Чому під час роботи з текстами не варто сподіватися на натхнення, а краще «прикликати» його самим? Які креативні техніки для цього існують? Пояснює та радить Олена Боговик — контент-креаторка, CEO SMM/контент-бюро shche_, а також лекторка й кураторка в Litosvita, KAMA, Genius.Space. Олена має понад 10-річний досвід роботи в диджиталі та SMM і співпрацювала з такими брендами, як Peugeot, Hotline, McDonald’s, Sandora, Lenovo, Sony, Rexona, Carlsberg, Limo тощо.
Чи багато натхнення треба, щоб написати текст для рекламного оголошення в Google Ads? Ні, якщо ви розумієте мету цього оголошення, його цільову аудиторію і своє завдання як копірайтера.
Натхнення — примхливе й нестабільне, очікувати його можна годинами та навіть днями, аж поки не згорить дедлайн. Тому не варто покладатися лише на нього, якщо написання текстів — це ваша професія, а не хобі вихідного дня. Щоб уникнути затримок і неефективності в роботі з текстами, важливо вміти «прикликати» натхнення самостійно. У цьому матеріалі ми розглянемо креативні техніки, які допоможуть писати тексти без стресу й нервового очікування, поки вас нарешті осяє.
🧠 Мозковий штурм (брейншторм)
Це процес генерації якомога більшої кількості ідей та концепцій без засуджень і критики.
Коли підійде. Ідеально підходить для командних проєктів, розробки нових концепцій та ідей.
Приклади використання. Група з маркетологів, копірайтерів і стратегів генерує ідеї для нової рекламної кампанії, унаслідок чого з’являється безліч креативних варіантів.
💡 Метафори й аналогії
Це використання метафор та аналогій для пояснення складних або абстрактних концепцій.
Коли підійде. Корисно для популяризації наукових або технічних ідей серед широкої аудиторії. Наприклад, якщо треба пояснити дитині, як працює двигун внутрішнього згоряння, або мамі — що таке блокчейн. За допомогою метафор, тобто через зрозуміліші для них поняття, це буде значно ефективніше та простіше.
Приклади використання. На лекціях із копірайтингу я завжди наводжу таку метафору. Уявіть, що продукт, про який ви пишете, — це цукерка, а текст — обгортка, за якою ваш продукт обирають. Тепер масштабуємо метафору. Уявіть, де цей продукт вибирають. Якщо в соцмережах, тоді будь-яка соцмережа — це ринок.
📝 Сюжетна оповідь (сторітелінг)
Це розповідь історії, що передає потрібне повідомлення або ідею через персонажів і події, часто з використанням інших художніх засобів, наприклад гіперболізації.
Коли підійде. Коли недостатньо лише раціональних унікальних торговельних пропозицій, а необхідно продемонструвати власний досвід, викликати емпатію, захопити увагу. Це ефективний спосіб створення емоційного зв’язку з аудиторією.
Приклади використання. Це може бути історія бренду та його шлях до успіху разом з описом усіх викликів, труднощів і перемог. Ресурсомісткий процес, але потенційно може бути помітнішим за інші, оскільки історії закохують. Згадайте тільки «Володаря перснів» чи «Гаррі Поттера» — за що ми їх любимо та перечитуємо?
✒️ Техніка вільного письма (фрірайтинг)
Це метод, який допомагає увійти у творчий стан і поринути у вільний потік слів. Мета фрірайтингу — здолати бар’єри внутрішнього цензора й отримати доступ до прихованих знань та ідей. Часто застосовується з навчальною метою.
Коли підійде. Якщо ви часто наступаєте на граблі «щось текст не пишеться». Щоб відчути ефект, рекомендую проводити сеанси фрірайтингу щоденно від 10 до 20 хвилин.
Приклади використання. Це навчальна техніка, тому замість прикладу поділюся ресурсом, який пропонує щодня практикуватись і вдосконалювати навички письма за цією технікою: https://750words.com/.
🧐 Сценарії «Що буде, якщо…?»
Це креативна техніка, яка використовується для генерації нових ідей і розв’язання проблем через уявні сценарії та альтернативні можливості.
Коли підійде. Якщо потрібно розширити горизонти творчого мислення. Основна ідея полягає у генеруванні запитань типу «Що буде, якщо…?» та виокремленні можливих наслідків чи ідей, які виникають унаслідок таких запитань. Допомагає змоделювати ситуацію, побачити її розв’язання під різними кутами й вийти на неочікуваний результат.
Приклади використання. Що буде, якщо вже завтра розпочнеться колонізація Марсу? Думаємо про перерозподіл ресурсів та геополітичних сил, але тепер у масштабах галактики. Що станеться, якщо завтра вчені подолають старість? Дивимося на перспективи нових кліматичних, політичних і демографічних викликів.
📊 Порівняння та контраст
Це робота зі схожістю та відмінностями між двома або більше об’єктами, ідеями чи концепціями.
Коли підійде. Якщо необхідно вибудувати систему раціональних аргументів для споживача.
Приклади використання. Наприклад, ви пишете текст на тему переваг муніципального громадського транспорту над приватними маршрутками та його вплив на розвиток урбанізму в Україні. Якщо у вас ще не з’явився оберемок порівнянь, то я навіть не знаю.
💬 Питання / відповідь
Це проста й прикладна техніка, коли на початку ми ставимо запитання чи порушуємо проблему, яка резонує з проблемами нашого читача та заохочує його разом із нами крізь текст шукати й отримувати розв’язання.
Коли підійде. Для написання статей, блогів та матеріалів, спрямованих на залучення уваги читачів і стимулювання думок. Особливо в соціальних мережах і блогах, де конкуренція за увагу надмірно висока, а контент у надлишку.
Приклади використання. Вступ до цього матеріалу написаний саме в цій техніці.
Усі ці техніки доволі прості, але перед використанням рекомендую почитати більше про кожну та практикуватися з тією, до якої ляже душа. До креативних технік додайте редагування і вдосконалюйте тексти не лише під час креативного процесу, а й після.
Читайте також: Як подолати страх чистого аркуша: поради для всіх, хто працює з контентом
ChatGPT та інші ШІ-технології
Сучасні технології можуть значно полегшити життя райтерів. Але важливо розуміти, навіщо ви їх використовуєте та що хочете отримати.
Розберімо конкретний приклад — використання чатбота зі штучним інтелектом ChatGPT, який може генерувати тексти за вашими запитами. Ці запити можуть бути різними: від «Скільки книжок написав Айзек Азімов» до «Зроби мені реферат на тему ”Критичний дискурс-аналіз за методологією Нормана Феркло”». Але треба розуміти, що згенерований штучним інтелектом текст — не зовсім ваш. До того ж ШІ може помилятися, адже вибудовує свої шедеври на базі відкритих даних і не проводить фінальної верифікації.
Тому моя рекомендація — використовувати ChatGPT та інші подібні сервіси в допоміжних цілях. Наприклад ↓
- Пошук ідей та натхнення. Ви можете поставити запитання або попросити згенерувати ідеї для конкретних тем чи рубрик та отримати свіжий погляд на те, з чим застопорилися.
- Генерування конспекту з великих масивів інформації. ChatGPT допоможе створити конспект на основі першоджерела. Навіть у написанні цієї статті я користувалася цією фішкою. Наприклад, сценарії «Що буде, якщо…?» — це частина креативних практик із книжки «Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All» братів Келлі, яку я дуже люблю та рекомендую всім копірайтерам і колегам із креативного цеху. Проте читала я її давно, тож дала запит чатботу зробити короткий конспект основних технік, на основі якого викристалізувала головне.
- Перевірка граматики та стилю. ChatGPT може бути інструментом для перевірки тексту. Він вкаже на можливі помилки та запропонує виправлення. Але важливо розуміти, що модель базово англомовна, тому будуть огріхи. У роботі з ChatGPT взагалі краще послуговуватись англійською, тоді ви отримаєте більш коректний результат.
- Рерайтинг та створення ультракоротких форм. ChatGPT допомагає створити повідомлення з закликом до дії для оголошень або публікацій у соціальних мережах. Те саме з рерайтингом. Ви даєте йому лонгрид і просите переписати його на потрібну кількість символів чи під формат допису, наприклад у Twitter чи Threads.
- Експертна допомога. ChatGPT може надати корисні відповіді на запитання або інформацію для досліджень. Але обов’язково перевіряйте результат. Не одне медіа вже «спалили» на неперевірених дописах від ChatGPT.
Пам’ятайте, ChatGPT — це інструмент, що має свої обмеження й недоліки. Не покладайте на нього всі надії та сподівання. Жоден ШІ не зможе відтворити задуманий вами тон голосу й особливості лексики, тому використовуйте технології як допоміжну силу, не більше.
І наостанок. З особистого досвіду скажу: натхнення — штука примхлива. Часом воно приходить у процесі — від відчуття того, що вам вдається. Іноді — після прочитання захопливої історії або книжки. Ми не можемо це передбачити. А от практика й накопичення знань — те, що нам під силу та матиме 100 % результат. Тому головне — почати й багато практикуватися.
Крута робота вже чекає!
Знайдіть вакансію до душі — у нас є з чого обрати 😉
ВакансіїЧитайте також
5 порад, як не чекати на натхнення, а створювати його
Для джунів і не тільки: 10 порад із копірайтингу, які я хотіла б почути свого часу
Інструменти професії: з чим працює SMM-менеджер в агентстві