Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Поєднати гру й роботу: що таке бізнес-ігри та які вони бувають

20.06.24 Розвиток 6 хв читання

Ігри можуть не лише розважати, а й посилювати командну взаємодію, розвивати корисні навички чи навіть трансформувати мислення. Йдеться не про звичайні, а про бізнес-ігри. Що це таке, навіщо в них грати та які ігри можна спробувати, розповідає Наталія Рафті, бізнес-тренерка, коучиня, авторка й ведуча бізнес-ігор.

Наталія Рафті Бізнес-тренерка, коучиня, авторка й ведуча бізнес-ігор
Наталія Рафті

При згадці про бізнес-ігри людям найчастіше спадає на думку щось на кшталт CashFlow. І це логічно, бо свого часу ця гра була хітом, у неї масово грали у відкритому та корпоративному форматі. Зараз ринок бізнес-ігор в Україні зростає: і розробка, і споживання. З’являється все більше нових та цікавих ігор, і особливо серце тішиться тому, що більшість має однаково яскраві й інтерактивні версії для онлайн- та офлайн-проведення. А як багато навичок можна потренувати або розвинути в процесі гри! А ще переглянути й оптимізувати процеси, побудувати нові підходи, знайти ефективніші рішення — усе це лише частина завдань, які можна вирішити через гру. 


Що таке бізнес-ігри


Це інструмент, що в ігровій формі імітує реальні бізнес-ситуації, процеси або завдання. Ключовими особливостями бізнес-ігор є високий ступінь залученості учасників, неймовірна продуктивність через механіки гри, вихід за власні рамки завдяки сетингу гри, позитивний вплив на командну взаємодію та нетворкінг.

Бізнес-ігри можна класифікувати за різними ознаками: від формату і завдань до ігрової механіки. Наприклад, є командний формат, коли учасники об’єднуються в мінікоманди, та груповий формат, коли кожен учасник грає сам за себе. З мого досвіду, для корпоративних ігор найчастіше використовують командні версії, адже можна залучити більшу кількість людей, тоді як групові ігри мають суттєві обмеження — в середньому від 7 до 15 осіб. 

Зазвичай тривалість бізнес-гри складає 3,5 — 4 години. Але є ігри розраховані й на 6 чи навіть 14 годин (звичайно, з перервами на їжу та повноцінний сон 😊).

А ось класифікація бізнес-ігор залежно від функцій або завдань, які вони вирішують, на мій погляд, є одним із ключових факторів для прийняття рішення, грати чи не грати, а якщо грати, то у що. Розберімося, які існують типи бізнес-ігор.


1. Тимбілдингові фанові ігри 


Зауважу: розумно фанові. Нічого не маю проти мафії щоп’ятниці або різновидів еліасу, бо сама граю, але тут мова про інше. Тимбілдингові ігри створені саме для посилення командної взаємодії, вони пов’язані з бізнес-діяльністю та передбачають ґрунтовну рефлексію групи разом з ведучим.

За допомогою таких ігор можна:

  • побачити сильні сторони та зони зростання в командній роботі, а також домовитися про шляхи її покращення;
  • попрацювати над довірою в команді (гра передбачає чіткі правила та ведучого, що стежить за їх виконанням, це створює умови для психологічної безпеки та готовності говорити відверто, навіть про болюче чи неприємне);
  • познайомити членів команди, адже в гібридному чи віддаленому форматі новачки не завжди мають змогу побачити своїх колег у більш неформальному амплуа, а не тільки як віконечко в Zoom із робочих питань;
  • потішити команду та дати їй можливість розслабитися (попри бізнес-контекст ігри передбачають легкі завдання з гумором, а сміх — це наш природний механізм позбавлення напруги.

Такі ігри можуть бути прекрасним доповненням до офіційних заходів: наприклад, зафіналити яскравими емоціями та враженнями серйозну зустріч із планування цілей чи підбиття підсумків.


Приклади бізнес-ігор для тимбілдингу

«Ліга Бізнес Чемпіонів» — гра у спортивному сетингу з цікавими рекордами й антирекордами, спортивним знаряддям, цитатами спортсменів, смішними спортивними забобонами, де учасники переглядають свої результати, командну взаємодію, ритуали й традиції, заробляють медалі та формують ключове ядро успіху своєї команди.

Також «Серце команди», «ФАК: файно активує креатив», «DreamLand» — це чудові ігри для розумно фанового тимбілдингу команди.


2. Навчально-тренувальні ігри


Назва говорить сама за себе, бо під час гри можна засвоїти теорію, потренувати навички, навчитися нових алгоритмів чи підходів. У таких іграх зазвичай короткі й цікаві теоретичні блоки вбудовані в основні практичні раунди. На відміну від тренінгів, тут учасники вивчають теорію самостійно, а потім одразу застосовують її на практиці для виконання завдання. Як окремий підвид навчально-тренувальних ігор можна виділити бізнес-симуляції.

Для чого можна використовувати навчально-тренувальні ігри:

  • для діагностики рівня знань і навичок учасників з певної теми як на початку навчання, так і після закінчення навчальної програми; 
  • для оцінки рівня володіння компетенціями під час асесмент-центрів;
  • для навчання працівників, особливо тих, які мають великий досвід роботи, різних курсів і тренінгів (у цьому ігровому процесі вони підіймають весь свій досвід, аналізують запропоновані теоретичні аспекти та накладають їх на свої практичні реалії);
  • для рефрешингу знань. Наприклад, у багатьох компаніях потрібно періодично проходити тренінги/курси на теми зворотного зв’язку чи постановки цілей, і гра може стати чудовою альтернативою, щоб освіжити відповідні знання та навички.

Що можна потренувати за допомогою бізнес-ігор: управлінські навички, EQ, комунікацію, коучинг і менторство, бесіди сам на сам, копінг-стратегії та механізми подолання труднощів, стратегії перемовин і продажів, управління змінами тощо.


Приклади навчально-тренувальних бізнес-ігор

«Емоціоніст: холодний розум – палке серце» — навчальна гра для тренування емоційної грамотності у форматі елітного клубу для тих, хто готовий зануритися у світ емоцій та почуттів. Щоб вступити до клубу, учасники смакують емоційні коктейлі, грають у покер та тренують poker face, обговорюють емоційні новини, надають одне одному підтримку та зворотний зв’язок з емпатією і в такий спосіб заробляють бали, щоб отримати членську картку клубу найвищого рейтингу.

«Стіл Менторів», «Power Team», «Пекельно цікаво», «Золотошукачі Аляски», «Master DISC», «8 обладунків сили», «Побачення з реальністю» — серед тренувальних ігор є величезний вибір під абсолютно різні навички та компетенції.


3. Трансформаційні ігри


Трансформація — це перехід від стану Х до стану У або з точки А в точку В, тому головним завданням таких ігор є прискорення або полегшення шляху учасників під час цього переходу.

Дві найголовніші проблеми, на які скаржаться керівники, — люди або опираються змінам, або не встигають за їх кількістю та швидкістю, що знову ж таки призводить до опору. Трансформаційні ігри в такому разі стають класним каталізатором, адже розігрують ситуації, які можуть викликати природну зміну поведінки людини. Такі ігри потужно підсилюють інноваційні сесії та сесії пошуку рішень, де командам важливо усвідомити, що так, як раніше, більше не працює.

Зміни, які можна пропрацювати за допомогою трансформаційних ігор:

  • зміна професійної ролі;
  • нові умови чи виклики;
  • побудова плану розвитку чи подальшого кар’єрного шляху;
  • усвідомлення певної філософії чи зміни у підходах.


Приклади трансформаційних бізнес-ігор

«Я-ПОЧАТОК: коли історія починається з тебе» — трансформаційна гра, що проходить як індивідуальна та командна коуч-сесія в захопливій атмосфері кінематографа. Учасники відвідують різні локації кіностудії, а актори та режисери, популярні кінофестивалі, цікаві сюжети, корисний реквізит створюють сприятливі умови для глибинних відкриттів і трансформацій. 

«My Way», «Крила», «М.И.Р. джерело ресурсів», «Ти — зірка» — це приклади трансформаційних ігор, які допомагають учасникам відрефлексувати певну тему та усвідомити щось важливе для себе. 

Найбільш поширеною тематикою трансформаційних ігор вже кілька років поспіль залишаються фінанси. Наприклад, гра CashFlow, про яку я згадувала на початку, відноситься саме до цього типу бізнес-ігор. І хоча вона передбачає вивчення стратегій розпорядження грошима, але фокус у грі все ж саме на побудові інакшого мислення та ставлення до фінансів.


4. Ігри на результат


Головне завдання таких ігор — створити ефективне рішення для наявної бізнес-потреби або цілі, яке можна легко імплементувати в роботу. Наприклад:

  • побудувати шлях клієнта в компанії; 
  • створити контент-план комунікації з аудиторією про продукт чи послугу;
  • напрацювати стратегію просування бренду; 
  • проаналізувати та посилити свою конкурентну стратегію тощо. 

Такі ігри здебільшого тривають довше, а ще нерідко стають частиною стратегічних сесій.


Приклади бізнес-ігор на результат

«Всесвіт своїх» — бізнес-гра, де учасники мандрують планетами Всесвіту своїх клієнтів і можуть проаналізувати їхній шлях та створити безліч ідей для покращення клієнтського досвіду.

«Ловець слів», «Злітай», «Конкурентні війни: вбити неможливо любити», «Місто майстрів» — усе це ігри, що генерують конкретні практичні результати для бізнесу.


Як пограти в бізнес-ігри


Шлях до гри лежить через відповіді на запитання: «Ви хочете грати в корпоративному форматі з колегами чи самостійно у відкритому форматі з незнайомцями?».

Якщо у корпоративному форматі з колегами, тоді гру необхідно замовити. На запит у тематичні групи консультантів/тренерів/ігропрактиків ви отримаєте багато цікавих пропозицій. Це, наприклад, групи HR Together чи L&D Community, або дізнайтеся у тренерів чи консультантів, з якими співпрацюєте, які ігри вони можуть запропонувати чи порадити. Якщо жоден із запропонованих варіантів не відповідає вашій бізнес-потребі, є ігропрактики, які не тільки проводять, а й можуть розробити унікальну гру під ваш запит.

Якщо ви хочете грати самостійно у відкритому форматі, слід пошукати тих ігропрактиків, хто періодично проводить відкриті ігри, та уважно стежити за анонсами їхніх подій. На фейсбуці їх можна знайти через пошук за хештегами #бізнесігри або #businessgames.

Кожна команда і кожен учасник отримують у бізнес-грі свій унікальний досвід, результат і враження. Тож якщо ви спитаєте мене, грати чи не грати, моя відповідь буде передбачуваною 😊

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉

Вакансії

Читайте також

5 трендів в HR: грати, залучати, розповідати історії

7 ефективних інструментів для підвищення продуктивності команди

Корпоративи не на часі: 5 кейсів спільного дозвілля в компаніях

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Більше Більше для компаній
Пошукачу
Для компаній
Увійти
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: