Small talk — це легкі розмови «ні про що» в різних життєвих і робочих ситуаціях: при знайомстві, на співбесіді, під час зустрічі з колегами чи клієнтами тощо. Вміння швидко знайти тему для розмови, зацікавити співбесідника та залишити про себе приємне враження — справжнє мистецтво, яке, втім, можна опанувати. Про переваги, правила й помилки смол токів розповідає Наталія Піковець, кар’єрна консультантка, коучиня ICF, тренерка з управлінських компетенцій та soft skills.
Вперше термін “small talk” використав британський антрополог Броніслав Малиновський у 1923 році, що зарахував уміння вести легку розмову до соціальних навичок, якими має володіти кожна людина. Мета такої розмови — встановити зв’язок між співрозмовниками чи між оратором та слухачами.
Ми можемо не придавати значення таким бесідам: легко припустити, що випадкові розмови не важливі або навіть є марною тратою часу. Але ж як у житті, так і в роботі ми постійно стикаємося з людьми. І якщо ви з колегою зустрілися в ліфті або чекаєте на початок зустрічі, цілком природно коротко поговорити на тему, не пов’язану з роботою.
Якщо опанувати мистецтво small talk, це зробить вашу комунікацію й нетворкінг більш ефективними та просто дозволить отримувати задоволення від спілкування. Смол токи допомагають будувати й підтримувати взаємини, покращують взаємодію всередині команди та роблять вас цікавішим співрозмовником.
Як успішно провести small talk
Готуйтеся заздалегідь. Наприклад, збираючись на конференцію або ще кудись, де може знадобитися смол ток, постарайтеся дізнатися більше про організації та людей, які там будуть присутні. Якщо в розмові вийде згадати та похвалити проєкти конкретної людини чи компанії, симпатія вам забезпечена. Також можна подивитися минулі виступи спікерів, їхні пости в соцмережах чи статті в медіа — це допоможе обрати теми для спілкування зі спікером та іншими учасниками конференції під час кава-брейків.
Встановіть зоровий контакт і посміхніться. Посмішка та погляд повідомлять про доброзичливість ваших намірів і звернуть на вас увагу співрозмовника раніше, ніж ви почнете говорити.
Представтеся та дізнайтеся ім’я співрозмовника. Якщо ви хочете поспілкуватися з незнайомою людиною, найприроднішим буде спочатку представитися й дізнатися ім’я співрозмовника. Іноді для цього досить прочитати напис на бейджі, а часом потрібно поставити відповідне запитання.
Ставте відкриті запитання. Краще запитувати так, щоб людина не могла відповісти просто «Так» чи «Ні». Не всі вміють вести small talk, і ваш співрозмовник може бути саме з таких людей. Якщо він відповідатиме одним словом, вам доведеться вигадувати нові й нові питання в інформаційному вакуумі. Розгорнутіші відповіді дозволять спертися на репліки співрозмовника та спростити собі завдання.
Наприклад, під час кава-паузи на конференції ви вирішили з кимось поспілкуватися. Замість запитати: «Вам тут подобається?», — і з великою ймовірністю почути односкладову відповідь, можна сформулювати питання інакше: «Що ви думаєте про цю конференцію?». Так ви мотивуєте співрозмовника докладніше описати свої враження та отримаєте більше інформації для наступного запитання.
Уважно слухайте. Small talk народжується з дрібних зачіпок за слова співрозмовника, тому вам буде легше, якщо ви не відволікатиметеся. Плюс під час small talk важливо справити гарне враження, а люди загалом люблять, коли до них виявляють увагу. Тож одним пострілом ви вб’єте двох зайців.
Робіть компліменти. По-перше, співрозмовнику буде приємно. По-друге, вони приведуть вас до роздоріжжя для подальшої розмови. Але важливо, щоб це був дійсно щирий комплімент.
Допоможіть або попросіть допомоги. Цей спосіб добре працює на великих заходах. Допомога стає гарним приводом для початку розмови: ви можете підказати колезі шлях до зали чи попросити ручку. Прохання або пропозиція допомоги є природними й завжди викликають відгук.
Знайдіть спільні теми для розмови. Якщо у вас немає спільних професійних тем зі співрозмовником, завжди можна обговорити погоду, затори/транспорт тощо. Шукайте точки дотику: це можуть бути знайомі («О, у вашій компанії я знаю N»), географія («Я бував у вашому місті»), подорожі, кухня, хобі, розваги, фільми, спорт і т.д.
Пам’ятайте про теми-табу. Є теми, яких краще уникати: релігія, політика, особисте життя, зарплата, особисті фінанси, плітки та нарешті скарги: ніхто не хоче слухати скиглення.
Жартуйте обережно. Спільний сміх зближує, але важливо, щоб гумор був доречний.
Дотримуйтеся простих правил спілкування. Сховайте телефон, дивіться у вічі (комфортний час зорового контакту — до 5 секунд), проявляйте інтерес до слів співрозмовника й не перебивайте його. Уникайте тривалих монологів, і після одного-двох речень звертайтеся до співрозмовника з питанням у відповідь.
Намагайтеся обмінятися контактами. Пам’ятайте, що на ділові заходи люди приходять для пошуку нових корисних зв’язків. Якщо ви розумієте, що сфера ваших професійних чи інших інтересів перетинається (навіть якщо це прямий конкурент), постарайтеся обмінятися контактами.
Як закінчити small talk? Легка розмова — це нетривалий діалог, що займає не більш ніж 5-10 хв. Затягувати його не варто. Щоб ввічливо завершити розмову, можна посилатися на терміновий дзвінок чи необхідність допомогти керівнику.
Що робити для смол току в онлайні
Спочатку ковід, а потім і війна внесли свої корективи в організацію нашої роботи. Багато команд працюють зараз віддалено і зустрічаються тільки онлайн. У такому форматі роботи small talk не втрачає свою важливість. Ось як можна організувати неформальне спілкування дистанційної команди.
- Багато команд вже використовують такі платформи, як Microsoft Teams та Slack для спільної роботи й управління проєктами. Там можна створити неформальний чат або канал, де колеги зможуть ділитися неробочим: фотографіями, мемами, хобі тощо.
- Проводьте неформальні онлайн-зустрічі за інтересами, щоб у колег була можливість поспілкуватися на теми, які їх цікавлять.
- Під час робочої зустрічі зарезервуйте час для small talk, щоб члени команди мали змогу трохи поспілкуватися.
- Організуйте онлайн-ігри для команди. Їх можна проводити раз на тиждень чи місяць, наприклад, наприкінці робочого тижня.
- Віддалена робота дозволяє «запросити» колег до себе додому. Наприклад, можна розпочати зустріч із того, що хтось із команди проводить віртуальну екскурсію у себе вдома, знайомить колег із членами сім’ї та домашніми улюбленцями. Звісно, робити це потрібно виключно за бажанням.
Помилки у small talk
Головна помилка, якої багато хто припускається, — надовго застрягати на стартовій темі. Через це розмова швидко набридне і вам, і співрозмовнику, і стане для обох нудною та нецікавою. Щоб цього не сталося, важливо уважно слухати й помічати те, що допоможе вам повернути розмову в інший бік, зробити її особистою, а отже, приємнішою для співрозмовника. Серед інших помилок:
- вибір теми-табу або невдалої теми для small talk;
- порушення особистих кордонів співрозмовника;
- суперечка зі співрозмовником;
- невдалі жарти;
- негативні історії.
Остання порада: практикуйтеся
Вміння вести small talk — соціальна навичка. Що частіше ви практикуєтесь, то легшою стає розмова. Це підтверджує експеримент психологині Джилліан Сандсторм з Університету Сассексу. 286 добровольців різної статі та віку мали протягом тижня щодня вступати в розмову бодай з однією незнайомою людиною. Наприкінці експерименту учасники стали впевненішими у своїх соціальних навичках і відчували набагато менше страху перед необхідністю заговорити з кимось, кого вони не знають.
А ще одне дослідження показало: що частіше людина протягом дня бере участь у смол токах — з бариста в кафе, сусідами, колегами, таксистами, продавцями, покупцями, які стоять з нею в одній черзі в магазині, — то краще вона почувається психологічно.
Шукаєте роботу?
У нас на сайті багато вакансій від крутих українських та міжнародних компаній 👉
ВакансіїЧитайте також
На зв’язку: як етично спілкуватися з колегами в онлайні
Лайфхаки для ефективного спілкування: як комунікувати, що читати та яких помилок уникати
Як листуватися англійською з колегами та партнерами: табу та правила
Дякуємо!
Тепер редактори знають.