власні потреби, завдяки їм я навчився правильно дихати і тримати фокус на найважливіших речах. Я щасливий, що пропрацював це, але зараз не практикую медитацію, бо не відчуваю в цьому потреби. А йогою займаюсь регулярно і просто не уявляю без неї свого життя.
  • Lifelong learning. Я за те, щоб вчитися на власних помилках, але якщо хтось уже упакував потрібні вам знання в курс чи менторську консультацію, гріх нехтувати цією можливістю. Будь-яке навчання завжди себе окупає. Я ніколи не соромлюсь визнати, що маю якусь прогалину в знаннях й охоче звертаюсь до консультантів або навіть власних клієнтів за порадою. Це значно економить час і зусилля, а отже сприяє продуктивності. 

Ще одна звичка, якої я поки не маю, але дуже хотів би набути — виділяти час на свідомий прийом їжі, а не їсти, працюючи. 


Три книги, які варто прочитати підприємцям-початківцям


Я дуже багато читав, коли робив перші кроки в бізнесі, і мав дуже корисну звичку писати самері про кожну з прочитаних книжок. Але в міру того, як я здобував власний досвід, для мене бізнес-література стала містити 99% води й лише 1% користі. Але ось три книги, які свого часу дуже мене вразили, і я раджу прочитати їх усім, хто мріє про власну справу і хоче бути ефективним керівником: 

Успіху досягає не той, хто придумав геніальну ідею або просто багато працював, а той, хто не боявся помилятися, вчився на своїх помилках, втілював рішення і йшов далі, попри все. Тож ставлячи амбітні цілі, будьте готові до довгого шляху.

Хочете стати частиною команди Merge?

Дізнавайтеся більше про компанію, умови роботи та яких спеціалістів наразі там шукають 👉

Читати

Читайте також

Кризовий менеджмент в умовах війни: як підтримати проєкт

Як під час війни зберегти психічне здоров’я: своє та команди


Впевнений та доступний: 5 особливостей поведінки лідерів

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: