Копірайтерка й контент-маркетологиня Ірина Сігарьова ділиться практичними порадами з копірайтингу, що стануть у пригоді як початківцям, так і більш досвідченим спеціалістам.
Спеціаліста прикрашають не лише професійні навички та знання, а й уміння спілкуватися та будувати стосунки з людьми. Бо клієнти вибирають не тільки за кейсами, регаліями чи вміннями, але й за стилем комунікації, мисленням, вашими мріями. Тому крім професійних навичок варто також розвивати себе як особистість. Це найвагоміший висновок, який я зробила за вісім років роботи копірайтеркою та контент-маркетологинею.
Ділюся ще дев’ятьма порадами, які я хотіла б почути свого часу. Сподіваюся, вони надихнуть вас і змінять ставлення до копірайтингу та робочих процесів.
Не просто «пишіть тексти»
Вісім років тому, під час навчання за спеціальністю «Видавнича справа та редагування», я подумала: «Чому б не спробувати себе на біржах копірайтингу? Тексти ж я пишу». Тоді копірайтинг асоціювався в мене лише з синонімічним переписуванням статей з інтернету. Сьогодні я розумію, що копірайтинг — це більше, ніж просто писати тексти.
Наприклад, щоб переконати людей обрати ваш продукт, потрібно не лише скласти слова в логічне речення. Важливо також розуміти, яку саме інформацію транслювати, які слова підібрати. Для цього необхідно вивчати «гарячі точки» цільової аудиторії:
- які в неї бажання та мрії (зберегти час, розважитись, подорожувати, знайти внутрішній спокій тощо);
- які її проблеми здатен вирішити продукт;
- які заперечення можуть завадити його придбати (брак грошей, часу тощо);
- які питання, пов’язані з продуктом, її хвилюють (доставка, оплата, якість тощо).
Текст, який усе це враховує, на відміну від «просто тексту», допоможе людям зрозуміти, що ваш продукт для них — ідеальне рішення. Такий текст більш ефективний та виконує свої бізнес-завдання.
Вивчайте техніки продажу
Класичний копірайтинг — це вміння писати тексти, що продають, тому копірайтер має розбиратись у продажах. Велика помилка — не цікавитися інструментами продажу, не вивчати, як доносити цінності, аргументувати ціну, презентувати продукт із перевагами для клієнта.
Вміння продавати цінне не лише для написання текстів, а й у звичайному житті. Для вивчення теми рекомендую прочитати книжки:
- Ніл Рекгем «Техніка продажу SPIN. Як не проґавити великого клієнта»;
- Гаррі Фрідман «Ні, дякую, я просто дивлюсь. Як відвідувача перетворити на покупця»;
- Бред Стоун «Продається все. Джефф Безос та ера Amazon»;
- Джо Джирард, Саймон Дж. Браун «Як продати що завгодно кому завгодно»;
- Денис Каплунов «Нейрокопірайтинг».
Не бійтеся продавати, це нормально
Ці слова я хотіла б почути до свого першого продажу. Бо перші декілька років я не розуміла, що роблю, а коли зрозуміла, то почала відчувати провину, невпевненість, страх осуду, незручність. Необхідність продавати в багатьох людей викликає негативні емоції, через що ми закриваємось і не можемо нормально презентувати себе чи продукт. Хоча насправді в продажу немає нічого складного, нам заважають лише власні упередження.
Я вважаю, що для продажу важливо позбутись саме внутрішніх страхів, упереджень і конфліктів. Це можна зробити з психологом, коучем або самостійно, проте третій метод буде довшим. Загалом робота над власним мисленням — складний і довготривалий процес. Але що швидше ви почнете це робити, то швидше та краще досягатимете результатів у роботі.
Сприймайте лише аргументовану критику
Я вважаю, що критика — це нормально. Але лише тоді, коли вона аргументована. «Не подобається, давайте щось інше» — не аргумент для зміни тексту». Зараз в умовах співпраці зі мною та моєю командою є пункт «Вносимо правки після обговорення аргументованих коментарів». До того встановлення цього правила я будь-який зворотний зв’язок (особливо негативний) сприймала так, наче він стосується не тексту, а мене як людини. Тобто в голові була зв’язка «Будь-який фідбек = я». Це погіршувало мій емоційний стан і знижувало бажання працювати, змушувало сумніватись у своїх навичках. Але ж відгук на мою роботу насправді не описує мене як людину, не робить поганою чи якоюсь не такою. Тому мені довелося розірвати цю зв’язку в голові та прийняти наступну пораду.
Учіться захищати власну думку та роботу
Правки — невіддільна частина роботи копірайтера. Але зворотний зв’язок від клієнта не завжди буває конструктивний. Як тоді вчинити: захищати власну роботу чи виконати бажання замовника?
Раніше я промовчала б, проте зараз завжди захищаю свою роботу. Я — спеціалістка. Повний інструментарій та знання є у мене і я можу відповісти за свої рішення. Під час таких розмов із клієнтом я дотримуюсь декількох правил:
- завжди попереджаю, що маю питання для обговорення;
- структурно пишу коментарі до кожної правки замовника — апелюю до свого досвіду, попередніх робіт і результатів, наприкінці ще раз наголошую: «Давайте обговоримо, як буде ефективніше»;
- пишу щиро та відкрито, без негативних емоцій, бо моє завдання — вирішити проблему клієнта, і найкращий варіант — працювати разом, а не ставати в позу.
У такому захисті криється додаткова перевага: ви демонструєте компетенції, експертизу та досвід. А також берете відповідальність за свою роботу, чим демонструєте клієнтові готовність до складних завдань і бажання ефективно їх виконувати.
Прокачуйте особистий бренд
Цінність цієї поради я осягнула лише у 2022 році, коли саме завдяки особистому бренду почала працювати з двома крутими українськими компаніями: сервісом онлайн-страхування Green Travel і виробництвом дерев’яного декору Enjoy The Wood. У першому випадку допоміг мій блог в Instagram, у другому — колеги порадили мене як копірайтерку.
Побудова особистого бренду не гарантує результат тут і зараз, це робота в довгу. Але за якийсь час він почне приносити користь. Рекомендую почати з наступних порад.
- Оберіть одну соцмережу, яку будете вести, та приведіть її до ладу. Видаліть всі нерелевантні фото/відео, напишіть декілька дописів або зніміть відео, щоб розповісти, хто ви, що робите та чим можете бути корисні.
- Сформулюйте коротку самопрезентацію на випадок знайомства онлайн чи офлайн. Вона має складатися з імені, посади та інформації, для кого ви працюєте та якого результату з вами можна досягти.
- Відфільтруйте підписки. Те, на кого ви підписані, також розповідає про вас як про особистість. Оточуйте себе приємними людьми, з якими будете зростати.
Знайомтеся з новими людьми та будьте проактивні
Деякий час я думала, що хорошому спеціалісту ніхто не потрібен. Але соціальний капітал і знайомства допомагають нам розвиватись. Інші люди «підсилюють» нас. Нетворкінг корисний усім спеціалістам, не тільки джунам. Ось, до прикладу, декілька порад для ефективного знайомства під час якогось івенту.
- Починайте розмову першими. Хтось має це зробити, тож наберіться сміливості та підійдіть до когось. Якщо соромитесь, можете підійти до однієї людини, а не відразу до компанії.
- Підготуйте коротку самопрезентацію. Знайомитися простіше, коли знаєш, що казати. Тож удома відрепетируйте промову та спробуйте різні формулювання, щоб зрозуміти, яке краще вас описує і демонструє цінність спілкування з вами.
- Починайте розмову з обговорення заходу, на якому ви зібрались. Дізнайтеся, де та ким працюють співрозмовники, якщо вони відразу цього не сказали.
- Обміняйтеся контактами: номерами телефонів чи соцмережами. А через деякий час після конференції нагадайте про себе, запропонуйте співпрацю чи партнерство.
Більше навчайтеся та застосовуйте знання на практиці
«Я все знаю». Знайомі слова? Я теж так думала, але це утопія. Насправді ми застосовуємо десь 10% реальних знань, бо інше забувається. А якщо думати, що все знаєш, можна, навпаки, почати деградувати. Курси на суміжні теми, мастермайнди (групові івенти для обміну знаннями та досвідом — прим. ред.), консультації «підсвічують» наші сильні та слабкі сторони, збільшують соціальний капітал, змінюють мислення, масштабують особистий бренд. А використання нових знань на практиці робить вас цінним спеціалістом, навіть якщо це знання з інших сфер.
Наприклад, я контент-маркетологиня й копірайтерка, але маю знання з таргетованої реклами в соцмережах, дизайну, базові навички створення сайтів та seo-оптимізації. Хоч і не прямо використовую ці знання, але у спілкуванні з клієнтами вони дуже допомагають продемонструвати професійний рівень та відповісти на запитання замовника.
Багато пишіть. І не тільки на замовлення
Хорошого спеціаліста вирізняє досвід роботи та можливість писати про будь-що, у різних стилях і форматах. Щоб вам було чим похизуватись перед замовником, почніть писати щодня на будь-які теми. Що більше буде прикладів, то краще для портфоліо та ваших навичок. Як бонус ви покращите ще й технічний скіл — почнете швидко друкувати, що також демонструє вашу професійність. Тому експериментуйте, покращуйте свої навички та тестуйте нові інструменти.
Будьте відкритими для світу, розвивайтеся в різних напрямах (не тільки в професійному), і тоді почнете стрімко зростати та займете бажане місце на ринку.
Шукаєте роботу в копірайтингу чи SMM?
Маємо багато вакансій для таких спеціалістів в крутих українських та міжнародних компаніях
ВакансіїЧитайте також
Що читати, щоб писати: 7 книг для копірайтерів
10 корисних порад, як розвинути впевненість у собі
Як приваблювати клієнтів через контент у соцмережах
Додати коментар
Цікаве на Happy Monday
Мінцифри запускає цифровий рекрутинг через «Дію»
Українців запрошують пройти Національний тест з медіаграмотності
Pink Office Day: роботодавців закликають долучитися до «рожевого» руху
Схожі статті, які можуть сподобатись
Робота в інтернеті: 50 найкращих способів заробітку онлайн
15 кар’єрних консультанток, на яких варто підписатися у соцмережах
Професія в об’єктиві: чим займається фотограф та як ним стати