Законспектували вебінар онлайн-інтенсиву психолога та бізнес-тренера Іллі Бачуріна з розвитку навичок майбутнього. Він розповів, як розвивати complex problem solving — навичку комплексного вирішення проблем.
У переліку soft skills майбутнього, оприлюдненому на Всесвітньому економічному форумі у Давосі, на першому місці стоїть complex problem solving (CPS), що можна перекласти як комплексне вирішення проблем. Це пошук нових рішень і усвідомлена відповідальність за результат, а не просто чітке виконання доручень керівництва.
У VUCA-світі прості задачі автоматизуються, а складні — несуть на собі відбиток мінливого сьогодення і також постійно змінюються — іноді навіть у процесі вирішення. Тож у найближчому майбутньому вміння бути на крок попереду і розв’язувати проблеми попри постійні перешкоди та коригування стане значною перевагою на ринку праці. Вважається, що людина, яка опанувала complex problem solving, здатна на все.
Як потрібно вирішувати проблеми?
Проблеми можна поділити на явні та приховані. Явні — ті, про які ви знаєте: наприклад, керівник поставив вам конкретне завдання. Приховані — ті, що не завжди впадають в око: наприклад, ви помічаєте, що старі методи перестали бути такими ж дієвими, як раніше.
Якщо ви здатні виявити приховану проблему — ви вже зробили перший крок до її вирішення. Крім виявлення, вирішення проблем складається ще з 6 етапів:
- Ідентифікація проблеми.
- Трансформація проблеми у ціль.
- Пошук рішень.
- Розробка прототипу.
- Тестування.
- Впровадження.
- Оптимізація.
Що цікаво: і метод дизайн-мислення, і курс Стенфорда із problem solving, і фактично будь-який курс з проектного менеджменту запропонує вам майже ідентичний спосіб вирішення проблем. Чим не доказ, що він таки працює?
Як організаційна культура руйнує CPS
Хоч у майбутньому роботодавці вимагатимуть від усіх своїх співробітників вміння вирішувати проблеми комплексно, зараз організаційна культура всередині багатьох компаній часто, навпаки, вбиває здатність команди приймати усвідомлені рішення у самому зародку.
Ось що заважає формуванню навички complex problem solving у співробітників:
- керівники не розповідають про глобальні цілі, а просто роздають дрібні доручення — це вбиває бажання досягати більшого і мислити комплексно;
- у компанії не заведено обмінюватися досвідом: як всередині команди, так і з конкурентами;
- команда складається із подібних одне на одного людей;
- не заохочується висловлювати свої ідеї та проявляти ініціативу;
- у команді є лише один супергерой, усі інші — прості смертні;
- усе контролюється до найменших дрібниць;
- встановлюються жорсткі і при цьому не аргументовані дедлайни.
Щоб сама культура праці сприяла розвитку CPS, менеджерам варто використовувати методику OKR (Objectives and Key Results — цілі та ключові результати) замість KPI (Key Performance Indicators — ключові показники ефективності). Коли співробітникам встановлюють чіткі KPI, вся їхня енергія спрямована на досягнення виключно цих KPI, а не на загальний результат.
Як розвивати навичку вирішення проблем
Розвитку CPS сприяють:
- вирішення різних загадок, задач, головоломок (судоку теж підходять);
- толерантність до невизначеності — те, наскільки ви готові приймати мінливість навколишньої дійсності і у будь-який момент підлаштуватися під зміни;
- відповідний стиль менеджменту, коли керівництво не вдаряється у мікроменеджмент і не намагається контролювати кожен ваш крок;
- комп’ютерні ігри, особливо ігри-стратегії, та квести (дослідження проводились на підлітках і дітях, але чому б і не спробувати 🙂 ).
Вправи на вміння комплексно вирішувати проблеми
«Золота рибка»: одна людина має сформулювати бажання, а друга — знайти такий варіант рішення, який точно НЕ влаштує того, хто загадував (наприклад, у відповідь на бажання купи грошей запропонувати гору з монет).
«Так/Ні»: вправа на тренування аналітичних здібностей — потрібно отримати інформацію за допомогою запитань з варіантами відповіді лише «Так» чи «Ні».
«Будівництво вежі»: вправа на здатність прототипувати — потрібно збудувати максимально високу вежу із 20 спагеті, 91 см клейкої стрічки, 91 см мотузки та… зефірки.
Бізнес-кейси: навчання через вирішення реальних економічних, соціальних і бізнес-ситуацій.
Замість висновку: 7 правил для тих, хто прагне комплексно вирішувати проблеми
- «Бачу ціль — не бачу перешкод»: шукайте рішення так, наче точно знаєте, що воно є.
- Розв’язуйте задачі і головоломки, грайте в ігри.
- Вивчайте гнучкі проєктні методології, а краще декілька.
- Потрібно вирішувати — придумайте рішення. Вирішили — втілюйте в життя, не кидайте справу на півдорозі.
- Колекціонуйте цікаві кейси.
- Мисліть стратегічно, вирішуйте тактично.
- Ставайте керівником самому собі — не просто виконуйте доручення, а дивіться глибше і вирішуйте проблеми.
Якщо ви хочете серйозно прокачати найважливіші soft skills, можете пройти онлайн-курс від Іллі Бачуріна. Тільки для читачів Happy Monday діє знижка 50% на запис курсу за посиланням.
Читайте про інші навички майбутнього
Лайфхаки для ефективного спілкування: як комунікувати, що читати та яких помилок уникати
6 вправ, які допоможуть розвинути креативність та гнучкість мислення
Як визначити свій рівень критичного мислення і розвинути його?
Дякуємо!
Тепер редактори знають.