Якщо компанія переживає нелегкі часи — на допомогу приходить кризовий менеджер. Що це за робота — вирішувати чужі проблеми, розповідає професійний траблшутер Віра Стариченко.
Коли перевищується допустимий рівень ризику для бізнесу, настає криза. Різної глибини й полярності — від можливості зробити ривок у розвитку до реструктуризації і закриття компанії.
Є безліч класифікацій криз, але ми розглянемо ту, що має максимальне практичне застосування для подолання кризи. З огляду на причини виникнення, кризи бувають двох видів: внутрішні і зовнішні.
Внутрішні кризи відбуваються через:
- перевищення витрат;
- відсутність управлінського обліку й контролю;
- помилки в організації бізнес-циклу, процесів і підпроцесів;
- втрату або відсутність достовірної інформації при проходженні кожного етапу бізнес-циклу;
- розбалансування бізнес-моделі.
Зовнішні кризи відбуваються через:
- світові економічні й фінансові потрясіння;
- надзвичайні природні, техногенні, екологічні, біолого-соціальні (наприклад пандемія) та інші події.
Для подолання кожного типу кризи потрібні фахівці, які можуть діяти в жорстких умовах — кризові менеджери. Давайте розбиратися, коли і який кризовий менеджер потрібен та чим вони займаються.
Що таке кризовий менеджмент
Для початку визначимося з базовою термінологією.
- Менеджмент — це безперервний процес впливу суб’єкта управління (керівника або групи керівників) на об’єкт управління (компанію, групу або окремих людей) з метою координації та організації їхньої діяльності за допомогою сучасних технологій, принципів, методів і засобів для підвищення ефективності роботи.
- Криза (у перекладі з латинської) — це вирішальна ситуація, поворотний момент. Саме «поворотний момент» у значенні слова «криза» вказує, що ситуацію можна змінити з руйнування на відновлення і розвиток, якщо прийняти відповідні рішення.
- Антикризове управління, або кризовий менеджмент — це процес порятунку організації (об’єкта управління) від руйнівних впливів і створення умов для її розвитку.
Отже, з термінологією визначилися. Тепер давайте подивимося на типи менеджменту в залежності від причин настання кризи — зовнішніх або внутрішніх.
Профілактичний кризовий менеджмент — це сукупність дій, спрямованих на мінімізацію допустимого рівня ризику для бізнесу.
Об’єктом є система в цілому. Суб’єктом — постійний керівник. Мета профілактичного кризового менеджменту — зниження ризиків. Характер дій і тривалість — постійна планова діяльність.
Якщо профілактична діяльність виявилася неефективною і система почала руйнуватися, то профілактичний менеджмент замінюється на надзвичайний.
Надзвичайний кризовий менеджмент — це сукупність дій, спрямованих на недопущення розвитку кризи, стабілізацію ситуації та усунення негативних наслідків.
Об’єктом є кризова ситуація. Суб’єктом — кризовий менеджер. Мета надзвичайного кризового менеджменту — врятувати систему. Характер дій і тривалість — короткочасна (проєктна) діяльність з мобілізацією всіх доступних ресурсів і методів.
Для чого компаніям потрібен кризовий менеджер: приклади
Кризовий менеджер вирішує проблеми:
- на рівні концепцій інвестиційних проєктів;
- на рівні бізнес-моделей;
- на рівні управлінських завдань;
- на стику «як працює бізнес» і «як працюють люди».
Вихід із кризи — це не тільки запропоновані кризовим менеджером рішення, а й готовність замовника їх виконувати. Наведу два кейси для ілюстрації роботи кризового менеджера з клієнтом.
Кейс на рівні управлінських завдань
Дано: інвестиційний проєкт виробничого комплексу вартістю близько 1 млрд. гривень. Значна частина коштів витрачена, а рівень готовності комплексу набагато менше очікуваного.
Рішення кризового менеджера: 1) змінити систему управління проєктом, 2) розробити та прийняти систему нормативів, 3) налагодити облік матеріальних цінностей.
Але оскільки причиною були управлінські помилки топменеджменту, план виходу з кризи не був виконаний. У результаті втрати склали близько 300 млн. гривень, а при виконанні антикризового плану їх вдалося б скоротити на 80%.
Кейс на рівні концепцій
Дано: інвестиційний проєкт бізнес-центру на земельній ділянці в 2 га. Витрачено вже більше 8 млн. доларів, і рада інвесторів просить обґрунтувати подальше фінансування проєкту, оскільки були відсутні результати, що відповідали б витратам.
Причини ситуації, які визначив кризовий менеджер: маркетингові помилки в концепції і класі бізнес-центру, архітектурно-планувальних рішеннях, завищені дохідні показники проєкту, не враховані витрати майже на 40 млн. доларів. З урахуванням всіх цих факторів підсумкова вартість проєкту склала набагато більше запланованої.
Рішення кризового менеджера: закрити проєкт на рівні втрат 8 млн. доларів і вберегти від втрат ще 160 млн. доларів.
Хто такий кризовий менеджер
Залежно від типу кризового менеджменту, кризовий менеджер може виконувати різні ролі і мати, відповідно, різні назви посад, компетенції, навички й освіту.
Кризові менеджери для надзвичайного кризового менеджменту
- Арбітражний керуючий. Призначається арбітражним судом із представників організації арбітражних керуючих для проведення процедури банкрутства організацій або громадян. Діяльність арбітражного керуючого є приватною практикою, його повноваження носять публічно-правовий характер. Рішення арбітражного керуючого є обов’язковими для виконання і спричиняють правові наслідки для широкого кола осіб.
- Траблшутер. Це експерт для вирішення проблем у компанії, викликаних зовнішніми кризами. Особливість діяльності — виявлення ключової, базової ланки, що і є причиною проблеми. Зазвичай такі проблеми знаходяться на стику роботи систем і роботи людей, міжгалузевих взаємодій, особистісних якостей. Вони не явно виражені і їх важко виявити. Траблшутер знаходить рішення для проблеми або план виходу з кризи.
- Зовнішній галузевий кризовий менеджер з досвідом вирішення проблем і подолання криз у компаніях конкретної галузі. Знання специфічних особливостей і тонкощів галузі дозволяє максимально швидко й ефективно виявити кризу та відновити систему.
Кризові менеджери для профілактичного кризового менеджменту
- Для проєктної діяльності в команді повинен бути відповідальний фахівець з управління ризиками. Залежно від масштабів проєкту це можуть бути кілька людей за типами ризику: фінансові, технологічні, поставок, законодавчі, регуляторні тощо.
- Для фінансових, страхових, лізингових компаній, банків тощо фінансовий моніторинг ризиків є одним із ключових факторів успіху діяльності. Тому в штаті таких компаній зазвичай є фахівці, які займаються фінансовими ризиками. Вони не називаються кризові менеджери, але виконують цю роль.
- Для компаній, які займаються інвестиційними діяльністю та проєктами в будь-якій галузі, потрібні штатні фахівці, які займаються моніторингом ризиків, специфічних для даної галузі й компанії. Назва посади може відрізнятися від компанії до компанії, але роль повинна бути чітко вираженою.
- Для профілактики проблем або при перших їх ознаках, не чекаючи явної кризи, може залучатися той же траблшутер для швидкого виявлення зон ризиків, неявних загроз і конфліктів інтересів.
Як бачите, типів кризових менеджерів багато. Детальніше зупинимося на траблшутері — саме він найбільш затребуваний в кризу. До того ж, це моя спеціалізація 🙂
Траблшутер — це кризовий менеджер, який вирішує проблеми будь-якої складності, коли внутрішній менеджмент не може цього зробити. Рішення проблем досягається за рахунок використання навичок, накопичених за роки практичної діяльності в одному або декількох напрямках. Наприклад, я вирішую проблеми бізнесу (бізнес-траблшутинг), а моя спеціалізація — нестандартні й швидкі рішення таких проблем, як збитки, прибутки, конкурентні ідеї, психологічна експрес-допомога власнику бізнесу для виходу зі складних ситуацій.
Істотна відмінність траблшутерів і кризових менеджерів від бізнес-консультантів — у нас висока персональна відповідальність і робота до фінального результату, коли доводиться брати відповідальність не тільки за рішення, але й за їхні наслідки.
Усі, хто позиціонує себе як траблшутер (і я зокрема) — це професіонали одразу в декількох областях, з унікальними компетенціями та різноплановими навичками, особливими якостями, талантами, а також обов’язково гнучким, системним і одночасно нестандартним мисленням.
У кожного траблшутера свій набір специфічний інструментів. Наприклад, мій включає в себе більше 62 інструментів, відточених багаторічною практикою, включаючи авторську методику «Енерго-емоційна корекція». Але магія не в інструментах, а в результаті, якого може досягти траблшутер з їхньою допомогою.
Що повинен знати і вміти ефективний кризовий менеджер
Навички будь-якого кризового менеджера включають 3 рівня — професійний, комунікативний і особистісний.
Професійний рівень — це базова освіта в тій діяльності, яку ви вибрали для себе як справу життя + за бажанням MBA, науковий ступінь.
Також має сенс отримати додаткову освіту — наприклад, опанувати проєктне управління, адже робота надзвичайного кризового менеджера — це класичний проєкт, обмежений у часі та спрямований на досягнення певного результату. Або можна заглибитись у психологію, щоб розуміти психологічні особливості управлінської діяльності, бізнесу, а також поведінку людей у кризових і травматичних ситуаціях.
Комунікативні навички — це основа взаєморозуміння та взаємодії з людьми, організаціями та компаніями. Щоб бути результативним, потрібно володіти відповідними навичками: переговори, прийняття рішень, керівництво людьми, емоційний інтелект для розуміння рушійних мотивів людей, їхньої поведінки та емоцій.
Особистісні навички — це чітке, швидке нестандартне мислення, високі гнучкість та адаптивність. Гарний фізичний, емоційний, ресурсний стан і як результат — висока стресостійкість і вміння керувати емоціями не на шкоду здоров’ю.
Для кризового менеджера важливий постійний розвиток — насамперед духовний, щоб чітко вивірити свої цінності та принципи.
Звичайно ж, це не вичерпний список, але необхідний мінімум. Якісь із цих навичок опановуються і розвиваються. Якісь — вроджені й обумовлені типом нервової системи. Тому необхідно знати свою типологію особистості, щоб розуміти, у вирішенні яких завдань ви найбільш сильні й продуктивні, а які потрібно віддавати іншим фахівцям.
Як стати кризовим менеджером
На кризового менеджера не вчаться. Ним стають, знаходячи рішення в складних ситуаціях.
Спочатку ви вирішуєте проблеми у своїй компанії. Потім стаєте кризовим менеджером, здатним вирішувати проблеми цілої галузі. Наступний етап — виходьте за рамки галузі і починаєте знаходити рішення на стику різних галузей. І так стаєте універсалом, який вирішує будь-які завдання.
Кризовий менеджер у будь-якому типі управління — профілактичному чи надзвичайному — спочатку вчиться вирішувати свої проблеми, потім чужі. Спочатку в спокійному режимі, а потім в цейтноті.
Є багато фахівців, які вирішують завдання, але не всі називають себе кризовими менеджерами і траблшутерами. Бо робота кризового менеджера — це відповідальність і виклик. Люди, які назвали себе так, відсікають усі шляхи до відступу — вони ЗОБОВ’ЯЗАНІ вирішити проблему.
Вище ми говорили про навички кризового менеджера. Опанувати їх можна не за один день. І найголовніше — знання та інформацію треба застосувати на практиці в реальному кризової ситуації. Можливо, помилитися, але виправити й зупинити розвиток кризи.
Щоб ефективно підвищувати свою кваліфікацію, потрібно чітко розуміти, що саме вам потрібно розвивати і яким способом. І перш ніж купувати різноманітні курси й тренінги, проконсультуйтеся з професійним кризовим менеджером.
Висновки
Від кризи не застрахований жоден бізнес. Кризи виникають як через внутрішні, там і через зовнішні причини. Щоб зупинити руйнівну дію кризи і спрямувати процес або на відновлення, або на закриття, або на трансформацію і розвиток бізнесу, потрібні особливі фахівці — кризові менеджери.
Кризові менеджери володіють специфічними навичками, компетенціями і здібностями вирішувати проблеми та діяти в жорстких, стресових умовах. Ними стають у міру практичного вирішення проблем і подолання криз спочатку в компанії, потім в галузі, потім на стику з іншими галузями.
З огляду на швидкий темп змін у житті й бізнесі, а також наявність великої кількості ризиків, завжди буде потреба в кризових менеджерах, які значно прискорюють процес виходу з кризи і відкривають нові можливості для бізнесу.
Шукаєте роботу?
Вакансій кризових менеджерів не обіцяємо, зате інших позицій для менеджерів — хоч греблю гати.
ВакансіїЧитайте також
Як пандемія змінила ринок: найбільш затребувані та високооплачувані професії
6 вправ, які допоможуть розвинути креативність та гнучкість мислення
Як переосмислити кар’єру в кризу: поради та вправи від Олени Рєзанової
Дякуємо!
Тепер редактори знають.