Навіть ті, хто любить працювати на самоті, визнають, що на етапі генерації ідей чим більше пропозицій — тим краще. Розповідаємо, як успішно провести мозковий штурм і дійсно ефективно покреативити, а не просто посидіти й побалакати.
Що таке мозковий штурм
Мозковий штурм (він же брейнсторм, або брейншторм) — це метод пошуку нових ідей і рішень. Суть його в тому, що учасники озвучують якомога більше варіантів, зокрема й найнеймовірніші, а потім з усіх обираються найкращі ідеї або рішення, які можна реалізувати на практиці.
Історія появи методу
Вважається, що техніку мозкового штурму придумав американський рекламіст Алекс Осборн, а допоміг йому в цьому… військовий досвід. За часів Другої світової війни Осборн служив капітаном вантажного судна. Одного разу він отримав радіограму про потенційну небезпеку — наближення німецького підводного човна. Роздумуючи, як вчинити, Осборн згадав прийом, до якого вдавалися пірати Середньовіччя: у разі небезпеки на палубі збиралася вся команда, щоб по черзі запропонувати свій варіант вирішення проблеми.
Осборн вчинив так само: зібрав екіпаж і попросив кожного запропонувати свій варіант дій на випадок атаки. Правда, жодну з ідей використати не довелося: німецький підводний човен американським кораблем не зацікавилася. А ось Осборн почав розробляти теорію мозкового штурму, яку докладно описав у своїй книзі «Прикладна уява», виданій у 1953 році.
Правила проведення успішного мозкового штурму
Щоб ефективно провести мозковий штурм, не обов’язково в точності повторювати шлях Алекса Осборна і в терміновому порядку збирати команду, коли підводний човен конкурентів вже наблизився впритул. Краще дотримуватися наступних правил.
1. Попередня підготовка
Не потрібно влаштовувати команді сюрприз і оголошувати тему брейнсторму, коли всі вже зберуться. Дайте учасникам щонайменше кілька днів на підготовку: нехай у них буде час подумати над ідеями заздалегідь.
2. Продуктивна атмосфера
Якщо в приміщенні дуже холодно або жарко, зручних стільців вистачає не на всіх, немає паперу і ручки для кожного учасника і фліпчарта для ведучого, то все, чого хотітимуть учасники брейнсторму, — щоб ці збори закінчилися якомога швидше. У людей повинні бути комфортні умови для роботи.
3. Більше людей = більше ідей
Мета мозкового штурму — згенерувати якомога більше ідей, з яких можна буде вибрати найкращі. Для цього важливо зібрати побільше учасників: наприклад, не один відділ із 3 чоловік, а команду з 10. Але не варто просто заради кількості кликати на брейнсторм тих людей, які не хочуть брати в ньому участь або максимально далекі від теми.
4. Детальний опис проблеми
Оголосіть тему брейнсторму заздалегідь, а безпосередньо перед його початком ще раз поясніть учасникам, яка мета даної зустрічі та яку проблему вам потрібно вирішити. Переконайтеся, що всі учасники зрозуміли завдання правильно і знають, що від них хочуть.
5. Жодних обмежень для ідей
Важливе правило для успішного мозкового штурму — відсутність правил безпосередньо під час брейншторму. Ніякого: «Висловлюйте тільки ідеї, які ми можемо реалізувати з урахуванням нашого бюджету» тощо. Дозвольте учасникам говорити все, що спаде на думку — навіть якщо це співпраця з інопланетянами. Чужі ідеї не можна критикувати, але доповнювати можна, так що не обов’язково винаходити велосипед і пропонувати тільки те, що ще не прозвучало в жодному вигляді.
6. Ведення записів
Під час мозкового штурму важливо не тільки озвучувати ідеї, а й записувати їх. Всі, навіть відверто фантастичні й висловлені жартома. І краще, щоб це робив не тільки обраний ведучий, але всі учасники — так жодна ідея не забудеться.
7. Можливість додати ідею і після брейнсторму
Може трапитися так, що мозковий штурм закінчений, всі розійшлися по домівках, влаштувалися на дивані з чашкою кави — і ось воно, осяяння! Дайте учасникам можливість поділитися своїми міркуваннями пізніше. Але не розтягуйте процес генерації ідей, а встановіть чіткий дедлайн на добу-тиждень.
Етапи проведення мозкового штурму
Технік проведення мозкового штурму існує безліч, але всі вони включають три основних етапи.
- Постановка проблеми. Це попередній етап, під час якого формулюють завдання, вирішують, хто братиме участь у мозковому штурмі, визначають його ведучого, а учасників знайомлять із темою.
- Генерація ідей. Основний етап, під час якого фіксуються абсолютно всі ідеї, озвучені учасниками. Кількість ідей на даному етапі важливіша за їхню якість, ідеї не оцінюються і не критикуються — тільки висловлюються.
- Відбір і оцінка ідей. Лише на цьому етапі починається експертна оцінка ідей: відсіювання нерелевантних і відбір тих, які можна реалізувати на практиці.
Популярні техніки мозкового штурму
Розберемо 5 технік брейнсторму, які легко реалізувати в будь-якій сфері діяльності і в будь-яких умовах — навіть онлайн під час віддаленої роботи.
Рольовий штурм
Учасникам призначають ролі певних людей, з позиції яких корисно поглянути на ситуацію, продукт або послугу. Наприклад, кілька портретів цільової аудиторії або ролі читача, редакції і рекламодавця, якщо ви запускаєте нове медіа. Ідеї потрібно висловлювати саме з позиції своєї ролі. В процесі мозкового штурму ролями можна мінятися.
Зворотний штурм
Суть техніки в тому, щоб зосередитися виключно на недоліках послуги, продукту або ситуації і спробувати передбачити всі перешкоди на шляху клієнта або максимальну кількість негативних наслідків будь-якої дії. Зворотний штурм часто застосовують для проєктів, які складаються з декількох етапів і де зрив одного етапу = повний провал всієї роботи.
Письмовий мозковий штурм
Техніка, яку легко застосувати в умовах віддаленої роботи: учасникам не потрібно збиратися разом в одному приміщенні чи спілкуватися онлайн по відеозв’язку. До того ж метод підходить для людей, які соромляться висловлювати свої ідеї публічно. Ідеї можна генерувати в одному гугл-документі або будь-якому іншому інструменті. Головне — щоб у кожного була можливість писати і бачити ідеї, запропоновані іншими учасниками. Недолік методу в тому, що збір письмових відповідей точно займе більше часу, ніж живі збори.
Індивідуальний мозковий штурм
Максимальна кількість учасників — запорука успішного мозкового штурму. Але є і техніка, яка передбачає, що брейнстормити доведеться наодинці. У такому випадку рекомендується встановити тривалість одного сеансу генерації ідей (3-10 хвилин). Фіксувати ідеї варто так само, як і при колективному мозковому штурмі — на папері, в електронному документі або хоча б записувати свої думки на диктофон. Оцінювати власні ідеї краще не відразу, а за деякий час. Одразу попереджаємо, що відсутність погляду зі сторони — недолік такої техніки, зате такий брейнсторм можна провести швидше.
Сходова техніка
Відмінність цієї техніки в тому, що учасник озвучує власні ідеї до того, як почує пропозиції інших. Ведучий називає тему брейнсторму, після чого в кімнаті залишаються лише двоє учасників, а решта тимчасово її залишають. Перша пара озвучує одне одному свої ідеї, після чого запрошують третього учасника. Він висловлює свої думки, а у відповідь дізнається ідеї перших двох. Так повторюється доти, доки вся команда не збереться в кімнаті.
Техніка добре підходить для колективів, схильних потрапляти під вплив кількох людей, і допомагає розкритися сором’язливим людям, які вважають за краще ділитися ідеями лише з найближчими колегами.
10 корисних порад, як розвинути впевненість у собі
Читати
Висновки
Мозковий штурм — ефективний спосіб згенерувати велику кількість ідей. Але це не гарантія того, що якась із них підійде. Часто мозкові штурми не допомагають знайти рішення проблеми, до цього потрібно бути готовим і не критикувати учасників — ані під час брейнсторму, ані після, навіть якщо стане зрозуміло, що жодна з ідей не підходить. Бажаємо вам успішно провести мозковий штурм і знайти ту саму ідею, яка буде реалізована.
Читайте також
10 порад для розвитку швидкочитання
Як я випробувала 7 технік продуктивності за місяць
Засіб від прокрастинації: техніка Помодоро
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій для фахівців різних спеціалістів 👉
Вакансії