Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Між бізнесом і розробкою: один день із життя бізнес-аналітика в ІТ

31.01.22 Кар'єра Увійти в ІТ 4 хв читання

Юрій Гомон, BA Department Teach Lead у NIX, розповідає, чим в IT-проєктах займається бізнес-аналітик: з якими завданнями стикається у роботі та які техніки й інструменти використовує для вирішення потреб клієнта.

Юрій Гомон про завдання бізнес-аналітика
Юрій Гомон

У будь-якому IT-проєкті є завдання, що безпосередньо не стосуються ні написання коду, ні управління проєктом загалом. Це зона відповідальності бізнес-аналітика — фахівця, який збирає та документує вхідну інформацію: від замовника, кінцевих користувачів, програмістів та інших учасників процесу розробки. А потім перетворює її на вимоги, згідно з якими команда розробляє програмне забезпечення.


Завдання бізнес-аналітика на різних етапах проєкту


Наведені нижче етапи, їхнє наповнення та порядок можуть відрізнятись залежно від обраної методології розробки, складності проєкту, кількості учасників команди. Але загалом типовий проєкт та завдання бізнес-аналітика виглядають приблизно так.


Опрацювання бізнес-ідеї

Щойно вам довірили роботу над проєктом, перше й головне завдання — виявити бізнес-ідею та детально розібратися, над чим ви працюватимете. Потім варто пропрацювати стейкхолдерів, з якими ви будете взаємодіяти — як тих, хто зацікавлений в успіху проєкту, так і зацікавлених у його невдачі.

Коли ви зрозуміли бізнес-ідею, продовжуйте аналізувати конкурентів та цільову аудиторію, аби переконатися, що ідея дійсно злетить. Наприклад, можна опитати потенційних кінцевих користувачів (зібрати фокус-групу, провести інтерв’ю або створити опитувальник), провести спостереження за користувачами (якщо вони «під боком») або поритися в документах, що описують бізнес-процеси.


Формування рішення

Вам потрібно зрозуміти та зафіксувати бізнес-ідею, сформувати розуміння обсягу завдань, опрацювати технічні та бізнес-ризики. Коли все готово, можна оцінювати проєкт разом із командою, планувати етапи розробки та терміни виконання. Потім піти до клієнта, погодити бачення та внести правки за результатами обговорення. Коли клієнта все влаштує, переходимо до реалізації проєкту.


Моделювання

Часто ми починаємо з моделювання. На цьому етапі бізнес-аналітики концептуально продумують, як у підсумку виглядатиме продукт. Причому під «моделлю» ми розуміємо не лише візуальну частину, а й логічну структуру системи. Аналітики самі чи за допомогою дизайнерів створюють прототипи, разом із розробниками формують ключові гіпотези з архітектури, допомагають тестувальникам продумувати процес оцінки майбутнього продукту.


Конструювання

Далі йде етап конструювання, де ми реалізуємо плани та переходимо безпосередньо до розробки. На даному етапі аналітики виявляють та документують докладні функціональні та системні вимоги до продукту, погоджують технічні деталі з клієнтом та командою. У результаті аналітик створює так звані baseline requirements — базові вимоги до продукту. Це основа, з якою доведеться працювати далі і куди потрібно буде вносити зміни. Як показує практика, ви ніколи не вийдете з проєкту точно з тими вимогами, з якими зайшли 🙂.


Підтримка продукту

Завершальний етап розробки — підтримка продукту. Якщо розробка продуктова, ми відповідаємо на питання користувачів, допомагаємо розробникам виправляти помилки, складаємо інструкції користувача. Одним словом — усіляко підтримуємо всіх, хто зацікавлений у нашій розробці.

У разі аутсорсингової розробки участь аналітика в цьому процесі зменшується: зазвичай фахівець підтримує розробників, які виправляють дефекти та допрацьовують невеликі фічі вже випущеного продукту.


Один день із життя бізнес-аналітика в IT


Пропоную вам відчути себе в ролі бізнес-аналітика та зрозуміти, як фахівцеві вдається справлятися з усіма завданнями від замовника та при цьому дотримуватися дедлайнів і не «гасити пожежі».

➡ Перш ніж розпочати реалізацію ідеї, важливо переконатися в тому, що бізнес-аналітик і команда — на одній хвилі й однаково добре знаються на деталях проєкту. Для цього фахівець організовує зустріч, на якій доносить основні вимоги замовника, заздалегідь проговорює можливі складнощі та продумує способи їх вирішення.

➡ Після комунікації з командою бізнес-аналітику належить зібрати, зафіксувати та проаналізувати вимоги. На основі отриманої від замовника та команди інформації можна розставляти пріоритети, візуалізувати процеси за допомогою діаграм, схем та прототипів.

➡ Ви розібралися у предметній галузі бізнесу, продумали концептуальне рішення, а отже — готові представити ідею замовнику й отримати довгоочікуване затвердження.

➡ Далі прямий обов’язок бізнес-аналітика — проконсультувати команду розробників і тестувальників та запустити продукт у розробку.


Техніки й інструменти бізнес-аналітика

В арсеналі аналітика налічується понад 100 технік, інструментів та підходів на всі випадки життя. Серед них можна виділити ті, які бізнес-аналітик використовує практично в кожному завданні та на всіх етапах своєї діяльності. Пропоную докладніше в них розібратися.

Декомпозиція, або WBS (Work Breakdown Structure)

Це основна техніка аналізу, яка дозволяє розділити велике завдання на зрозумілі частини і розкласти все по поличках. Наведу приклад із життя. Припустимо, вам потрібно збудувати будинок. Ділимо завдання на блоки: фундамент, стіни та перегородки, дах та внутрішні роботи. Тепер кожен із цих блоків ділимо на дрібніші частини, наприклад чорнові роботи, оздоблення та меблювання. У результаті ви отримаєте чіткий список завдань, який дозволяє реалізувати те, що ви задумали.

Пріоритизація

Це визначення поетапного порядку виконання завдань. Зазвичай і в бізнес-аналітика, і в проєкті загалом — величезна кількість роботи. Виконати все відразу неможливо, тому варто визначити, що важливіше та корисніше. Ця техніка саме відповідає на ці питання. Раджу ознайомитись із такими прикладами пріоритизації.

Критерії оцінки

У результаті виконання кожного завдання фахівець очікує отримати певний результат. Як зрозуміти, що ви його досягли? На допомогу приходять заздалегідь розроблені критерії оцінки, які допоможуть перевірити, чи справді ви досягли результату. Наприклад, ми хочемо поїсти. Головні критерії — швидко дістатися місця, де є їжа, і смачно поїсти. І щоб визначити, наскільки їжа відповідає нашим очікуванням, варто звернутися за допомогою до критеріїв оцінки.


Ефективне опрацювання бізнес-ідеї, потреб користувачів та клієнтів — невід’ємні складові успішної реалізації проєкту. Тому попит на бізнес-аналітиків зростає щороку. Такі фахівці виступають у ролі провідників між бізнесом і командою розробки та вриваються у дедалі більшу кількість доменів. Завдяки гнучкості бізнес-аналізу як професії, а також широкому спектру технік та знань досвідчений фахівець може перетворити абстрактну ідею на інструмент, який змінить світ на краще.

Шукаєте роботу в ІТ?

У нас на сайті багато вакансій для технічних і нетехнічних фахівців 👉

Вакансії

Читайте також

Як справи з бізнес-аналізом в ІТ в Україні: дослідження

Хто такий data scientist і з чого почати, якщо ви хочете ним стати?

Портрет продакта: скільки заробляє Product Manager та як ним стати

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: