Тема робочих конфліктів буде актуальною, допоки люди працюють у командах. Адже усі мають різний багаж досвіду, навичок, переконань, методів роботи і саме через нього оцінюють спільну співпрацю. І кожен намагається відстояти своє. Як же діяти, коли розкол трапився у вашій команді чи компанії? Порадами ділиться HR-експертка Марина Молчан.
Впевнена, що кожен неодноразово ставав учасником конфлікту в команді. А тому розуміє, наскільки суттєво подібні ситуації здатні ускладнити роботу та сповільнити загальний прогрес. А управлінці знають ще й про те, як негативно забарвлена комунікація між колегами в результаті впливає на розвиток та прибутки компанії.
Не кожна компанія може дозволити собі мати у штаті медіатора, який допоможе вирішити конфлікти на роботі та примирити колег. І далеко не кожен керівник добре володіє навичками медіації. Тож мати у своєму арсеналі базові ефективні методи врегулювання конфліктів буде корисно кожному, незалежно від посади та компанії.
Що варто знати про вирішення робочих конфліктів
Фахівець із конфліктології, професор Нью-Йоркського університету Пітер Келлет впевнений, що більшість конфліктів виникають внаслідок непорозуміння та хибної інтерпретації інформації. Головною характеристикою конфліктної ситуації, на його думку, є прагнення кожної сторони зайняти позицію, яка несумісна з інтересами іншої сторони.
Складні ситуації всередині команди точно не слід ігнорувати, як і вдаватись до інших крайнощів — скаржитись або звинувачувати іншу сторону конфлікту. Втім, не радила б також вирішувати їх, використовуючи загальні стратегії компромісу або переговорів. Найефективніший спосіб вирішення конфліктів на робочому місці — це намагатися зрозуміти обидві сторони, вникнути в суть питання, а потім вирішувати його спокійно та поетапно, підтримуючи здоровий баланс між учасниками.
Як врегулювати конфліктні ситуації на робочому місці
Пропоную вам розглянути покроково стратегію врегулювання конфліктних ситуацій. Пересвідчилася на власному досвіді, що це справді ефективний спосіб перетворення деструктивних конфліктів (що призводять до руйнування стосунків і дисбалансу команди) на конструктивні (спрямовані на пошук спільного рішення).
Крок. 1. Прискіпливо розгляньте ситуацію, що склалася
Саме з цього варто почати, перш ніж вдаватись до будь-яких дій з вирішення конфлікту. Керівник, лідер команди або людина, яка взяла на себе відповідальність за вирішення ситуації, має заглибитись у пошуки причини суперечки. Лише після ретельного обговорення питання з іншими членами команди можна планувати процес вирішення конфлікту. Додам, що обговорення потрібно реалізувати максимально швидко після виявлення конфлікту.
Відтермінована реакція — це ризик поглиблення ситуації та її виходу поза межі контролю.
Крок 2. Оцініть рівень впливу конфлікту на робочий процес
Аби зробити перебіг ситуації більш керованим, вдайтеся до аналітичних кроків. Проаналізуйте, яким чином конфлікт впливає на продуктивність учасників, а потім обговоріть це з ними. Розуміння наслідків допоможе учасникам усвідомити, яким чином має бути вирішена проблема і за допомогою якої стратегії.
Інколи й проблема може бути невеликою, і її вплив не надто сильним, проте невірно обрана для розв’язання проблеми стратегія виявиться надто складною і тривалою. Це призведе до витрачання далеко не зайвих часу та грошей. Аби цьому запобігти, я рекомендую правильно оцінити проблему і коректно побудувати шлях до її вирішення.
Крок 3. Прозоро й відкрито комунікуйте з усіма учасниками конфлікту
Коли люди беруть участь у конструктивному вирішенні конфлікту, вони більше залучаються до роботи. В цьому основна перевага постійної та відкритої комунікації. Дослідження BetterUp «The Value of Belonging at Work», проведене в березні 2020 року, стверджує, що один-єдиний випадок «мікровиключення» одного з членів команди зі спільного процесу може призвести до зниження продуктивності людини в командному проєкті на 25%. Зрозуміло, що це впливає і на загальний результат роботи команди.
Крок 4. Уточнюйте позицію кожного з членів команди
Сторін протистояння може бути дві, проте у кожного учасника може бути своя точка зору. Її неврахування може або поглиблювати конфлікт надалі, або ж ускладнювати пошук ефективного рішення.
Щоб уникнути цього, кожному члену команди варто висловлювати свою точку зору — так усі будуть почуті. А лідеру команди — допомогти задіяним у протистоянні людям визначитися, хто вони й де у конкретній ситуації. Бо дуже часто учасники конфлікту у вирі слів та подій вже не можуть однозначно сформулювати, з чим вони погоджуються чи ні та яку позицію займають.
Для 25% респондентів важливо, щоб на роботі вони могли вільно висловлювати свої думки та відчували справедливе ставлення.
Крок 5. Створіть невеликі робочі групи з обговорення конфлікту
Це можна зробити, керуючись вищезазначеним принципом уточнення позицій членів команди. Створення малих груп зробить роботу лідера більш ефективною — заощадить час на обговорення схожих позицій і полегшить структурування фактів. А команді допоможе краще зрозуміти суть справи й скоротить час та зусилля на прийняття рішення. Надалі цю стратегію можна використовувати для розв’язання інших проблем всередині організації.
Крок 6. Щиро співпрацюйте з усіма учасниками конфлікту
Це означає набагато більше, ніж просто об’єднати ідеї обох сторін та сформувати творче рішення, прийнятне для всіх. Коли співробітники відчувають свій внесок, вони не лише усвідомлюють власну значущість та зміцнюють стосунки зі своїми колегами по команді. Вони дійсно мають змогу бачити, як їхні індивідуальні зусилля істотно впливають на досягнення результатів командою і компанією.
Компанії, в яких команди бачать вплив власних результатів, вдвічі частіше досягають фінансових цілей або ж перевищують їх, втричі частіше демонструють високу продуктивність, в 6 разів частіше проявляють новаторство і гнучкість та у 8 разів частіше досягають кращих результатів в бізнесі.
Вищезазначені стратегії можуть використовуватись в організаціях будь-якого розміру, хоча й працюють по-різному залежно від типу та стадії конфлікту. Проте кожна з них проведе вас шляхом діалогу та порозуміння, розкриє нові грані командної співпраці та, впевнена, призведе до результату, що приємно здивує вас. Хтозна, може, ви почнете вважати конфлікт не перешкодою роботі, а можливістю зробити її ефективнішою?
Кожному, хто хотів би глибше розібратися, як ефективно працювати з конфліктами, я рекомендую книгу Пітера Келлета «Conflict Dialogue: Working With Layers of Meaning for Productive Relationships». А прокачати свої навички ефективного вирішення конфліктних ситуацій можна на безкоштовних курсах «Як ефективно спланувати та провести діалог» та «Діалог та медіація: Шлях до порозуміння» від OSCE.
Як вирішувати конфліктні ситуації на роботі, ви вже знаєте.
Тепер залишилося знайти саму роботу →
ВакансіїЧитайте також
Хто такий кризовий менеджер і чим він займається
5 етапів фасилітації, або Як проводити ефективні наради
Лайфхаки для ефективного спілкування: як комунікувати, що читати та яких помилок уникати
Додати коментар
1 коментар
Цікаве на Happy Monday
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Українців запрошують пройти Національний тест з медіаграмотності
Pink Office Day: роботодавців закликають долучитися до «рожевого» руху
Схожі статті, які можуть сподобатись
Корпоративне навчання: чому важливе в будь-якій компанії та як його організувати?
Хто є хто у відділі кадрів: чим відрізняється HR від рекрутера й інших фахівців