Темі ментального здоров’я сьогодні заслужено приділяють багато уваги. Необхідність турботи про свій психічний стан визнається світовими організаціями з охорони здоров’я, активно обговорюється в побутових розмовах і з’являється на порядку денному в роботодавців. Так, стигма ще є, але бізнес серйозно налаштований на зміни. ІТ-компанія ЕРАМ ділиться власним досвідом і розповідає, як і навіщо запускати програму для підтримки ментального здоров’я команди.
Про досвід ЕРАМ розповідають Євгенія Назарчук, керівниця програм з розвитку добробуту і психічного здоров’я ЕРАМ Україна та Наталя Колядко, старша директорка з управління талантами ЕРАМ Україна.
Чому варто дбати про ментальне здоров’я команди?
Проблеми психічного здоров’я, які досліджували міжнародні організації, з настанням Covid-кризи лише загострилися. Побільшало сумної статистики, яка позначається на багатьох показниках компаній, зокрема й фінансових:
- більше третини українських міленіалів визнають, що знаходяться в стані тривоги або стресу весь час чи більшість часу (за даними Deloitte);
- близько третини українських міленіалів були змушені йти у відпустку через стрес, однак лише 39% готові приймати таку причину й озвучувати її роботодавцю (за даними Deloitte);
- працівники, які мають ментальні проблеми й не отримують належної допомоги, на 50% менше залучені в робочий процес (за даними Deloitte);
- 59% керівників та топменеджерів українських компаній назвали емоційне вигорання найважливішим викликом 2020 року для працівників (за даними Американської торгової палати).
Роботодавцям варто відгукуватись на проблему, адже вони здатні позитивно впливати на добробут своїх фахівців. Згідно з дослідженням Deloitte, кожен фунт, інвестований у такі програми, повертається п’ятьма. Мова як про заощадження витрат, пов’язаних із відсутністю працівників через проблеми з фізичним здоров’ям, так і про відновлення продуктивності, що страждає внаслідок проблем із психічним здоров’ям фахівців.
Але дбати про ментальне здоров’я своїх спеціалістів — це не лише про досягнення цілей компанії. І не лише складова її бренду як роботодавця. Це про емоційно стійких людей, які почуваються щасливими, бачать сенс у своїй роботі й почуваються залученими. В такому стані вони можуть ділитися своїми талантами й енергією з бізнесом і допомагати йому досягати спільних цілей.
Від опитувань про самопочуття до культури турботи про себе: досвід ЕРАМ
Програма підтримки фахівців в ЕРАМ відповідає класичній схемі: фокус на фінансовому здоров’ї, соціальних зв’язках, спорті та ментальному здоров’ї. До пандемії нам вдавалося досить повно покривати всі напрями. Ми пробували власними зусиллями впроваджувати інструменти підтримки ментального здоров’я — від опитувань про самопочуття і лекцій з психологами до практичних тренінгів для запобігання вигоранню.
Впровадження комплексних програм із добробуту, як і багато інших інновацій, прискорилося під час пандемії:
- з’явився телеграм-канал KeepItZen з порадами тренерів, психологів і наших колег щодо життєвого балансу;
- були організовані лекції фахових психологів на теми психічного здоров’я;
- проводилися численні спортивні та соціальні челенджі, онлайн-тренування, марафони медитаційних та тілесних практик тощо.
Таким чином з’явилася багатоканальна структура, де люди могли б отримати підтримку та пораду в умовах ізоляції. Але в якийсь момент ми зрозуміли: крім точкових заходів, нам треба рухатися до формування в колег нового досвіду — культури турботи про себе.
У квітні 2021 року ми почали робити це більш системно. Окрім загальних лекцій про те, як влаштовано мозок чи як розпізнати симптоми стресу в команді, запровадили можливість вирішити свою персональну проблему. Для цього ми разом із компанією-партнером запустили сервіс психологічного консультування та коучингу, що передбачає відповідну допомогу з необмеженою кількістю консультацій. Основну частину консультацій оплачує компанія, а символічну суму (яка приблизно дорівнює вартості походу в кіно) — учасник сервісу. Повноцінній програмі передував 3-місячний пілотний період, який підтвердив затребуваність такої послуги в компанії.
А як в інших компаніях піклуються про ментальне здоров’я спеціалістів?
Читати
Виклики, з якими ми зіткнулися
Формування поля довіри. Хоча ми від початку говорили про конфіденційність сервісу психологічного консультування, у команди все ж були певні сумніви щодо того, наскільки компанія втручається в цей процес. Спойлер: не втручається взагалі.
Комунікаційна політика. Деякі люди з підвищеним рівнем тривожності можуть сприйняти інформацію про новий сервіс як загрозу: «На що це мені натякає компанія?». Ми зі свого боку позиціонуємо сервіс психологічного консультування як аналог послуг страхової компанії: це не обов’язково і користуватися варто лише за потреби.
Стигматизація. Скільки б не говорилося про важливість турботи про психічне здоров’я, тема все ще делікатна, і повністю стигматизації не уникнути. «Якщо я скористаюсь послугами психолога, чи означитеме це, що я якийсь не такий? А якщо про це дізнаються мої колеги / рідні?». На жаль, процес зняття стигми з психічного здоров’я потребує часу. Ми позиціонуємо програму як кампанію для здорових людей, які хочуть лишатися здоровими.
Формування єдиного бачення в компанії. Запуск подібного сервісу — рішення, яке приймається на кількох рівнях компанії. Нам було важливо, щоб усі відповідальні розуміли, що це дає організації. Зокрема ми спиралися на статистику попередніх досліджень про взаємозв’язок фінансових показників бізнесу і рівня ментального здоров’я фахівців.
Недосконалість українського ринку психологічних послуг. Попри зростання ринку цих послуг він поки недостатньо добре регулюється. Те, що психологів дуже багато — це одночасно й добре, й погано. Ми маємо вибір, але важко перевірити професійність людини, яка матиме справу з такою тонкою матерією, як психіка.
Наведені вище виклики підкреслюють, наскільки важливо обрати правильного підрядника. Ось на що ми звертали увагу при виборі компанії-партнера:
- гарантії якості — потрібна фахова компанія, яка довго працює на ринку, може підібрати експертів, підтвердити їхню сертифікацію, професійність та досвід;
- широта й наповненість послуги — ми маємо бути впевнені, що наш спеціаліст отримає всі необхідні послуги: від звичного психологічного консультування й коучингу до роботи з травматичним досвідом і кризового реагування на гострі стани;
- кількість фахівців — в Україні з ЕРАМ співпрацюють понад 12 тисяч спеціалістів, тому нам потрібна була компанія, яка має достатній великий штат фахівців.
Які результати?
Ми все ще аналізуємо ефективність сервісу для наших фахівців, оскільки від повноцінного старту у квітні 2021 року пройшло надто мало часу. Але ми вже можемо поділитися висновками, які підкреслюють важливість впровадження програми добробуту.
Пілотний проєкт зібрав необхідну кількість реєстрацій (300) за перші 50 хвилин після анонсу, а до кінця дня — вдвічі більше. І це попри те, що до початку програми в опитуваннях про самопочуття люди вказували здебільшого середні або хороші показники. Частина людей з пілоту перейшла на наступний рівень і регулярно отримує консультації. Користування сервісом не відміняє власну персональну терапію. Це радше додаткова можливість отримати потрібну підтримку в потрібний момент.
До запуску проєкту ми припускали, що найчастіше люди зіштовхуються з вигоранням і тривожністю. Адже раніше частина внутрішнього напруження розсіювалася за рахунок соціальних зв’язків, а коли люди опинилися замкненими вдома, виникла потреба в додатковій підтримці. Серед найпопулярніших запитів виявилися питання, пов’язані з міжособистими стосунками, тривожністю та самопізнанням.
Мета, яку ми ставили перед собою, була швидше якісна, а не кількісна — сформувати звичку дбати про себе та своє психічне здоров’я. Нас по-справжньому вразило, що приблизно 60% учасників вказали в анонімному опитуванні, що це їхній перший досвід звернення до психолога. Це стало ще одним підтвердженням, що ми робимо правильну справу і нам вдається руйнувати стигму. Прищеплюючи культуру турботи про психічне здоров’я, ми впливаємо не тільки на роботу, а й на інші сфери життя людини.
Потрібна робота?
У нас на сайті ви знайдете вакансії перевірених українських та міжнародних компаній!
ВакансіїЧитайте також
Як повідомити на роботі, що ви на межі вигорання, й попросити про допомогу
Ліфт, шинель, кінотеатр: дієві техніки для боротьби зі стресом
«Емоції на роботі»: книга про те, як полюбити понеділки
Дякуємо!
Тепер редактори знають.