Вас щойно підвищили та запропонували бути керівником? Чи ви крутий фахівець і самі думаєте про роль начальника? Тоді ця стаття для вас! Порадами ділиться керівник консалтингової компанії «Бізнес-Конструктор» Антон Каспірович.
Декілька років тому я захотів стати керівником. Я був щасливий, що отримав позитивну відповідь начальства, адже тоді ще не припускав, що це так складно.
За перші пару років я набив купу ґуль, втратив десяток перспективних спеціалістів, закріпив за собою статус тирана і відчував себе абсолютно нещасним. Але зараз у мене команда з 25 осіб, кожним з яких я пишаюся, і понад 300 керівників-початківців, яким я допоміг розібратися в собі й в тому, що ж таке «бути керівником». Ділюсь своїм досвідом з вами!
Бути чи не бути керівником?
У цьому питанні є лише два важливі правила. Перше — не кожен співробітник може бути керівником. Швидше, навіть навпаки. Керівник — така ж професія, як менеджер із продажу, електрик чи фінансист. Якщо не йде, це нормально. Керівник не вміє робити багато речей, які класно виконують його співробітники. Але керівник повинен мати певний набір компетенцій, без яких йому ніколи не стати успішним.
Друге правило: керівник і найкращий співробітник відділу — дві абсолютно різні людини, і ці ролі не можна поєднувати. Хоч як би дивно це не звучало, але якщо найкращого співробітника зробити керівником, то компанія, як правило, втрачає найкращого співробітника і не отримує повноцінного керівника. Той, хто дуже добрий у виконанні обов’язків та досягненні результату, рідко буває ефективним в управлінні.
Далі поділюся з вами кількома порадами, які суттєво спростять життя вам та вашій команді, якщо ви тільки приступаєте до ролі керівника.
5 порад на старті
1. Не «включайте керівника» і не ставайте «найкращим другом»
Перші 3-4, а то й усі 6 місяців після призначення ви ще не керівник. Пам’ятайте, що зараз кожна ваша дія розглядається під мікроскопом. Все, що вам прощали як колезі, тепер стане смертельним гріхом. І найстрашніше, що ви можете зробити в такій ситуації, — «включити керівника». Це коли новий бос починає все зав’язувати на собі, приймати рішення за інших людей, командувати й втручатися в роботу співробітників.
Нічого не завдає іншим більшого дискомфорту, ніж підвищення колеги та зміна щоденних звичок.
Ситуація «найкращий друг» нічим не краща. Як не варто одразу ламати всі процеси, так не варто і намагатися всім сподобатися. Вам здається, що ви виявляєте свої найкращі якості, а з боку це сприймається як байдужість. Нагадую, що кожна ваша дія зараз є під мікроскопом.
2. Дайте підлеглим час до вас звикнути
Найправильніша стратегія для керівників-початківців — нічого не змінювати і просто дозволити команді звикнути до вашої нової ролі. Важливо з кожним відверто поговорити й пояснити, що ви не лізтимете зі своїм статутом у чужий монастир. Через 2-3 тижні ви почнете отримувати перший зворотний зв’язок — питання та проблеми від команди. Тут потрібно докласти максимум зусиль, щоби дуже швидко їх вирішити. Оперативність та якість рішень зараз особливо важливі!
Саме так і будується авторитет: даємо до себе звикнути, щиро говоримо з кожним, нічого різко не міняємо, тримаємо фокус на вирішенні питань.
Якщо ви не зможете втриматися і вирішите відразу впливати, вам досить швидко дадуть про це знати. Хтось заговорить про звільнення, хтось почне холодно до вас ставитись, а хтось і прямо скаже. Безпрограшним варіантом на всі часи залишається індивідуальна бесіда (one-on-one meeting, якщо по-модному). Це інструмент вирішення всіх питань. Як тільки відчули, що щось пішло не так, одразу кличте колегу на каву/обід/пиво/футбол — кому як зручніше.
Індивідуальна бесіда потрібна, щоб співробітник розслабився і зміг розповісти у неформальній обстановці про свої проблеми, про те, що його непокоїть, подобається і не подобається. І щоб ви разом із ним постаралися знайти рішення. Це ще й чудовий інструмент зворотного зв’язку, який зможе вас вести як навігатор, якщо ви не знаєте, що робити.
3. Будьте диригентом для оркестру, в якому кожен зіграє найкращу партію
Є різні стилі лідерства, і кожен із них по-своєму ефективний. Для мене перевернула світ і стала наріжним каменем моєї трансформації теорія так званого «лідерства служіння». Як ви вважаєте, чи керує диригент оркестром? Уявіть компанію, де керівник не намагається приймати рішення самостійно, а створює умови для максимальної реалізації команди. Адже диригент не вміє грати на скрипці, як це робить скрипаль. Не впорається із трубою, яку віртуозно освоїв трубач. А ось створити умови, в яких кожен зіграє свою найкращу партію — результат, який дається лише найкращим управлінцям. Ось і рецепт безпрограшного авторитету в очах команди — максимальна турбота, створення умов для реалізації, підштовхування до рішень та свобода.
Головні засади такого лідера: ціль, автономність, майстерність. Поставити мету, яка надихне команду. Дати свободу у виборі способу її досягнення. Допомагати професійному зростанню кожного.
4. Пам’ятайте: не кожен співробітник — ваш співробітник!
Найчастіше буває, що новому керівнику довіряють зібрати собі команду. Тому поділюсь з вами основними принципами формування команди. Найважливіший із них: не кожен співробітник — ваш співробітник. Перевірений факт: здатність людини змінитись обмежена. Тому не варто перетворюватися на реабілітаційний центр для фахівців, які не реалізувалися. Жодних родичів та друзів. Ваше завдання — зібрати команду «красенів», кожен з яких у чомусь кращий за вас.
І другий принцип: за кожну доручену справу має відповідати лише одна людина. Не створюйте гібридів і нічийних завдань. Якщо є завдання, у неї має бути єдиний відповідальний, який повністю відповідає за неї.
Як зібрати таку команду? Побудувати процес рекрутингу. Для прикладу: щоб підібрати одного співробітника до нашої компанії, ми переглядаємо щонайменше 300 резюме. Ми хочемо працювати з найкращими і готові витрачати час та гроші на пошук талантів. Тому не варто зупинятись на 2-3 побачених кандидатах. Шукайте, доки не знайдете того самого.
Важливо: якщо ви думаєте, що людина вам підійде, це не так. Якщо вона вам підійде, ви будете в цьому впевнені.
5. Дбайте про себе
Керівник немає права на поганий настрій. Взяли себе за шкірку, натягнули усмішку і пішли у маси. Але таке дуже відчувається і не сприймається. Тому важливо справді бути щасливим і спокійним, а не здаватися таким. Саме ви — джерело мотивації, оптимізму, ідей та віри у мрію для кожного свого співробітника.
Як це зробити? Доглядати за собою. Нормально спати, правильно харчуватися, більше свіжого повітря, спорт, баланс роботи та особистого життя. Без цього не стати прикладом для команди. Не варто сидіти на роботі з 8 до 23 і вважати, що ви найкрутіший через це. Будь-яка людина може ефективно працювати максимум 6 годин на день. Решта — це втрачений час. Не крадіть час у себе. Будьте продуктивними протягом робочого дня. Якщо дотримуватися цих простих правил турботи про себе, то вигоряння до вас не підбереться і на гарматний постріл. А якщо відчуваєте, що вже на межі — одразу у відпустку. І без ноутбука. Співробітники будуть вам за це лише вдячні.
Підсумуємо!
Ще не втратили бажання спробувати себе у ролі керівника? Тоді запам’ятайте ці 5 простих правил для початківців:
- Не намагайтеся відразу все переробити та зрушити світ, просто будьте собою.
- Дайте команді час звикнути до вас і реагуйте насамперед на їхні запити. За ними вас оцінюватимуть.
- Індивідуальна бесіда — найкраще рішення у будь-якій складній ситуації.
- Пам’ятайте: ви для команди, а не команда для вас.
- Підтримуйте себе у ресурсі, це запорука успіху команди.
📚Що почитати керівнику
Для любителів почитати із задоволенням поділюся найгарячішою добіркою літератури для управлінців:
- Іцхак Адізес «Ідеальний керівник»
- Стівен Кові «Лідерство, засноване на принципах»
- Кріс Макгофф «Мистецтво керувати»
- Річард Шерідан «Робота мрії. Як побудувати компанію, яку люблять»
Хочете спробувати себе у ролі керівника?
У нас сайті багато вакансії для менеджерів різних рівнів у різних сферах та компаніях — в Україні та за кордоном →
ВакансіїЧитайте також
Керівник на ремоуті: як бути ефективним лідером віддалених команд
Як розмовляти з керівником: поради з книги «Ask a manager»
Як просити про підвищення правильно?
Дякуємо!
Тепер редактори знають.