Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Одна голова добре, а дві — краще: що таке мозковий штурм

26.03.21 Розвиток 5 хв читання

Навіть ті, хто любить працювати на самоті, визнають, що на етапі генерації ідей чим більше пропозицій — тим краще. Розповідаємо, як успішно провести мозковий штурм і дійсно ефективно покреативити, а не просто посидіти й побалакати.

Що таке мозковий штурм


Мозковий штурм (він же брейнсторм, або брейншторм) — це метод пошуку нових ідей і рішень. Суть його в тому, що учасники озвучують якомога більше варіантів, зокрема й найнеймовірніші, а потім з усіх обираються найкращі ідеї або рішення, які можна реалізувати на практиці.


Історія появи методу

Вважається, що техніку мозкового штурму придумав американський рекламіст Алекс Осборн, а допоміг йому в цьому… військовий досвід. За часів Другої світової війни Осборн служив капітаном вантажного судна. Одного разу він отримав радіограму про потенційну небезпеку — наближення німецького підводного човна. Роздумуючи, як вчинити, Осборн згадав прийом, до якого вдавалися пірати Середньовіччя: у разі небезпеки на палубі збиралася вся команда, щоб по черзі запропонувати свій варіант вирішення проблеми.

Осборн вчинив так само: зібрав екіпаж і попросив кожного запропонувати свій варіант дій на випадок атаки. Правда, жодну з ідей використати не довелося: німецький підводний човен американським кораблем не зацікавилася. А ось Осборн почав розробляти теорію мозкового штурму, яку докладно описав у своїй книзі «Прикладна уява», виданій у 1953 році.


Правила проведення успішного мозкового штурму

Щоб ефективно провести мозковий штурм, не обов’язково в точності повторювати шлях Алекса Осборна і в терміновому порядку збирати команду, коли підводний човен конкурентів вже наблизився впритул. Краще дотримуватися наступних правил.


1. Попередня підготовка

Не потрібно влаштовувати команді сюрприз і оголошувати тему брейнсторму, коли всі вже зберуться. Дайте учасникам щонайменше кілька днів на підготовку: нехай у них буде час подумати над ідеями заздалегідь.


2. Продуктивна атмосфера

Якщо в приміщенні дуже холодно або жарко, зручних стільців вистачає не на всіх, немає паперу і ручки для кожного учасника і фліпчарта для ведучого, то все, чого хотітимуть учасники брейнсторму, — щоб ці збори закінчилися якомога швидше. У людей повинні бути комфортні умови для роботи.


3. Більше людей = більше ідей

Мета мозкового штурму — згенерувати якомога більше ідей, з яких можна буде вибрати найкращі. Для цього важливо зібрати побільше учасників: наприклад, не один відділ із 3 чоловік, а команду з 10. Але не варто просто заради кількості кликати на брейнсторм тих людей, які не хочуть брати в ньому участь або максимально далекі від теми.


4. Детальний опис проблеми

Оголосіть тему брейнсторму заздалегідь, а безпосередньо перед його початком ще раз поясніть учасникам, яка мета даної зустрічі та яку проблему вам потрібно вирішити. Переконайтеся, що всі учасники зрозуміли завдання правильно і знають, що від них хочуть.


5. Жодних обмежень для ідей

Важливе правило для успішного мозкового штурму — відсутність правил безпосередньо під час брейншторму. Ніякого: «Висловлюйте тільки ідеї, які ми можемо реалізувати з урахуванням нашого бюджету» тощо. Дозвольте учасникам говорити все, що спаде на думку — навіть якщо це співпраця з інопланетянами. Чужі ідеї не можна критикувати, але доповнювати можна, так що не обов’язково винаходити велосипед і пропонувати тільки те, що ще не прозвучало в жодному вигляді.


6. Ведення записів

Під час мозкового штурму важливо не тільки озвучувати ідеї, а й записувати їх. Всі, навіть відверто фантастичні й висловлені жартома. І краще, щоб це робив не тільки обраний ведучий, але всі учасники — так жодна ідея не забудеться.


7. Можливість додати ідею і після брейнсторму

Може трапитися так, що мозковий штурм закінчений, всі розійшлися по домівках, влаштувалися на дивані з чашкою кави — і ось воно, осяяння! Дайте учасникам можливість поділитися своїми міркуваннями пізніше. Але не розтягуйте процес генерації ідей, а встановіть чіткий дедлайн на добу-тиждень.


Етапи проведення мозкового штурму


Технік проведення мозкового штурму існує безліч, але всі вони включають три основних етапи.

  1. Постановка проблеми. Це попередній етап, під час якого формулюють завдання, вирішують, хто братиме участь у мозковому штурмі, визначають його ведучого, а учасників знайомлять із темою.
  2. Генерація ідей. Основний етап, під час якого фіксуються абсолютно всі ідеї, озвучені учасниками. Кількість ідей на даному етапі важливіша за їхню якість, ідеї не оцінюються і не критикуються — тільки висловлюються.
  3. Відбір і оцінка ідей. Лише на цьому етапі починається експертна оцінка ідей: відсіювання нерелевантних і відбір тих, які можна реалізувати на практиці.


Популярні техніки мозкового штурму


Розберемо 5 технік брейнсторму, які легко реалізувати в будь-якій сфері діяльності і в будь-яких умовах — навіть онлайн під час віддаленої роботи.


Рольовий штурм

Учасникам призначають ролі певних людей, з позиції яких корисно поглянути на ситуацію, продукт або послугу. Наприклад, кілька портретів цільової аудиторії або ролі читача, редакції і рекламодавця, якщо ви запускаєте нове медіа. Ідеї ​​потрібно висловлювати саме з позиції своєї ролі. В процесі мозкового штурму ролями можна мінятися.


Зворотний штурм

Суть техніки в тому, щоб зосередитися виключно на недоліках послуги, продукту або ситуації і спробувати передбачити всі перешкоди на шляху клієнта або максимальну кількість негативних наслідків будь-якої дії. Зворотний штурм часто застосовують для проєктів, які складаються з декількох етапів і де зрив одного етапу = повний провал всієї роботи.


Письмовий мозковий штурм

Техніка, яку легко застосувати в умовах віддаленої роботи: учасникам не потрібно збиратися разом в одному приміщенні чи спілкуватися онлайн по відеозв’язку. До того ж метод підходить для людей, які соромляться висловлювати свої ідеї публічно. Ідеї ​​можна генерувати в одному гугл-документі або будь-якому іншому інструменті. Головне — щоб у кожного була можливість писати і бачити ідеї, запропоновані іншими учасниками. Недолік методу в тому, що збір письмових відповідей точно займе більше часу, ніж живі збори.


Індивідуальний мозковий штурм

Максимальна кількість учасників — запорука успішного мозкового штурму. Але є і техніка, яка передбачає, що брейнстормити доведеться наодинці. У такому випадку рекомендується встановити тривалість одного сеансу генерації ідей (3-10 хвилин). Фіксувати ідеї варто так само, як і при колективному мозковому штурмі — на папері, в електронному документі або хоча б записувати свої думки на диктофон. Оцінювати власні ідеї краще не відразу, а за деякий час. Одразу попереджаємо, що відсутність погляду зі сторони — недолік такої техніки, зате такий брейнсторм можна провести швидше.


Сходова техніка

Відмінність цієї техніки в тому, що учасник озвучує власні ідеї до того, як почує пропозиції інших. Ведучий називає тему брейнсторму, після чого в кімнаті залишаються лише двоє учасників, а решта тимчасово її залишають. Перша пара озвучує одне одному свої ідеї, після чого запрошують третього учасника. Він висловлює свої думки, а у відповідь дізнається ідеї перших двох. Так повторюється доти, доки вся команда не збереться в кімнаті.

Техніка добре підходить для колективів, схильних потрапляти під вплив кількох людей, і допомагає розкритися сором’язливим людям, які вважають за краще ділитися ідеями лише з найближчими колегами.

10 корисних порад, як розвинути впевненість у собі

Читати


Висновки


Мозковий штурм — ефективний спосіб згенерувати велику кількість ідей. Але це не гарантія того, що якась із них підійде. Часто мозкові штурми не допомагають знайти рішення проблеми, до цього потрібно бути готовим і не критикувати учасників — ані під час брейнсторму, ані після, навіть якщо стане зрозуміло, що жодна з ідей не підходить. Бажаємо вам успішно провести мозковий штурм і знайти ту саму ідею, яка буде реалізована.

Читайте також

10 порад для розвитку швидкочитання

Як я випробувала 7 технік продуктивності за місяць

Засіб від прокрастинації: техніка Помодоро

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій для фахівців різних спеціалістів 👉

Вакансії
Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!
0
Ми любимо ваші думки, будь ласка, прокоментуйте.x

Дякуємо!

Тепер редактори знають.