Всі статті Новини Пошук роботи Увійти в ІТ Кар'єра Історії Розвиток Happy HR Спецпроєкти

Чи вистачить поклику серця? Як шукати роботу в некомерційних організаціях

17.11.21 Пошук роботи 6 хв читання

Про пошук роботи в некомерційному секторі з власного досвіду розповідають фахівчині благодійного фонду Zagoriy Foundation — керівниця програмного відділу Любов Раїнчук і керівниця відділу партнерств та розвитку Олександра Литвиненко.  


Що відбувається на ринку праці «третього сектору»? 


Починаючи з 2014 року, некомерційний сектор в Україні стрімко розвивається: Революція гідності, анексія Криму та війна на Донбасі пришвидшили його розвиток. Якщо в 1996 році в Україні було зареєстровано понад 5 тис. некомерційних організацій, то в 2018 році їх було вже 81,5 тис., і ця цифра щороку зростає. Сьогодні ринок таких організацій в Україні дуже розмаїтий: це національні й міжнародні неурядові організації, громадські організації, благодійні фонди, проєкти міжнародної технічної допомоги, представництва неурядових організацій та агенцій ООН.

Попри стрімкий розвиток, некомерційна діяльність в Україні все ще оповита міфами — зокрема, про низький рівень зарплат і відповідно нижчі вимоги до рівня кваліфікації співробітників. У благодійності ці упередження поширені найбільше, бо вважається, що для допомоги іншим досить і поклику серця. Насправді ситуація протилежна: розвиток «третього сектору» стимулює попит на кваліфікованих спеціалістів і відповідно підвищує рівень вимог до кандидатів на посади. А середня заробітна плата штатних працівників некомерційних організацій, за даними держстату, тримається нарівні з оплатою праці в інших видах економічної діяльності. 

Ефективні неурядові, громадські та благодійні організації у своїй операційній та проєктній діяльності застосовують ті самі підходи й інструменти, що й бізнес, тому рівень кваліфікації їхніх співробітників має бути нарівні зі спеціалістами, які працюють у топових українських чи міжнародних компаніях, держструктурах тощо. Якщо не вищий — бо часом виклики, з якими стикаються некомерційні організації, набагато складніші.


Особливості працевлаштування в некомерційному секторі


Олександра Литвиненко

Керівниця відділу партнерств та розвитку Zagoriy Foundation

Я завжди розуміла, що мені замало виключно фінансової мотивації — фраза «стати драйвером позитивних змін у країні» закарбувалася в моїй свідомості ще з університетських часів. За освітою я політологиня-міжнародниця, за другою спеціальністю — перекладачка з англійської мови. Це стало визначальним при виборі роботодавців: я поставила собі за мету працювати в міжнародних некомерційних організаціях.

Влаштуватися без досвіду роботи до таких структур складно, проте можливо. Наприклад, ООН має програму UN Volunteers, куди можна потрапити навіть студенту. Часто міжнародні організації пропонують оплачувані стажування, під час яких можна спробувати свої сили і зрозуміти, чи дійсно це «ваша» сфера. Навіть якщо ні, такий рядок у резюме стане додатковою перевагою для розвитку подальшої кар’єри.

Аби потрапити на співбесіду до міжнародної неурядової організації або агенції ООН, окрім професійних компетенцій і софт скілів потрібно мати високий рівень англійської мови. Бо 90% усіх процесів, як і вся внутрішня комунікація, в таких організаціях відбуваються саме англійською. 

Для подачі на вакансію недостатньо мати якісне креативне резюме. Рекрутинговий процес у таких організаціях здебільшого дуже стандартизований і вимагає заповнення спеціалізованих форм. Наприклад, у випадку з ООН потрібно надати форму P-11 з вашою особистою історією, що займає певний час. Окрім того, потрібно завчасно подбати про рекомендаційні листи і надати контакти осіб, які зможуть дати про вас позитивний відгук.

Якщо ваше резюме пройшло відбір, ви отримаєте тестове завдання, яке буде складатися з кількох задач, що відображатимуть суть майбутніх обов’язків. Зазвичай очікування від кандидата і його посадові обов’язки детально розписані в оголошенні про вакансію, тож тестове не має стати для вас несподіванкою. Хоча бувають і винятки — наприклад, коли за обмежений час вас просять зробити низку різнопланових завдань, виконання яких у реальному житті займає декілька днів. 

Залежно від рівня бажаної посади, на вас чекають співбесіди з ейчарами, керівниками/командами проєктів або навіть з головою організації. Зараз актуальним є формат competency-based interview: коли вам необхідно реагувати на ситуації, що мають виявити ваші професійні й особистісні якості. 

Безумовно, ваші професійні навички мають відповідати вимогам бажаної посади, проте не варто недооцінювати особистісні компетенції. Часто вимоги до людини вищі, ніж того вимагає посада, адже співробітника наймають «на перспективу». У такому разі готовність і бажання розвиватися, жага до знань і вміння адаптуватися до нових викликів — фактори, які зіграють на вашу користь. 


Любов Раїнчук

Керівниця програмного відділу Zagoriy Foundation

Ще на останніх курсах університету я зрозуміла, що хочу працювати в некомерційному секторі — щоб моя діяльність мала цінність і я відчувала свою причетність до важливих змін у країні. Власне, це я й писала в мотиваційних листах і розповідала на перших співбесідах. Звісно, ентузіазм важливий, проте з часом я дізналася, що іноді кандидати з таким запалом здаються занадто мрійливими.

Мотивація та бажання змінювати світ — точно не те, за що мене брали на роботу. Можу сказати це напевно з досвіду працевлаштування у великі та малі некомерційні організації. Бо в реальності ти не рятуєш життя людей щодня (звісно, якщо це не проєкт гуманітарної допомоги, де треба роздавати їжу в полях). Ти сидиш в офісі, телефонуєш партнерам, організовуєш зустрічі, пишеш листи, аналізуєш запити, стежиш за планом реалізації активностей та складаєш звіти. Так, наслідком твоєї роботи є врятовані життя людей, доступ пацієнтів до безкоштовних ліків, закупівля необхідного обладнання тощо, проте це робиш не безпосередньо ти, а велика команда. 

Зазвичай рекрутинг-процес виглядає таким чином:

  • менеджер по роботі з персоналом (або людина, яка виконує його функції) оголошує вакансію з дедлайном подачі;
  • після цього з усіх отриманих резюме формується перелік кандидатів, які відповідають вимогам вакансії та виконали всі умови, зазначені в оголошенні; 
  • наступний етап — коротка телефонна співбесіда та запрошення на зустріч з безпосереднім керівником та ейчаром (іноді на цьому етапі пропонують виконати тестове завдання, яке частково відображає суть майбутньої роботи та дозволяє побачити, наскільки ефективним може бути кандидат); 
  • після співбесіди кандидатів оцінюють за певним переліком критеріїв та запрошують перших у рейтингу на фінальну зустріч з директором організації. 

Що професійніша організація, куда я подавалась, то більше процесів і процедур необхідно було пройти ще до початку співбесіди. Підбір людей у некомерційному секторі — це не «ми тут взяли нову дівчинку в команду, побачимо, як піде», а ретельно продуманий процес, адже кожна організація зацікавлена взяти спеціаліста, який виправдає її очікування після випробувального терміну. Бо, по-перше, на адаптацію та навчання людей витрачають багато часу, а по-друге, ніхто не хоче починати пошуки потрібної людини заново. 

На початкових етапах кар’єри важливі насамперед особистісні характеристики й те, що ми звикли називати софт скілами: комунікабельність, гнучкість, самостійність, вміння планувати та аналізувати інформацію, виокремлюючи головне. Пізніше для роботодавця цінними є досвід, підхід до роботи, спосіб мислення і все ще — те, яка ви людина, адже колектив та цінності є одними з атрибутів ефективності команди. 


Як проходить відбір співробітників

(на прикладі Zagoriy Foundation)


Для початку ми складаємо список необхідних вимог та очікувань від кандидата, публікуємо оголошення про вакансію в соціальних мережах та на інших ресурсах і чекаємо на резюме. На другому етапі оцінюємо, чи виконали кандидати заявлені в оголошенні вимоги.

Ми практикували тестове завдання до початку співбесіди та після. Зупинились на варіанті давати тестове до співбесіди. Це дозволяє перевірити мотивацію кандидатів, а також зрозуміти, наскільки добре вони можуть впоратися з завданнями, які будуть частиною їхньої повсякденної рутини.

Кандидатів, які успішно виконали тестове завдання, ми запрошуємо на співбесіду, що може відбуватись як онлайн, так і офлайн. Втім, на фінальному етапі співбесіди для розуміння особистості кандидата вкрай важливим є спілкування віч-на-віч: жоден онлайн-формат не здатний замінити живу розмову.

Що для нас має значення при відборі:

  • досвід та знання з напряму майбутньої роботи;
  • розуміння специфіки та побудови роботи в обраному секторі;
  • готовність навчатися;
  • бажання бути частиною команди, але при цьому вміти працювати і самостійно;
  • особистісні якості та інтереси.


Поради для кандидатів


Де шукати вакансії:

  • на сайтах та в соціальних мережах організацій, де ви прагнете працювати;
  • на ресурсах на кшталт Happy Monday, «Гурт» і «Громадський Простір»; 
  • у підбірках вакансій для некомерційного сектору в соціальних мережах.

На сторінці Happy Monday у фейсбуці ми щодня публікуємо найсвіжіші вакансії!

Підписуйтесь

На етапі подачі на вакансію:

  • банально, але менше з тим — пишіть правильно назву посади, на яку претендуєте;
  • переконайтеся, що ваше резюме відповідає вакансії, на яку ви його відправляєте, і відображає досвід, релевантний бажаній посаді;
  • виконайте всі умови подачі й надайте інформацію, яку просить роботодавець (наприклад, якщо просять вказати бажаний рівень заробітної плати, зазначте його одразу);
  • не забувайте додати в тілі листа супровідний текст, що відповідатиме на запитання «Чому потрібно обрати саме вас?» і міститиме стислу інформацію про вашу мотивацію та релевантний досвід;
  • переконайтеся, що надсилаєте лист у робочий час — звісно, трапляються різні ситуації, але намагайтеся все ж не надсилати листи о 10-й вечора;
  • будьте ввічливими як у листуванні, так і під час телефонної розмови —  поважайте співрозмовника і розглядайте подання на вакансію як бізнес-взаємодію.

На етапі виконання тестового завдання:

  • якщо ви не готові виконувати тестове завдання, одразу вкажіть це на етапі надсилання резюме, поважайте свій час і час роботодавця;
  • надсилайте тестове завдання у вказані терміни. Якщо певні обставини не дозволяють вам виконати завдання вчасно, попередьте про це роботодавця.

На етапі співбесіди:

  • підготуйтеся завчасно — поцікавтеся діяльністю організації, в якій хочете працювати, зайдіть на сайт, подивіться її акаунти в соціальних мережах;
  • демонструйте розуміння контексту — що більше ви знаєте про сферу, в якій хочете працювати, то краще для вас;
  • знайте відповідь на запитання «Чому потрібно обрати саме вас?» і вмійте чітко донести свою цінність для організації;
  • будьте собою 🙂 

Шукаєте роботу?

У нас на сайті багато вакансій у громадських і неурядових організаціях, благодійних фондах тощо 👉

Вакансії

Читайте також

Для загального добра: де навчитись керувати громадською організацією?

Чим корисна для кар’єри участь у громадських організаціях?

5 речей, які варто пам’ятати під час пошуку роботи

Розсилка, що розвиває вашу кар'єру

Підписуйтесь на щотижневу розсилку від головної редакторки Happy Monday з підбіркою найцікавішого контенту тижня, новин та кар'єрних можливостей.

Більше
Відгук

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: