Олена Шостак із компанії Jooble працює у сфері outreach вже два з половиною роки, і за цей час пройшла шлях від фахівчині без досвіду до тимліда. У своїй кар’єрній історії Олена розповідає про роботу в outreach, ділиться своїм досвідом професійного зростання та дає поради початківцям у сфері.
Про шлях у професію без досвіду
Хоча в університеті я працювала SEO-копірайтеркою, базово вивчала JavaScript і функціонування сайтів зсередини, першою роботою в outreach я завдячую своєму університетському фаху — перекладу з німецької мови.
Я тоді якраз закінчувала університет і активно вела фейсбук: писала про навчання за кордоном, про те, як отримати стипендію на таке навчання, про конкурси для перекладачів тощо. І, звісно, у моєму профілі було зазначено, де я навчаюсь і за якою спеціальністю. Одного дня мені в особисті повідомлення написала рекрутерка з Jooble з пропозицією поспілкуватися про вакансію, яка може мене зацікавити. Це була позиція outreach-спеціаліста для німецькомовних країн. Я відповіла, що залюбки спробую свої сили. Далі на мене чекав відбір: співбесіда на знання мови, виявлення софт скілів (керування часом, критичне мислення, вміння рефлексувати, фокусуватися, приймати рішення тощо) та співбесіда з топменеджером компанії.
З огляду на свій досвід SЕО-копірайтерки я розуміла, як працює Google в плані реклами. Але не знала, що результати пошукової видачі не є випадковими, а за ними стоїть величезна робота SЕО- й outreach-команди. Мені було дуже страшно, я боялася, що не зможу чогось робити чи не розберуся. Після першого дня навіть думала, що все — я нічого не розумію, всі ці метрики не для мене й таке інше.
Але в Jooble реально навчають усього, тож з допомогою команди процес пішов. Спочатку я хвилювалася, що не зможу вивчити все за 4 тижні, але потім заспокоїлася, бо всі були дуже відкриті й готові ділитися інформацією, а в мене був карт-бланш на будь-які запитання й це справді віталося. Після періоду адаптації я вирішила залишитися в компанії, бо мені все подобалося.
Про роботу outreach-фахівців
Outreach-відділ у Jooble займається просуванням нашого сайту в пошукових системах через налагодження контактів з адмінами різних вебсайтів і розміщення на цих сайтах інформації про нас із посиланням на сайт Jooble. Це допомагає нашому сайту індексуватися й ранжуватися вище в пошуковику. Серед обов’язків outreach-фахівця:
- шукати сайти, які відповідають нашим критеріям, аналізувати їх за допомогою SEO-інструментів;
- складати й надсилати листи адміністраторам сайтів і домовлятися з ними про розміщення посилань;
- брати участь у командних обговореннях і розробці стратегій з розміщення інформації про Jooble на різних сайтах.
З одного боку, це дуже різнобічна робота, з іншого — вона може бути й дуже монотонною, оскільки часто доводиться фокусуватися на одному й тому ж процесі. Наприклад, ви назбирали сайти для потенційного розміщення. Інколи це дуже нелегко, адже ми не робимо розміщення заради розміщення, а намагаємося визначити, чи є наша цільова аудиторія на цьому сайті, чи вийде в нас її «зачепити» тощо. Хочеться, щоб це була win-win співпраця, тож потім для кожного сайту треба підготувати унікальну пропозицію для розміщення, а на це треба час, сили та натхнення.
У роботі можна зіткнутися й з негативом. Люди по той бік екрана навряд чи сидять і чекають вашого листа — у них є власна робота, рутина, життя, стреси тощо. Тому вони можуть бути доволі грубими у своїх відповідях.
Є безліч конференцій, де розповідають про шляхи досягнення цілей у нашій професії. Але варто пам’ятати, що вони працюють не завжди й не для всіх. Іноді один неправильний крок може нашкодити й поставити під загрозу роботу величезної команди. Щоб не зійти з правильної стежки, варто завжди зважувати ризики, прораховувати дані, та розуміти сезонність запитів.
Про важливі для професії навички
З власного досвіду можу сказати, що сюди не шукають технічних фахівців. У Jooble outreach-спеціаліст проходить оплачуване навчання і може розраховувати на постійну підтримку колег. Важливо, щоб людина добре знала іноземну мову, мала прокачані софт скіли та була готова навчатися, оскільки матеріалів для вивчення дуже багато. Зараз я переконана, що набагато легше знайти класну людину та навчити її, ніж працювати з досвідченим спеціалістом, який зовсім не підходить нам за цінностями. Ця робота підійде людині, яка не боїться навчатися, аналізувати й багато спілкуватися. Тут треба бути відкритим, вміти знаходити підхід до людей.
В outreach добре поєднуються технічні й нетехнічні навички: ми дивимося на параметри сайтів, з якими працюємо, аналізуємо їх за певними метриками, а потім вирішуємо, за якою стратегією будемо домовлятися з адмінами цих сайтів. І добре вміємо домовлятися, працювати з відмовами та надавати класний сервіс.
Про кар’єрне зростання до тимліда
За 9 місяців роботи на посаді outreach-спеціаліста я зробила все, що могла класного й цікавого. І дуже змінилася, до речі. До роботи в Jooble я боялася сказати в маршрутці «На зупинці, будь ласка!» і могла проїхати далі — так соромилась. Але на роботі добре й без бар’єрів комунікувала з людьми, доводилося проявляти характер. Дуже допомагали книжки з комунікації та технік продажу.
Згодом мені захотілося чогось нового, і я почала шукати можливості для розвитку всередині компанії. Я саме збиралася попередити свою керівницю, що планую перейти у відділ маркетингу, аж вона сама запропонувала мені інший проєкт. Саме тоді в компанії запускали новий outreach-напрям, і потрібна була людина, яка пройде відповідне навчання в іншій компанії та впроваджуватиме в нас набутий досвід. Два місяці я жила на дві компанії: вчилася, тестувала нові знання, готувала для нас базу. Після цього ми почали формувати команду, і за 5 місяців від початку навчання я стала тимлідом нового outreach-напряму.
Про мотивацію
Я завжди читала різні історії успіху й думала, що це точно не про мене. Дуже боялася повірити в себе, постійно чекала, що нічого не вийде. Але тут усе вирішує сильне бажання робити краще. Моя мотивація — це складні завдання, які переді мною ставлять. А ще я дуже сильно люблю продукт, який ми створюємо.
Я двічі навчалася в Німеччині, але завжди хотіла повернутися в Україну й робити щось українське. Навіть не розглядала пропозиції лишитися (а це дуже часто пропонують українським студентам, бо ми дуже старанні). Тому співбесіда та робота в Jooble — це реально втілення моєї мрії, бо я працюю в українській продуктовій компанії з класною командою, якою дуже пишаюся.
Три поради для початківців у outreach
Перша — зрозуміти, що всі з чогось починали. Якщо вам страшно, але ви хочете спробувати — пробуйте. Поспілкуйтеся з нашим рекрутером, сходіть на співбесіду, просто прийдіть до нас на екскурсію чи поговоріть з іншими працівниками, щоб краще зрозуміти специфіку роботи. Головне — бути щирим і казати все як є: що вам страшно, що ви сумніваєтеся тощо. Outreach — це дуже класний початок: якщо більше сподобається технічна сторона, можна потім піти в SЕО: якщо більше до душі спілкування — піти в продаж або продовжити розвиватися в outreach. Ця сфера дає багато можливостей для знайомства з іншими професіями.
Друга — прочитати книжку «Вибір» Едіт Еґер. Вона гарно розкриває ідею того, що наше ставлення, думки й те, як ми реагуємо на щось, дуже позначається на нашому житті. Якщо ви переживаєте якийсь переломний момент, залишились без роботи через війну тощо — прочитайте цю книжку. Там є гарна цитата: «Тобі все одно буде 50». Питання лише в тому, використаєте ви всі можливості у своєму житті чи ні.
Третя — випишіть усе, чого ви вже досягли. Це порада для тих, хто думає, що нічого не вміє і починає з нуля. Зараховується все: олімпіади в школі, конкурси в університеті, ідеї, які ви пропонували на попередньому місці роботи. Ви точно десь себе проявили, то чому думаєте, що тут не зможете? Ще раз: усі з чогось починали. І насправді ми в Jooble дуже чекаємо на людей, які хочуть почати. Якщо ви підходите нам за цінностями — не проґавте свій шанс.
Зацікавила робота в Jooble?
Дізнавайтеся більше про компанію та стежте за відкритими вакансіями, щоб стати частиною крутої команди 👉
ВакансіїЧитайте також
Про IT-професії з перших вуст: хто створює цифрові продукти
Ефективні інструменти для планування й розвитку вашої кар’єри
Щоб перейти в IT, необов’язково починати з нуля: історія Ольги Шалолашвілі
Дякуємо!
Тепер редактори знають.