Продакт-менеджери сьогодні — одні з найбільш затребуваних фахівців у сфері ІТ. Аби зробити їхню роль більш прозорою та зрозумілою для всіх учасників ринку, співзасновники Improve Product Олексій та Наталія Єленевич вирішили створити портрет українського продакт-менеджера й опитали для цього 388 продактів зі 180+ ІТ-компаній. Ми ознайомилися з результатами дослідження і на їх основі розібралися, що це за професія, як стати Product Manager та скільки заробляє продакт.
Хто такий продакт-менеджер і що він робить
Продакт-менеджер — це спеціаліст, який працює на стику бізнесу, маркетингу й розробки. Він контролює роботу над новим продуктом на всіх етапах і працює над тим, аби зробити продукт успішним для компанії та популярним серед користувачів.
70% опитаних у дослідженні займають позицію Product Manager, а 30% виконують функції продакт-менеджера на позиціях Product Owner, Product Leader, Product Expert, Head of New Products, Growth manager тощо.
П’ятірка найпопулярніших сфер, де працюють учасники дослідження, виглядає так:
- e-commerce;
- gambling / betting;
- fintech / insurance / banking;
- edtech;
- marketing / adtech.
82% опитаних працюють у продуктових компаніях, майже 10% — у сервісних компаніях, що мають власні продукти, а трохи більше 6% — у виключно сервісних компаніях.
Серед задач, з якими стикаються протягом дня/тижня/кварталу, продакт-менеджери найчастіше зазначають такі:
- розробка нових продуктів і стратегій їхнього розвитку;
- розширення функціоналу поточних продуктів;
- управління продуктовим беклогом (списком усього, що має бути реалізовано);
- підготовка технічної документації продукту, контроль над створенням прототипів;
- планування KPI продукту та їх моніторинг;
- комунікація з командою і стейкхолдерами, проведення зустрічей та їх фасилітація;
- дослідження ринку й галузі, робота з аналітикою;
- робота з командою — найм, оцінка працівників, менторство тощо;
- управління продуктовою лінійкою та ціноутворення;
- ведення звітності про виконану роботу.
У роботі продакти найбільше взаємодіють з розробниками та дизайнерами, а також з аналітиками, тестувальниками, службою підтримки, маркетологами та іншими продактами. Загалом постійна комунікація — невід’ємна частина роботи будь-якого Product Manager.
10 інструментів, які продакти найчастіше використовують:
- Figma;
- Google Workspace (Sheets/Docs/Slides/ Drive) / MS Office;
- Jira;
- Miro;
- Google Analytics;
- Confluence;
- Amplitude;
- Tableau;
- Notion;
- Power BI.
Плюси та мінуси професії
Найбільше в роботі продуктового менеджера опитаних приваблює:
➕ реальний вплив на процес створення продукту та розвиток компанії;
➕ можливість бачити конкретний результат своєї роботи;
➕ досвід створення цінності для користувачів, покращення життя людей чи світу загалом за допомогою своїх продуктів;
➕ постійні виклики та експерименти у вирішенні задач, через які ніколи не нудно;
➕ крос-функціональність і різноплановість завдань, що потребують широкого спектру необхідних знань та навичок;
➕ робота з людьми та постійна комунікація.
Але є й те, що декого в роботі відверто бісить:
➖ відповідальність за все, що часто призводить до виконання завдань суміжних ролей;
➖ робота в режимі мультизадачності;
➖ забагато комунікації та/або мітингів;
➖ нав’язування бачення та/або задач «згори» без підтверджених гіпотез;
➖ бюрократія та звітність.
Скільки заробляють Product Managers
Зарплата продуктових менеджерів переважно прив’язана до курсу долара. Більшість — 227 з 388 опитаних — заробляють 2000-5000$. 34% менеджерів отримують додатково річні бонуси.
На розмір зарплати впливає досвід роботи в ІТ-сфері загалом: наприклад, більшість опитаних фахівців з 2-3 роками досвіду отримують 1500-2500$, а більшість фахівців, які мають понад 8 років досвіду в ІТ, заробляють 4000-6000$ і більше.
Знаємо, як потрапити в ІТ без досвіду!
Написали про 5 професій, в яких можна почати кар’єру лише зі знанням англійської мови.
ЧитатиА от проходження курсів чи отримання сертифікатів на зарплату майже не впливає: позитивний вплив зазначили лише 4,6% опитаних, тоді як 83,2% стверджують, що професійні курси й сертифікати впливають на зарплату несуттєво або взагалі не впливають. Втім, якщо отримані «дипломи» і не впливають на заробіток напряму, вони мають опосередкований вплив: адже курси й сертифікації підвищують рівень знань і навичок, що вже може бути аргументом для підвищення.
Згідно з результатами дослідження, чоловіки частіше отримують вищу заробітну плату, ніж жінки. Можна було б припустити, що чоловіки просто досвідченіші, але ні: навіть якщо порівняти зарплати чоловіків та жінок на одному рівні seniority (наприклад, серед продакт-менеджерів рівня Middle), то виявиться, що чоловіки в середньому заробляють більше, ніж жінки.
Аби оцінити, чи рівень їхньої платні відповідає середній зарплаті на ринку, опитані продакти радять:
- звертатися до спеціалізованих ресурсів (DOU, Djinni, Glassdoor, LinkedIn);
- комунікувати з колегами-продактами з інших компаній чи рекрутерами;
- переглядати вакансії чи проходити співбесіди.
Як стати Product Manager
Хоча більшість респондентів (354 з 388) мають вищу освіту рівня «магістр» чи «бакалавр», 54% опитаних вважають, що освіта ніяк не вплинула на їхню роботу продакт-менеджером.
А що ж допомогло їм стати продактом? Респонденти могли обрати декілька варіантів відповідей, і ось що вийшло:
- 78% респондентів отримали навички та досвід, які допомогли стати продакт-менеджером, за допомогою самоосвіти (книги, статті, відео тощо);
- 56% респондентів отримали навички та досвід, які допомогли стати продакт-менеджером, в роботі за іншою спеціальністю (три найпопулярніші попередні посади — Project Manager, Business Analyst та Marketing manager);
- 47% респондентів отримали навички та досвід, які допомогли стати продакт-менеджером, на курсах.
Попри те, що більшість продакт-менеджерів — це молодь віком від 25 до 36 років, є доволі багато продактів, які старші чи молодші за цей вік. Це гарний сигнал,що продакт-менеджером в Україні можна стати в будь-якому віці (найстаршому з респондентів було 60 років).
Soft і hard skills для продакт-менеджерів
Ось які «м’які» навички потрібні для роботи продуктовим менеджером, на думку самих продактів:
- готовність брати на себе відповідальність;
- комунікабельність;
- тайм-менеджмент і самодисципліна;
- вміння переконувати й мотивувати інших.
А ось якими hard skills має володіти хороший продакт:
- розставлення пріоритетів;
- розробка й прийняття рішень на основі даних;
- формулювання гіпотез і проведення експериментів для їх перевірки;
- дослідження ринку та конкурентів;
- розробка продуктової стратегії;
- проведення переговорів, вирішення конфліктів;
- планування;
- знання предметної області бізнесу;
- знання методологій розробки в IT, принципів та циклу розробки IT-продуктів;
- UX/UI дизайн.
Де продакти шукають роботу?
Ось ці ресурси для пошуку роботи користуються найбільшою популярністю серед опитаних продакт-менеджерів:
- LinkedIn;
- Djinni;
- DOU;
- нетворкінг (звернення до знайомих рекрутерів чи продакт-менеджерів);
- сайти компаній;
- агрегатори вакансій work.ua / robota.ua / hh.ua;
- соціальні мережі.
Потрібна робота?
Знайти вакансії у сфері ІТ (і не тільки) можна у нас на сайті 👉
Вакансії
Корисні ресурси для продакт-менеджерів
Курси Product Manager
Серед профільних курсів, які проходили опитані продакти, найчастіше згадують такі:
- Product Manager Bootcamp від Asta Academy;
- Product Marketing від Projector;
- Professional Scrum Product Owner;
- Become a Product Manager на Udemy;
- Сustdev від Івана Замесіна;
- Product Management Professium від Projector;
- Software product management на Coursera.
З вузькоспеціалізованих курсів продакти радять пройти для роботи курси з аналітики, UX/UI дизайну / продуктового дизайну, SQL / Python / R / Java чи інших технічних навичок, маркетингу, customer development.
Книги для продакт-менеджерів:
📚 “The Mom Test: How to Talk to Customers and Learn If Your Business is a Good Idea when Everyone is Lying to You”, Rob Fitzpatrick;
📚 “The Lean Startup”, Eric Ries;
📚 “INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love”, Marty Cagan;
📚 “Hooked: How to Build Habit- Forming Products”, Nir Eyal;
📚 “Zero to One”, Peter Thiel, Blake Masters.
Профільні ресурси
Telegram-канали: Pavlo Pedenko; Product&Growth — Chat; Лавка Продуктовая; ProductCamp Ukraine.
Медіа / блоги: Epic Growth; DOU; Reforge.
YouTube: Product&Growth Show; Big Money; Parimatch Tech.
Подкасти: Product&Growth Show; make sense; Клуб Анонимных Продакт Менеджеров.
Значна частина дослідження, яке лягло в основу цієї статті — це інтерв’ю про специфіку ролі, робочі завдання, процес найму/онбордингу/розвитку продактів та корпоративну культуру в конкретних компаніях на ринку: Readdle, Parimatch Tech, BetterMe, MacPaw, SoftServe, ЛУН, prom, reface, Tonti Laguna, Epicentr. Якщо вас цікавить, як працюється продактам у цих компаніях, а також якщо ви хочете ознайомитись із більшою кількістю даних про українських продакт-менеджерів — завантажуйте дослідження за посиланням.
Ми також розповідаємо про компанії!
У нас ви можете прочитати про роботу в Intellias, MacPaw, Readdle, Jooble, Boosta, Sigma Software, Simcorp та інших.
ЧитатиЧитайте також
Навчай та розвивай: чим займається і скільки заробляє L&D Manager
Як стати iOS-розробником і ще 8 питань про професію
Стартувати в IT в 35: як шахи, танці та дитина привели мене в тестинг
Дякуємо!
Тепер редактори знають.