Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Про що мовчати на співбесіді: 7 тем, які не варто піднімати на інтерв’ю

25.11.20 Пошук роботи 5 хв читання

Ми часто розповідаємо, про що говорити на співбесіді — як себе презентувати, що питати в рекрутерів і як краще відповідати на їхні питання. І набагато рідше згадуємо, про що варто мовчати. Одразу зазначимо: мова не йде про замовчування важливої інформації — швидше про те, які теми краще оминати, щоб не зіпсувати враження про себе.

Про що мовчати, радить Ірина Сулацька, рекрутерка в Matic і викладачка в Lviv IT School та Ukrainian Sourcing School.


Про негатив стосовно минулої компанії, команди, колег 


Рекрутери нерідко питають, чому ви вирішили змінити роботу, і розуміють, що, ймовірно, у вас були вагомі причини піти з попередньої компанії. Відповідаючи на таке питання, сконцентрируйтесь на мотивації «до чогось», а не «від чогось»: роботодавці хочуть бачити у команді людей, якій прагнуть розвитку, безперервного навчання, нових викликів і завдань «на виріст». Звісно, ви можете згадати і про погано налаштовані процеси, непослідовну стратегію, відсутність системи розвитку у попередній компанії, але тоді ви можете почути питання: «А як ви спробували це змінити?». 

У будь-якому разі, навіть якщо ви пішли з компанії через певні труднощі, а не тому, що досягли «стелі» і прагнете подальшого розвитку, не опускайтесь на особистісний рівень — це може показати вас як не лояльного або навіть конфліктного працівника, адже ваш співрозмовник не бачить загальної картини.


Про ваші ідеї та пропозиції (поки ви не занурились в життя компанії) 


У мене були ситуації, коли кандидати вже в перші хвилини співбесіди починали радити, як нашій команді змінити технологічний стек, процес розробки й найму та на які ринки нам варто рухатись далі. Звісно, бути ініціативним — це круто й важливо! І поділитись ідеями у відповідь на питання інтерв’юера «А як би ви зробили?» однозначно варто. Я також закликаю всіх ділитись зворотним зв’язком про процес найму в компанії після його завершення. 

Втім, ділитись ідеями про зміни варто свідомо: розібравшись із тим, чому зараз усе працює саме так, які варіанти спробували до цього, на основі яких даних прийняли таке рішення тощо. Поради, не засновані на розумінні бізнесу, специфіки ринку чи конкретної технології, виглядають не дуже доречними і можуть справити враження про вас як про людину, яка спочатку робить, а вже потім думає.

Попереду співбесіда?

Наш онлайн-гайд допоможе всебічно підготуватися до інтерв’ю та отримати омріяний офер

До гайда


Про гострі теми 


Обговорення політичних поглядів, релігійних переконань та думок щодо непростих питань варто оминати як під час співбесіди, так і під час співпраці з колегами. Співбесіда має порівняти очікування компанії від кандидата та кандидата від компанії саме в професійному розрізі, тож спілкування на непрості теми краще залишити поза роботою (звісно, якщо ці теми безпосередньо не стосуються ваших обов’язків). 

Які ще є правила ділового етикету у стосунках між колегами? Розпитали експертку з етикету Анну Чаплигіну.

Читати


Про особисте


Нещодавно моя знайома поцікавилась, чи можна не відповідати на особисті питання на співбесіді (на кшталт «Чи є у вас діти?»). Я б радила для початку спитати інтерв’юера у відповідь: «Чому для вашої компанії це має значення?». Можливо, у цього питання є раціональне обґрунтування: наприклад, працівників команд підтримки клієнтів (зазвичай студентів) можуть запитати, чи живуть вони одні, лише щоб переконатись, що в людини є можливість робити дзвінки у тиші. 

Якщо ви не отримаєте раціонального пояснення, то маєте право не відповідати на особисті питання, тим паче на ті, що вас ображають і зачіпають.

Окрім того, такі питання на співбесіді можуть стати для вас «червоним прапорцем», який просигналізує про корпоративну культуру компанії чи команди, яка вам не підходить. 


Про історію вашого життя від народження 


Доволі часто рекрутери починають розмову з прохання розказати про себе, щоб у вас була змога зробити коротку самопрезентацію. Варто пам’ятати, що компанію насамперед цікавлять ваші hard і soft skills, задачі, над якими ви працювали, і результати, яких ви досягли, тому варто сконцентруватися у першу чергу на професійній сфері. 

Почніть свою розповідь із випуску з університету, але, якщо ще в шкільні роки ви займалися діяльністю, релевантною для цієї вакансії, згадайте й про неї. Просто зважуйте свої слова й питайте себе: «Наскільки ця інформація (наприклад, факт перемоги на олімпіаді в третьому класі) важлива для цієї вакансії? Чи ця інформація презентує мене як крутого спеціаліста? Ця історія додасть мені, як кандидату, плюсів в очах інтерв’юера?»   

Як підготуватися до самопрезентації на співбесіді?

Читати


Про те, що не стосується співбесіди 


Час співбесіди обмежений: зазвичай рекрутери виділяють на первинне інтерв’ю 20-40 хвилин. Ваша першочергова задача — занурити співбесідника у свій досвід, професійні перемоги, навички й кар’єрні цілі, проявити свої soft skills. Але інколи кандидати починають розповідати про свої інтереси поза роботою, волонтерську діяльність, подорожі і зупиняються на цих темах занадто надовго. Рекрутеру, звісно, цікаво дізнатися, яка ви людина (а не лише — який ви професіонал), однак довге обговорення найкращих лижних курортів світу буде зайвим.


Якщо ви не знаєте відповідь


Інколи ви можете не знати відповідь на якесь професійне питання. І це нормально! Ніхто не може знати всього. Але мені здається, що нашому суспільству притаманний великий страх помилки, синдром відмінника серед нас — не рідкість. Як рекрутерка, я не раз була свідком того, як кандидати намагались вгадати відповідь, перераховуючи всі можливі варіанти. Якщо ви потрапили в таку ситуацію, не намагайтеся сказати абищо — краще чесно зізнайтеся, що не знаєте правильну відповідь (але прочитаєте про це після співбесіди 🙂), і попросіть в інтерв’юера рекомендації (книги, курси, статті), які допоможуть вам розібратись в цій темі.

Готові до співбесіди?

Тоді подавайте резюме на одну з багатьох крутих вакансій у нас на сайті →

Вакансії

Читайте також

Що це було?! 10 неприємних історій про пошук роботи

Чому ми хвилюємось перед співбесідою і як цього уникнути

Співбесіда для двох: 7 причин ставити питання рекрутеру

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Є ідея!

Дякуємо!

Тепер редактори знають.