При слові «рейс» спливає образ чоловіка-моряка? Але жінки теж працюють у морі і навіть займають офіцерські позиції! Ми розпитали одеситку Ірину Вербу, яка вже 6 років працює на круїзних лайнерах барстюарткою, про особливості роботи у рейсі.
Про вибір професії барстюарта
Я працюю барстюарткою (барменом на судні. — Ред.). Ходжу в рейси вже майже 6 років. Хоч я з Одеси, але ніколи не мріяла працювати в морі і не думала, що моє життя складеться саме так. Та за сімейними обставинами я терміново шукала роботу, і таку, щоб платили багато і одразу. А тут подруга зробила собі морські документи і запропонувала теж оформити з нею за компанію.
Персонал на круїзних лайнерах ділиться на три категорії: crew (екіпаж, включно з усіма стартовими позиціями), staff (персонал) і офіцери. Для жінок на старті підходить робота в дьюті-фрі, в барі, стюардесами, на ресепшені. Мені здається, робота на ресепшені найбільш психологічно складна, тому що доводиться працювати з негативом у вигляді скарг пасажирів.
Але не варто думати, що жінки на судні можуть працювати тільки на низьких позиціях: серед жінок досить і офіцерів.
Обираючи з варіантів, ким можна працювати на круїзному лайнері, вирішила, що мені підходить бар. Ставати стюардесою і займатися прибиранням кают я не хотіла: не люблю прибирати навіть вдома 🙂 На той момент у мене не було ніякого релевантного досвіду роботи: навіть офіціантом на суші. Проте, я потрапила спочатку в грецьку круїзну компанію, а ось уже два роки працюю в одній з найбільших круїзних компаній світу — американській Princess Cruises.
Як потрапити у перший рейс
Щоб отримати першу роботу на круїзному лайнері, ніяких особливих знань або спеціальної освіти не потрібно. Свій перший контракт з грецькою компанією я отримала, зібравши необхідний пакет документів (туди входять фото, копія паспорта, довідка про несудимість, резюме англійською — нічого незвичайного) і продемонструвавши на співбесіді знання англійської мови. Усі тренінги ти проходиш уже безпосередньо перед виходом в рейс.
Мені порадили надійне агентство в Одесі. Документи у мене вже були, але в разі потреби там допомагають і з документами. Спочатку я пройшла співбесіду в агентстві, а потім — з представником компанії, вже англійською.
На співбесіді від новачків багато не вимагають: усі розуміють, що ти навчишся в процесі.
Після співбесіди потрібно бути готовим до очікування. На відповідь можна чекати до півроку. Вперше я пройшла співбесіду в грудні, а зателефонували мені тільки в липні. Запропонували роботу стюардесою, я відмовилася і відповіла, що буду далі чекати на позицію в барі. І ось уже в серпні мені зателефонували вдруге. А далі почалася карусель.
У мене було всього три дні, щоб зібратися в мій перший в житті рейс.
За цей час мені потрібно було пройти медкомісію, підписати контракт і зібрати речі. А далі входиш в курс справи вже на судні.
Soft skills і hard skills для роботи на круїзному лайнері
Високого рівня володіння англійською від новачків не вимагають, але потрібно вміти і не боятися говорити на мінімальному рівні. За час роботи розмовна англійська прокачується: чим більше спілкуєшся з пасажирами-американцями, тим більше сленгових слів дізнаєшся. Для цього навіть не знадобляться місяці практики: вже за кілька тижнів на судні починаєш говорити краще.
Потрібна англійська?
В EnglishDom знають, як вивчати її ефективно — онлайн та індивідуально з викладачем. Новачкам до 3 уроків у подарунок.
ДеталіВажливі особисті якості: позитивність і стресостійкість. Одна з головних вимог до екіпажу під час роботи — посмішка на всі 32 зуба, адже ми працюємо з пасажирами, і потрібно, щоб вони захотіли знову скористатися нашими послугами.
Про складнощі адаптації
Уже буквально через місяць на судні ти розумієш, підходить тобі ця робота чи ні. Я бачила багато дівчаток, які йшли в рейс з досить романтичними уявленнями про цю роботу, але стикалися з жорстокою реальністю: ти далеко від рідних, працюєш без вихідних і мрієш про те, щоб побути наодинці з собою в повній тиші. Хтось витримував місяць-два і звільнявся. Хтось відпрацьовував контракт до кінця, але більше не повертався.
Ця робота підходить не всім. Деякі дуже сильно сумують.
Не підійде така робота людям, які важко переживають розлуку з сім’єю. Хоча сімейних працівників в складі екіпажу дуже багато. А якщо ви чоловік і дружина і працюєте разом, то у вас буде окрема каюта, а це велика перевага на судні.
Про роботу барстюарта
Робота в барі досить цікава — ти завжди «на лінії фронту», постійно спілкуєшся з пасажирами.
Обов’язки нагадують роботу в звичайному барі на суші, але все ж на судні ти більш багатофункціональний і за необхідності повинен робити все, про що тебе попросять.
Півроку без вихідних і зміни по 13 годин
Тривалість контракту залежить від компанії. Наприклад, у греків контракти по 8-9 місяців, і такий термін витримати дуже складно. Американські компанії укладають з європейцями контракт в середньому на 5,5-6 місяців. Це оптимальний термін, тому що після шостого місяця кожен день вже сприймається як катування.
Після завершення контракту дома можна провести від 1 місяця і до 3-4. Особисто я хочу назад після 2 місяців, але ти не завжди можеш обирати, скільки будеш відпочивати.
У екіпажу найскладніша робота. У контракті прописаний графік роботи по 13 годин на день. Буває менше: в день, коли ви стоїте в порту, можна пропрацювати всього 9-10 годин. Але це залежить від керівництва конкретного судна.
Це складно, але по факту ви з колегами все ж змінюєте один одного, і не працюєте 13 годин поспіль без будь-якої перерви. Згідно морського закону, не можна працювати без перерви довше 8 годин.
Графік залежить навіть від бару, в якому працюєш. Барів на лайнері кілька. Є такі, які відкриваються дуже рано, і зміна може початися в 6 ранку. Графік постійно змінюється: наприклад, якщо є бар з 4 офіціантами, то ти в цьому барі працюєш 4 круїзи, а потім йдеш в наступний. Так ти, з одного боку, не потопаєш в рутині, а з іншого — звикнути до чіткого графіку роботи теж не встигаєш.
Про подорожі під час роботи
Раз на круїз (який триває в середньому від 1 до 2 тижнів) ти отримуєш «вихідний» — кілька додаткових годин відпочинку. В такий день ти починаєш працювати пізніше. Якщо вийти рано вранці, можна встигнути подивитися нове місто.
Можна влаштуватися в тур для персоналу або безкоштовно вирушити в тур містом з пасажирами. Про все потрібно домовлятися з начальством, але час і можливість побачити нове місто або країну є. Навряд чи б хтось взагалі працював на лайнерах, якби такої можливості не було 🙂
Доводиться обирати: вирушити на оглядини нового міста, щоб потім вмирати від втоми на роботі, або залишитися відпочити перед початком зміни.
У свої 25 років, не витративши ані копійки, я побувала в США (навіть на Алясці), обійшла всі країни Середземномор’ї, була в Австралії, Тасманії, Новій Зеландії, на Карибських островах, на Фіджі. Думаю, це досить непогано 🙂
Спочатку я рахувала кількість країн, які відвідала, а потім просто стала дивитися звіти від гугл-карт. Ті ж гугл-карти повідомили мені, що за минулий рік я 3,5 рази обігнула земну кулю.
Проте, ще стільки всього треба побачити! З Азії я була тільки в Південній Кореї. Велика Британія — саме та країна, куди я мала вирушити, якби не коронавірус.
За що можна любити рейси
Що я найбільше люблю у своїй роботі? Банально, але гроші.
Звичайно, є й інші переваги. У рейсах дуже весело, особливо якщо ти компанійська людина. Тут ти знайомишся з людьми з різних країн.
Британці, американці і австралійці дуже балакучі: вони обожнюють розповідати про себе і розпитувати інших. До кінця круїзу ти знаєш про усю їхню родину і домашніх тварин.
Звичайно, ми не тільки спілкуємося з пасажирами, а й відпочиваємо командою. У нас є crew bar на судні для персоналу, влаштовуються тематичні вечірки, вечір караоке, ігри в бінго. Керівництво не забуває про те, що ми живі люди, і нам теж потрібно розважатися.
Так, як розважаються моряки, не розважається ніхто.
Через те, що ми дуже обмежені в часі, моряки мають суперздатність за три години напитися, потанцювати, пошуміти, заснути і прокинутися на роботу.
Про складнощі в рейсі
Найскладніше в рейсі — півроку працювати без вихідних. Ти перестаєш розрізняти дні тижня, субота та неділя ніяк не виділяються. Єдина зміна обстановки в рейсі — це коли змінюються пасажири. За майже 6 років роботи можу сказати, що звикнути до цього неможливо.
У мене завжди понеділок.
Інша складність — у членів екіпажу дуже багато керівників: будь-хто, хто займає більш високу посаду, буде вважати себе твоїм начальником.
Потрібно бути готовим працювати в полікультурній команді. За всі роки роботи у мене жодного разу не було супервайзера-українця. В основному це філіппінці або індуси.
Робота в морі — це важко. Працюючи на суші, ти кожен день повертаєшся додому. Навіть працюючи без вихідних, є можливість переключитися, змінити обстановку, переночувати в рідному ліжку. Звільнитися на суші теж простіше. На судні в заручниках ніхто не тримає, але поки тебе звільнять, поки куплять зворотний квиток — це досить довгий процес. Піти, грюкнувши дверима, тут не вийде.
Як проводять відпустку моряки
Повертаючись додому, у мене три пріоритети: сон, сон і ще раз сон. Одразу по приїзду я приділяю кілька годин мамі: ми спілкуємося, я розповідаю, як сильно сумувала за нею…. а далі прошу не чіпати мене кілька днів. Залипаю у смартфоні, дивлюся телевізор — головне: ні з ким не розмовляти. Навіть листуватися не хочеться.
Багато колег хочуть поїхати кудись в готель на all inclusive: щоб нарешті обслуговував не ти, а тебе. І бажано на місяць.
Про кар’єрне зростання, перспективи та «плюшки»
Мені скоро 26, і я вважаю, що ще зарано думати про те, щоб повертатися на сушу. На лайнерах немає жодного ейджизму: мій супервайзер-філіппінець закінчив свою роботу виходом на пенсію. Йому було за 60, і він відпрацював в компанії більше 30 років. Тож часу у мене ще багато 🙂
У морі кар’єрна драбина — не просто слова. Мій попередній барменеджер розпочав кар’єру на судні як посудомийник. Якщо є знання, мотивація і завзятість, то можна непогано просунутися.
Є у нас і свої «плюшки». Так, наприклад, після 5 років роботи в компанії Princess Cruises, де я зараз працюю, ви отримуєте знижку для сім’ї на круїзи. Чим більше років працюєте — тим більші знижки.
Під час карантину нас підтримали одноразовою виплатою.
Скільки заробляють члени екіпажу
Ми підписуємо контракт на 760 доларів на місяць. Але це тільки гола ставка, додатково є відсоток від продажу, чайові — у результаті на руки отримуєш від 1300 і до 2000+ доларів. На суму в контракті впливає твоє громадянство: представники країн Азії, Європи і Америки заробляють по-різному.
Українці отримують менше, ніж перуанці, але більше, ніж китайці.
Резюмуючи свої 5 років досвіду в рейсах, можу сказати: робота цікава, але важка. Приїжджаючи додому, думаєш, що не повернешся в рейси більше ніколи, але вже за три тижні чекаєш на новину про наступний контракт. Не варто ідеалізувати роботу на лайнері, але є в ній те, від чого дуже складно відмовитися 🙂
Читайте також
Професія високого польоту: 14 питань про роботу бортпровідника
Як вижити в подорожах: лайфхаки для пошуку роботи
2 тижні йти вздовж океану: відпустка, після якої ще більше любиш роботу
Дякуємо!
Тепер редактори знають.